Hvorfor er danskerne fede?


Zorn
 Share

Recommended Posts

Det er klart at ens egen medvirken som velfungerende voksen spiller meget ind, synes bare nuancerne fortjener en plads i tråden :innocent:

Og så kan jeg blive forbandet over at DF lige har fået gennemført en nedsættelse af sukkerafgift på sodavand. Det er da det tåbeligste populistiske tiltag de har taget længe :mad: Det kan kun påvirke folkesundheden negativt

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at ens egen medvirken som velfungerende voksen spiller meget ind, synes bare nuancerne fortjener en plads i tråden :innocent:

Og så kan jeg blive forbandet over at DF lige har fået gennemført en nedsættelse af sukkerafgift på sodavand. Det er da det tåbeligste populistiske tiltag de har taget længe :mad: Det kan kun påvirke folkesundheden negativt

Nu er det jo folk selv der i sidste ende bestemmer om de drikker sodavand. Desuden, så tror jeg ikke det vil betyde det helt store. Sodavand er så billigt i DK i forhold til vores velstandsniveau at det vil være nogenlunde status quo. Folk ville jo heller ikke bruge mere salt hvis det blev nedsat med 10%.

Personligt går jeg ind for kampagner og undervisning i folkeskolen. I det de i sidste ende er folk selv der bestemmer hvad de putter i munden, men derfor kan man jo sagtens hjælpe dem lidt med det..

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo folk selv der i sidste ende bestemmer om de drikker sodavand. Desuden, så tror jeg ikke det vil betyde det helt store. Sodavand er så billigt i DK i forhold til vores velstandsniveau at det vil være nogenlunde status quo. Folk ville jo heller ikke bruge mere salt hvis det blev nedsat med 10%.

Personligt går jeg ind for kampagner og undervisning i folkeskolen. I det de i sidste ende er folk selv der bestemmer hvad de putter i munden, men derfor kan man jo sagtens hjælpe dem lidt med det..

Der er da noget adfærdsregulerende over det. Hvis nu light-sodavandene var afgiftsfri, og de alm. ikke var det, ville der da, selvom man havde råd til begge dele, alt andet lige blive solgt mere lightsodavand (ikke at det skal være en diskussion om lightprodukter...).

Link to comment
Share on other sites

Der er da noget adfærdsregulerende over det. Hvis nu light-sodavandene var afgiftsfri, og de alm. ikke var det, ville der da, selvom man havde råd til begge dele, alt andet lige blive solgt mere lightsodavand (ikke at det skal være en diskussion om lightprodukter...).

Ja, selvfølgelig. Jeg tror bare at effekten vil være begrænset og at det er den forkerte måde at gribe sagen an på. Hvis der bliver alt for meget direkte lovgivning, tror jeg, at der kommer et voksen/barn forhold mellem staten og borgerne... Men man kan da argumentere for begge metoder, helt klart..

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Ja, selvfølgelig. Jeg tror bare at effekten vil være begrænset og at det er den forkerte måde at gribe sagen an på. Hvis der bliver alt for meget direkte lovgivning, tror jeg, at der kommer et voksen/barn forhold mellem staten og borgerne... Men man kan da argumentere for begge metoder, helt klart..

Jeg tror ikke beløbet 30 øre betyder særligt meget, men jeg synes tilgængæld som Molleally at der er en signalværdi i at sige til befolkningen her drik noget sodavand det er sgu godt....... Der var en artikkel i politiken (tror jeg) tidligere på året, der beskrev at hvis danskerne cuttede deres sodavands drikkeri så ville gennemsnitsbefolkningen tabe sig 6 kilo!!!!!!

Dette er vel ganske meget.

Med hensyn til om staten skal være "voksen" i forhold til den enkelte borger så nej, men staten har jo en luksus som den enkelte borger ikke har, nemlig at få nogen der har forstand på sagerne til at sætte en dagsorden der tjener til det fælles bedste. Og her er det så at man er uenig om hvad det så er!!!

Men min holdning er klar, jeg synes det er noget fis at sodavandsafgiften sænkes, staten vil vel på årsbasis gå glip af en hel masse indtægter, som så kunne være brugt til at forebygge feks. fedme.

Og argumenterne for det her er i mine øjne ligeså dårlige som ideen.....

Gribben :mad:

Edited by Gribben
Link to comment
Share on other sites

Hvad vil du ellers mene grunden er?

Synes ikke helt du kan sammenligne motion og kost, kontra arbejde. Nogle folk brænder for et arbejde, de vil gøre alt for det, og kan levere et højt arbejdesniveau. Derimod er der også mange overvægtige der ikke kan li' motion, men er meget glade for mad. Derfor vil de jo helst spise og slappe af. Når de så samtidig brokker sig over at de vil tabe sig eller at de er overvægtige er det disciplinen kommer ind. Man ser konstant folk på slankekur der får det til at se fornuftigt ud, men i smug spiser de stadig alt muligt skidt og begynder at brokke sig over de ikke kan tabe sig ..

jeg ved ikke hvad grunden er og jeg er i øvrigt ret sikker på at den ikke er entydig. Jo man bliver selvfølgelig for fed, fordi man spiser mere end man har brug for, men det er jo heller ikke det vigtige spørgsmål. Spørgsmålet er hvorfor vi spiser mere end vi har brug for.

Hvis du havde set udsendelsen, som faktisk startede denne tråd, ville du have hørt argumentet, at overforbrug jo er en samfundstilstand og ikke kun er relateret til fedme. Fedme er bare synligt. Men vi overforbruger da over hele linien - i køb fjernsyn, huse, biler, mobiltelefoner osv. Og pointen i udsendelsen var jo derfor, at når overforbrug er en samfundstilstand, hvorfor ser vi sådan ned på de fede? De er jo bare overforbrugere. De reflekterer samfundet.

Og at fedme er en del af en opadgående forbrugsspiral; så får man alle low-fat, low-carb og low-hvad-som-helst-produkter, som igen sættes i verden for initiere overforbrug 'nu kan du spise hvad du vil'. Det kan man ikke - man bliver for tyk - og så har vi nogle nye produkter, nye slankekure mv. Slankeindustrien tjener jo styrtende.

Det kan godt være man ikke kan sammenligne noget andet med vægttab, men det er da underligt at folk, der har disciplin til at gøre mange andre ting, ikke har disciplin til at tabe sig - eller lade være med at tage på...forudsat at det er disciplin, der er det springende punkt.

For mig er der megastor forskel på, hvad der kan styres med disciplin...når det drejer sig om træning har jeg selvdisciplin herfra og til Polen. Jeg synes altså det er noget helt, helt andet når det drejer sig om mad. Jeg kan sagtens spise det der stykke chokolade selvom jeg var fast besluttet på at lade være. Men jeg lader altså ikke være med at løbe en tur, hvis jeg var fast besluttet på at løbe.

Ikke så få stærkt overvægtige mennesker er jo faktisk i stand til at tabe meget vægt - for at tage det på igen. Så rigtigt mange er altså i stand til at mobilisere den nødvendige disciplin. I lang tid - skal man tabe 50 kg tager det jo noget tid uanset hvordan man gør det.

Kort sagt mener jeg bare ikke at der nødvendigvis findes en enkel forklaring som at det bare skyldes mangel på disciplin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share