Den 14-årige igen.....mit program føles ikke som nok


JPetersen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg føler ikke mit program er nok. Jeg ville gerne lave noget mere, men fordi jeg kun er 14, er jeg ikke sikker på at det er godt. Her er det program jeg laver nu, men som jeg ikke er tilfreds med:

MANDAG - løb 6,5 km

TIRSDAG -

10x5 armbøjninger med to arme.

20x3 mavebøjninger ligefrem.

20x3 mavebøjninger til venstre.

20x3 mavebøjninger til højre.

ONSDAG - dans

TORSDAG -

10x5 armbøjninger med to arme.

20x3 mavebøjninger ligefrem.

20x3 mavebøjninger til venstre.

20x3 mavebøjninger til højre.

FREDAG - løb 6,5 km

LØRDAG -

10x5 armbøjninger med to arme.

20x3 mavebøjninger ligefrem.

20x3 mavebøjninger til venstre.

20x3 mavebøjninger til højre.

SØNDAG - fri

Dette program er jeg ikke særlig tilfreds med. Jeg vil gerne have "vaskebræt" og med den træning får jeg det ikke!

Her er så det program jeg gerne vil ha:

MANDAG -

løb 6,5 km

10x5 armbøjninger med to arme.

100x2 mavebøjninger ligefrem.

50x2 mavebøjninger til venstre.

50x2 mavebøjninger til højre.

TIRSDAG -

10x5 armbøjninger med to arme.

100x2 mavebøjninger ligefrem.

50x2 mavebøjninger til venstre.

50x2 mavebøjninger til højre.

ONSDAG -

dans

10x5 armbøjninger med to arme.

100x2 mavebøjninger ligefrem.

50x2 mavebøjninger til venstre.

50x2 mavebøjninger til højre.

TORSDAG -

10x5 armbøjninger med to arme.

100x2 mavebøjninger ligefrem.

50x2 mavebøjninger til venstre.

50x2 mavebøjninger til højre.

FREDAG -

løb 6,5 km

10x5 armbøjninger med to arme.

100x2 mavebøjninger ligefrem.

50x2 mavebøjninger til venstre.

50x2 mavebøjninger til højre.

LØRDAG -

10x5 armbøjninger med to arme.

100x2 mavebøjninger ligefrem.

50x2 mavebøjninger til venstre.

50x2 mavebøjninger til højre.

SØNDAG -

10x5 armbøjninger med to arme.

100x2 mavebøjninger ligefrem.

50x2 mavebøjninger til venstre.

50x2 mavebøjninger til højre.

Men husk på jeg kun er 14 år, må jeg så godt lave dette program (det "hårde" program havde jeg engang)?

Tak for hjælpen :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm Joergen hvad der gruden til du kun har to øvelser?

Der findes MASSERE af øvelser.

:

Armbøjninger mellem stole. 3 stole. En stol til fødder, plus en til hver arm. Gerne ret bredt . Så rammer du også bryst.

Rygbøjninger. Kan både laves lige og skrå også.

Armbøjninger kan både laves med smalt og bredt "grep" og med en hånd.

Mavebøjninger. Kan laves med vægt. kan laves med bennene oppe. Kan laves som SIT UP. Du kan ligge dig på ryggen og så skyde underkroppen op i luften med bennene i 90 grader.

Chins. Hvis du har noget du kan hænge i.

Ophævninger til bord. lig dig på ryggen under er bord, og træk dig så op til bordpladen. lad nu vær med at ødeligge noget.

Laterals/sideløft med en mælk i hver arm.

Eller en 1½ liter cola.

Mere træning er ikke nødvendigvis godt.Æd en masse, drik noget mælk. Løb gavner altså ikke din vægt træning. Nu er du meget ung, så jeg ved ikke hvad du vil opnå med din træning.

Alle de mave bøjninger hjælper ikke meget. Vejen frem er at træne nogle øvelser som er hårde. Få feks noget vægt på maven. Eller prøv når du laver din mave bøjninger samtdig at løfte benene op i luften. Sådan at du hæver overkroppen og benene fra gulvet samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jørgen.

Hvis du normalt kører mavebøjninger med hænderne bag nakken, så kan det være svært at mærke forskel i hårdheden, hvis dine arme nu er nede på brystet for at holde en vægt. Nu skal vi ikke snakke fysik, men det skyldes det såkaldte "vægtstangsprincip", som du måske kender til.

Prøv at køre mavebøjninger med armene strakt over hovedet, så garanterer jeg, at du kan mærke effekten af vægtstangsprincippet. ;)

Mht. dit program, så er det ikke en specielt god idé at træne den samme muskelgruppe hver dag. Det er faktisk en rigtig dårlig idé, hvis du er ude efter styrke og masse. Jeg vil anbefale, at du laver et split-program, hvor du træner hver anden dag:

Dag 1:

Bryst

Armstrækninger (armbøjninger) med håndstand lidt bredere end skulderbredde og albuerne ud til siden. (Rammer også triceps og forreste skulderhovede).

Triceps

Armstrækninger med skulderbred håndstand og albuerne helt ind til siden. (Rammer også bryst og forreste skulderhovede).

Skulder

Laterals (Klik her.). Brug evt. beholdere med sand.

Bent-over Laterals. (Beskrevet i ovenstående link)

Dag 2:

Ballet

Dag 3:

Ryg

Chin-Ups. (Kropshævninger. Se den  her. Variér mellem bredt og smalt greb.)

Back Hyperextensions. (Rygstrækninger, liggende på maven hæver du overkroppen så højt som muligt, med armene under hagen. Lås fødderne fast om nødvendigt).

Mave

Se øvelsesbiblioteket og skift mellem de mange øvelser.

Dag 4

Tango

Dag 5

Samme som dag 1

Dag 6

Rumba

Dag 7

Samme som dag 3

osv...

Det var mit bud. Held og lykke med det! :smile2:

Morten

(Redigeret af Los ved 10:19 am på Nov. 27, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jep som du kan se i LOS`es indlæg så er det nok en god ide at droppe din løbe træning. Ihvertfald hvis du træner for at blive større eller stærkere. og det må man jo gå ud fra.'

jeg vil stadig anbefale at du tager nogle flere øvelser i brug. Feks armbøjninger mellem stole. Det er en rigtig god øvelse. Den burde ihvertfald findes i dit program..... Efter min menning.

Link to comment
Share on other sites

Ja helt bestemt! Men jeg er ikke helt sikker på at jeg laver dem rigtig.

Hvorfor jeg træner, er primært for at se bedre ud (pigerne :biggrin: ). Jeg løbetræner for både at have en god form, og for ikke at tage på (maven og andre steder). Dernæst vil jeg, som så mange andre, gerne have STORE muskler. :) :zbiggrinjester:

Når jeg kun træner maven 2 gange om ugen, føler jeg, at den nærmest bliver slap! :tongue: Er det fordi jeg skal køre mig helt flad i øvelsen, så det gør ondt i maven?

Et andet problem:

Jeg vil MEGET gerne have øvelsen Chin ups med, men jeg har ikke noget jeg kan hænge mig i. :(

Men når jeg laver en øvelse, skal jeg så køre mig HELT flad i den? Giver det mest?

tak :)

(Redigeret af joergen ved 3:47 pm på Nov. 27, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Hmm hvis du træner for at se bedre ud, træner for at få et mere muskuløst look, kræver det at du tager på. Både muskler og fedt. Hvis du ikke ønsker at tage på, så er det svært. For ikke at sige umuligt. Derfor er din løbe træning ikke en særlig god kombination.

At du føler du bliver slap er et udslag af at du ikke træner intenst nok. Dvs du belaster ikke musklerne nok når du træner. Dvs det var ihvertfald det som hjalp mig. Da jeg begyndte at træne intenst så hjalp det.

Det kan være svært at gøre noget ved når du "kun" er 14.

Du må prøve at træne din mave noget mere hårdt. Prøv nogen af de øvelser som vi nævner.

Chins er ikke en mulighed. Sådan kan det gå. Det er der ikke noget at gøre ved.

Du kan evt lave DIPS med en stol. Den er også ret ok.

Når du laver en øvelse så burde belastningen være så høj at du ikke kan lave 100000 reps af den.

Jeg synes ikke du skal lave øvelsen så mange gange at du ikke kan lave flere. Du skal på forhånd beslutte et antal gange du vil udføre den .feks 8 eller 12. Og så gør du det. HVis det er alt for nemt, så er det jo fordi at belastningen ikke er høj nok. Det kan være svært at klare med krops vægt. Men dog vil jeg sige at hvis du laver en øvelse, laver den rigtigt, laver feks 6 sæt af den, og kører 8 reps, så skal den nok blive hård alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Mange Mange tak :)

Og du har nok ret med at jeg bliver nødt til at bruge nogle frie håndvægte.

Men kan man ikke være stærk uden alt for meget fedt samtidig?

Jeg synes ellers de store muskelmænd (som dig :)) er muskuløse og samtidig er de slanke (har vaskebræt). Er det helt i den grønne mose? (he he, et lille udtryk jeg lige fandt på)

Link to comment
Share on other sites

>> joergen

Det billede Blackice bruger, er ikke et af ham selv :smile:

De "store muskelmænd" har helt sikkert også være rimeligt fede, mens de byggede masse op. Når de så er ved at være godt store, så slapper de lidt af med træningen, mens de taber sig enormt meget, så de får en meget lav fedtprocent. I den perioede hvor de taber sig, er det næsten umuligt at vokse samtidig, så derfor holder de kun det ved lige som de har opnået.

Link to comment
Share on other sites

Tak Nielsen!

NB!

Jeg ved godt det ikke er et billede af ham selv, men eftersom i træner meget, og er en del ældre end mig, går jeg ud fra I er store muskelmænd (ikke så voldsomt som BLACKICE's billede).

PS en lille hemmelighed: Jeg føler mig lidt lille mellem jer store isbjørne :cube: .

Men tak for posten.... :)

Link to comment
Share on other sites

Ahhh, det ved jeg nu ik! Jeg har trænet i lidt over to mdr, og jeg er ikke stor. Men jeg kan se jeg vokser, så der sker da noget ;)

Du har også god grund til at føle dig lille mellem os :devil: Nej, spøg til side. Når (hvis) du engang begynder i et rigtigt center, når du er blevet 2-3 år ældre, så er jeg helt sikker på, at du også vil vokse godt.

Men held & lykke med dit program. Selvom det ikke er det vilde program, så tror jeg nu nok der sker noget med din krop ;)

Link to comment
Share on other sites

>joergen

Jeg kan huske da jeg var i din alder, det var dengang jeg besluttede mig for at jeg ville være en stor flot muskuløs mother fucker!

Så jeg lavede armbøjninger, mavebøjninger, kropshævninger, biceps curl med håndvægte osv.

Jeg blev lidt stærkere men ikke synderligt større!

Men så læste jeg en artikel i et eller andet blad (Mens health tror jeg) om hvor vigtig kosten er for at tage muskler på.

Da begyndte jeg at spise som en hest, hver 2-3 time spiste jeg et måltid, og især et ordentligt måltid lige efter træning... det gav sq resultater! Pludselig begyndte jeg tydeligt at kunne se at mine muskler voksede.

Så spis en masse, helst sund mad. Gerne en skive rugbrud med makrel eller tun samt et glad mælk lidt inden du går i seng.

Held og lykke...

Link to comment
Share on other sites

Nielsen besvarer dit spørgsmål meget godt.

Hmm Nej det er jo desværre ikke mig der er på billedet. Han er pæn, men det er ikke det look jeg ønsker. Men det står nu altså ikke til en selv at bestemme hvordan ens muskler ser ud når de bliver større.

Sandheden er nok mere at det trods alt er det færreste her inde som er RIGTIG pumpede. Det er mest dem som har været på AS, eller lign der ligger i den størelse. Det tage år at blive rigtig stor. De fleste er endten ny begyndere eller igang med at bulke.

Som nielsen siger så kan du godt være slank og stor samtidig. Men når du skal opbygge kan du ikke altid være lige slank. Vær du bare glad hvis du kan tage på. Det er ikke sjovt at være hardgainer. For hvert Kilo jeg tager på jo sværre bliver det næste. Jeg æder hele tiden, men jeg lover dig det tager længe.

Det er en god start at træne med egen kropsvægt. Det giver motivation og det lærer dig nogle vigtige ting omkring træning.

Klø på mester. Det skal nok komme. Men vejen frem er træning. Ikke AS, ikke TV shop maskiner osv.

Spørg og du skal få svar.

Link to comment
Share on other sites

He he, Jeg vidste bare den ville komme:

...sødt ik?...... :)

men det er da OK.

Og når jeg reger med at I er store muskelmænd, kan jeg jo blære mig lidt med, at jeg har talt/taler med mænd med KÆMPE muskler. :megacool: Men også at jeg har noget at se op til. :shakehead:

Tak for støtten. Jeg skriver hvis jeg er i tvivl eller har brug for hjælp.....tak :silly:

Link to comment
Share on other sites

det er sku også fair nok jørgen! Bare du lover os en ting. Aldrig, og jeg mener ALDRIG!, at blive en "fjeder type"...........dem er der sku nok af, i de danske centre.........!!!!

  ps. til træningen igår, var der en igen. Men denne gang havde han sku taget sin mobiltelefon med, og i den time han trænede, så jeg at han talte han i den 4 gange..........!!   jeg mangler ord..................

Link to comment
Share on other sites

Ja, dem med mobilen kender jeg godt!!! De render og kiggger på lortet hele tiden, for at se om de har fået nogle smsér. Det er da latterligt. At de ikke kan udvære mobilen i den time eller to, som deres træning nu varer.

Jeg kan kun følge dig atom, man mangler simpelthen ord!

Link to comment
Share on other sites

YES xax! det var en kanon ide!

Man burde indføre en konkurrence der hed "ram mobilen med en 50 kg skive"!

Det gælder simpelthen om at trille en 50 kg tung skive hen over mobilen. Konkurrence delen ligger så i, at det gælder om at gøre det med længst mulig afstand og størst mulig hastighed. Der skal så selvfølgelig være en på den anden side af mobilen, til at stoppe de skiver der ikke rammer. (lidt noget lort hvis den fyrer ind i væggen)

Så kan de LÆRE at lade lortet blive i skabet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share