Alkohol og muskelvækst


cilius
 Share

Recommended Posts

Spørgsmål: Har alkohol nogen indvirkning på muskelvækst?

Jeg tænker ikke på tilfælde, hvor man er hønefuld hver dag men derimod, hvis man drikker et par glas rødvin til maden eller napper et par fyraftenspilsnere om fredagen...

Mvh

Cilius

Link to comment
Share on other sites

Alkohol har den uheldige effekt, at det ændre på mænds testosteron/østrogen forhold (ja, mænd producere også østrogen). I en normal ung mand er forholdet mellem testosteron og østrogen 1:50, men ifølge undersøgelser jeg har læst, kan forholdet forskubbes ved indtagelse af alkohol. Alkohol undertrykker produktionen af testosteron og stimulere en lille øgning i østrogen produktionen. Stimuleringen af østrogen produktion er endnu stærkere i kvinder. Da det er ønskeligt at have så højt et testosteron niveau i kroppen som muligt, så er det ikke anbefalelsesværdigt at drikke alkohol i store mængder, da det med sikkerhed vil gå udover muskelopbygningen. Hvis man kun snakker om at tage et glas rødvin fredag aften, eller drikke en fyraftensbajer fredag eftermiddag, så tvivler jeg på det har en mærkbar effekt. Men jeg er overbevist om at dem som drikker alkohol dagligt og som drikker store mængder i weekenden, har en nedsat evne til at bygge muskelmasse. Det må i sidste ende så være op til den enkelt og beslutte hvor fanatisk han er.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Blackice,

Bare lige en lille detalje. Det er selve alkoholen der er det sunde. Vin, sprut eller øl - det gør ingen forskel.

The National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism.

Alcohol Research and Health, 24(1):5-11, 2000. (157615)

(...) Epidemiologic evidence has shown that people who drink heavily are at increased risk for a number of health problems. But some studies suggest that individuals who abstain from using alcohol also may be at greater risk for a variety of conditions or outcomes, particularly coronary heart disease, than persons who consume small to moderate amounts of alcohol. (...)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jeg er delvis enig i at det gælder alle former for alkhol, men husk at skælne imellem alkohol og spiritus. Spiritus anbefales ikke af lægerne i samme sammenhæng som et glas rødvin om dagen (og det er altså kun et, den positive effet overvejes af negative, allerede ved nr 2 glas). Men spiritus.....??  den tror jeg ik holder

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens,

Her er lidt blandede bolsjer. Nogen undersøgelser har vist at testosteron niveauet falder (det indebærer selvfølgelig også en højere østrogen værdi balancemæssigt), og andre har vist at østrogen niveauet stiger i forbindelse med indtagelse af alkohol.

Gordon, G.C.; Altman, K.; Southren, A.L.; Rubin, E.; & Lieber, C.S. The effects of alcohol (ethanol) administration on sex hormone metabolism in normal men. New England Journal of Medicine 295:793-797, 1976.

Du kan læse mere her:

http://www.niaaa.nih.gov/publications/aa26.htm

Her er noget mere info:

Sex Hormones. Alcohol metabolism alters the balance of reproductive hormones in men and women (23-28). In men, alcohol metabolism contributes to testicular injury and impairs testosterone synthesis and sperm production (24,29). In a study of normal healthy men who received 220 grams of alcohol daily for 4 weeks, testosterone levels declined after only 5 days and continued to fall throughout the study period (30,31). Prolonged testosterone deficiency may contribute to feminization in males, for example, breast enlargement (32). In addition, alcohol may interfere with normal sperm structure and movement by inhibiting the metabolism of vitamin A, which is essential for sperm development (30,33). In women, alcohol metabolism may contribute to increased production of a form of estrogen called estradiol (which contributes to increased bone density and reduced risk of coronary artery disease) and to decreased estradiol metabolism, resulting in elevated estradiol levels (28). One research review indicates that estradiol levels increased in premenopausal women who consumed slightly more than enough alcohol to reach the legal limit of alcohol (BAC of 0.10 percent) acutely (28). A study of the effect of alcohol on estradiol levels in postmenopausal women found that in women wearing estradiol skin patches, acute alcohol consumption significantly elevated estradiol levels over the short term (34).

Her snakkes der om decideret stigninger i østrogen niveauet hos både mænd og kvinder i forbindelse med indtagelse af alkohol:

As previously stated, alcohol intake will assist with diminished liver function, and the elimination of excess hormones, drugs and metabolic wastes. Alcohol consumption causes dramatic rises in estrogen levels in the body. Women will have a dramatic rise in their estrogen levels after just one drink. Men will not have a dramatic rise, but levels of estrogen will increase. Heavy drinkers will have high estrogen levels, along with other related symptoms, such as "spider veins", especially on the nose and cheeks, gynecomastia (development of breasts) and testicular atrophy (degeneration or shrinking). Alcohol decreases zinc levels in the body.

Taget fra den her side:

http://www.canoe.ca/HealthLifeMD/andropause.html

Der findes mange flere sider og undersøgelser, hvis du søger på det, men jeg håber det var dækkende nok.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Er et par glas vin sundhedsfremmende?

Jeg har ladet mig forstå, at de undersøgelser, som ligger til grund for vores opfattelse af, at et par glas rødvin skulle være godt for helbredet er baseret på undersøgelser lavet over en årrække i middelhavslandene, hvor man udelukkede kiggede på alkoholindtaget og typen af drikkelse indtaget. Derefter sammenlignede man indtag med helbredstilstand og levetid. Det man efterfølgende fandt frem til, var at mennesker, som drak et par glas vin dagligt, faktisk var sundere og levede længere i forhold til personer i andre lande, men....

det man ikke inddragede dengang i undersøgelserne var kosten. Derfor kom det for nogle år siden frem, at man havde draget fejlkonklusioner, og at det i stedet var kosten som primært spillede ind i den længere levetid og det bedre helbred og ikke vinen.

Jeg hælder også mest til at al alkohol skal udelukkes, ved et ønske om maksimal muskeltilvækst, blandt andet for at undgå en forøgelse af østrogenniveauet (som Thomas J. nævner) samt alkohol er "tomme" kalorier og ikke kvalitets mad.

- at Arnold S. drikker et glas rødvin kan jo også være et udtryk for, at han er begyndt at nyde andre ting i livet end 24-timers fokus på bodybuilding.

Link to comment
Share on other sites

Nu begynder det vist at ligne fuldemandssnak.

Måske kan det diskuteres, om indtagelse af selv små mængder alkohol hindrer en optimal muskelvækst. Men det kan IKKE diskuteres, hvorvidt et par genstande alkohol er bedre end slet ingen når det kommer til fx levetid. Det er det!

Tag ikke mit ord for det, men tag forskernes.

Det kniber vist også med undersøgelser som peger på at det lige præcis skulle være VIN, som er sundt. Det kunne lige så godt være ALDI`s kølerspritvodka.

Skål.

Link to comment
Share on other sites

Michael S:

Såvidt jeg kan huske (men kan desværre ik dokumentere det med en kilde), var det ikke alkholen i sig selv der var god for kroppen, men en masse andre stoffer som findes i vinen (og altså kun i vin). Der var lavet undersøgelser hvor personer indtog "rødvins piller" og de gav samme positive resultat, og altså uden alkohol blandet ind i billedet..........men når nu det er sagt, må vi ikke glemme en meget vigtig ting når det gælder levealder, nemlig livsglæde!  Dette er en meget vigtig ting når det kommer til hvor længe vi lever. Hvis et glas vin (eller 2 for den sags skyld) gør os gladere i dagligdagen, vil dette uden tvivl også smitte positivt af på levealderen! Men det er jo fx. også bevidst at man kan højne levealderen hos mænd hvis man kigger på et par kvinde bryster 20min. hver dag.........(tro det eller ej), og her må det da igen være det aspekt, at man har det godt der spiller ind..............

   Jeg tror nu ikke i skal regne med at få større muskler af at kigge på kvinde bryster af den grund.......men siden hvornår har vi også skulle bruge en grund til at kigge på bryster....... :)

Link to comment
Share on other sites

Apropros - Giver vin et bedre helbred?

Er det vinen i sig selv eller karaktertræk som specielt ses hos folk der drikker vin som bevirker at vin måske er sundere end øl?

En række danske undersøgelser har på det seneste fået en del opmærksomhed. Danske forskere har nemlig foreslået at det ikke er lige meget hvilken type alkohol man drikker og heller ikke ligegyldigt hvor meget af den man drikker hvis man gerne vil have et optimalt helbred. De fandt frem til at de mennesker som har et moderat forbrug af vin er sundere end de mennesker som enten drikker mere eller overhovedet ikke drikker vin. En forskergruppe har netop sat sig for at finde nye sammenhænge mellem folks forbrug af vin og deres sundhed. Forskergruppen kiggede således nærmere på om der blandt 363 mænd og 330 kvinder i alderen 29-34 år var andre forskelle end deres forbrug af vin. Det viste sig at indtagelse af vin var forbundet med en højere intelligenskvotient, bedre uddannet forældre samt højere socioøkonomisk status. På den anden side var indtagelse af øl forbundet med lavere intelligenskvotient, dårligere uddannet forældre samt lavere socioøkonomisk status. Forskerne vurderede endvidere om der var forskelle i personlighed, psykiatriske symptomer eller sundhedsrelateret adfærd imellem de mennesker som enten drak vin eller øl. Sammenlignet med øl, viste det sig at vin var forbundet med en bedre funktion af disse, og forskerne konkluderer derfor at indtagelse af vin i Danmark er en generel indikator for blandt andet optimal social og personlig udvikling. Denne sammenhæng kan forklare de tilsyneladende fordele ved at drikke vin.  

(kilde:doktoronline)

Link to comment
Share on other sites

uha, her drager vi de sociale aspekter ved at drikke vin, ind i en sammenhæng med helbredet, det tror jeg er farligt!  Det svarer jo til at sige at man bliver dum af at bo i lejlighed, bare fordi folk i fx. hørsholm (temlig mange pæne huse) har bedre råd til at uddanne deres børn....................

Jeg tror man skal passe på med at bringe det sociale ind i billedet. Folk som drikker vin, har jo typisk en rigmelig uddanelse (uden at ville genneralisere), og så er der jo større chance for at de også vil sætte sig ind i andre ting, såsom kostvaner, som jo igen vil medføre at de har en bedre chance for at leve længere............

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share