Teknik i dødløft?


Michael Sorensen
 Share

Recommended Posts

Det er også helt vildt irriterende, at du spørger! :biggrin:

Du skal behandle hver rep. som en single. Altså ikke noget med "touch-and-go". Du skal ikke slippe stangen, men den skal ned og ligge død (wink, wink!), inden du kører næste gentagelse. På denne måde når de involverede muskler at slappe af (relativt) i et kort øjeblik, hvorefter du igen skal aktivere så mange enheder som muligt for at sætte bevægelsen igang på næste rep. Godt for eksplosiviteten! :)

Desuden er det en øvelse, der kan give seriøse skader, så tag lige det halve til hele sekunds pause, så du kan fokusere på næste rep.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det er vel nok lænden som er mest udsat i dødløft. Det er blandt andet også derfor det er tilrådeligt at behandle hver enkelt rep som en single. Ved at gøre dette, undgår man det jeg ofte ser, nemlig at folk kører "touch & go" reps, og rammer med den ene side før den anden. Denne praksis kan kaste hvirvelsøjlen ud i alskens mærkeligt positioner. Sæt stangen på gulvet et splitsekund før man trækker næste rep. Det vil gavne din styrkeudvikling, og skadespotentialet mindskes.

En anden ting er, at det er en yderst god ide at lave ekstra arbejde for lænden. F.eks i form af weighted back raises, good mornings (bør laves let i starten, hvis øvelsen er uvandt) og stiff-legged dødløft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Michael> Jo, dødløft giver helt sikkert nok arbejde for lænden i starten. Som regel er det bare sådan at lændemuskulaturen tit er det svage led for folk som ikke har mange års erfaring i dødløfts træning. Derfor kan det være en fordel at udjævne styrkeforskellen, så man for lidt ekstra ud af dødløft (så man ikke kører træt i lænd, før øvre ryg, ben osv. har fået lidt gavn også). Lænden kan aldrig blive for stærk, og er sammen med maven kroppens styrke fundament.

Blackice> check det her link:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Erecto...oodMorning.html

Husk dog at være varsom med goodmornings i starten, indtil man har skabt et ordentlig styrke fundament, og har lært at spænde ordentligt op i mave og lænd.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej T.

Ok tak for det. Den ser ok enkel ud.

Hmm ja det kan jeg jo nok ikke påstå at jeg har. Problemet er at jeg ikke har mere vægt som du ved, så jeg kan ikke forbedre mig PT, for jeg kan løfte alt hvad jeg har massere af gange uden problemer.

hvad nytter Goodmorningen for? Hvilke muskler rammer den, og hvad vil fordelen for mig være ved at køre den?

hvis jeg allerede laver bendover, chins, dødløft?

Link to comment
Share on other sites

Den rammer erector spinae musklerne (lænden) og hase musklerne godt. Den fungere godt til at bygge styrke og muskelmasse i de muskler som kan være en svaghed i squat og dødløft. Som din træningssituation er nu, tror jeg du har nok i squat og dødløft. Når du på et tidspunkt kan komme til at øge i squat og dødløft, så kan den blive aktuel. Det er ikke en strengt nødvendig øvelse, men den kan hjælpe med at opbygge en eventuel svaghed i lænd og hase.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J skrev:

"Sæt stangen på gulvet et splitsekund før man trækker næste rep".

Der er jeg uenig. Jeg vil anbefale at man sætter vægten på gulvet, skifter håndgreb, spænder i kroppen mens man fokuserer og derefter trækker. Et splitsekund er ikke nok. Jeg vil gætte på minimum 3-5 sek.

En stor fordel ved denne metode er, at man virkelig kan koncentrere sig om formen (og dermed sikkerheden). Hvis det bliver for let kan man bare sætte et par ekstra skiver på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes 3-5 sekunder er for lang tid under normale træningsforhold. Hvis jeg kører tunge triples eller doubles, så kan der godt gå så længe. Hvis jeg kører forholdsvis let, så trækker jeg ligeså snart stangen ligger roligt på gulvet, og ligeså snart jeg har indtaget korrekt stilling og er spændt op. Det kan godt være at det for mit vedkommende ikke kun er et splitsekund, men jeg er også styrkeløfter, så behandler hver enkel rep som en single. For bodybuildere og andre som benytter dødløft, synes jeg det er nok bare at få stangen ned på gulvet før man kører igen. Det er for dem udelukkende et spørgsmål om kontrol.

Hvad angår greb, så skifter jeg aldrig. Jeg føler ikke at det er naturligt for mig at skifte, så jeg holder altid højre hånd over, venstre under. Jeg tror heller ikke det har den store betydning.

Desuden har disse detaljer egentlig heller ikke noget med korrekt form at gøre, men mere personlig præference og valg udfra hvilken sport man dyrker. Jeg har set folk køre perfekte touch & go reps, med fin form. Det virker bare ikke for de fleste, da de så har den ovennævnte tendens til at ramme med den ene side først.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Som sagt gættede jeg på 3-5 sek. Jeg har ikke taget tid. Måske kan det gøres på 1-2 sek. Lad os kalde det en kunstpause skarpt større end et split sekund.

Jeg skifter hånd mellem løftene for at sikre en mere ens belastning af højre og venstre side. Hvis det har betydning må det primært være for balastningen af skulderen. Jeg føler heller det heller ikke naturligt at trække med højre under og venstre over. Derfor gør jeg det.

Den lille pause mellem løftene øger afgjort sandsynligheden for succes hvad angår god form og undgå skader.

Link to comment
Share on other sites

xax>  Som jeg ser det skal stangen ned og hvile på gulvet efter hver rep. Det er sådan styrkeløftere gør det. Dermed er det ikke sagt at andet er forkert.

Hvad angår resultater, så får man klart bedre eksplosiv styrke og startstyrke ved at pause hver rep. Samtidig med at visse skadesriscisi mindskes i overensstemmelse med ovenstående.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også det kan have en anden betydning, Michael. Jeg kørte under med venstre og over med højre i et godt stykke tid.  Mærkede kun 1 forskel. Det var et rimelig stort strækmærke på venstre underarm. Jeg er ret sikker på, at det stammer fra dødløft da jeg kører alle andre øvelser "ens" med begge arme.  Alle andre strækmærker på min krop er symetriske.  Undtagen det på min venstre underarm. Jeg spørger så: Det må have givet en bedre træning for min venstre arm end min højre at køre underhånds. Kan man så eventuelt køre dobbel underhånds eller holder det ikke ?. Jeg kører i øjeblikket dobbelt overhåndsgreb. Efter en masse grebstræning (coc crushers, barbell holds og masse af weighted chins) Kan jeg nu holde ordenligt fast med et dobbelt overhåndsgreb, men jeg skifter da gerne hvis det kan give en bedre underarmstræning at køre andet :)

Link to comment
Share on other sites

Sjov lille dødløftdiskussion, håber det er i orden at jeg blander mig?

NM> der er intet i vejen for at holde dobbelt underhåndsgreb.

xax> Jeg mener også stangen skal ned og ligge "død" mellem hver rep. Mon ikke der er derfor øvelsen kaldes Dødløft? Ok - dårligt argument, men når stangen kommer ned at ligge død, har man mulighed for at koncentrere sig 100% om hver rep, hvilket er essentielt i så tung en øvelse med det skadepotentiale der er i dødløft. Specielt i styrkeløft henseende er det vigtigt at teknikken er helt i orden, så man er maksimalt spændt op når man løfter med høj intensitet. Omvendt kan man hævde, at man bevarer konstant belastning på musklerne, hvis man ikke ligger stangen død, men som sagt vil jer foretrække at ligge den død.

Det forholder sig dog anderledes i romanian og SL dødløft, hvor man ikke arbejder med samme belastning som i traditionel dødlødt. Her mener jeg det giver god mening at holde stangen fri fra gulvet gennem hele sættet, blandt andet fordi disse øvelser også fungerer som en form for strækøvelser for hams og glutes. Er der nogen der er uenige i denne påstand?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man varmer op eller kører "fitness" DL kan ,man da godt køre touch-and-go, men de der kører forholdsvis tungt finder hurtigt ud af at teknikken ryger ved touch-and-go stilen, også selvom man kører høje reps.

Jeg har iøvrigt set styrkeløftere med torsion/drejning af rygsøjlen i den ene retning efter mange års tung DL træning.Måske skulle man kun køre med overhåndsgreb når man kører moderat til høje reps og vente med mixed greb til man skal køre tungt???

Link to comment
Share on other sites

NM> Et dobbelt underhåndsgreb (det greb man bruger i biceps curls) er ikke at fortrække i dødløft. Det vil indbyde alt for meget til en bøjning i albuerne. Dette vil sætte et alt for stort pres på biceps senerne.

Dobbelt overhåndsgreb kan godt benyttes, men de fleste som er bare middelt stærke i dødløft vil ikke kun holde stangen uden stropper. Hvis man alligevel kører meget med stropper, så kan man sagtens kører dobbelt overhåndsgreb. Hvis ikke, så vil man have meget store problemer med at holde stangen. Man kan dog bruge "hook" teknikken, som OL vægtløftere bruger. Den teknik indebærer, at man låser tommelfingeren inde under de andre fingre. Dermed bliver man istand til at holde meget mere med dobbelt overhåndsbreb, end man ville kunne uden "hook" greb. Det er dog en teknik, som kræver stor tilvending. Senerne i tommelfingeren skal konditioneres, og man skal bide lidt smerte i sig i starten.

LBB> Hvad angår, problematikken omkring belastning af rygsøjlen, ved omvendt greb, så tror jeg mere det har noget at gøre med at man bruger det forkert. Det kunne være at man eventuelt bøjer i albuen på den arm hvor man holder underhånds greb, mens man ikke gør det på den anden arm. Det vil give et skævt træk i rygsøjlen. Det burde ikke have nogen indvirkning på andet end armen og skulderen. Ved at supinere underarmen til underhåndsgreb, sker der ikke andet end at underarmsknoglerne, radius og ulna, stilles parralelt, og overarmsknoglen drejes en anelse udaf. Det burde ikke have den store indflydelse på hvordan stillingen i ryggen er. Specielt ikke hvis man husker at armene bare skal hænge slapt nedaf, og fungere som kroge. Armene skal ikke trække i stangen i dødløft. Ryggen og benene skal lave arbejdet sammen. Derfor kommer der kun en skævvridning, hvis man bruger armene forkert. Det er som jeg ser det ikke pga. at den ene arm er supineret og den anden proneret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

interesant debat.

jeg træner dødløft med dobbelt overhånds greb. Synes ikke det har været et problem ENDNU.

Jeg prøvede at træne forleden med at ligge stangen i et splitsekundt. Det virkede ikke hårdere, men lidt mere som man fik trænet sin eksplotionskraft noget mere.

Men i mener altså ikke at man bliver skæv i ryggen af at køre med Mixed grip? og at man roligt kan gøre det?

Er der andre end newbie der har oplevet stræk mærker i forbindelse med DL?

jeg har faktisk ikke fået stærjmærker overhovedet pga træning. Kun MEGET lidt på Biceps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share