Asymmetriske lårmuskler..


JohnJohn
 Share

Recommended Posts

Da jeg i sin tid omkring 98/99, skadede mit knæ i fodbold og så senere hen (efter 1 år i systemet) fik konstateret at jeg havde en brusktumor i knæet, dengang fik jeg at vide det nok var kræft af ham lægen på frederikssund.. :( , mistede jeg meget muskelmasse da jeg ikke brugte mit venstre ben i denne periode..

Mine mål pt er:

5cm op fra knæskallen:

Venstre ben: 36cm

Højre ben: 40cm

15cm op fra knæskallen:

Venstre ben: 45cm

Højre ben: 50cm

Jeg træner stadigvæk squat som var udgangspunktet i genoptræningen for lang tiid siden.

Jeg fik ikke lige præcis klare instruktioner under genoptræningen mht. til muskelmasse i mit venstre ben.. dengang var det mere stræk/bøj orienteret. Her 4-5år efter mangler der stadig MEGET for at komme op på det samme niveau.

Hvordan får jeg bedst stimuleret muskelvæksten i venstre lårmuskulatur? Skal jeg bare fortsætte med at squatte, dødløfte eller eventuelt putte flere øvelser på programmet som rammer musklen eller vil dette være spild?

Det jeg tænkte på var f.eks. i benspark maskinen at tage nogle sæt med kun mit dårlige ben.. og måske 1 benet squat hvis det er muligt ..

På torsdag skal jeg ind på riget og snakke med Doc. Gregore, håber jeg får afklaret nogle af spørgsmålene der, men tror mere på jer herinde på MOL end en læge i fedtestolen, efter alle de dårlige oplevelser jeg har haft med læger der ikke tror på ens smerter osv. jvf. en læge på Frederikssunds sygehus. ( efter at have afvist mine smerter under genoptræningen som værende ren piven fandt han senere ud af jeg havde de smerter ved genoptræningsøvelserne pga. den tumor i knæet :thumb_down: )

MVH John.

Edited by JohnJohn
Link to comment
Share on other sites

Med så stor forskel på dine ben vil jeg ikke køre squat som det primære, men snarere benpress og leg extension/curl med et ben af gangen indtil forskellen er mere udjævnet MEN stadig fortsætte med squatte stille og roligt.

Du skal selvfølgelig køre med samme vægt for begge ben.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har læst om flere der har haft blivende asymmetrier efter kirurgi i knæet. Deres løsning har været at squatte som rehabilisering. Det er meget muligt at du aldrig får rettet op på den forskel på dine lår, så bare træn som om der ingen var. Det er det bedste råd, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jørgen: det blev at jeg må træne så meget jeg vil, så det vil jeg gøre ;)

også skal jeg opereres den 21. november, operationen d.10 oktober blev udskudt pga. kapacitetsproblemer :(

Skal ind og få fjernet noget knogle der generer, de ved ikke om det hjælper at fjerne det, men man kan ligeså godt prøve, ellers får man det jo aldrig at vide. :)

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke bare kun køre benspark for venstre ben, og stadig fortsætte squat, så må det da udligne sig på et tidspunkt. Eller kunne man forestille sig, at såfremt begge øvelser køres i et fullbody, at venstrebenet ville blive så træt under "bensparks maskinen", at man måske ville kompensere for dette i squat ved at trække ekstra på højre benet?

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg nok køre f.eks. et bens benspark, extensions og legcurls ...evt. stepups i en periode ...man starter så med det svage ben først...laver det man kan, og laver præcis det samme med det andet ben... dvs. det svage tilpasser sig og bliver stærkere og det stærke bliver mildt svagere .... dermed når man hurtigt en ligestilling.. :) .. Assymetriske lår kan nemt gå hen og give problemer med ryggen også, hvis man bare squatter igennem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share