Målet


MadsK
 Share

Recommended Posts

Edit 19/10-2007

Denne log er oprettet for at udveksle erfaringer med andre der træner mod enten frømandskorpset eller jægerkorpset.

Mit mål er endnu ikke fastlagt da det i sidste ende nok bliver en geografisk beslutning. Jeg har gået med drømmen om at blive elitesoldat siden jeg var helt lille, og det er nu på tide at føre den ud i livet.

En stor del af mit liv er træning. Det er en af de ting der stimulerer mig bedst. Jeg er også glad for ekstremsport såsom faldskærmsudspring og ja, egentlig bare alt der udfordrer mit mod.

Selvudvikling er et nøgleord for mig i disse to ovenstående udtalelser. Ved at presse sig rent fysisk indtil man ikke formår mere, for at derefter at fortsætte, tvinger en ud i alle afkroge af ens sind. Dette giver en bedre selvforståelse og dermed en bedre mulighed for at anvende ens resourcer korrekt for at opnå et højere mål.

Derfor ønkser jeg at blive Frømand eller jægersoldat, da det er den ultimative udfordring både på det fysiske- men også det psykiske plan. Og så er det jo bare i det hele taget verdens fedeste job... :cool:

Her er nogle Stats på mig og min træning. I skrivende stund er løbe- og marchtræningen på et minimum da jeg har pådraget mig en knæskade.

21 år

178cm

72kg

Styrketræning:

Bænk: 80kg x10

Squat: kører meget let for at genoptræne knæet

Dødløft: -//-

Dips: 4 x10 med kropsvægt og 25kg oveni

Chinups: Ikke nedskrevet

Løb:

Løbetræner ca 2 gange ugentligt for at genoptræne knæet. Det er altid en luntetur på 3km på 14min.

March:

Har henlagt march indtil der er styr på knæet.

Svømning:

1000meter bryst på ca 22min.

God læsning, MadsK

Edited by MadsK
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej alle!

Opretter hermed en log hvor jeg vil nedskrive min træning der gerne skulle føre til en fysik der kan honorere optagelseskravene i jægerkorpset. Min ansøgning er sendt efsted men er dog usikkert om jeg får lov til at komme til afprøvning hos FVR dette år da det vil komme til at forstyrre min værnepligt jeg starter på d. 1/8-06. Men jeg krydser fingre for det da jeg er fast besluttet på at gå hele vejen.

Da jeg kun er 19år er min alder ikke ligefrem en fordel for mig, men jeg har lavet adskillige ting de sidste par år for at være bedre kvalificeret til at komme i betragtning som jægeraspirant. Er bla. aktiv faldskærmsspringer (har 27 spring lige pt.) Har taget dykkercertificat og har generelt beskæftiget mig med nogle af de elementer Jægere/frøer arbejder med.

For tiden står min træning mest på løb, styrketræning og svømning. Mangler at implementere o-lob og march i træningen, hvilket er to ret væsentlige ting. Hvis der er nolge derude der har gode tips til march træning så skriv endelig da jeg skal starte fra "scratch" på det område. Har holdt hviledag i dag, så poster min føste træningsdag i morgen. Desuden skal jeg deltage i evolutionrace d. 9 september så det passer perfekt sammen med min træning til patruljekursus. :4thumbup:

Held og lykke med målet! :cool:

Vil spændt følge med fremover!

mht. march sku der være lidt om det inde på www.forsvaret.dk/fkp under 'forberedelse'.

Link to comment
Share on other sites

Så er dagens træning overstået(næsten). Stod tidligt op, da der var mange ting der skulle gøres...

Mit Styrketræningspas varede en lille time og så sådan ud:

Front Squat 4*12 af 40kg

Leg curls(tror jeg den hedder) 3*10

Incline bænkpres med håndvægte 4*12 af 25kg

military press 3*10 af 35kg

dips 3*15 kun med kropsvægt

bænkpres på en bold med håndvægte 4*12 af 17,5kg

For lige at sætte tingene i kontekst så er jeg 178 høj og vejer 70kg

En løbetur på 4,3km i moderat tempo (tiden var ikke tilfredsstillende) Turen tog 18.03min

Derefter en gang cirkeltræning hvor jeg fokuserede meget på FROM. Tog ikke tid da jeg vil være sikker på at jeg har korrekt udførelse i alle øvelser inden jeg skruer lidt op for tempoet.

I aften vil jeg tage i svømmehallen og se hvor langt jeg kan svømme på en time ved brystsvømning. plejer ikke at tælle baner men arbejder i tid. Min svømmeform er forholdsvis god men er dog ikke på et acceptabelt neveau endnu! Har også lidt problemer med at svømme crawl i længere distancer.

Tak for jeres interesse i min log! Limited, tak for din rettelse :smile:

Skal snakke med FVR i morgen mht. min ansøgning. bliver spændene at se hvad de siger... Lidt ærgerligt hvis jeg skal vente et år når jeg nu har sat mig selv op til det :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er grunden til at du netop har søgt nu ind, og ikke senere?

Uden at være negativ, så virker lidt som om du mangler nogle færdigheder, så som o-løb, march, svømme crawl.

Hvordan ser din træning ud i en typisk uge?

Antal trænings pas inden for hver gren?

Mængde(tid) af træningspas?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mester

Synes det virker fornuftigt. Sørg også for at indsamle så meget viden om korpset som muligt, så du ved hvad der kommer til at ske nogenlunde.

Få læst hjemmesiden og BS's og Molktes bøger om korpset. Se om du ikke kan få fingrene i dokumentaren Eliten også.

Jeg mener at der er vigtigt at vide hvad man kommer til at stå overfor. Så brug den tid du ikke bruger på at træne til at læse om korpset og lignende korps. Og hust at undgå røverhistorierne :wink: Mange snakker om korpset, men meget få ved hvad de snakker om. Og nej PTR/JGK aspiranter starter ikke med 20-30 kilo i rygsækken, men med 12. Det er en udbredt misforståelse.

Du behøver heller ikke være i superform. Du skal bare være dedikeret og bevist om at det er det du vil. Du får masser af tid til træning og masser af vejledning med de nye 3 forkursus(FORKUR)

se www.forsvaret.dk/JGK

Link to comment
Share on other sites

Hehe... har haft æren af at have en svigerfar der er jæger, så der er lidt at hente der. Jeg har gået med drømmen om at blive frø eller jæger siden jeg var 12år og har læst ALT materiale om de to korps! Kan kun give dig ret, jo bedre forberedt des større chancer er der for at blive en af "dem". For at citere Canoings signatur "Those who fail to prepair, prepair to fail" '

Har også en kammerat der for nyligt var på PTK, så ham kan jeg også trække lidt på :smile:

Vil tage ud og lege strandløve nu. Hyg jer i det gode vejr!

Link to comment
Share on other sites

Hvad er grunden til at du netop har søgt nu ind, og ikke senere?

Uden at være negativ, så virker lidt som om du mangler nogle færdigheder, så som o-løb, march, svømme crawl.

Hvordan ser din træning ud i en typisk uge?

Antal trænings pas inden for hver gren?

Mængde(tid) af træningspas?

Træningsmæssigt tager det jo ikke vildt lang tid at forberede sig, selv hvis man har tralvt.. Mener Nicolai Moltke Leth forberedte sig i 4 uger eller sådan noget...

Og nej PTR/JGK aspiranter starter ikke med 20-30 kilo i rygsækken, men med 12. Det er en udbredt misforståelse.

Det gjorde de nu ikke sidste år... Der var de oppe på 28-30 kg fra dag ét.

At Jægerkorpset havde sagt at de ville starte på 20 kg og arbejde sig langsomt op, er så en anden sag.

Link to comment
Share on other sites

Træningsmæssigt tager det jo ikke vildt lang tid at forberede sig, selv hvis man har tralvt.. Mener Nicolai Moltke Leth forberedte sig i 4 uger eller sådan noget...

Det kan godt være han har skrevet 4 uger, men det har altså ikke været fra bar bund.

Det nægter jeg at tro er muligt.

Hvis du har grundformen, så er 4 uger stadig kort tid, da mindst den sidste uge (gerne 14dage) bør være henlagt til nedsat træning og restitution.

For at opnå den trænbarhed som er nødtvendig vil jeg påstå at man mindst skal have 1års jævn træning i bogen.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være han har skrevet 4 uger, men det har altså ikke været fra bar bund.

Det nægter jeg at tro er muligt.

Hvis du har grundformen, så er 4 uger stadig kort tid, da mindst den sidste uge (gerne 14dage) bør være henlagt til nedsat træning og restitution.

For at opnå den trænbarhed som er nødtvendig vil jeg påstå at man mindst skal have 1års jævn træning i bogen.

Han brugte også de sidste 2 til restitution, så 6 uger i alt var det vist.

Nej, det er klart hvis man har været fuldstændigt inaktiv, så skal man have længere tid.

Kan godt se med march, det måske tager lidt længere tid... O-løb kan læres ret hurtigt, med et 4 cm kort, kompas og en skov..

Resten skal jo bare intensiveres... "Bare", forstå mig ret.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Waits: Min træning er ikke skemalagt men følger dog en nogenlunde regelmæssig rutine. Den står på styrketræning 3-4 gange om ugen, svømning 4 gange, løb minimum hver anden dag. udover det laver jeg et par andre småting et par gange om ugen såsom bodypump eller kick n box. Træner det dog mest for underholdningens skyld. Skal træne ryg/bicebs i morgen så vil lige vise jer hvordan jeg gør det. Og i må endelig sige til (hvis i er kyndige til det) hvis mit styrkeprogram er sat forkert sammen i forhold til mit mål med det. Jeg varierer med tunge og lette dage så kroppen kører med forskellige belastninger. Mit svømme/løbeprogram vil jeg lige få skrevet ned i morgen sammen med min rygtræning.

789: Du har ret i at jeg mangler nogle færdigheder. Men jeg har nogen erfaring inden for o-løb. Skal bare i gang med det igen. Det der med crawl er noget jeg har styr på inden længe, regner med en måned eller to, for er en ret habil svømmer og har været i stand til (i mine snorkeldykker dage) at svømme længere distancer crawl såvel som bryst. Mit største problem er imidlertid march. Men hvor der er vilje, er der vej. Har kigget på et par M58 som jeg skal investere i. Hvad bruger du/i forøvrigt som rygsæk?

Nå, men for at svare på dit spørgsmål: Der er mange der er forbeholden for at ansøge disse uddannelser på trods et ønske om at blive jæger eller frø. Men da det er mit livs drøm, og jeg endelig er gammel nok til at søge ind, har jeg valgt at gøre dette. Ikke bare uden at tænke over tingene men har nøje overvejet det. Har også snakket personligt med den jægersoldat der står for rekrutteringen hos dem. Generelt mente han at hvis man var 19år og ikke havde andet end sin HBU i rygsækken så var det for tidligt at søge ind. Men han mente ikke der skulle være noget problem i at ansøge med den baggrund jeg har. Og det er også den vurdering jeg selv har lavet :smile:

Link to comment
Share on other sites

... når jeg styrketræner på mine lette dage bruger jeg max en time per træningspas. På de tunge dage er det lidt forskelligt men tager mig den tid der skal til. Jeg vil regne med at jeg løber ca 4 timer om ugen og svømmer 4-6 timer. Glæder mig til at komme i gang med O-løb igen. Er sku sjovere end bare at løbe på ligeud!

Link to comment
Share on other sites

789: Okay, det skulle kunne lade sig gøre at få fat i noget lignende. Hvordan træner du march. Har fået råd om at starte langsomt ud med en 10kg på 15-20km og ellers trappe det stille og roligt op så man kommer ud hver 14.dag. Er det helt ved siden af?

Link to comment
Share on other sites

789: Okay, det skulle kunne lade sig gøre at få fat i noget lignende. Hvordan træner du march. Har fået råd om at starte langsomt ud med en 10kg på 15-20km og ellers trappe det stille og roligt op så man kommer ud hver 14.dag. Er det helt ved siden af?

Hvis jeg startede fra bunden af marchmæssigt, ville jeg nok starte med 10km uden rygsæk.

Når det føles som noget man bare gør, så vil jeg gå frem således:

- Lige uger: Arbejde med distancen på marchen uden at rygsækken er tung.

10kg i sækken er mere end nok, start med 5-10km og byg herefter langsom op indtil du er oppe på omkring 20km.

Øg med 2-5km/gang

- Ulige uger: Arbejde med tungere rygsæk over kortere distance.

10km march hvor du starter med en rygsæk på 5-10kg og langsom bygger det op indtil rygsækken vejer omkring 20kg.

Øg med 1-2kg/gang

Efter noget tid - et par måneder - er du oppe at gå 20km med 10kg rygsæk den ene uge, og 10km med 20kg i den anden uge.

Herefter vil jeg som du selv skriver gå over til blot at gå hver 14. dag.

Jeg ser ingen grund til at træne meget lange distancer med meget tunge sække.

Det skal du nok komme til senere.

Top med nogle ture omkring 25-30kg med 15-20kg i sækken.

Lyt som altid til din krop.

Tag skader i opløbet, og hold hellere en frivillig pause end en ufrivillig!

Link to comment
Share on other sites

789: Lyder som en ret fornuftig fremgangsmåde. (uden at jeg har forstand på det) Anskaffer mig støvler i næste uge og så er det ellers i gang med den del af træningen :smile:

Men vil nok gå nogle lange ture i mine løbesko et par gange i løbet af denne uge lige for at få nogle kilometer i benene inden jeg kommer over i støvler.

Når man går march ligger hastigheden på 5-6kmt eller?

Edited by MadsK
Link to comment
Share on other sites

789: Lyder som en ret fornuftig fremgangsmåde. (uden at jeg har forstand på det) Anskaffer mig støvler i næste uge og så er det ellers i gang med den del af træningen :smile:

Men vil nok gå nogle lange ture i mine løbesko et par gange i løbet af denne uge lige for at få nogle kilometer i benene inden jeg kommer over i støvler.

Når man går march ligger hastigheden på 5-6kmt eller?

Husk også at M58 skal gåes til inden du bevæger dig langt omkring i dem, ellers kan du få nogle grimme vabler.

5-6km/t er ganske normalt marchtempo.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... har haft æren af at have en svigerfar der er jæger

, så der er lidt at hente der. Jeg har gået med drømmen om at blive frø eller jæger siden jeg var 12år og har læst ALT materiale om de to korps! Kan kun give dig ret, jo bedre forberedt des større chancer er der for at blive en af "dem". For at citere Canoings signatur "Those who fail to prepair, prepair to fail" '

Har også en kammerat der for nyligt var på PTK, så ham kan jeg også trække lidt på :smile:

:w00t: Du er da for heldig! Var pigen også sød eller gik du bare efter faren? :laugh: gas :tongue:

Jeg har faktisk også villet være frø siden jeg startede til dykning som 12 årig. Utroligt som det hænger ved :smile:

Træningsmæssigt tager det jo ikke vildt lang tid at forberede sig, selv hvis man har tralvt.. Mener Nicolai Moltke Leth forberedte sig i 4 uger eller sådan noget...

Det gjorde de nu ikke sidste år... Der var de oppe på 28-30 kg fra dag ét.

At Jægerkorpset havde sagt at de ville starte på 20 kg og arbejde sig langsomt op, er så en anden sag.

Molkte er også en fantastisk dreng. Nej han har altid været i superform og har ikke som andre startet fra bunden. Han har også rigtig meget militærerfaring og en utrolig karisma til at klare sig igennem på.

På hans årgang på officerskolen vandt han fx kampen om at blive den bedste linieofficer.

Det kan godt være han har skrevet 4 uger, men det har altså ikke været fra bar bund.

Det nægter jeg at tro er muligt.

For at opnå den trænbarhed som er nødtvendig vil jeg påstå at man mindst skal have 1års jævn træning i bogen.

+ 1

mindst

O-løb kan læres ret hurtigt, med et 4 cm kort, kompas og en skov..

Det er sq svært at blive god. Orientering kan der ikke trænes nok af!

Det hjælper ikke noget at kunne løbe stærkt, hvis du løber den forkerte vej.

Og tro mig, korpset smider dig hurtigt ud, hvis du ikke kan finde vej.

Det kan jo heller ikke hjælpe noget at man springer husene på de forkerte kordinater i luften, eller ikke kan finde helikopter pick-up'et fordi man står og fumler med kortet.

Waits: Min træning er ikke skemalagt men følger dog en nogenlunde regelmæssig rutine. Den står på styrketræning 3-4 gange om ugen, svømning 4 gange, løb minimum hver anden dag.

789: Du har ret i at jeg mangler nogle færdigheder. Men jeg har nogen erfaring inden for o-løb. Skal bare i gang med det igen. Det der med crawl er noget jeg har styr på inden længe, regner med en måned eller to, for er en ret habil svømmer og har været i stand til (i mine snorkeldykker dage) at svømme længere distancer crawl såvel som bryst. Mit største problem er imidlertid march. Men hvor der er vilje, er der vej. Har kigget på et par M58 som jeg skal investere i. Hvad bruger du/i forøvrigt som rygsæk?

Nå, men for at svare på dit spørgsmål: Der er mange der er forbeholden for at ansøge disse uddannelser på trods et ønske om at blive jæger eller frø. Men da det er mit livs drøm, og jeg endelig er gammel nok til at søge ind, har jeg valgt at gøre dette. Ikke bare uden at tænke over tingene men har nøje overvejet det.

Har også snakket personligt med den jægersoldat der står for rekrutteringen hos dem. Generelt mente han at hvis man var 19år og ikke havde andet end sin HBU i rygsækken så var det for tidligt at søge ind. Men han mente ikke der skulle være noget problem i at ansøge med den baggrund jeg har. Og det er også den vurdering jeg selv har lavet :smile:

Igang hurtigst muligt med det o-løb så må du skærer ned på noget af det andet. :superman:

hvor lang tid har du løbetrænet? hveranden dag er alt for meget at starte med, det belaster alt for meget. Hvis man starter fra bunden vil jeg sige at man skal starte med 2 gange om ugen og langsomt bygge det op. Ellers er der serveret overbelastning

Jeg var da også snorkeldykker :wink: CMAS*** naturligvis :cool:

Iht. rygsæk, så se om du ikke kan skaffe den samme som de bruger på kursus. For at blive vandt til den og blive gode venner med den.

Jeg har også snakket med den jæger der hedder noget med 'Ring' J.Ring måske? Nej ligemeget. Han sagde det samme, 19 er for ung. Men det kan sagtens lade sig gøre og det er sket før.

Men vær ikke for hård ved dig selv hvis du udgår, lær af det og kom tilbage med en stærkere krop og psyke og med mere erfaring og med endnu mere målbevidsthed.

Dem der typisk kommer igennem er ca. 25 år og har trænet i mange år og har meget stærkere led, knolger og muskler og kan holde til meget mere. De har masser af militær erfaring og måske endda udsendelser bag sig.

.... Glæder mig til at komme i gang med O-løb igen. Er sku sjovere end bare at løbe på ligeud!

Ja rigtig nok men det kan sq også være pisse frustrerende når man står og tripper det samme sted i 10 minutter fordi man ikke kan se posten bag en sten eller et eller andet. :laugh: Vigtigt at lære at holde hovedet koldt her også istedet for at blive stresset og gå i panik.

Hvis det bare er den normale så hedder den noget i retning af "Rygsæk fra oppakningssystem M/96"

Se om du ikke kan shanghai'e sådan en.

Desuden vil jeg anbefale nogle indlæg til dine støvler og løbesko. De hedder superfeet og hjælper med at afbelaste knæ, led og skinneben så du kan klare noget mere uden at blive skadet.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share