Mad


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Dette er muligvis et dumt spørgsmål MEN, vi prøver alligevel.

Er der nogle dårlige sider ved at træne kort tid efter indtagelse af et større måltid?

Vil der være nogle problemer ved det, eller dårlige sider?

Selvfølgelig er det de færreste som er motiveret til at træne lige efter et måltid, men måske er man engang i mellem så tændt på at træne at det ik betyder noget....

tja. Hvad siger i?

Link to comment
Share on other sites

For det første er det dybt belastende at træne lige efter man har spist, prøv evt. at spise aftensmad og lave mavebøjninger bagefter, så forstår du hvad jeg mener.

For det andet udledes der adrenalin ved styrketræning, der medfører at fordøjelsessystemet supprimeres under træning, ikke ret heldigt for optagelsen af mad.

Sidst men ikke mindst består en stor del af et typisk måltid af kulhydrater der kort tid efter indtagelse medfører insulinrespons der giver lavt blodsukker, heller ikke ligefrem optimalt til træning.

Ergo lad være med at spise et større måltid før træning.

Link to comment
Share on other sites

Måske står det implicit i Jens' indlæg, men jeg vil alligevel supplere med det faktum, at der rent faktisk går ret meget energi til fordøjelsen af et større måltid. Jeg har flere gange læst (kan desværre ikke komme med en kilde), at omtrent 25% af den tilgængelige energi går til fordøjelsen, og vi kender da sikkert også allesammen fornemmelsen af at være sløv efter et stort måltid.

Svært at levere en optimal træningsindsats i den situation...

Spis og vær glad (et par timer før du træner).

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det dårlige ved at træne kort tid efter at man har spist, er vel at kroppen bruger blod ud over mavesyre på at fordøje maden, så der vil blive ført mindre blod ud i musklen når du træner, og så er der de sure opstød!

Jeg mener at 90 min. efter et måltid er optimalt at træne.

Lomax

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det har selvfølgelig også meget at sige hvilken form for måltid vi snakker om.

Jeg mener sagtens at man kan træne 30 minutter efter man f.eks har spist en moderat portion havregryn, faktisk mener jeg at man ligefrem kan beneficere af at træne på energien fra havregryn. Men det kan godt være at jeg bare er gammeldags.

Dog indeholder havregryn megen næring, og fibre, samtidig ligger det stabilt i sækken, og man vil sjælden få sure opstød fordi man træner efter at have spist havregryn, som man f.eks. vil få hvis man spiser et surmælks produkt.

Link to comment
Share on other sites

ja selvfølgelig.

Men jeg tænkte også hovedesageligt på store måltider.

Men som i siger så kan man også næsten mærke det. For man har for det meste ingen energi, og er meget træt efter et større måltid, men efter et mindre er man frisk igen efter 30-45min.

Men ja mht sureopstød efter indtagelse af surmælksprodukter så jo det kender jeg.

rimelig iriterende og klamt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share