HIT spørgsmål


CyberC
 Share

Recommended Posts

Til Blackice.

Om det nævnte trænings program virker kanon godt til dig vides ikke. Du er nødtil at prøve det at, og måske justerer det ind til din krop.

For mit eget vedkommende stræber jeg efter de bedste trænings manualer som jeg kan tilføre i mit træningsarsenal. Men holder mig udelukkende til de tunge basis øvelser.

Lad mig give dig et eksempel: Rygtræningen behøver ikke at bestå af mange rygøvelser, Bentover rows samt dødløft stimulere hele min ryg - giver en stor fyldig ryg, som udstråler styke.

Og jeg har jo en ide om, at du gerne vil være stor og stærk.

Jeg har selv været en lille splint engang, på bare 75 kg.

Du skal bare have troen med, du lyder meget tvivlende i dine indlæg - glem det og træn hårdt, spis som en hest.

Michael.

Link to comment
Share on other sites

HIT, Heavy Duty, Super Slow, Forced reps, triple dropsets, supersets, gigasets osv. osv. osv.

Det kan godt være jeg lyder som en sur gammel kværulant men efter min mening er de fleste af de ovennævnte træningsprincipper en gang Amerikaniseret "hype".

IMHO virker ALLE træningsprincipper - blot de følger nogen helt ENKLE regler:

Prioritér BASISØVELSER højest! Altså øvelser der påvirker mange muskelgrupper på een gang.

Indtil man kan håndtere seriøse vægte og derigennem ER blevet "stor" og stærk - så DROP de "små" øvelser. De små øvelser er Bodybuilder værktøjer. Og indtil man er blevet "stor" og stærk er der INGEN grund til at træne som en Bodybuilder. FUNDAMENTET SKAL VÆRE PÅ PLADS!! ("stor" er et relativt begreb - som primært er genetisk bestemt!!)

Altså et træningsprogram der består af nogle af følgende øvelser: squats, dødløft, frivend, råtræk, bænkpress (ell. dips), foroverbøjet roning (helst med stang) samt skulderpres.

Man kan, alt afhængigt af restitutionsevne, tid og lyst inkludere kropshævninger (chins), curl med stang (hvis man ABSOLUT ikke kan undvære direkte armtræning!!), lægpres og greb-træning men det er IKKE et must til at starte med!! SQUATS og/eller DØDLØFT ER ET MUST og bør være gundstenene i dit træningsprogram.

Træn med 2-3 dages mellemrum og hold en uges pause engang imellem.

Sørg for at få hvilet mellem træningspassene..... prøv at få min. 8 timers uforstyrret søvn om natten.

Øg kalorieindtaget - spis masser af god, sund og nærende kost - drik masser af vand og mælk!

og nu det vigtigste princip!!!

sørg for at øge vægten på stangen når det er muligt! dvs. du er istand til at udføre øvelsen kontrolleret og med korrekt teknik. Tænk ikke så meget på "rep-speed", hvis du udfører øvelsen kontrolleret og med korrekt teknik og med maksimal vægt BØR DU SLET IKKE HA OVERSKUD TIL AT TÆNKE PÅ "REP-SPEED"!!

Træn efter ovenstående principper nogle år - vær disciplineret mht. at få trænet - og du vil blive positivt overrasket over resultaterne....... selvom du ikke har haft Mike Mentzer (r.i.p.) eller Dr. Ellington Darden som personlig træner og selvom du ikke har gået til "failure" i Athur Jones Nautilus-maskinerier!!!!

Hmmm... det var vist det hele....

Vægttræning (uanset hvad dit mål måtte være) er IKKE så kompliceret som nogen gerne vil gøre det til!!

hej

Link to comment
Share on other sites

Man kan kun være inderligt enig i, at tendensen til at komplicere vægttræning unødigt er ulidelig. Men hvis det er dit brokpunkt, er HIT da en uindlysende skydeskive at vælge.

Men det giver jo nogle gode, billige point på macho-indexet at insinuere, at Jones/Mentzer ikke har bidraget noget videre til vægttræning. Eller at Elvis ikke kunne synge osv..

Link to comment
Share on other sites

Mike Mentzer og Arthur Jones har da i særdeleshed bidraget med gode elementer til vægttræningen.  Der er bare flere problematiske aspekter i Arthur Jones og Mike Mentzer´s ideer om træning. Jeg skal være den første til at indrømme at overdreven træningsvolumen er problematisk, og at kvalitet i de fleste tilfælde er vigtigere end kvantitet. Arthur Jones er som bekendt manden som som startede High Intensity bølgen. Det i sig selv er efter min mening problematisk. Arthur Jones havde en økonomisk interesse i 1 sæt til failure træning. Ved at anbefale folk at træne 1 sæt til failure, et par gange i ugen, så kunne Nautilus centrene få folk igennem deres træningsprogram hurtigt, så der kunne blive plads til nye kunder. Det var nemt at få folk til at købe systemet, da de fleste for længst var kørt fast i Arnold´s 20 sæts brystprogram. Efter min mening så ville et hvilket som helst program, med mindre volumen kunne skabe fremgang. Arthur Jones lavede aldrig undersøgelser for at bevise at hans system vitterligt var det bedste system. De eneste henvisninger han har lavet, er en henvisning til Casey Viator´s bragende succes med HIT træning. Problemet er bare at Casey´s forsøg blev udført efter en lang periode uden træning, så det var bare tilbagevinding af gammel muskelmasse. Mike Menzter overtog så system, og promoverede det meget kraftigt. Han holdt meget hårdt på ting som: " Ingen fremgang hvis man ikke køre til failure"......"1 sæt er nok"....."alt stimuleret vækst termineres hvis man træner inden man er restitueret". Alle disse påstande er noget værre sludder, og er udelukkende baseret på en logisk anskuelse af hvordan træning virker. Jeg kan da godt forstå at folk køber HIT teorierne. Det taler til folks fornuft, men derfor behøver det jo ikke være rigtigt. Mentzer kommer med flere mystiske analogier, som man ikke kan bruge til en flyvende fis. Han sammenligner træning med at slå på en dynamitstang. Hvis du slår stille og roligt på den, så går den ikke af, ligegyldigt hvor mange gange du slår på den. Men hvis du slår den hårdt og velplaceret en gang, så går lortet af. Mystisk analogi hvis du spørger mig. Tænk på det, fordi man kan få en dynamit stang til at gå af ved at slå den hårdt en gang, så kan du også bare træne et sæt til failure og få maksimal fremgang. Ja, det er jo logisk. Mike Mentzer har aldrig kommet med en god fysiologisk forklaring på hvorfor HIT træning skulle være optimal. Det er en dejlig simplificeret forklaringsmodel som alle kan forstå. Den taler til det mandelige ego, den taler til menneskets evindelige trang til at opnå det helt store med så lidt arbejde som muligt. Det lyder jo lækkert at man kan træne meget lidt uden at blive beskyldt for at være doven, for man træner jo til failure, med forced reps og hele svineriet.

Mike Mentzer og hele HIT banden har i særdeleshed fat i noget af det rigtige. Hvis man vil have fremgang, så skal man træne tung og hårdt, lægge vægt på basisøvelserne, undgå overtræning, spise nok etc. etc. Jeg giver MILO ret i at HIT i sin reneste form er noget amerikansk propaganda som skal give penge i kassen. Det centrale er OK, men derfra og til at ophøje HIT til noget guddommeligt, og til det optimale træningssystem, det er en stor fed løgn. HIT er et ganske udemærket træningsystem, og man kan få ganske gode resultater ved at kører det, men det pisser mig virkelig af når HIT folk rakker ned på andre træningsprogrammer og kører deres "det er overtrænings propaganda".

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share