Rotator cuff træning


simondj
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt på om man kan nøjes med at træne udad-rotationer som rotator-cuff træning? Synes at have læst at andre øvelser træner indad-rotationen, så man kunne undvære den og kun nøjes med at træne udad-rotation?

Vil dette bare ikke være så effektivt, som hvis man træner rotation begge veje, eller vil dette måske endda skabe ubalance i skulderen? :unsure:

Håber det var forståeligt :)

Link to comment
Share on other sites

Der er også nogle af de store øvelser som har en grad af udadrotation i sig. Problemet er, at man ved de større vægte ikke længere nødvendigvis finder de små muskler i cuff'en, og derfor ikke får den trænet optimalt. Så jeg ville nok træne den begge veje, med små vægte (1-5 kg, alt efter træningsniveau)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg instruerer i cuff-træning, så er det altid med en lille håndvægt. Du lægger dig ned på siden, tager en 1 kg's (!) håndvægt i den øverste hånd, albuen ind til kroppen 90 graders vinkel i albueleddet og tag så op til 30 gentagelser. Så mange når du sandsynligvis ikke, før musklerne syrer til.

Så tager du håndvægten i den anden hånd, samme foreskrift med vinklen i albuen osv..

Om på den anden side og gentag hele svineriet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver en øvelse jeg har fået beskrevet af min mor, som underviser i bevægelse og afspænding, og noget mere jeg ikke kan huske hvad hedder. Jeg tager så nogle 4 kg håndvægte og laver øvelsen. Kalder dem Seb Swings ( :tongue: :lol: ), fordi jeg ikke har set denne øvelse beskrevet nogle steder.

Ved at dreje håndleddet kan jeg flytte træningen lidt rundt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver en øvelse jeg har fået beskrevet af min mor, som underviser i bevægelse og afspænding, og noget mere jeg ikke kan huske hvad hedder. Jeg tager så nogle 4 kg håndvægte og laver øvelsen. Kalder dem Seb Swings ( :tongue: :lol: ), fordi jeg ikke har set denne øvelse beskrevet nogle steder.

Ved at dreje håndleddet kan jeg flytte træningen lidt rundt. :)

Måske det var en ide at beskrive hvad du rent faktisk gør i den øvelse? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Måske det var en ide at beskrive hvad du rent faktisk gør i den øvelse?

Grunden til at jeg ikke gjorde det, var faktisk at det er lidt indviklet, men jeg kan prøve. Du bygger på Swings og starter med armene ned langs kroppen. Så forestiller man sig ligesom at man kører håndvægtene igennem et loop, altså starter med at føre hænderne op foran sig i en bue, tilbage og ud til siderne og i en bue ned forbi udgangsposition, og slutter med armene paralelt udforan skuldrene. Derpå kører man "baglæns gennem loopet".

Det er svært at forklare, men den giver godt og jeg kan godt mærke at den tager fat lidt anderledes.

Du kan gå mere i rotator cuffen ved at lave øvelsen halt og dreje håndledende, altså følge armens naturlig bevægemønster.

Hvis det overhovedet giver mening og øvelsen bliver genkendt ved et navn, må det gerne lige skrives. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share