Fed og sved


Guest Infestedass
 Share

Recommended Posts

Det lyder jo egentlig meget logsik at man sveder mere jo "federe" man er. Det gælder i hvert fald med omvendt fortegn. Altså at slanke/tynde personer fryser lettere end mere polstrede pr., da de har mere fedt til at holde kroppen varm med.

Men der er også nogle, som mener at jo bedre kondition du har, jo hurtigere sveder du, men mgd er den samme vs store pr, som er længere tid om at begynde at svede, men tilgengæld sveder meget mere i sidste ende.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det er fordi jeg sveder fanden edme meget! Bare det at gå med en jakke på, eller bare være i et lokale. Så er jeg dømt SOMMER RACIST :angry: Så meget at jeg altid går med t-shirt, ellers bliver det for varmt, slut med pullover.

Link to comment
Share on other sites

Så burde det vel være omvendt... altså jo større du er, jo mere energi skal der bruges til at opvarme pr., og jo sværere burde det være at svede, da det jo er for at komme af med varmen... Men da det så ikke kan være "overfladen", må det vel være selve mgd af fedt som er den afgørende faktor.... :tongue:

Skulle man så også svede mere, jo større muskler man har....??

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynder meget hurtigere at svede nu ift før jeg begyndte at styrketræne på trods af at mit konditionsniveau har været nogenlunde uændret.

Forskellen på før og nu er ca 2 år og små 10 kg muskelmasse og ca samme fedtprocent +- et par stykker (nok plus ;) ).

Bare en let cykeltur på 3-5 km eller 20-30 min gåtur får godt med sved frem på panden og ryggen især, hvis jeg har en taske med.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg vejede 51kg frøs jeg altid. Jeg havde store problemer med at træne på landevejen om vinteren.

Nu her cirka 25kg tungere går det meget bedre med at holde varme. :)

Da han var godt i stand, cyklede Foodman rundt i snestorm i korte ærmer. Nu da hans fedtprocent er faldet fra 30 til 10, er han nødt til at bruge halstørklæde!

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynder meget hurtigere at svede nu ift før jeg begyndte at styrketræne på trods af at mit konditionsniveau har været nogenlunde uændret.

Forskellen på før og nu er ca 2 år og små 10 kg muskelmasse og ca samme fedtprocent +- et par stykker (nok plus

...vil det sige, at en forøgelse i muskelmassen, vil bevirke at man har det varmere end før - hvis fedtprocenten vel og mærke er den samme?

Link to comment
Share on other sites

...vil det sige, at en forøgelse i muskelmassen, vil bevirke at man har det varmere end før - hvis fedtprocenten vel og mærke er den samme?

Selvfølgelig. Muskelmassen generer jo forøget varme.

Joo, men jeg synes det virker underligt at en ~20% stigning i muskelmasse (eller øgning i fedtfri masse er det nærmere) kan have en så dramatisk effekt.

Når det er samme mængde arbejde der skal udføres (bortset fra de ekstra 10kg), så undre det mig hvis det skulle udvikle voldsomt mere varme og dermed svedproduktion.

Forklaring udbedes :)

Link to comment
Share on other sites

Joo, men jeg synes det virker underligt at en ~20% stigning i muskelmasse (eller øgning i fedtfri masse er det nærmere) kan have en så dramatisk effekt.

Når det er samme mængde arbejde der skal udføres (bortset fra de ekstra 10kg), så undre det mig hvis det skulle udvikle voldsomt mere varme og dermed svedproduktion.

Forklaring udbedes

Muskler forbruger cirka 6 gange så meget energi som fedt, og der vil dermed udløses nogenlunde tilsvarende ekstra varme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke lige se hvor du vil hen med det Fist.

Uanset forholdet mellem energiforbrug mellem muskler og fedtvæv, så undre det mig at en vægtstigning på under 20% (og lad os bare sige samme fedtprocent) skulle generere så meget ekstra varme for den samme mængde udført arbejde, f.eks. at cykle 5km. Med en større muskelmasse tilrådighed ville jeg tro man skulle arbejde ved en lavere intensitet og dermed mindre varmeudvikling.

Link to comment
Share on other sites

Men bortset fra det.. Hvad var det med at jo bere kondition man var i, jo hurtigere sveder man?

Jeg tror ikke jeg har været i bedre form end jeg er nu, og den bliver bedre og bedre..

Når jeg træner karate (er vel det samme som en ordentlig gang kredsløbstræning?), pibler sveden af panden allerede i slutningen af opvarmningen - (hvilket den ikke gjorde førhen - bare for 1 år siden, har altid haft god kondi, men først nu jeg har meget emre muskelmasse).. slutresultatet om hvor gennemblødt jeg er er vel ca. det samme som førhen.. det kommer bare hurtigere..

Alt dette er skam også fair nok - hvad jeg bare ikke forstår er hvorfor det kommer så hurtigt? så der rent faktisk kommer dråber løbende..?

Har det både noget med alder at gøre, eller det der blev snakekt om før, med bedre kondi, jo hurtigere sveder man?

Link to comment
Share on other sites

Eruption:

Jeg tror at grunden til at du sveder hurtigere, er at når du er blevet i bedre form så kan du yde mere. Dvs. at du forbrænder flere kalorier underopvarmningen end du tidligere har gjort, og når du gør det udvikler du også mere varme.

Jeg synes det virker logisk nok at når man bliver i bedre form eller får større muskler så kan man yde mere og dermed udvikler man mere varme.

Hvad der derimod også undre mig, er hvor meget jeg er begyndt at svede på andre tidspunkter. Jeg kommer meget let til at svede, og det nærmest løber af mig. Specielt om natten er jeg begyndt at svede som en åndsvag, og vågner jævnligt fuldstændig og pude og dyne er vildt klam :angry: :angry: :angry: Hvorfor sveder man mere, også selvom man ikke udføre noget fysisk. Kan det være pga. at stofskiftet som regel er hævet (efterforbrænding) efter hård træning, og derfor udvikler man mere varme?

Link to comment
Share on other sites

Saxet fra Tom Grushky Knudsens artikel om varmeafgivelse på Go-Motion:

Vægt og varmeafgivelse

En helt anden faktor med betydning for løbepræstationen er evnen til at kunne afgive varme. Når vi løber producerer vi en stor mængde varme. En del af denne varmemængde går til at opvarme kroppen, resten skal afgives. Kroppens varmeproduktion er - nok overraskende - uafhængig af omgivelsernes temperatur. Varmeafgivelsen afhænger derimod i allerhøjeste grad af omgivelserne - både temperaturen og luftfugtigheden. Er det koldt afgiver vi varmen direkte til den kolde luft omkring kroppen.

Ved stigende lufttemperatur bliver vi mere og mere afhængige af at afgive varme ved at svede. Den sved vi danner kan fordampe fra huden og denne fordampning afgiver varme. Vi kender det fra vand der koger. Vandet bliver aldrig mere end 100°C varmt. Ved 100°C fordamper vandet så hurtigt, at der afgives ligeså meget varme som der tilføres fra kogepladen. Evnen til varmeafgivelse afhænger af hudarealet, mens varmeproduktionen afhænger af muskelmassen.

Radiatorer der har til opgave at varme vores rumtemperatur op udnytter dette ved at være rillede. Dermed kan de afgive meget varme pga. en stor overflade. Det samme gælder køleribber, der på samme måde øger overfladen på det, der skal afgive varme. Med stigende højde vokser muskelmassen mere end hudarealet. Det betyder, at små personer har nemmere ved at afgive varme end store personer. Løber vi når det er varmt, specielt gennem længere tid, vil de små løbere derfor klare sig bedre end de store.

Lille løber vandt marathonløbet ved OL i Atlanta

Som eksempel på dette kan nævnes mændenes marathonløb ved OL i Atlanta. Her var temperaturen 23-25°C og den relative fugtighed var hele 80-90% under løbet. Ved så høj luftfugtighed bliver evnen til varmeafgivelse ekstremt afgørende. Vinderen af løbet hedder Josia Thugwane og er fra Sydafrika. Han er 1,58 m høj og vejer kun 48-49 kg. Problemet med varmeafgivelsen betyder at de "store" løbere bliver nødt til at løbe med en lavere intensitet når det er varmt - og lavere intensitet betyder en langsommere tid. (Læs mere her)

Vores individuelle vægt spiller også en rolle for varmeafgivelsen. Tager man på i vægt, forøger man samtidig sin overflade. Skyldes vægtstigningen en forøget mængde fedtvæv, er det dog ikke nogen fordel. Fedtvæv virker nemlig isolerende. Dette er praktisk hvis det er koldt, men i varme er det uhensigtsmæssigt. Der vil være en større varmeophobning i kroppen pga. kropsfedtet, og dette kan der ikke kompenseres for, ved en større overflade.

Link to comment
Share on other sites

Normalt på denne tid af året sidder jeg med flere sweatre... men efter jeg er begyndt at styrketræne sidder jeg i en top..!! Uden og fryse vel og mærke!! :tongue:

Det lyder altså helt klart efter min mening som for lidt. Det må da være muligt for dig at finde et par bukser, du ikke sveder i :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Kropsstørrelsen har selvfølgelig meget at sige. Da jeg vejede 140 kg kunne jeg begynde at svede af næsten ingenting. En omgang støvsugning, og sveden sprang frem på panden af mig. Det er blevet noget bedre efter jeg har smidt en masse kropsvægt, men jeg sveder stadigvæk noget mere end mindre folk, og folk som ikke træner.

Og så bliver det iøvrigt også forværret af et "nervøst" aspekt. Jeg ved at jeg har tendens til at svede mere end andre, og er jeg ude at handle om vinteren, og står jeg i kø ved kassen i Føtex, med stor vinterjakke på, så begynder jeg med sikkerhed at svede. Og ligeså snart man kan mærke de første sveddråber, så tænker man straks, FUCK hvor pinligt at stå og svede her, og så bliver det straks værre :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kan kun nikke genkendende til Thomas` beskrivelse af at handle ind i supermarkeder. Får det selv lynhurtigt varmt og tager jakken af hvis der skal handles meget (bliver også irritabel hvis jeg har det for varmt - foretrækker klart et køligt lokale). Har som regel en trøje/skjorte på i skole, men tager som regel skidtet af efter kort tid og sidder så i kortærmer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share