Protein tilskud eller bare god kost?


P33T
 Share

Recommended Posts

Hejsa jeg er en 24 årige fyr 180 høj og 86 kilo

har altid dyrket meget sport såsom svømning og løb men er nu begyndt med styrketræninge med succes!

spiser og har altid gjort MEGET men sundt!! dvs meget morgenmad fedtfattigt og altid været glad for kød!

Efter jeg er begyndt med styrketræning har det stået på meget tun hytteost, bønner, mælk og alle andre proteion holdige produkter.

Mit spørgsmål går på hvor vigtigt protein er når man nu spiser så godt og fornuftigt!

ved ik præcist hvad mit kalorie indtag er pr/dag men går til den.

overvejer at drikke protein kun lige efter træning og derefter holde mig til god kost da protein er vel bedst at få igennem mad!

nogle forslag til brugen af protein og nogle der har gode erfaringer med hvad hvor tit og hvorledes

på forhånd tak for en masse seriøse svar!

P33T

Link to comment
Share on other sites

Så et program på DR2 omkring effekten af protein / kulhydrat efter træning. Forskere havde fundet ud af at det gav ca 26-28% mere muskelvækst hvis man indtog en blanding af kulhydrater/proteiner umiddelbart (max 30 min) efter træning. Det har fået Team Danmark til at anbefale deres atleter at drikke en halv liter cacaomælk lige efter træning da det har en rigtig god sammensætningn.

Så jo, det er bestemt noget at hente. Har selv forsøgt mig i 1½ måned med at drikke ½ l cacao, og udover at der er en verden til forskel på hvor hurtigt man føler sig restitueret, så kan jeg også mærke lidt massefremgang.

Så skål for Mathilde ;-)

Link to comment
Share on other sites

har selv hørt noget engang (kan ik bekræfte det eller kilden)

med at rigshospitalet lavede nogle forsøg med pensionister der styrketrænede og gav halvdelen protein holdig mad /drikke lige bagefter. Efter sigende steg deres muskelmasse med 10% mere end dem der ik fik protein... men har ik noget at ha det i bare noget jeg læste engang et sted...

Nogle der har efaringer med at tage det inden nattesøvnen?

eller tager man bare på af det? eller øger det stofskiftet. at spise før nattetid er jo kilden til at tage på og det ønsker ingen vel

Link to comment
Share on other sites

at spise før nattetid er jo kilden til at tage på og det ønsker ingen vel
:blink: tror der er rigtig mange som gerne vil tage på her inde i form af muskelmasse...

Desuden så syntes jeg os det er et vigtigt måltid fordi det er der hvor der er længest til det næste måltid og så kan kroppen lige så godt arbejde med noget istedet for at sulte sig selv, men er self hvad sin mening om tingene....

spiser og har altid gjort MEGET men sundt!! dvs meget morgenmad fedtfattigt og altid været glad for kød!

Fedtfattig mad er ikk sund mad.... man skal indtage fedt i løbet af en dag, læs Fedt FAQ

Kosttilskud er ikke nødvendigt for at få nok proteiner gennem kosten. Jeg bruger selv kun protein tilskud efter træning da det er hurtigere optagelig end alm mælke protein.

Link to comment
Share on other sites

ja ved der skal fedt til og der rigtige fedt til ;-)

men angående det oprindelig spørgsmål... protein er stadig at foretrække fremfor kakao?

drikker 77% danlap blandet med vand lige efter træning i omkl. rummet?

eller sku man snuppe sin en cocio istedet ;-D ?

Link to comment
Share on other sites

jeg ville tage en protein shaker idet proteinen optages hurtigere. Men vil samtidig med shakeren indtage fx franskbrød da det er hurtigt optageligt. Så får man jo dækket kroppens protein og kulhydrat behov efter træning

Link to comment
Share on other sites

Du har behov for ca. 160 gram protein om dagen.

Med de kostvaner som du skriver at du har, burde du være i proteinoverskud uden pulver-tilskud. Hvis du til gengæld er ligeglad med at du måske stiger lidt i fedt% er det dog nok stadig en god idé at indtage protein-shake el. lign. umiddelbart efter træning. Det er dér, der er gode betingelser for proteinoptagelsen.

Bon appetit. (prøv et par dage at tælle Kcal, det kan være lærerigt).

Link to comment
Share on other sites

I følge Stubbe er konsensus blandt videnskaben sådan ca. 1,4-1,8 gram protein pr. kilo kropsvægt.

Ja, og ifølge de bulgarske vægtløftningstrænere øger deres atleter bedst muskelmasse på en diæt som indeholder 4-5 gram protein om dagen.

Min egen erfaring viser at jeg har væsenligt bedre fremgang på 3-3,5 gram om dagen, end jeg har på 2 gram. Og jeg kender adskilige som har de samme erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

tak for et godt råd !

Middagen står fremover på Proteindrik og brød i omklædningsrummet  :bigsmile:

Jeg ville vælge en banan i stedet for det lyse brød. Bananer indeholder en masse kulhydrater og er nemme at have med i tasken.

Bananer styrer ;)

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

Tak for tipsene!

Jeg satser alene igennem kosten at få ca. 200 gr protein ind i kroppen og fra forskellige kilder . på trænings dage og "fri"dage.

mit mål er øge muskelvægt men helst ik fedt procent så tror det bliver shake efter trænning og før sengetid!

må da vist være det optimale

Link to comment
Share on other sites

Ja, og ifølge de bulgarske vægtløftningstrænere øger deres atleter bedst muskelmasse på en diæt som indeholder 4-5 gram protein om dagen.

Min egen erfaring viser at jeg har væsenligt bedre fremgang på 3-3,5 gram om dagen, end jeg har på 2 gram. Og jeg kender adskilige som har de samme erfaringer.

Det lyder jo vældig godt, men kan du komme med noget konkret/fagligt på det? ellers svarer det til at jeg påstår at man vokser mest ved at indtage rusisk-hawaii-græs-te. Der er ingen gode undersøgelser der tyder på nogen effekt ved et proteinindtag større end max 1,7-1,9 g. De fleste viser et indtag på omkring 1,5 g/kg kropsvægt er rigeligt også for bodybuildere og styrkeløftere.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Ja, og ifølge de bulgarske vægtløftningstrænere øger deres atleter bedst muskelmasse på en diæt som indeholder 4-5 gram protein om dagen.

Min egen erfaring viser at jeg har væsenligt bedre fremgang på 3-3,5 gram om dagen, end jeg har på 2 gram. Og jeg kender adskilige som har de samme erfaringer.

Det lyder jo vældig godt, men kan du komme med noget konkret/fagligt på det? ellers svarer det til at jeg påstår at man vokser mest ved at indtage rusisk-hawaii-græs-te. Der er ingen gode undersøgelser der tyder på nogen effekt ved et proteinindtag større end max 1,7-1,9 g. De fleste viser et indtag på omkring 1,5 g/kg kropsvægt er rigeligt også for bodybuildere og styrkeløftere.

Såfremt du med konkret/fagligt mener videnskablige undersøgelser må jeg desvære skuffe dig. Men jeg tror nu engang mere på folks egne erfaringer, end på små mænd med briller i hvide kitler.

Såfrem jeg selv ligger på 4500 kcal om dagen (kropsvægt 95-96kg), hvor jeg er i et moderat kalorieoverskud er der en verden til forskel mine gains, hvis jeg får 200 gram protein om dagen eller jeg får 300 gram om dagen. Med 200 gram pr. dag øges min muskelmasse og styrke ikke, hvorimod min styrke straks begynder at gå jævnt frem, så snart jeg øger til 300 gram pr. dag. :)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror nu engang mere på folks egne erfaringer, end på små mænd med briller i hvide kitler.

Så har jeg nogle frø der øger din styrke, som du kan købe. Jeg selv og 117 jeg kender har erfaring med at indtage dem og vi har alle haft en god effekt af dem. Var det ik noget?

Uden videnskabelige undersøgelser ville det være hvor vi befandt os. Men du går selvfølgelig til en medicinmand i stedet for din læge, som har mange års uddannelse baseret på videnskabelige undersøgelser, når du fejler noget?

Erfaringer viser sig ofte at have været forkerte eftersom der kommer ny viden til.

Det er ikke nødvendigvis forkert at indtage store mængder protein, det er bare ikke nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Som Poul Thomsen ville sige er der sikkert en naturlig forklaring på hvorfor folk tror de gainer bedre når de indtager 3-4g prot. Mon ikke det hænger sammen med at man siger "nu skal jeg dælme træne hårdt, og så skal jeg også øge mit protien-indtag". Dvs. at det er i virkeligheden ikke det øgede protien-indtag, men hårdere og mere træning...

Link to comment
Share on other sites

Som Poul Thomsen ville sige er der sikkert en naturlig forklaring på hvorfor folk tror de gainer bedre når de indtager 3-4g prot. Mon ikke det hænger sammen med at man siger "nu skal jeg dælme træne hårdt, og så skal jeg også øge mit protien-indtag". Dvs. at det er i virkeligheden ikke det øgede protien-indtag, men hårdere og mere træning...

Det lyder absolut sandsynligt. Det kan vel også betragtes som placebo effekt af proteintilskud.

Man har også hørt masser af gange at gain er kommet i "bølger", passer det så lige tilfældigt med at ens proteinindtag har været større i sådan et par perioder, er det oplagt men fejlagtigt at konkludere det er proteinet. Endnu en grund til at det er nødvendigt med videnskabelige undersøgelser under kontrollerede forhold for ikke at alt går op i hat og briller. Jeg har prøvet eller jeg har hørt om.... CLA, MSM osv.. virker så og så godt.

Når ikke videnskabelige undersøgelser kan påvise nogen effekt af et større proteinindtag, og det er jo ikke fordi det ikke er forsøgt utallige gange, er det for mig lige så seriøs som en spåkone der sidder og kigger i sin glaskugle, men hva det er der jo også nogen som tror på.

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg ikke, at der er tale om placeboeffekt idet jeg igennem de seneste år ikke har indtaget proteintilskud, men har fået det hele igennem almindlig kost. Men såfremt I kan finde nogle undersøgelser der viser, at erfarne folk indenfor vægttræning IKKE har gavn af, at indtage over 2 gram protein syntes jeg det kunne være intressant. Dog mener jeg, at det er en alt for akedemisk indfaldsvinkel I ser på tingene på. Jeg vil ikke på baggrund af nogle undersøgelser som er foretaget på ganske få individer over korte perioder konkluderer, at de tusindvis af BBere, styrkeløftere og andre atleters egne erfaringer er nonsens.

Link to comment
Share on other sites

Så et program på DR2 omkring effekten af protein / kulhydrat efter træning. Forskere havde fundet ud af at det gav ca 26-28% mere muskelvækst hvis man indtog en blanding af kulhydrater/proteiner umiddelbart (max 30 min) efter træning. Det har fået Team Danmark til at anbefale deres atleter at drikke en halv liter cacaomælk lige efter træning da det har en rigtig god sammensætningn.

Så jo, det er bestemt noget at hente. Har selv forsøgt mig i 1½ måned med at drikke ½ l cacao, og udover at der er en verden til forskel på hvor hurtigt man føler sig restitueret, så kan jeg også mærke lidt massefremgang.

Så skål for Mathilde ;-)

Er det så også hensigtsmæssigt at kværne en mathilde efter styrketræning hvis man er på kur, en mathilde er vidst loaded med fedt? Eller opvejer det at få noget mere muskelmasse som kan arbejde fedtet væk?

Det må også være ret godt for stimulansen at drikke en mathilde, når man er på kur :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share