Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Michael Hebnes og MaxPower: Husker I at tage jeres armstrækkere? :4whip:

Nope - har stadig eftervirkninger fra et ledskred i højre skulder pga et cykeluheld, som bevirker at jeg skal passe på med alm. pushups. Bedre går det med ring pushup - så i realiteten kunne jeg naturligvis lave dem istedet - men det bliver det nok ikke til.

Jeg prioriterer progression i HSPU højere - for the moment. :tongue:

Go' weekend

//Hebnes

Link to comment
Share on other sites

Pyha - rart med en pause fra Armstrongs torturprogram!

I stedet stod den på HardCore, hvor jeg også tog introtimen med. Benyttede lejligheden til at træne bottom up clean med 24 kg. Det går fint med højre, men med venstre kikser jeg mindst 50 %. Tenniskloen har styrken, venstre er bare med....!

Det var så mange til det "rigtige" HardCore i ABCs minimale lokale, at man hvert øjeblik frygtede at blive ramt af et ukontrolleret swing, men heldigvis skete der ingen uheld.

Derefter var der wing chung workshop, hvilket i praksis viste sig at være 90 minutters almindelig instruktion under ledelse af Allan, der gjorde det fint nok. Blandt andet fik han sagt et par sandheder om forsvar mod kniv - for eksempel, at det altid er bedst at borteskasmotere sig, hvis man har chancen!

For en gangs skyld fik jeg en træningspartner, der var på min egen alder og størrelse. Hængemaven var han dog alene om! Han forkyndte straks, at han var gammel karatemand og derfor havde et forspring! Jeg valgte at lurepasse og lade performancen tale. Resultatet var, at han endte op med at bløde fra underarmene dér, hvor der optræder "knogle mod knogle-kontakt", hvis timingen ikke er på plads. Jeg hyggede mig! Generelt er det ofte et problem at træne med andre mænd - der går konkurrence i træningssituationen, et fænomen, som jeg også kender fra tennis. Hvorfor kan man ikke bare gemme sit konkurrenceinstinkt til fri kamp?

I morgen er der atter wing chun på Nygaardsvej, men jeg må nok melde fra. Konen vil i skoven, da vejrudsigten lover solskin, og jeg vil gerne bevare mit ægteskab!!

Link to comment
Share on other sites

På trods af skovturen - med 5 kilometers vandring - blev der også plads til en løbetur på 5 km samt en smule arbejde på de muskelgrupper, som er noget oversete i forbindelse med Armstrong-programmet. Under skovturen fik vi i øvrigt igen bevis for, at myten om kvinders manglende stedsans netop ikke er en myte!.

I dag har jeg gennemført dag 1, uge 2 i Armstrong-programmet. Jeg fik sneget totalen for de 5 max effort-sæt 2 reps højere op end i sidste uge. De ekstra reps lå i sæt 2 og sæt 5, dvs. ingen fremgang der, hvor det tæller allermest, nemlig i første sæt. Nå, jeg fortsætter ufortrødent.

Jeg har i denne sammenhæng loyalt gennemført mine morgenarmstrækkere og som en til dels utilsigtet bivirkning kunne jeg her konstatere en fremgang på 8 reps i første sæt! Grunden til den hurtige fremgang er nok, at jeg her - i modsætning til armhævningerne - har et gammelt og nogenlunde højt max at "genvinde". (150 stk)

Nu mangler jeg bare lidt intervaltræning på indendørscyklen og lidt bevægelighedstræning - så må det være nok for idag.

Link to comment
Share on other sites

Dag 2, uge 2 i Armstrong-programmet: Pyramidetræning.

Resultatet fra i går gentog sig - dvs., at jeg i sammenligning med sidste uge fik taget 2 reps ekstra, nemlig 1 stk i det "kiksede" forsøg på at nå et trin højere i pyramiden og 1 stk i det efterfølgende max effort-sæt.

I aften: Tennis.

Har netop set Federer destruere en argentiner, der normalt er kendt for give de fleste kamp til stregen, også selv om han ikke hører til de allerbedste. Jeg er ikke helt blevet enig med mig selv, om det var inspirerende eller mere ovre i det decideret skræmmende.

Link to comment
Share on other sites

Tennistimen tirsdag gik relativt godt efter nogle indledende vildskud. Jeg følte mig relativt let til bens, men finmotorikken var ikke i verdensklasse, måske som en følge af de hyppige træningspas, som jeg gennemfører for tiden. Mere specifikt tror jeg, at Armstrong-programmet belaster omtalte finmotorik, da der hele tiden er en underliggende træthed i armene, også selv om, at DOMS ikke længere manifesterer sig.

Morgenspinning i dag onsdag - MOLs faste superspinnere nok ville kalde det formiddagsspinning - hvor det lykkedes mig at forbedre min rekord i puls, opnået v/spinning. Nu er jeg faktisk deroppe, hvor jeg tør tænke på det som egentlig træning. Der er dog stadig langt til de procentsatser, som der Altmeister kan forevise.

Derefter Armstrong uge 2, dag 3. De 9 sæt gennemført uden problemer, faktisk var de for lette, men jeg ligger åbenbart i et "tomrum", når det drejer sig om reps pr arbejdssæt. Én skaldet rep mere pr. sæt og jeg kan ikke tage de 9 sæt. Jeg kompenserede ved at tilføje et ekstra max-sæt med neutralt greb - når jeg nu alligevel var i et center, hvor den slags kan lade sig gøre.

Lidt maveøvelser og lidt power cleans som supplement - så var det badetid. Senere i dag følger lidt eksperimenteren med CoCs og i aften en tennisdouble.

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens tennisdouble tog mere end halvanden time, og jeg måtte konstatere, at spinning, vægttræning og tennis i forening kan slide silken af! For h......, hvor var jeg træt!

I dag er jeg imidlertid nogenlunde kommet til hægterne, men har dog valgt at droppe den ellers planlagte løbetur. Nøjes med lidt vægttræning og en smule kettlebells. Jeg har netop afsluttet dagens Armstrong-træning, altså i dag max antal træningssæt. Må dog erkende, at jeg ikke gennemførte det, for efter 20 træningssæt og stadig en del tilbage gad jeg faktisk ikke mere, så jeg gjorde sæt nr. 21 til en max effort. Jeg kan dog med sindsro sige, at jeg i dag har taget flere armhævninger end nogensinde tidligere på en enkelt dag!

Link to comment
Share on other sites

Bladanmeldelse: Energia

Ved siden af mig ligger lige nu det nyeste nummer af Energia med en skælmsk smilende Chris MacDonald på forsiden. Jeg har indkøbt det med centerrabat til en pris på 35 kr. Er det så et blad, som er værd at læse?

Jeg vil starte med en tilståelse: Jeg købte kun bladet, fordi jeg vidste, at der ville være en artikel af Arne. Det leder mig så til nogle målgruppeovervejelser. Umiddelbart vil jeg mene, at jeg burde være smack in the middle af enhver målgruppe for litteratur om fysisk træning. Tilsyneladende mener bladets redaktører noget andet! I hvert fald kan jeg ikke genkende mig selv og mine interesser ret mange steder i bladet. Lad mig beskrive målgruppen, som jeg efter grundig gennemlæsning af bladet kan sjusse mig frem til den:

Hunkøn

Midt i tyverne

Uden børn

Bosat i mellemstor eller større by

Viden om fysisk træning og ernæring på damebladsniveau

Vil gerne bekræftes i, at det er socialt acceptabelt at interessere sig for sin krop

Jeg kan argumentere for hver enkelt dimension i ovenstående, men lad mig bare give et par enkle eksempler: Ved at følge en øvelsesanvisning kan jeg opnå "runde og sexede skuldre" (yearh, right!) eller jeg kan vælge at hælde et større antal præparater i lyserød indpakning i mit badekar og opnå en "følelse af forskønnende friskhed". Jeg kan næsten ikke vente!

Som læsere af min log vil vide, har jeg ikke berøringsangst over for tilværelsens kommercielle sider. Alligevel støder det mig, når der i et blad, som jeg må betale for, er så mange redaktionelle omtaler af de annoncerede produkter. Den er sgu' for tyk!

Naturligvis er der også nogle enkelte artikler med et mere maskulint sigte. Således kan man læse sig til, hvordan man får en krop som Brad Pitts i "Troja". Det interessante er, at det er 3. sted, at jeg læser om dette mirakeltræningsprogram - og de 3 opskrifter har ikke været identiske! Selve programmet er såmænd godt nok. Det bygger på en 3-split og en guds velsignelse af gentagelser.

Højdepunkterne i bladet er så ganske givet førnævnte artikel af Arne - og det skriver jeg ikke bare som den ene MOL'er til den anden! - og så til dels en artikel om Chris MD. Sidstnævnte er såmænd en udmærket artikel, men med sin fokus på personen frem for kernen i hans budskab ville den have gjort sig endnu bedre i Alt For Damerne.

Konklusionen bliver, at bladet er godt nok, hvis man er i målgruppen. Jeg er heller ikke i tvivl om, at der nok skal blive solgt et antal eksemplarer til os, der ikke er i den primære målgruppe - om det så skyldes, at vi er af det forkerte køn eller er af det rigtige køn, men med for meget viden eller noget helt tredje. Sagen er jo den, at vi elsker at læse om emnet. Ikke desto mindre kunne jeg godt ønske mig, at Energia ville tage sig selv og sine læsere lidt mere alvorligt.

Link to comment
Share on other sites

Aftentræningen i går blev endnu kortere end forudset. Dels var jeg træt, og dels har min ryg, nærmere bestemt højre side af lænden, det ikke så godt for tiden. Det føles som om, at en af de gamle "leve med-skavanker" er gået i udbrud. Jeg endte derfor med at køre nogle KB-snatches med 32'eren, udført som pyramidetræning - og så kalde det en dag.

Fredag er næsten hviledag, dvs 1 gang spinning samt Armstrong-programmet. Jeg fortsætter med at tage flere og flere armstrækkere, mens det, som programmet handler om (pull-ups), ikke rigtig rykker sig. Jeg tog præcist samme antal reps i hvert enkelt af de 5 max effort-sæt som i mandags. Set med de positive briller er det vel OK, i betragtning af, at jeg tog 21 sæt igår og har en uges akkumuleret træthed i armene. Alligevel må der godt snart ske noget mere.

Link to comment
Share on other sites

Spændende at læse om din "redebut" i MA! Er det så noget der passer dig - det med at køre teknikker? Og - kæmper I?

Jeg ville selvfølgelig helst læse om at du forsøgte dig med MMA, men det kan jo være at du får lyst til det en dag :cool:

Mht "leve med-skavanker", mener jeg ikke at man skal leve med, eller acceptere smerter.

Jeg har ofte mødt patienter, som efter en succesfuld behandling har sagt: "Jeg havde helt glemt hvor godt det føles ikke at have ondt".

Måske du bør overveje at opsøge behandler?

Link to comment
Share on other sites

Her er der vist stof til et længere indlæg. Må se, om jeg kan begrænse mig........

Jørgen L>Det bliver nok ikke til ret meget mere med wing chun i denne omgang. Hvis det fandtes i nærheden af min bopæl, ville jeg givetvis være mere interesseret i at fortsætte - men inklusive transport tager det mig 4 timer at træne i halvanden time, og det er det altså ikke helt værd, på trods at visse positive elementer. Nej, vi kæmper ikke og kommer ikke til det i FitnessDK regi. Det er afgjort en mangel, set med mine øjne, men vel en logisk konsekvens af, at træningen entydigt er lagt an på at være en slags selvforsvar for kvinder og svagere mænd. I parantes bemærket tror jeg, at disse mennesker skal træne meget længe, før det virker!

MMA? Tjah, bum - måske, hvis der bliver udbudt noget "rigtigt" i mit lokalområde?!

Angående behandling for min ryg har du vel nok ret, men jeg er skeptisk. Her er min track record fra de seneste år:

2005: Kiropraktor for selvsamme rygskade: Ingen effekt

2007: ESWT hos fys for mine akillessener: Ingen effekt

2007: Akupunktur hos fys for mine akillessener: Ingen effekt

Jeg har altså mistet visse illusioner med hensyn til behandlersystemets evne til at kurere mine skavanker. Men ja, jeg har faktisk glemt, hvordan det føles ikke at have ondt!

Lørdagens træning var noget for sig selv: Triple event i ABC, dvs. 45 minutters pilates, 45 minutters spinning og 45 minutters HardCore - som med Richards sædvanlige entusiasme snarere blev en time. Glimrende sammensætning, som HardCore-folkene faktisk nok slap bedst fra, sådan samlet set. Er man vant til at træne HardCore, kan man sagtens være med til maveøvelserne i pilates (vist til den dekorative instruktørs forbløffelse!) og 45 minutters spinning er der også plads til.

Hårdest var det faktisk, at jeg pga konens sære idéer havde sagt ja til at cykle videre til nogle venner, som vi skulle besøge. Først en triple event og så 15 kilometer på cyklen i skiftende sidevind - så var jeg mere end bare halvtræt!

Søndag: Løb med intervaltræning og senere på dagen lidt jerntræning for ben og mave. Var faktisk ikke særlig træt, på trods af lørdagens anstengelser.

Mandag: Armstrong, uge 3, dag 1. Historien gentager sig, således forstået, at der var mere fremgang i armstrækkere end i armhævninger. Ved de 5 max effort-sæt fik jeg én rep mere i sæt 3 og sæt 4. Fremgangen i sæt 1 - altså mit reelle antal maxreps - lader desværre stadig vente på sig. Try and try and try again.....!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, du bor da på Vestegnen, ik??

Jo, det gør jeg da. Jeg kan tænke mig flere udlægninger af dit spørgsmål: :smile:

1: Du kender en god facilitet/et godt center i mit nærområde, og den/det vil du gerne anbefale mig (Ja tak)

2: Du kan ikke forstå, hvordan en tur til Nygaardsvej kan tage så lang tid (det gør den, alt inklusive)

3: Du mener, at jeg kan træne MMA på Vestegnen, blot ved at spadsere mig en tur i et belastet kvarter!

4: ?

Link to comment
Share on other sites

Den Armstrong, den Armstrong....!

Dagens træning var pyramidetræning, og tradaaaa! - jeg tog præcist det samme antal armhævninger som for en uge siden. Negativt udlagt betyder det, at jeg har lavet ca. 150 armhævninger ganske forgæves. Tålmodighed er en dyd - er en dyd - er en dyd - - - - !

I aften: Tennis

Link to comment
Share on other sites

Jo, det gør jeg da. Jeg kan tænke mig flere udlægninger af dit spørgsmål: :smile:

1: Du kender en god facilitet/et godt center i mit nærområde, og den/det vil du gerne anbefale mig (Ja tak)

2: Du kan ikke forstå, hvordan en tur til Nygaardsvej kan tage så lang tid (det gør den, alt inklusive)

3: Du mener, at jeg kan træne MMA på Vestegnen, blot ved at spadsere mig en tur i et belastet kvarter!

4: ?

1. Jeg ved i hvert fald, at Mikenta, der ligger i Albertslund træner både MMA/Shootfighting, BJJ og Thaiboksning. Jeg kender ikke personligt stedet, men kender et par stykker, der har været meget glade for at træne der. Kender ikke træningsmiljøet der, men har indtryk af, at der er nogle "rødder" i blandt...... men det er vel ikke et problem for en comrade som dig! :cool:

2. Hmmm, Nygårdsvej det er jo helt ude på landet - aka. den fine del af Østerbro! Det kan jeg godt forstå tager tid; går der ikke kun hestevogne dertil :laugh:

3. Ja, der kan jeg også sagtens anbefale nogle steder :wink:

4. Vil stadigvæk anbefale CSA... der er jo også BJJ børnehold, så du kan tage ungerne med! Men ok, Nord lædervest er jo også et stykke væk!

Link to comment
Share on other sites

Coq:

Håber du vil forsøge dig med MMA - i en hvilken som helst form.. Tror ikke du vil fortryde det!

Mht. dine dårlig oplevelser med behandlere - rigtigt træls. Jeg har et hav af mulige forklaringer på hvorfor det ikke er gået som ventet.

Men det er nu uinteressant - det handler mere om: Hvad gør du nu.

Det er jo sådan med håndværk: Nogle er gode til det - andre knapt så meget.

Og så er der nok også forskel på hvor meget sjæl man lægger i faget.

Jeg tror personligt på, at en dygtig (!) McKenzie fys kan gøre noget godt ved de fleste rygge. Og ditto Kiro selvfølgelig.

Problemet er, at man ikke som "almindelig" borger ved, hvem der bedst. Det holdes meget kollegialt inden for egne rækker.

Hvis du boede i Århus eller Aalborg var jeg ikke i tvivl, men i Kbh. må jeg melde pas.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mærkeligt.......?

Der give ordrige dage og der gives tavse dage!

Jeg tror, at jeg har en ordrig dag idag! Hvis jeg så bare ku' ramme tasterne!

Dagens træning var en positiv oplevelse - og så alligevel!? Spinningen var lettere kedelig - ingen annoncering af de kommende prøvelser, hvilket jeg finder stærkt irriterende, og da jeg så til sidst i timen havde sneget mig op på det, som FDK i sin uransagelige visdom kalder en 8'er, forkyndte instruktøren, at nu laver vi strækøvelser på cyklen. For det første vil jeg ha' min time og for det andet er strækøvelser på cyklen en parodi!

-men Armstrong gik godt. For det første fik jeg taget en masse armstrækninger og for det andet satte jeg rekord i de såkaldte træningssæt. For 2 uger siden failede jeg miserabelt på det antal reps pr sæt, som jeg i dag gennemførte i stor stil. Det lykkedes mig også at udføre et antal power cleans+front squat med en rimelig vægt - på trods af den forudgående spinning.

Senere i dag skal der trænes lidt CoC. Bare det går lige så godt som armhævningerne!

Flere ord senere........!

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mærkeligt.......?

Der give ordrige dage og der gives tavse dage!

Jeg tror, at jeg har en ordrig dag idag! Hvis jeg så bare ku' ramme tasterne!

Dagens træning var en positiv oplevelse - og så alligevel!? Spinningen var lettere kedelig - ingen annoncering af de kommende prøvelser, hvilket jeg finder stærkt irriterende, og da jeg så til sidst i timen havde sneget mig op på det, som FDK i sin uransagelige visdom kalder en 8'er, forkyndte instruktøren, at nu laver vi strækøvelser på cyklen. For det første vil jeg ha' min time og for det andet er strækøvelser på cyklen en parodi!

-men Armstrong gik godt. For det første fik jeg taget en masse armstrækninger og for det andet satte jeg rekord i de såkaldte træningssæt. For 2 uger siden failede jeg miserabelt på det antal reps pr sæt, som jeg i dag gennemførte i stor stil. Det lykkedes mig også at udføre et antal power cleans+front squat med en rimelig vægt - på trods af den forudgående spinning.

Senere i dag skal der trænes lidt CoC. Bare det går lige så godt som armhævningerne!

Flere ord senere........!

ENIG omkring behovet for udmeldningerog omkring stræk på cyklen... Hvornår får man fornøjelsen af at se dig til en time med Chris,Greisen, Withen, Tanja eller Lasse? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

ENIG omkring behovet for udmeldningerog omkring stræk på cyklen... Hvornår får man fornøjelsen af at se dig til en time med Chris,Greisen, Withen, Tanja eller Lasse? :bigsmile:

Når jeg er sikker på ikke at blive totalt til grin. Indtil videre holder jeg mig på Vestegnen. Men jeg er glad for, at jeg ikke er alene om de anførte synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Tennis og den "perfekte" modstander

Dette handler ikke om Federer. Jeg har lige set ham gøre det af med Blake, men det vil jeg ikke skrive om. Action speaks louder than words!

Næh, i går skulle jeg spille tennis med den faste makker. Jeg tabte! Faktisk spillede jeg godt i den forstand, at mit benarbejde var upåklageligt og mine slag fungerede, men jeg havde altså set for meget Australian Open i TV, hvilket fik mig til at satse alt for meget, for "hvis Tipsarevich et al kan, så kan jeg også!". Det kan jeg bare ikke, så jeg slog en masse fine vindere, men tabte sammenlagt.

Nå, men egentlig ville jeg skrive om glæden ved at have en jævnbyrdig modstander. Vi har fire gange mødtes i finalen om de lokale mesterskaber tilbage i firserne. Vi er gået fra gensidig afsky videre til respekt og er endt med venskab. Jeg ved, at når jeg til træning vinder over ham, er det velfortjent, og når jeg taber, er det til en modstander, som jeg kan være bekendt at tabe til. Det er et privilegium at have sådan en modstander. Hvad havde Borg været uden Connors, Vilas og McEnroe? Hvad havde Muhammed Ali været uden Frazier? Hvis nogen i tennisverdenen nu om dage ikke påskønner Federers storhed er det fordi, at han mangler en klar rival. Nadal? Ja, på grus, men ellers ikke. For at være den bedste- uanset til hvad - er det en forudsætning, at der også er nogen, der er næstbedst.

Link to comment
Share on other sites

Armstrong, uge 3, dag 4:

Armstrækkere: Jeg fik rundet de 100 stk - tilsammen, altså.

Armhævninger: 12 x 4 og så desværre kun 3 i det 13. sæt. Klar fremgang i forhold til for 2 uger siden, hvor jeg kun klarede 6 sæt+3. Nu MÅ det da snart give sig udslag på max-sættene!

Senere i dag: En løbetur og en smule jernriveri.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hej :bigsmile:

Jeg læste lige din anmeldelse af bladet Energia i din log. Jeg er bestemt ikke enige i dine betragtninger :blink: , og desuden at kalde det et dameblad kalder vist på en bemærkning fra en dame :tongue: .

Jeg mener at bladet giver et middel niveau af information til motionister :smile: . Jeg tror at mange mennesker som vil lære om motion og ernæring skal have serveret viden på et niveau det er tilgængelig :smile: , alternativet er at de ingen viden får :wink: .

Men nu til min pointe du kaldte det et damebla :dry: Jeg ved, at en af drivkræfterne bag Energia Tanja Hall kører nogle gode (hårde) timer spinning, så synes jeg du skal være frisk at tage en dametur på en spinning time med Tanja som instruktør :yo: , så kan det være at du bruger ordet dame på en ny måde efterfølgende :superman: .

Onsdag kl. 18.15 på ABC er der en elite time er du frisk på en dametur? :4signme:

Link to comment
Share on other sites

Kære SNF

Når jeg skriver en anmeldelse, er det naturligvis for at få noget respons, og derfor trækker jeg tingene lidt skarpere op end måske strengt nødvendigt. Derfor er jeg også glad for din reaktion, selv om du stikker lidt til mig. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at forklare og uddybe mine synspunkter.

Indledningsvist synes jeg, at det er interessant, at jeg intetsteds - gentager intetsteds! - kalder Energia for et dameblad! Hvad jeg siger er, at Energia har defineret sin primære målgruppe som havende viden om området på damebladsniveau. Det er ganske rigtigt ikke ment rosende, men på den anden side erkender jeg dog, at målgruppen har læst om emnerne før. Læg også mærke til, at det er altså Energia, der på denne måde forsøger at tækkes en reel eller indbildt målgruppe. Det kan jeg jo sådan set ikke gøre for! Jeg tror ikke, at de mennesker, der skal have tingene serveret på en så "tilgængelig" måde overhovedet vil købe bladet, men på en vis måde håber jeg, at jeg tager fejl. Jeg synes, at der bør være et godt dansksproget blad om emnet. Det fortjener vi!

Nu forstår jeg jo godt retorik, når jeg ser den, og jeg er da også ganske sikker på, at du er enig i, at der ikke er nogen sammenhæng mellem holdning til dameblade og holdningen til kvindekønnet i al almindelighed. For the record har min udmærkede hustru i sine lidt yngre år markeret sig dels som en af landets bedste tennisspillere, dels som top 20 blandt langdistanceløbere, så jeg har førstehåndskendskab til, hvad "damer" kan præstere! Til gengæld læser hun ikke "dameblade" og er helt enig i mine betragtninger vedrørende Energia - bortset fra, at hun da gerne vil have "runde, sexede skuldre"!

Min lidt forbeholdne mening om Energia handler måske i bund og grund om skuffede forventninger. Når der nu på dansk udgives et blad om noget af det, der interesserer mig mest, må bladet altså gerne være i topklasse. Nå, måske bliver de kommende numre bedre.

Angående spinning er jeg jo nybegynder og har aldrig dristet mig til at tage så meget som en øvet-time af frygt for at falde igennem, når instruktøren begynder at tale som en lærer på musikkonservatoriet. Jeg mener det faktisk alvorligt! Hvad F.... er enkelttakt, mellemtakt og dobbelttakt, og hvad har det med spinning at gøre - bortset fra, at man kører hurtigere, når der er tale om dobbelttakt?! Jeg har endvidere et ærligt ment og ganske naivt spørgsmål til dig og andre elite-spinnere: Er man ikke selv 100 % herre over, hvor hård såvel en basistime som en øvet time og en elitetime bliver? Man kan da bare skrue på belastningen! Naturligvis bliver det hårdere, hvis man kører på i 2 timer, sammenlignet med 1, men hvad er i øvrigt forskellen?

Når jeg engang har fået arbejdet mig op fra basis til øvet, vil jeg gerne tage mod tilbuddet. Jeg betragter det nu - med tilladelse! - mere som noget socialt end som en udfordring.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Morgenens spinningtime var så en basistime, men uden forbindelse med det foregående indlæg i øvrigt fik jeg sat en masse belastning på og endte op med det vel nok højeste pulsgennemsnit, som jeg har registreret i min korte spinningkarriere. Mit pulsur er fra sidste årtusinde og kan ikke selv beregne gennemsnitspuls. I virkeligheden er sammenhængen simpel for mig: Mere stående arbejde = højere puls! Når jeg sidder ned, bliver benene slidte allerede inden pulsen nærmer sig de øvre luftlag.

Instruktør Lea forkyndte undervejs, at det var hendes sidste spinningtime, for hun har fået jobbet som centerchef i FDK Fields. Deres gevinst, vores tab, men alligevel til lykke til Lea!

Dagens Armstrong-program (uge 3, dag 5, for mig altså 5 x max effort) bød for første gang i 3 uger på en forbedring i første sæt - på én skaldet armhævning! Juhuuuh, jeg er altså blevet bedre, men der er saftsusemig også blevet kæmpet for sagen!

Jeg er spændt på at høre, hvilken forklaring Federer vil give på sin indsats i semifinalen i Australian Open i dag. Blodfattig er det ord, der falder mig ind. Djokovic spillede da godt, men på ingen måde prangende.

Link to comment
Share on other sites

Armstrong pull-up, uge 4, dag 1: Præcist samme antal gentagelser som i fredags. Kom til at sammenligne med den tilsvarende træningsdag for 3 uger siden. Jeg har lige præcist forbedret mig med én gentagelse i hvert enkelt af de 5 max effort-sæt. Jeg sidder stadig med en fornemmelse af, at det på den ene side er nogenlunde OK, men at det på den anden siden med 5 hårde træningspas pr. uge burde være muligt at se mere fremgang.

Nå, jeg fortsætter med programmet. Tænk, hvis det er lige nu, at det begynder at kaste noget af sig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share