Overhead Squat/smidighed


Pjevsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har utroligt store problemer med overhead squat - jah stort set alle øvelser, hvor armene skal være strakt over hovedet. Hvis jeg skal have armene forlænget lige op fra kroppen, skal jeg kompenserer med svaj i ryggen, hvis det skal lade sig gøre.

Jeg tror, at det opstår primært pga. af et meget usmidigt skulderbælte. Spørgsmålet går på, om nogen herinde kan foreslå en progression, hvorved jeg kan opnå smidighed i skulderbæltet, således at det ikke er skulderbæltet, der er den begrænsende faktor - gerne øvelser tæt relateret til overhead squat.

Link to comment
Share on other sites

Det er sandsynligvis din scapulohumerale rytme der ikke er optimal grundet for stramme brystmuskler (pectoralis major og især minor), samt at musklerne omkring skulderbladet er for svage... det vil resultere i indskrænket bevægelighed omkring skulderleddet og vil gøre det svært for dig at få strakte arme over hovedet og bagud som du gerne vil tilstræbe i OH-squat

Denne udemærket artikel af PTpoul fra dette board fortæller dig hvordan du kan træne muskulaturen omkring skulderbladet Weakpoint træning for fitness atleter ... men det vil komme til at tage noget tid at få rettet op på den svaghed

Derudover at nedenstående dynamiske strækøvelse for skulderleddet ganske god som opvarmning inden OH-squat ... brug et kosteskaft håndklæde eller lignende... du starter med kosteskaftet foran dig og holder så¨bredt at du kan gennemføre øvelsen (armene skal være strakt hele tiden) og fører så kosteskaftet op over hovedet og ned bagtil på lænden... bevægelsen kører så på samme måde tilbage til udgangspunktet... sørg for at samle skulderbladene under hele øvelsen... jo mere smidig dit skulderled bliver jo smallere vil du kunne holde på kosteskaftet

dislocates.jpg

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Det er da vidst at skyde med spredehagl!!

Hvordan kan man konkludere at der er en forringet scapulae rytme og hvordan kan man vide om det er bryst muskulaturen der er stram - det hænger da slet ikke sammen med at gutten er nød til at svaje i ryggen, for at kunne strække armene over hovedet?

Forummet er fint til træningstips og generelle vejledninger - men diagnoser burde vi nok lade klinikere tage sig af!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er da vidst at skyde med spredehagl!!

Hvordan kan man konkludere at der er en forringet scapulae rytme og hvordan kan man vide om det er bryst muskulaturen der er stram - det hænger da slet ikke sammen med at gutten er nød til at svaje i ryggen, for at kunne strække armene over hovedet?

Forummet er fint til træningstips og generelle vejledninger - men diagnoser burde vi nok lade klinikere tage sig af!!!

Jamen det er da ganske fint at du er uenig, jeg har blot skrevet hvad jeg tror... istedet for at gå efter manden burde du måske argumentere rationelt istedet og komme med nogle anatomiske/biomekaniske overvejelser sømand

Link to comment
Share on other sites

ok her er min tanke.

Latissimus dorsi udspringer fra Proc.spin af T7-L5 + sacrum og ilii. hæfter på christa tuberculi minoris på humerus. dvs forløber hen over lænden og er yder position når armen er fuldt abduceret. Pectoralis muskulaturen vil da også kunne være stramme - men de udspringer dog fra forsiden af kroppen. men det kunne også være en ren anatomisk (osseøs) abnormalitet. man kan ikke vide hvad det er. Men en god kliniker kunne komme med et værdigt og kvalificeret bud.

Selvfølgelig en som argumentere rationelt og har den nødvendig viden til at komme med anatomiske/biomekaniske overvejelser !!

Edited by Dværgsilkeaben
Link to comment
Share on other sites

ok her er min tanke.

Latissimus dorsi udspringer fra Proc.spin af T7-L5 + sacrum og ilii. hæfter på christa tuberculi minoris på humerus. dvs forløber hen over lænden og er yder position når armen er fuldt abduceret. Pectoralis muskulaturen vil da også kunne være stramme - men de udspringer dog fra forsiden af kroppen. men det kunne også være en ren anatomisk (osseøs) abnormalitet. man kan ikke vide hvad det er. Men en god kliniker kunne komme med et værdigt og kvalificeret bud.

Selvfølgelig en som argumentere rationelt og har den nødvendig viden til at komme med anatomiske/biomekaniske overvejelser !!

Det er da en mulighed... men kan armene ikke ekstenderes nok bagud i en OH-position så kan man sagtens forestille sig at vedkommende kunne ekstendere lumbalt (lændesvaj) for at skyde den cervicale og thorale del af columna længere bagud for at bibeholde et fornuftigt tyngdepunkt så balancen sikres

Når det så er sagt så fik jeg ikke læst at trådstarter mener at han skal have armene lige op over hovedet... det er slet ikke nødvendigt og det kan de færreste... som Søren W skriver bruges der oftes et trækgreb (dvs. hænderne skal placeres ved ringene på stangen)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke afvises. Dog mener jeg ikke at gode råd i et forum på nettet kan erstatte den gode undersøgelse. Du har rigtig gode overvejelser og som du selv skriver kan det sagtens være en forkert øvelsesteknik. Derfor kan det ikke siges nok - den gode kliniske undersøgelse kan ikke erstattes af "gode" råd. men er vi vel ikke uenige om.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke afvises. Dog mener jeg ikke at gode råd i et forum på nettet kan erstatte den gode undersøgelse. Du har rigtig gode overvejelser og som du selv skriver kan det sagtens være en forkert øvelsesteknik. Derfor kan det ikke siges nok - den gode kliniske undersøgelse kan ikke erstattes af "gode" råd. men er vi vel ikke uenige om.

Nej det er vi ikke uenige om men eftersom det er svært at lave en klinisk undersøgelse over nettet er gode råd det eneste redskab vi har IMO

Link to comment
Share on other sites

Selvom I ikke er enige, syntes jeg, det er nogle klasse svar... I realiteten kunne det være både Lat. og Pec.-muskulaturen, der var for "stramme".

Jeg har forsøgt, at sjusse mig frem til, om de er i spil!! Da de jo skal være stramme i den pågældende position for at være begrænsende...

Update:

Hvis jeg er i trækposition (overhead), er min Pectoralis Ma. ikke stramme.. Og de bliver kun stramme, hvis jeg runder i lænden, så det er ikke dem... Det er svære med Minor, men mon ikke smidigheden i de to muskler er relaterede?

Lattimus er lidt sværre at vurdere..., men den virker heller ikke sådan rigtig stram! Kan det ikke være de mindre muskelgrupper (rotatorer) eller selve ledkapslen, der er stramme?

I et tennis slag eller et kast kommer humerus noget længere tilbage, end i trækposition... Hvis lige ud for skulderen er 0 grader, så

Trækposition plus 15 grader

Kast minus 5-10 grader

Ændrer det billedet?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke sko bruger du? Kan det være dine hofter der er for stive?

Jeg squatter altid i bare fødder...!

Min hofte er helt sikkert ikke smidigheden selv, men jeg kan sagtens back og front squatte med god dybde!

Hvis vi bruger dette link som referenceramme, så er mine arme meget længere fremme end hans (foran tyngdepunktet), hvorfor det er umuligt at holde balancen!!

http://www.crossfit.com/mt-archive2/Greg-A...on-oh-squat.jpg

Hvis jeg forsøger at squatte, så sker hele bevægudslaget i knæene, ellers mister jeg balancen...

Link to comment
Share on other sites

Hold så bredt som du nu har brug for og arbejd indad over tid :smile:

Jeg kan ikke få skulderen længere bagud, end til ca. 5 grader foran kroppen, hvis jeg samtidig skal have fat i stangen..., så overhead squats bliver det slet ikke til...!

Jeg tror, jeg skal have fat i et kosteskaft, og se om det hjælper uden vægt - det må være nemmere balancemæssigt!

Link to comment
Share on other sites

det kan godt være jeg spørger dumt, men hvorfor lave oh squat frem for back squat eller front squat?

Umiddelbart ville jeg mene det kun ville gavne, hvis man skulle træne til OL-træk, eller bare som en variation.

Men er der så forskel på de muskelgrupper man rammer, ud over at du ved OH-squat også aktiverer armene?

Link to comment
Share on other sites

det kan godt være jeg spørger dumt, men hvorfor lave oh squat frem for back squat eller front squat?

Umiddelbart ville jeg mene det kun ville gavne, hvis man skulle træne til OL-træk, eller bare som en variation.

Men er der så forskel på de muskelgrupper man rammer, ud over at du ved OH-squat også aktiverer armene?

Det er en kanon-øvelse til at "lære" at backsquatte rigtigt... desuden giver det virkelig god core-stabilitet og skulderbladets muskulatur kommer også på arbejde

Link to comment
Share on other sites

det kan godt være jeg spørger dumt, men hvorfor lave oh squat frem for back squat eller front squat?

Umiddelbart ville jeg mene det kun ville gavne, hvis man skulle træne til OL-træk, eller bare som en variation.

Men er der så forskel på de muskelgrupper man rammer, ud over at du ved OH-squat også aktiverer armene?

Og så er det skægt og krævende!

Link to comment
Share on other sites

IMO er oh-squat en skodøvelse, hvis man vil være stærk. De flestes håndled står af, før der kommer klodser på. Den er til gengæld uundværlig indenfor vl-indlæring, og fin til at få styr på bundstilling, bevægebane og balance.

Det kommer da klart an på om man holder håndleddet som en-eller-anden disko-pumper, som ikke har hår nok på brystet til at holde de håndled udrettet og spændte.

OH-squat er uden tvivl en klasse øvelse! :4thumbup:

Men træner du (Pjevsen) i center eller hvad trænings facilliteter har du? For det kunne være guld for dig at få lavet et smidigheds program, hvis du havde en personligtræner til rådighed.

/Densk

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke filme din OH squat og smide herind? Så kunne vi evt bedre se hvor problemet ligger... :smile:

Jeg ha p g a skuldreoperation heller ikke mulighed at holde armene lige over hovedet med vægt på - ender også på cirka 5 grader foran hovedet. Men det går alligevel fint at lave OH squats - måske aldrig med 2xBW, men alligevel. Grunden at du svajer kan også ligge i at ud ikke er smidig nok at sætte dig ned mellem dine ben, men sætter dig for meget tilbage. Det kan f eks skyldes dårlig ankelmobilitet.

Lav en google på "wall squat" og se hvis du kan lave efter. Kan du det, er det nok ikke dine ankler som er problemet i hvert fald...

Link to comment
Share on other sites

IMO går man kun til fysioterapeut eller lign. og siger "jeg kan ikke oh-squatte uden at svaje i ryggen", hvis man ikke ved hvad man skal bruge sine penge til.

Nej da?!? Alle fysser kan rette overhedsquat teknik og kender de klassiske problemområder i VL øvelser generelt.

Overhead squats er en fed øvelse, som kan give en masse stabilitet og styrke i hele kroppen hvis man bliver stærk nok. Ulempen er bare at lidt for dårlig teknik eller dårlige forudsætninger strukturelt kan give irritation eller overbelastningsskader. Derfor skal man være fornuftig i sin brug af denne øvelse. En smolov JR i overhead squats ville f. eks. ikke være en god idé :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg træner på campus..., så jeg har ikke nogen personlig træner til rådighed... Og jeg vil også kraftigt tvivle på de fleste personlige træner, når vi snakker skulder smidighed og overhead squat!! Ikke lige det allermest om-diskuterede topic for de fleste personlige trænere!

Jeg vender lige tilbage med en video snarest!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share