Hvorfor er danskerne fede?


Zorn
 Share

Recommended Posts

En god lille debat mellem to mennesker, der har noget at sige. Check den her:

http://www.dr.dk/DR2/2sektion/2006/10/19131605.htm

Om programmet: Vi har debat mellem idræfsforskeren Verner Møller og kokken Bo Jacobsen.

Møller har netop udgivet debatbogen "Det gyldne fedt". I den hævder han blandt andet, at fedme ikke er en sygdom, men at fede mennesker bliver sygeliggjort af systemet og det øvrige samfund.

Med venlig hilsen

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Møller har netop udgivet debatbogen "Det gyldne fedt". I den hævder han blandt andet, at fedme ikke er en sygdom, men at fede mennesker bliver sygeliggjort af systemet og det øvrige samfund.

Baaaahhh!

Fedme er årsager til et hav af følgesygdomme, så tværtimod bør der gøres meget mere for at komme fedmen til livs. I hvert fald for de mange mennesker, der har et oprigtigt ønske om at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Baaaahhh!

Fedme er årsager til et hav af følgesygdomme, så tværtimod bør der gøres meget mere for at komme fedmen til livs. I hvert fald for de mange mennesker, der har et oprigtigt ønske om at tabe sig.

Jeg har ikke læst Verners bog, men jeg så lidt af programmet da det blev sendt, jeg synes nu det var en lidt underlig debat. med ham kokken der bare sad og råbte om at vi alle skulle spise mere DANSK mad.............. Som så tit skrevet herinde så handler det vel om mængden og ikke produktet som sådan......

Fedme skal bekæmpes alt hvad man kan, både fra et samfundsmæssigt synspunkt, men så sandelig også fra et individuelt personligt synspunkt.

Jeg støtter fuldstændig Jan D. Det virker på mig som noget underligt misforstået føleri på de fedes vegne. (dette er ikke en opfordring til diskrimination)

Følgevirkninger af fedme er mange og i takt med at fedmen udvikler sig så stiller det større krav til samfundets evne til at varetage de "fede". Eksempelvis på sygehusene.

Men jeg vil da mene at samfundet i længden tjener gevaldigt på at bekæmpe fedmen og derved nedsætte omkostningerne med astronomiske beløb. Herudover er der så også en dejlig sidegevinst for den enkelte.

Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Baaaahhh!

Fedme er årsager til et hav af følgesygdomme, så tværtimod bør der gøres meget mere for at komme fedmen til livs. I hvert fald for de mange mennesker, der har et oprigtigt ønske om at tabe sig.

Har du set programmet?

Hans pointe er vist mere at det er det samfund (overforbrugs-) vi har valgt der er 'sygt' og ikke de mennesker der er symbolerne (eller skyggesiden) af det samfund. Med andre ord mener han at de tiltag man foretager sig er formålsløse og at der skal helt andre ting til hvis vi ikke vil have et samfund med fede mennesker. Man skal ikke sætte ind overfor de fede mennesker, men overfor samfundet og dets værdier etc. Ellers må man fejre fedmen og hylde de fede mennesker som er konsekvensen af vores velfærdssamfund.

Link to comment
Share on other sites

Baaaahhh!

Fedme er årsager til et hav af følgesygdomme, så tværtimod bør der gøres meget mere for at komme fedmen til livs. I hvert fald for de mange mennesker, der har et oprigtigt ønske om at tabe sig.

Jeg så vist nok det meste da det var i fjernsynet. Som jeg forstod og forstår ham, så siger han ikke at fedme ikke medfører alle mulige sygdomme, men at fedmen i sig selv ikke skal ses som en sygdom.

Det er for langt de flestes vedkommende en naturligvis konsekvens af deres levevis. Der kan så være en lang række psykiske årsager til den levevis, der på en eller anden måde skal tages hånd om før fedmeproblemet kan løses for den enkelte.

Jeg kan da ikke se noget problem i budskabet "du er ikke syg bare fordi du er fed"

Link to comment
Share on other sites

Så det meste af udsendelsen, som desværre - ikke overraskende, var en gang mundgøjl fra Verner Møllers side, og endnu værre, en række pinlige og malplacerede kommentarer fra den højtråbende kok.

Det bedste ved udsendelsen var at Bo Jacobsen tydeligvis sjældent forstod hvad Verner Møller sagde - komisk var det i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Så det meste af udsendelsen, som desværre - ikke overraskende, var en gang mundgøjl fra Verner Møllers side, og endnu værre, en række pinlige og malplacerede kommentarer fra den højtråbende kok.

Det bedste ved udsendelsen var at Bo Jacobsen tydeligvis sjældent forstod hvad Verner Møller sagde - komisk var det i hvert fald.

...men hvis du nogensinde har spist Bo Jacobsens mad, så er alt det andet ligegyldigt :innocent:

Han kan øhh koge et æg, om man så må sige.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke set udsendelsen, men min mening er og bliver at fedme er svaret på manglende disciplin.. Vil man være tyndere skal man sørge for at spise og motionere derefter. Handlinger medføre konsekvens, for meget mad og for lidt motion medføre fedme..

Nemlig. Men sandheden er ofte ilde hørt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke set udsendelsen, men min mening er og bliver at fedme er svaret på manglende disciplin.. Vil man være tyndere skal man sørge for at spise og motionere derefter. Handlinger medføre konsekvens, for meget mad og for lidt motion medføre fedme..

Udbredt opfattelse som lige præcis gør at fede mennesker har sværere ved bl.a. at få job end mennesker, der er normalvægtige. Jeg mener det er en vildt forsimplet fortolkning, som slet ikke passer på de overvægtige mennesker, jeg har mødt og kender.

Hans pointe er vist mere at det er det samfund (overforbrugs-) vi har valgt der er 'sygt' og ikke de mennesker der er symbolerne (eller skyggesiden) af det samfund. Med andre ord mener han at de tiltag man foretager sig er formålsløse og at der skal helt andre ting til hvis vi ikke vil have et samfund med fede mennesker. Man skal ikke sætte ind overfor de fede mennesker, men overfor samfundet og dets værdier etc. Ellers må man fejre fedmen og hylde de fede mennesker som er konsekvensen af vores velfærdssamfund.

Jeg så udsendelsen og synes faktisk at pointerne er fine. Og de sigtede nemlige et samfundsniveau og ikke et individniveau. Hvad er fede mennesker et symbol på? Meningsløst overforbrug. Pointerne skulle netop ikke ramme de fede som individer men det samfund vi har skabt. Og her er fedme bare et eksempel på overforbrug. At mad ikke længere tjener til at mætte os og afholde os fra at dø af sult, men at det kommer til at dække alle mulige andre behov, fordi vi ikke længere har risiko for at dø af sult i denne del af verdenen. Det har vores biologi bare ikke fattet. Så den samler til huse alt hvad den har lært.

Link to comment
Share on other sites

Udbredt opfattelse som lige præcis gør at fede mennesker har sværere ved bl.a. at få job end mennesker, der er normalvægtige. Jeg mener det er en vildt forsimplet fortolkning, som slet ikke passer på de overvægtige mennesker, jeg har mødt og kender.

Jamen fortæl da hvad fedme så skyldes. Jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der venter med tilbageholdt åndedræt.

Link to comment
Share on other sites

Jamen fortæl da hvad fedme så skyldes. Jeg er sikker på jeg ikke er den eneste der venter med tilbageholdt åndedræt.

der er nogle der har stofskifte sygedomme, dog primært kvinder(hvertfald den sygdom jeg tænker på... - kan ikke huske navnet men ca 25% af alle kvinder har det - i mere eller mindre grad selvfølgelig).

men jo. med en del skyldes det en ond cirkel i form af madvaner og manglende motion.

Link to comment
Share on other sites

Udbredt opfattelse som lige præcis gør at fede mennesker har sværere ved bl.a. at få job end mennesker, der er normalvægtige. Jeg mener det er en vildt forsimplet fortolkning, som slet ikke passer på de overvægtige mennesker, jeg har mødt og kender.

Hvad vil du ellers mene grunden er?

Synes ikke helt du kan sammenligne motion og kost, kontra arbejde. Nogle folk brænder for et arbejde, de vil gøre alt for det, og kan levere et højt arbejdesniveau. Derimod er der også mange overvægtige der ikke kan li' motion, men er meget glade for mad. Derfor vil de jo helst spise og slappe af. Når de så samtidig brokker sig over at de vil tabe sig eller at de er overvægtige er det disciplinen kommer ind. Man ser konstant folk på slankekur der får det til at se fornuftigt ud, men i smug spiser de stadig alt muligt skidt og begynder at brokke sig over de ikke kan tabe sig ..

Link to comment
Share on other sites

At slå alle adipøse over samme kam og påstå deres overvægt skyldes manglende disciplin er en utrolig dårlig forsimpling. Der er selvfølgelig personer hvor dette er grunden man at bruge det som generalisering er ikke super fagligt. Man skulle nok sætte sig lidt mere ind i psykologien og fysiologien bag.

Link to comment
Share on other sites

Jamen igen! (denne gang Stubbe) Så del da guldkornene med os andre om grunden til fedme (sygdom undtaget) istedet for blot at afvise mangel på motivation/disciplin i forbindelse med motion og kost som den helt centrale årsag.

Kom frisk og tal lige ud af posen! :bigsmile:

Med den holdning og tilgang i (dem der påstår det skyldes manglende disciplin) har pt. i tråden er en gunstig diskution ikke mulig. Har allerede givet jer et hint om hvor det er i skal have jeres viden opdateret - hvis det skal specificeres nærmere mht kilder, skal jeg gerne komme med en række. Hvis i er seriøse omkring emnet sætter i jer bedre ind i psykologien og fysiologien bag - så vil jeg med glæde have en faglig diskution med jer.
Link to comment
Share on other sites

Med den holdning og tilgang i (dem der påstår det skyldes manglende disciplin) har pt. i tråden er en gunstig diskution ikke mulig. Har allerede givet jer et hint om hvor det er i skal have jeres viden opdateret - hvis det skal specificeres nærmere mht kilder, skal jeg gerne komme med en række. Hvis i er seriøse omkring emnet sætter i jer bedre ind i psykologien og fysiologien bag - så vil jeg med glæde have en faglig diskution med jer.

Nu du er så seriøs omkring emnet må du vel også vide at der er flere faktore omkring det her. Der er sygdomme osv.. Men tallet af fede stiger jo! Børn nu til dags er langt mere forkælet end de var for 50 år siden. De får ca. 3-4 gange så meget slik i forhold til den gang. Ved ikke med dig, men jeg har hvertfald selv haft et alt for stort slikindtag indtil jeg satte mig ind i tingene omkring styrketræning. Det er jo ikke kun disciplin fra de fede børns side der er nødvendig. Forældrene skal lære at sige nej! Det går simpelthen ikke at forældrene bliver ved at købe kilovis a' slik til deres børn. Det skaber jo en form for "afhængighed" af slik, hvilket gør at det kræver endnu større discplin fra unge når de skal til at tabe alle de kg deres forældre har ladet dem smide i sig.

Det kan godt være du mener der er mange psykiske og fysiske grunde, jeg vil MEGET gerne høre dem. Jeg kan jo sagtens lære noget emnet og måske bliver overbevist om du har ret, selvom jeg på nuværende tidspunkt mener det er et spørgsmål om at tage et ansvar for sine handlinger.

Link to comment
Share on other sites

Også det jeg mente Torben.. I den alder er det jo forældrenes ansvar at børnene ikke får til vane at ædde ekstreme mængder slik.. Børnene kan jo ikke rigtigt få ansvaret før de er gamle nok til at forstå konsekvensen og lærer betydningen af tingene.

men derefter er det selvfølgelig kun et spørgsmål om selvdisciplin? Tror sku nok det er lidt mere kompliceret end det!

Har i læst denne artikel?

fedmens anatomi

Både du og Runnerslow, må da erkende at div. problematikker spiller afgørende ind!

I dette, som mange andre samfundsproblemer, kan man anskue det fra individ eller samfundsplan. Ikke fordi jeg mener vi skal ty til rene strukturalistiske forklaringer, men tag fx nedsættelse af sukkerafgift overfor øget kunstig høje grøntsagspriser eller kantine mad osv. Der er mange ting der spiller ind!!!

Edited by kahlua-kalv
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share