Soldater i dårlig form.


KKPedersen
 Share

Recommended Posts

Hvis man er værnepligtig så indgår fysisk træning da som en del af 'uddannelsen' ikke ? det er ihvert tilfælde min opfattelse.

Hvorfor skulle folk så dyrke motion ved siden af :unsure::unsure:

Ydermere skal vi lige huske på, at det sikkert ikke er alle der er der frivilligt og derfor er der nogle som er lidet motiveret.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så tit at jeg er enig med Ice Eye, men det er jeg her. Man skal huske at værnepligt for mange bare er noget som skal overståes. Det er bestemt ikke alle der er der af egen fri vilje. Så man kan IKKE forlange at folk møder op i god form. Det må være forsvarets opgave og ansvar at få folk i form på en effektiv og sikker måde. Jeg siger sikker måde, fordi jeg er 100 % enig i at ungdommen nu til dages er i LOUSY form. Og der er sikkert grænser for hvad man kan sætte en "små-overvægtig-ude af form" værnepligtig til at lave den første dag :)

Set med lidt andre øjne, er det dog bekymrende at et ungt menneske på 20 år ikke kan løbe 2 km, og ikke kan tage 10 armbøjninger. Ikke mindst fordi den dårlige form kan komme til at hæmme dem i mange situationer her i livet. Men det er et frit land vi lever i, og vil folk hellere spille counterstrike, istedet for at gå til fodbold, så er det jo bare deres valg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

KKPedersens problem er vel ikke, at de ikke gider at løbe en tur i fritiden nu, hvor de er i hæren (for her får de jo nok motion), men at de heller ikke gad det før, de er kommer i hæren, så de nu er i totalt kageform, når de starter.

Det er jo nok lidt frustrerende, at de ikke starter på niveau 0, men niveau -10, når det nu er målet, at de efter værnepligten feks kan løbe 5km på 25min, lave x antal armhævninger mm.

Link to comment
Share on other sites

KKPedersens problem er vel ikke, at de ikke gider at løbe en tur i fritiden nu, hvor de er i hæren (for her får de jo nok motion), men at de heller ikke gad det før, de er kommer i hæren, så de nu er i totalt kageform, når de starter.

Det er jo nok lidt frustrerende, at de ikke starter på niveau 0, men niveau -10, når det nu er målet, at de efter værnepligten feks kan løbe 5km på 25min, lave x antal armhævninger mm.

Chris > Som Jørgen L siger så er det desværre den vej det går. Jeg har hørt 6-10 årige børn brokke sig over, at de skulle gå 500 m.... de er jo vandt til at blive transporteret til alt. Det bliver ikke bedre i fremtiden nærmest tvært imod :(

Link to comment
Share on other sites

Er også enig med de synspunkter fremsat af Ice Eye, Thomas J og Chris27. Jeg har selv en værnepligtsaftjening hængende over hovedet d. 1 oktober og indrømmer da at jeg ikke har fået min mås op fra sofaen og løbet en tur selvom jeg under alle omstændigheder burde.

Nu er jeg selv modstander af værnepligt, men jeg gider ikke pive over at jeg skal ind, når det nu en gang er sådan. Af samme årsag blev jeg heller ikke militærnægter.

Nu skriver jeg at jeg er modstander af værnepligt, men det er mest på den strukturelle opbygning af værnepligten jeg har en negativ holdning. Det, den kan være med til, som f.eks. at få folk igang med at bevæge sig og den slags, synes jeg er positivt nok. Man lærer nok nogle ting og sager om sig selv derinde og det er da også det jeg har hørt.

Og så lige to korte; en af mine venner der er inde nu, løbetræner faktisk ved siden af... og så er jeg igang med en lægeundersøgelse, fordi min ryg nok ikke er helt så iorden, som først antaget.

Seb M

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte lige et ord i min sætning:

KKPedersens problem er vel ikke, at de ikke gider at løbe en tur i fritiden nu, hvor de er i hæren (for her får de jo nok motion), men at de heller ikke gad det før, de er kommer i hæren, så de nu er i totalt kageform, når de starter.

Det er jo nok lidt frustrerendefor idrætsbefalingsmanden, at de ikke starter på niveau 0, men niveau -10, når det nu er målet, at de efter værnepligten feks kan løbe 5km på 25min, lave x antal armhævninger mm.

For det er nok specielt for ham, at det er frustrerende. Men jeg er heller ikke særlig overbevist om, at det begynder at gå den anden vej.

MaxP> Jeg hørte, at en advokat ville sagsøge Segway, fordi han mente at den var sundhedsskadelig (og fordi den passede til reglerne om et køretøj). Jeg ved ikke, om der kom noget ud af det.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

De unge skal såmænd nok dyrke sport, hvis de har de rette faciliteter til det, uanset om de er frivilige eller ej. For det meste bliver det nemlig et spørgsmål om kedsomhed, at man ikke har så meget(mere) at tage sig til, når man først har overstået rekrutten.

Selv er jeg næsten lige kommet ud af forsvaret og var ikke frivilig. Jeg var dog meget aktiv hver dag, enten vægttrænede jeg eller også stod den på fodbold, beachvolley eller en tur i det lokale friluftsbad. Jeg var langt fra den eneste som havde det sådan, specielt af dem som ikke var frivillige.

Vi havde som sagt også gode faciliteter til rådighed, så måske er det der at man skal finde løsningen på problemet?

Link to comment
Share on other sites

Sikke mange gode svar.

Jo det er selvfølgelig forsvarets ansvar at få folk i form på en sikker måde. Men desværre SKAL vi tilstræbe at de kun har en 37 timers arbejdsuge når de ikke er på øvelse. Hvornår er der så tid til effektiv idræt, når de også skal lære at blive soldat? Det er der i fritiden, så hvis jeg kan få motiveret folk til at lave noget når de har fri, så er det jo bare helt kanon. Men det er svært, meget svært.

Jeg må sige at jeg er også til afskaffelse af værnepligt. For så er det at man kan begynde at stille nogen rigtige krav. For kan de ikke lide lugten i motionscentret, så er det bare ud af vagten. :wave:

Er der ellers nogen der har lyst til at dele deres erfaring med mig?

Link to comment
Share on other sites

Har I ikke morgenløb inden morgenmaden?

Det kan jeg da huske, vi havde et par gange om ugen, da jeg var værnepligtig. Det var ikke noget fast, men blev sagt ved dagens slutning at stuegang dagen efter var aflyst, fordi der var morgenløb (blev varieret med interval, stafet, armstræk etc.). På den måde blev der puttet lidt ekstra FUT (Fysisk Udmattelse og Tortur) ind uden for FUTtimerne, ligesom det blev gjort til de andre lektioner, armstrækkere i ventepausen eller lign.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

>Er der nogen Idrætbefalingmænd eller IDOFF der kan nikke genkendende til dette og er tallet lige så højt hos jer og hvad er jeres erfaring? >

Jeg var inde i 2000, men sad som esk. talsmand, dvs. hver gang der var noget vedr. de menige som SG-Fut eller IDOFF ville have ændret eller høre hvordan det forholdt sig kom til mig.

Og i vores esk. var tallet meget lig det du fortæller om og du vil sikkert også kunne fortælle om 5-10 eller flere MG hos INF hver gang der er FUT + div. fritagelsessedler.

Det vi kom frem til efter flere forskellige tiltag var, et samarbejde ml. Lægen og IDOFF der gjorde at færre hele fritagelser for alt fysisk men flere delvise, dvs. at et minimum af menige gik fri for at bruge deres krop.

Der måtte så også bruges lidt mere opfindsomhed mht. aktiviteter end SGFUT var vant til.

Men jeg tror ikke at du kan omvende de ugidelige inf-konger. :baaa:

God arbejdslyst og god kamp :camper:

Link to comment
Share on other sites

Fysisk træning FØR morgenmaden?!? Da er da også demotiverende med noget som er så usmart. Det passer i øvrigt helt til oplevelser jeg hørte om fysisk træning i milli og var faktisk hovedårsagen til, at jeg besluttede for at være nægter - nu trak jeg så nummer 24tusind 6hundrede-et-eller-andet så det slap jeg nemt over :bigsmile:

Men hvis der nu var lidt hoved og hale i det man lavede og man ikke muntrede sig ved at køre landmandens mark i smadder (som jeg hørte flere fortælle om med en begejstring så de var ved at brække sig af grin) og skæmme livet af diverse dyr, kunne det være at de motiverede folk, der var nået op over børnehavestadiet.

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

93/94.

Der var kun 3 eller 4 "INF-konger" blandt de 250 værnepligtige i eskadrillen, resten var rimeligt opsat på at få noget positivt ud af opholdet.

Dengang var den eneste hindring at FUT ikke måtte bruges som disciplinært middel, men hvis det var indlagt som en del af undervisningen ved pause eller lign. så var det ikke et problem.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Vandpyt, jeg ved ikke hvornår du var inde, men det er desværre ikke så enkelt mere som det lyder da du var inde, DESVÆRRE.

Jo vi har INF-konger i stort tal og de fleste er heldigvis sendt hjem. Men du har ret Benny der er altid 5-10 ærgerlige soldater man ikke kan gøre noget ved.

Nørder :lol: :) Hvad er en INF-konge... en der BURDE have været militær-nægter :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Vandpyt, jeg er selv indkaldt i 1997 og jeg kan fortælle dig at tingende har ændret sig meget bare på de 6 år. Men nu var du jo også i flyvevåbnet og efter hvad jeg har hørt så skulle tingende også kører lidt mere smurt der end i hæren.

Vi døjer med 37 timers arbejds uge og 8 mdr værnepligt og hvis man skal nå at uddanne nogen på så kort tid, så må det gå ud over noget, og det næmmeste at skrotte for en næstkommanderende som planlægger uddannelsen, det er idræten.

:jeep:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt 6-10 årige børn brokke sig over, at de skulle gå 500 m....

Ice eye> Det må være min søn du har hørt om ! Hans far er ellers sådant et godt forbillede for motionen.

Forhåbentlig får jeg rettet op på ham :lol:

Kim S

Kim S > Fy skamme dig... :lol: Nej jeg ved, det lyder som en joke, men er desværre rigtigt <_<

Link to comment
Share on other sites

INF-konge = en der går op på lægestuen hver eneste dag for at slippe for tjenesten.

Gul seddel = Fritagelsesseddel som lægen skriver til de værnepligtige hvis de har ondt, misbruges desværre meget, på Vordingborg kaserne.

Der er også lyserøde fritagelses sedler, de er permanente!!! og til stor gene for udførelsen af basic training og under øvelser. Har du ikke mødt dem endnu så står det ikke så galt til som det kunne :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nu gør det vel også stor forskel om man kommer på forårsholdet eller efterårsholdet. På efterårsholdet kommer typisk dem, som er på vej fra gymnasiet og videre til en uddannelse, og det er som regel veltilpassede mennesker. Hvorimod forårsholdet, som jeg selv kom ind på typisk får de mere utilpassede unge, som er meget sværere at få noget ud af. Så jeg vil tro, at man vil få et meget forskelligt billede af de værnepligtige her.

Hvor meget FUT har folk i dag i hæren. I 1998 var det typisk 1x3timer plus 5km morgenløb om fredagen, hvis der ikke var øvelser. Og det burde tidsmæssigt være rigeligt til at få folk i bedre form, men det virkede bare ret planløst, måske som om at hver sergent havde fået ansvaret for at planlægge en time istedet for at få lidt sammenhæng i det.

Fysisk træning FØR morgenmaden?!?
Det må være en skrivefejl, for morgenmaden foregår ikke i tjenestetiden, så du bestemmer selv, om du vil spise morgenmad (personligt gad jeg ikke stå tidligere op, for at spise morgenmad, så den sprang jeg over).
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share