Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Den indledende læsning har allerede kastet en ny indsigt af sig – ikke på sports-MA området, men på selvforsvarsområdet. 2 af bøgerne nævner, at flertallet af fights – op mod 90 % - ender på gulvet. Jeg har altid ment, at jeg med mine karatekundskaber, kombineret med nogle elementære selvforsvarsteknikker, stod ganske godt rustet, hvis det skulle blive alvor, hvad det heldigvis ikke er blevet de sidste 34 år! Jeg må imidlertid erkende, at mine praktiske og teoretiske forudsætninger for effektiv gulvkamp er stort set ikke-eksisterende.

Interessant betragtning, som minder mig om noget jeg læste engang. Vist nok omkring den nye mafia i østeuropa. Her var budskabet, at de mest frygtede gangstere var de tidligere brydere. Altså bomstærke sportsmænd, som netop kontrollerer den liggende kamp. Det er klart, at hvis en bokser rammer rent med fuld kraft, så er kampen slut, men bryderen skal vel egentlig bare undgå dette slag under manøvren ind på kroppen af bokseren, så er kampen 100% i hans favør. Og ditto for en række andre opretstående kampsporter.

-og så kom man da i avisen - nærmere bestemt øverste halvdel af navnesiden i Berlingske. Kan man ikke gøre andet for at gøre sig bemærket, kan man da i det mindste blive ældre.....!

Nå, alternativet er jo værre! Man kan tidsnok havne på nederste halvdel af selvsamme navneside........!!

Træningsopdatering følger - efter diverse festligheder!

Jeg holder ikke Berlingske, men jeg gætter på, at det må være en rund fødselsdag. Og med titlen på din logbog in mente må det vel være 50 år? Hvis mine Sherlock Holmes deduktioner er korrekte, så sendes hermed et stort tillykke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bruno J>Dine deduktioner er absolut rigtige, så jeg takker for lykønskningerne. Første MOL-lykønskninger fik jeg i øvrigt fra Guarden, da jeg gik til bekendelse under lørdagens HardCore.

Tanken om en konfrontation med en østeuropæisk superbryder kan ende med at drive mig i armene på en BJJ-instruktør.

Link to comment
Share on other sites

Se så er der mere jeg ikke forstår! :innocent:

I din profil står din fødselsdag: Born Feb-31-1957?

Måske en tastefejl? :smile:

Nej, ikke en tastefejl - men da jeg lavede profilen, var jeg mere bekymret omkring min identitet, end tilfældet er nu, så derfor opfandt jeg den ikke-eksisterende dato 31. februar. Året er det rigtige, og den rigtige dato er altså 21. august.

Siden da har jeg jo mødt en del MOL'ere IRL, så at bekymre sig om hemmelige identiteter og lignende er efterhånden omsonst. Til gengæld er jeg blevet noget mere forsigtig med, hvad jeg skriver. Hvis du, Jørgen L, i sin tid tjekkede med Claus Nørgaard, ved du jo også, hvem jeg er - eller kan let finde ud af det.

mvh

Holger

Link to comment
Share on other sites

Men det kunne da være hyggeligt en dag at mødes "irl" :smile:

Det kan jeg godt tilslutte mig. Hvis det kan passes ind i de to herrers tids- og rejseplaner, så inviterer jeg gerne på en kold øl på et af Aalborgs mange spændende steder. F. eks. er en udendørs plads hos Søgaards Bryghus på C. W. Obels plads et rigtig dejligt sted en lun sommeraften.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg godt tilslutte mig. Hvis det kan passes ind i de to herrers tids- og rejseplaner, så inviterer jeg gerne på en kold øl på et af Aalborgs mange spændende steder. F. eks. er en udendørs plads hos Søgaards Bryghus på C. W. Obels plads et rigtig dejligt sted en lun sommeraften.

Jeg lader høre fra mig næste gang jeg vender tilbage til barndommens gader. Så må vi se, om vi kan få noget stablet på benene.

Link to comment
Share on other sites

Det positive ved min netop overståede runde dag er, at i den nærmeste fremtid vil al træning, som jeg rører ved, udløse en aldersgruppe-PR.

I dag stod den på tennis, hvor PRs jo er et lidt meningsløst begreb, når man ikke lige råder over et aggregat til måling af servehastigheden, men i går benyttede jeg pausen i fodboldkampen (Fodboldkampen?! Hvilken fodboldkamp??!!) til en SSST. Jeg skynder mig at notere resultatet som en PR, selvom de 200 heller ikke denne gang blev nået.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Lørdag står den på tennisholdkamp - nemlig puljefinalen, så dagen idag har været en af de sjældne hviledage. Man skal jo være udhvilet og skarp, når det gælder!

Hvis vi klarer uafgjort, er vi puljevinder, og det betyder, at vi spiller finale om sjællandsmesterskabet den 1/9. Sådanne kampe afvikles typisk med start om formiddagen, og det betyder igen, at jeg ikke kan deltage i Tactical Strength Challenge. Det har som konsekvens, at jeg misser en sikker førsteplads - ikke grundet i mine enorme færdigheder i øvelserne, men i det faktum, at jeg indtil videre er eneste tilmeldte i min klasse.

Måske er det godt det samme - for det har været småt med træningen i de 3 discipliner her på det seneste.

Link to comment
Share on other sites

Et forsinket tillykke med fødselsdagen. Jeg er lidt overrasket over din alder, men på den anden side så kræver titlen polyhistor som regel en del erfaring. Det er positivt at se aktivitet i din log. Hvad har motiveret til dine seneste epistler om selvforsvar? Hvis det usandsynlige skulle ske at jeg blev udsat for endnu et overfald vil jeg nøjes med at tage benene på nakken. Er I sikker på at det sikreste er en konfrontation også selvom selvforsvarsteknikkerne er i orden?

Link to comment
Share on other sites

Et forsinket tillykke med fødselsdagen. Jeg er lidt overrasket over din alder, men på den anden side så kræver titlen polyhistor som regel en del erfaring. Det er positivt at se aktivitet i din log. Hvad har motiveret til dine seneste epistler om selvforsvar? Hvis det usandsynlige skulle ske at jeg blev udsat for endnu et overfald vil jeg nøjes med at tage benene på nakken. Er I sikker på at det sikreste er en konfrontation også selvom selvforsvarsteknikkerne er i orden?

Det sikreste er nok altid at tage benene på nakken, men det er ikke altid en option. Derfor er det godt at være beredt og forberedt.

Hvoraf kommer diskussionen? Tjah, bum - Jørgen L er muligvis ikke psykolog af uddannelse, men han har alligevel med jævne mellemrum pirket til noget, som ikke ligger mig så fjernt - sport med bare fødder, også kaldet MA. Det fyldte ganske meget i mit liv for mange år siden, og interessen har aldrig været helt fraværende siden. For så vidt leger jeg bare med tanken - men byder der sig pludselig en god lejlighed, er det meget sandsynligt, at tanken bliver til virkelighed igen.

Jeg har aldrig på MOL lagt skjul på min alder. Jeg er vel alderspræsident på MOL, siden Henning ophørte med at være aktiv. Nu ved jeg godt, at Guarden skal sælge deltagelse i HardCore og ultimativt medlemsskaber i FitnessDK - men det varmede alligevel, at han troede, at jeg var en smule yngre, end tilfældet altså er.

Min pointe: Interessen for træning har ingen alder. Mange holder op med at træne, når de kommer ud over den første ungdom, men jeg fatter reverenter talt ikke hvorfor! Det er aldrig faldet mig ind at stoppe.

Link to comment
Share on other sites

Det sikreste er nok altid at tage benene på nakken, men det er ikke altid en option. Derfor er det godt at være beredt og forberedt.

Hvoraf kommer diskussionen? Tjah, bum - Jørgen L er muligvis ikke psykolog af uddannelse, men han har alligevel med jævne mellemrum pirket til noget, som ikke ligger mig så fjernt - sport med bare fødder, også kaldet MA. Det fyldte ganske meget i mit liv for mange år siden, og interessen har aldrig været helt fraværende siden. For så vidt leger jeg bare med tanken - men byder der sig pludselig en god lejlighed, er det meget sandsynligt, at tanken bliver til virkelighed igen.

Jeg har aldrig på MOL lagt skjul på min alder. Jeg er vel alderspræsident på MOL, siden Henning ophørte med at være aktiv. Nu ved jeg godt, at Guarden skal sælge deltagelse i HardCore og ultimativt medlemsskaber i FitnessDK - men det varmede alligevel, at han troede, at jeg var en smule yngre, end tilfældet altså er.

Min pointe: Interessen for træning har ingen alder. Mange holder op med at træne, når de kommer ud over den første ungdom, men jeg fatter reverenter talt ikke hvorfor! Det er aldrig faldet mig ind at stoppe.

Hey CoqRouge.

Ja, du holder dig nu godt, din alder taget i betragtning.

Med hensyn til at sælge deltagelse i HardCore og medlemsskaber i fitnessdk, så er det ikke grunden til at jeg gør det jeg gør.

Jeg gør det fordi jeg interesserer mig for træning og kroppen generelt, og føler jeg har nogle evner samt viden som mange kan have gavn af.

Jeg får ingen provision af fitness dk ved at få folk til at træne HardCore, rent faktisk er lønnen noget i stil med charity :wink: Yderligere får jeg heller ikke penge for at sidde 20 min efter timen og "undervise" deltagerne i anatomi/fysiologi. I princippet bruger jeg en del tid på at invitere folk, ringe til fitness dk og skrive folk jeg ikke kender op til prøvetimer, træner med dem der har lyst til at træne med mig, f.eks. rebklatring om morgenen i IFI.

At jeg så 100% kan stå inde for de ting vi laver på HardCore gør det kun til en fornøjelse at undervise i det. Jeg hader at gå på kompromis, og det ikke under min undervisning. Måden vi træner på i HardCore stemmer overens med den træningsfilosofi jeg har haft hele mit liv, hvilket folk der har kendt mig udenfor MOL nok vil kunne skrive under på. I princippet burde du vel egentlig være glad for at jeg har startet HardCore op i fitness dk, da det har givet dig en mulighed for at blive undervist i bl.a. kettlebells af erfarne instruktører :bigsmile:

Mvh. Guarden.

Link to comment
Share on other sites

Guarden: Jeg forstod nu mere Coq's indlæg som en vittig måde at sige: "Det er nok ikke så slemt med min tilstand" på.. :smile:

Bruno:

Her var budskabet, at de mest frygtede gangstere var de tidligere brydere. Altså bomstærke sportsmænd, som netop kontrollerer den liggende kamp. Det er klart, at hvis en bokser rammer rent med fuld kraft, så er kampen slut, men bryderen skal vel egentlig bare undgå dette slag under manøvren ind på kroppen af bokseren, så er kampen 100% i hans favør. Og ditto for en række andre opretstående kampsporter.

Præcis. En dygtig bryder er en formidabel modstander. Vi kan se det med vores lokale "helt" - Zap - som er mesterbryder. Han har stort set ingen erfaring i box/kickbox, men tog alligevel en prof kamp mod en islandsk MMA'er, som havde såvel Thaibox, som BJJ erfaring. Zap smed med ham som en gulvklud.

Og så er der basalt set noget skræmmende ved at blive løftet højt op i luften, for så at blive hamret i måtten med hovedet først :laugh:

Link to comment
Share on other sites

('20. Aug 2007)-og så kom man da i avisen - nærmere bestemt øverste halvdel af navnesiden i Berlingske. Kan man ikke gøre andet for at gøre sig bemærket, kan man da i det mindste blive ældre.....!

Et forsinket tillykke unge mand. :smile:

Nej, ikke en tastefejl - men da jeg lavede profilen, var jeg mere bekymret omkring min identitet, end tilfældet er nu, så derfor opfandt jeg den ikke-eksisterende dato 31. februar. Året er det rigtige, og den rigtige dato er altså 21. august.

Hmm... :cool:

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Også et forsinket tillykke herfra :bigsmile:

Jeg er GLAD for at du skriver log her på MOL - det er jo rart at I lige er en 2-3 stykker der "forhindre" mig i at være ældst :tongue:

Nå ja - så er det jo også en interessant log at følge med i - som bonus!

Link to comment
Share on other sites

Kære Guarden> No offense intended! Det var ikke min hensigt at trampe på en ligtorn. Jeg tillod og tillader mig bare i al beskedenhed at mene, at et concepts (HardCore) og en instruktørs (Guarden/Richard) succes bl.a. måles i antallet af tilfredse kunder - hvor jeg er én. Jeg har det meste af mit voksne liv ernæret mig ved at sælge noget til andre, så det er for mig aldeles uodiøst, at træning kan have en kommerciel side. Jeg tvivler ikke et sekund på, at du har idealistiske motiver. Når jeg tænker på de timer, som jeg har brugt på at træne og sparre mere eller mindre talentfulde tennisspillere uden egentlig at få noget til gengæld - ud over følelsen af at gøre noget, der var godt for andre og for mig selv.....

Jørgen L>Scary, indeed!

Arne og Vandpyt>Tak for lykønskningerne. Indtil videre vil jeg i alliance med JanD sikre, at Arne forbliver en årsunge - næsten!

Link to comment
Share on other sites

Søndagens træning bestod i 35 kilometers cykeltur med familien, hvor yngste datter - 7 år og 4 dage - satte tempoet. På forhånd havde jeg vurderet, at det nok betød, at jeg ville køre med en belastning noget under den anaerobe tærskel :laugh: , så jeg iførte mig min nys indkøbte vægtvest, som lige netop kunne presses ind under den nødvendige cykelregnjakke.

Konens kommentar: "Sindssyge kan antage mange former!"

Jeg kan nu berette, at jeg stadig ikke røg op i det røde felt sådan rent kredsløbsmæssigt, men det var tydeligt at mærke, at arme og bagdel måtte bære mere vægt end sædvanligt - og navnlig sidstnævnte legemsdel har DOMS - eller skulle jeg kalde det IOSS - immidiately onset skin soreness.

Yngste datter klarede i øvrigt turen med en køretid på 2 timer, hvortil dog kom en pause på 15 minutter undervejs.

Link to comment
Share on other sites

Med fødselsdagen bag mig har jeg nu på behørig vis opdateret loggens titel. Det gjorde næsten ikke ondt.......

Jeg har nu 4 akupunkturbehandlinger bag mig, og det har til gengæld gjort ondt! Fysio-Lasse kalder det "at banke på knoglen", når han jager en nål dybt ind i området ved mine akillessener og vrider den rundt - formentlig med et sadistisk smil, men det kan jeg heldigvis ikke se. Jeg planlægger dog at fortsætte med behandlingerne, for som jeg sagde til ham - jeg vil anslå, at der er en 30 %'s smertereduktion på venstre side (i forvejen den mindst plagede) og 20 % i højre side.

Puljesejren i tennisholdturneringen er hjemme, og forude venter så SM-finalen, som er flyttet til den 8/9, hvilket pludselig har givet mig mulighed for at deltage i Tactical Strength Challenge - hvilket jeg ellers næsten havde opgivet. Jeg benyttede derfor mandagen til en lille testrunde. Det stod uventet dårligt til! Jeg må konstatere, at når man ikke træner dødløft og armhævninger fast - ja, så går præstationen ned i fritfalds-tempo. Må nok sætte min lid til, at jeg muligvis er eneste deltager i Masters-klassen :dry:

Resultatet:

Armhævninger: 50 % af PR :mad:

Dødløft: 25 kg under PR :mad::mad:

KB-snatch: Tæt nok på PR til, at den burde kunne tangeres på lørdag. :smile:

Det er naturligvis heldigt, at flytningen af kampen giver mig mulighed for at være med i TSC. Til gengæld kommer DHL-stafetten nu ind som et forstyrrende element. Jeg har stort set ikke løbetrænet. Jeg kan uden problemer løbe 5 km på grundformen, men da vi er "på" torsdag, er jeg lidt bekymret for, at jeg ikke er optimalt restitueret til lørdag - en overvejelse, som jeg ville have afvist med en hånlatter i de tider, hvor jeg løbetrænede regelmæssigt.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Forvirringen råder - og man kan ikke få det hele.....

Sidste nyt - men der kommer sikkert mere! - er, at tennisfinalen nu er flyttet tilbage igen, altså til den 1/9. Det betyder så et farvel til TSC. :unhappy: Samtidig kan vi ikke stille i stærkeste opstilling, da visse holdkammerater allerede har truffet andre dispositioner, i den tro, at flytningen var endelig og konfirmeret.

Nå, den sag her forandres dag for dag - og i morgen er kampen måske flyttet igen.

Forleden skrev jeg noget her i loggen, der på ganske egoistisk vis alene handlede om mig selv, men som blev (mis)fortolket som en spids bemærkning omkring kommercielle islæt i træningen, hvad det altså ikke var. Siden har jeg imidlertid spekuleret lidt over visse kommercielle aspekter i fitnessindustrien. Jeg iler med at sige på forhånd, at enhver lighed med nulevende personer er tilfældig og utilsigtet!

Jeg har netop læst bogen Fra muskelmasse til massebevægelse af Kasper Lund Kirkegaard. Den gennemgår den kommercielle fitnessindustris historie i Danmark og er nok værd at læse, hvis man har interesse for området ud over det rent træningsmæssige. Nu skal en i øvrigt udmærket bog jo ikke kritiseres for det, som der ikke står i den, men det falder mig ikke desto mindre i øjnene, at man som læser ikke rigtig får at vide, hvordan der i det hele taget kan være økonomi og profitabilitet i industrien.

Mine tanker herom i kort form:

1: Der ER rent faktisk ikke økonomi i industrien! Mange kæder har i årevis kæmpet med betydelige underskud.

2: Fitness (forstået som prisen på et medlemskab) er så billigt i Danmark, at der ikke KAN være økonomi i industrien. Priserne på et almindeligt medlemskab har i ikke-inflationskorrigerede kroner stort set stået stille i mere end 15 år - sådan en 300 kr + det løse pr måned - og med introduktionen af diverse lavpriskæder er der ikke udsigt til, at dette forhold ændres. Et medlemskab koster mere i de fleste af de lande, som vi normalt sammenligner os med.

3: Når der alligevel er økonomisk sammenhæng i industrien, hænger det sammen med de lave omkostninger til personale. Omkostningerne er lave af 2 årsager. For det første kan man se den stærke idrætsforeningskultur i Danmark som en konkurrent til fitnessindustrien, men det omvendte er snarere tilfældet. Masser af frivillige ledere har arbejdet gratis igennem tiden, og rent kulturelt er springet ikke langt til et formentlig dårligt lønnet fitnessjob. For det andet er fitness spændende og in. Man kan beskæftige sig med noget, som man selv finder spændende og udbytterigt og til og med få betaling for det - selv om man ofte selv skal afholde betydelige udgifter og investere tid i uddannelse og efteruddannelse. Man accepterer således arbejdsforhold, som man ikke ville acceptere, hvis det drejede sig om at stå i receptionen på et hotel eller vikariere som matematiklærer i folkeskolen.

Any thoughts?

Link to comment
Share on other sites

Sikke da noget rod med den kamp. :dry:

Ang dine tanker om fitnessbranchen:

At sige der ikke er økonomi i industrien tror jeg er at stramme den. På trods af at centre skyder op overalt er det ikke mit indtryk det er en underskudsforretning. Med flere store kæder og nu flere discount-alternativer virker det ikke sandsynligt at der kan skrues voldsomt op for indtægterne via prisen direkte. Dog alligevel et udtryk for at branchen differentiere sig til wellness og mere "almindelig" fitness.

Sats har deres årsregnskab for '06 liggende på hjemmesiden, og der tjente de for hele norden 169 mio SEK ud af en omsætning på 1,229 mia SEK. Den danske andel går stort set i 0 med en omsætning på 157 mio, men som med andre internationale virksomheder er det vel svært om man kan stole 100% på det tal. Jeg kunne ikke lige se at Equinox og FDK har lagt deres regnskaber ud på hjemmesiden, så der er man måske nødt til at smutte forbi Erhvers- og selskabsstyrelsen for at få styret sine lyster. :smile:

Det er helt rigtigt at omkostningerne til personale er relativt lave, men der er vist sket et skift her for nylig. Jeg var for en kortere periode en del af branchen som receptionist 3t/uge for den fantastiske løn af gratis træning (300/md for studiemedlemsskab på det tidspunkt) og sol. En latterlig løn, men tiden var til at overskue, og så var der den udgift mindre. Alle receptionister uden instruktør-titel og ansvar plus en god del af rengøringen kørte på samme vilkår. Meeen, så kom der en lille sag med HK og den praksis blev lavet om. Lønnen er naturligvis stadig latterlig lav, og nu skulle de ansatte betale for træningen - sådan blev det i hvert fald i det center.

Instruktører skulle på kursus til 10k, for at kunne blive ansat, og man kunne enten selv betale, eller "arbejde det af". Fed deal at starte ud på -10.000 med nyt job til beskeden løn.

Jeg fik desværre ikke de præcise tal, men en rigtig god del af sådan et centers indtægt er baseret på PBS-medlemsskaber, der stort set aldrig kommer. Dem er de uden tvivl rigtig glade for. :wink: Det er nok et mix af bindingsperioden og det at det prikker til den dårlige samvittighed hos mange, hvis man overvejer at melde sig ud.

De lidt højere stillinger, centeransvarlige osv tænker jeg i cirka samme gruppe som bestyrer i Netto, MacD m.fl., ikke et specielt vellønnet lederjob.

mvh

en temmelig fast loglurer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share