Vægttab vha Styrketræning


salman
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er begndt at styrketræne, men vil gerne træne på en sådan måde at jeg taber mig i vægt vil gerne fra 81 ned på 75. hvordan gør jeg det.

jeg ved at mit kalorie indtag skal være mindre i forhold til det jeg brænder, så det har jeg styr på, spørgsmålet er så hvor meget brænder man ved styrketræning.

tak

salman

Link to comment
Share on other sites

Det lette svar er: træn så hårdt som muligt og forbrænd så meget som muligt! Men det er ikke noget helt godt svar. Der skal mere med i betraktning. Styrketræningen vil også hjælpe dig til at undgå tab af muskelmasse under diæt. Træningen bør derfor være delvist orienteret mod muskelmasse, mere end entydigt styrke. 2 gode forslag: HST med 2-3 sæt per øvelse, eller måske endnu bedre, især hvis du er begynder: 5 x5 træning som beskrevet i denne artikel, skrevet af Thomas J her fra boardet.

Held og lykke med projektet

Link to comment
Share on other sites

Styrketræningen kan bidrage en smule til det samlede vægttab, men dets primære funktion er at stimulere til at beholde så meget af muskelmassen som muligt.

Styrketræning er da et glimrende værktøj hvis man vil mindske ens fedtdepoter. Man kan sige at kardiotræning er mest effektivt under selve udførslen, men efterforbrændingen ved vægttræning er ofte markant bedre end ved kardiotræning. Det kommer selvfølgelig an på hvilken type kardiotræning vi snakker om. Snakker vi om kardiotræning af ekstrem høj intensitet, så har det selvfølgelig også en markant indvirkning på efterforbrændingen, men snakker vi om en rask gåtur eller en lille joggingtur, så vil jeg da klart fortrække en hård omgang vægttræning.

Jeg mindes en undersøgelse, hvor man sammenlignede lav/medium-intens kardiotræning med en omgang hård vægttræning. Den lav/medium-intense kardiotræning hævede forbrændingen i ganske kort tid efter træningspasset, mens vægttræningen hævede forbrændingen i langt over 24 timer efter endt træning. Så jeg vil ikke altid kalde kardiotræning for det perfekt værktøj, hvis man vil smide vægt (fedtvægt that is). Det afhænger i høj grad af hvor hårdt man træner. Og det er immervæk ikke alle som har lyst til at dyrke høj-intens kardiotræning.

Så jeg ville først og fremmest se på diæten. Dernæst inkludere 2-3 dage med vægttræning, og så ellers smide så meget kardiotræning på, som man kan overkomme. Og gerne med relativt høj intensitet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej

tak for de mange gode svar, og Thomas J's artikel var serdels god og spændende at læse, dog nævnes der ikke hvor lang (tidsmæssigt) fase 1 er, og hvornår man er sikker på at en bestemt øvelse bliver udført korrekt.

Findes der nogen link, hvor man kan se hvordan de enkelte øvelser skal udføreres, så må i gerne påoste det. Det er øvelserne fra hhv. fase 1 og 2 (de er jo ens)

Et andet spørgsmål til Thomas. Hvorfor anbefaler du 5 set af 5 rep, når alle andre siger 3-4 sæt af 8 - 10 reps. Din metode giver kun 25 reps total mens den anden giver min. 32 max 40.

Du nævner heller ikke helt præcis hvad der er galt med kabel træningen..kan du uddybe det.

mvh

salman

Link to comment
Share on other sites

TJ ->

Så enkelt synes jeg ikke man kan stille det op - selvom jeg grundlæggende er rimelig enig.

Nu er det om muligt endnu sværere at angive energiforbrug på stryrketræning end på cardio.

Kommende an på volumen og hvilke muskelgrupper man får aktiveret i sit træningspas tror jeg generelt det er rimeligt at sætte energiforbruget under ST til 1.000-2.000 kj.

Ligeledes har cilius flere gange linket til en undersøgelse, der siger, at efterforbrændingen til ST kan opgøres til henved 2.000 kj fordelt over 36-48 timer efter et træningspas.

Med andre ord. På træningsdage er ens ekstra-forbrænding formentligt oppe på 2.000-3.000 kj og på restitutionsdagene omkring 1.000.

Dette er selvfølgelig en pæn klat - og forklarer fint hvorfor man skal ligge en del over sin normale energibalance, når man generelt træner for hypertrofi.

Men det står dog ikke helt mål med cardio - såvel lav- som højintensiv cardio.

Den højintensive cardio kan på bare en time nemt forbrænde 2.000-3.000 kj. Ved lavintensiv cardio henved 2 timer om samme.

De fleste mennesker vil ret hurtigt kunne træne sig op til at lave cardio (lav- såvel som højintensiv) så man hver dag forbrænder 3.000 kj på dette. Ofte vil man også kunne hæve det ud over dette, hvis det skulle være.

Link to comment
Share on other sites

--->TJ

Jeg mindes en undersøgelse, hvor man sammenlignede lav/medium-intens kardiotræning med en omgang hård vægttræning. Den lav/medium-intense kardiotræning hævede forbrændingen i ganske kort tid efter træningspasset, mens vægttræningen hævede forbrændingen i langt over 24 timer efter endt træning. Så jeg vil ikke altid kalde kardiotræning for det perfekt værktøj, hvis man vil smide vægt (fedtvægt that is). Det afhænger i høj grad af hvor hårdt man træner. Og det er immervæk ikke alle som har lyst til at dyrke høj-intens kardiotræning

Kunne du ikke linke til den undersøgelse, den kunne være interessant at læse.

At det afhænger af intensiteten er vel selvsagt, men det er vel ikke helt rimeligt at sammenligne lav/medium intensitet cardio med "høj" intensitet ST.

På samme måde, som ikke alle har lyst til høj-intens cardio, så er det vel heller ikke sikkert, at alle har lyst til hård st ;)

Mine egne personlige erfaringer er, at Cardio alt andet lige er væsentligt mere effektivt, hvis man vil smide nogle kg.

Link to comment
Share on other sites

--->JL

Måske har de noget at have det i. Iflg www.healthstatus.com vil en person på 200lbs. forbrænde 550 kalorier ved en times hård (vigorous) ST. Den samme person vil forbrænde 830 kalorier ved at løbe i en time med en hastighed på 6mph. Stiger hastigheden til 8mph stiger antallet af kalorier til 1224.

Der skal noget af et afterburn til for at indhente forskellen, især set i lyset af at medium/høj-intens cardio også giver et afterburn, omend ikke så stort som st.

Link to comment
Share on other sites

Begge dele høre til i et vægttabsprogram. Jeg kan konstatere at mit vægttab tog nu fart da jeg intensiverede styrketræningen - men det er selvfølgelig et ringe "bevis" - i og med at alt andet bestemt ikke er lige.

Lad os få gravet noge konkrete forskningsdata frem - jeg går på jagt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share