Kosttilskud


Dysp
 Share

Recommended Posts

Jeg har svært ved at overbevise min venner om, at kosttilskud er penge ud af vinduet. Det kan meget vel være fordi, at jeg selv, hårdnakket, har påstået at proteinpulver og maltodextrin var sendt fra Gud og en nødvendighed for at få noget ud af sin træning.

Eftersom jeg er mere oplyst om ernæring gennem selvstudie, er jeg begyndt at tvivle kraftigt på om kosttilskuddene overhovedet har en reel effekt. Jeg vil i denne lille artikel tage udgangspunkt i en post-workout-shake.

Hvorfor burde en PWO-shake virke og hvad viser undersøgelser?

I teorien er det jo egentlig en fornuftig tankegang at have. Musklerne har lige arbejdet, blevet beskadiget og skal nu restituere, samt som følge af GAS(General Adaption Syndrome) udbygge nyt muskelvæv for at imødekomme belastningen en anden gang. Forskellige studier viser, at proteiner uden tvivl virker, hvilket er logisk nok, da det er en vital ingrediens for opbyggelse af muskelmasse.

Forsøg med proteintilskud efter excentrisk muskelarbejde

Forsøg viser, at proteinsupplement virker omkring WO(workout)

Kritisk set på disse 2 forsøg(som er de gode jeg kunne finde på pubmed), så viser de ikke at kosttilskud hjælper. De viser blot, at indtagelse af protein og kulhydrat indenfor WO-perioden(the golden window) virker. Dette skal der heller ikke herske nogen tvivl om. Noget kritisk, som også er relevant, er, at disse undersøgelser ikke giver informationer om forsøgsdeltagernes øvrige kost. Mange forsøg viser, at the golden window findes og i teorien hænger det fint sammen:

Kroppen har lige udført tungt arbejde, som har beskadiget musklernes kontrafile elementer, hvorfor de skal genopbygges og udbygges(GAS). Dette må nødvendigvis ske omgående, hvorfor det er smart at have tilgængeligt protein og kulhydrat, som følge af efterspørgslen.

Men, hvorfor skal det lige nøjagtig være kosttilskud, som skal levere disse næringsstoffer? I teorien er det på grund af følgende:

Den type protein og kulhydrat, som man skal indtage i sin PWO-shake skal være så hurtigoptageligt som overhovedet muligt, for at imødekomme musklens stigende krav. Det er derfor vigtigt at spise hydrolyseret valle-protein og maltodextrin. Valle-proteinet er hurtigoptageligt og maltodextrin ligeså, hvilket i teorien skulle give en masse tilgængelige aminosyrer i blodet, samt et insulin-peak som følge af nedbrydelsen af maltodextrin til glukose, hvorfor musklerne får optimum mulighed for tilgængelige næringsstoffer.

Men, her vil jeg gerne stille mig kritisk overfor netop denne teori. Der er ingen tvivl om, at næringsstofferne skal være tilstedeværende, men er det virkelig nødvendigt med dette hurtigoptagelige kaos? Jeg har ikke kunnet finde én eneste undersøgelse, som har undersøgt kosttilskud omkring WO kontra almindelig mad omkring WO.

Jeg har fundet en anden undersøgelse:

Proteintilskud virker ikke ved ældre mænd

Denne undersøgelse viser ikke direkte, at almindelig mad er ligeså godt som kosttilskud. Men herimod er der én ting, som jeg bed mærke i, nemlig følgende forudsætning i forsøget:

OBJECTIVE: The objective was to assess the benefits of timed protein supplementation on the increase in muscle mass and strength during prolonged resistance-type exercise training in healthy elderly men who habitually consume adequate amounts of dietary protein.

Oversat står der:

Målsætningen var at måle udbyttet/fordelen af timet proteintilskud på forøgelsen af muskelmasse og -styrke, samtidig med længere tids modstandstræning(styrketræning) i sunde ældre mænd, som normalt indtager tilstrækkelige mængder af proteiner i deres kost(i henhold til anbefalet daglig tilførsel, kan man forstå det).

Her er altså et forsøg, hvor folk som indtager tilstrækkelig protein i deres daglige kost, modtager proteintilskud både før og efter WO; og intet udbytte viser sig. Man kan selvfølgelig stille sig kritisk overfor, at det er ældre mænd(70+) der er tale om. Ældre mænd undergår tab af muskelmasse med alderen. Men, meget vigtig at bide sig mærke i, så viser undersøgelsen at BEGGE grupper af mænd fik forøget deres muskelmasse og 1RM(1-repetition-max;1-gentagelses-max); der var blot ingen markant forskel mellem placebo-gruppen og kosttilskudsgruppen.

Der er altså her ét forsøg, hvor deres daglige protein-indtag er oplyst som værende tilstrækkelig og ingen fordel viser sig ved de dyre kosttilskud. I de andre forsøg med kosttilskud, er der intet oplyst omkring øvrige kost, hvorfor jeg ikke rigtig kan konkludere at kosttilskud virker, snarere kan jeg konkludere at proteiner og kulhydrater i det hele taget virker.

Hvorfor bør PWO-shakes så ikke virke?

Jeg vil gerne gå tankemæssigt til værks med noget teori, som skal argumentere for hvorfor kosttilskud ikke er værd at købe. Vi er alle enige om, at the golden window eksisterer; der er fordel i at spise omkring WO. Men jeg kan ikke se nogen undersøgelser eller nogen argumenter for hvorfor det SKAL være dyrt indkøbte kosttilskud, når der ingen grund skulle være til, at ganske almindeligt mad ikke kan gøre det ligeså godt; ja, jeg mener sågar at almindeligt mad har en bedre effekt end kosttilskuddene.

Argumentet for at PWO-shakes skulle virke var, at der skal være optimal tilgængelighed af næringsstoffer, hurtigst muligt. Problemet er bare, at det kun er en teoretisk tilgang; ikke noget som nødvendigvis virker i praksis.

Hvis det teoretisk set skulle virke, så burde maltodextrinen og proteinet optages i en samtidig tidsperiode. Der nytter jo ikke noget, at insulin-peaken kommer før proteinet er fordøjet. Er optagelseshastigheden virkelig ens?

Hermed er tankegangen også, at det skal optages rimelig hurtigt. Lad os sige, at optagelsen sker i løbet af en time(det er mit bud på hvornår maltodextrinen er optaget). Hermed er, lad os sige, 60g kulhydrater og 40g protein(Taget fra Cookie i denne tråd) er optaget i løbet af en time. Alle kulhydraterne laver uden tvivl en enorm insulin-peak. Men hvad med de 40g protein? Skal alle disse være optaget i musklerne og nervesystemet til restitution? Skal de få muskler, som har arbejdet under træningen virkelig kunne optage omkring 40g protein i løbet af kun 1 time?

For mig set, så er det urealistisk. Selvfølgelig kan en del af proteinerne gå til andre formål i kroppen, hvor det behøves. Og ja, det er vel kun omkring 89% af de 40g, som rent faktisk er protein. Men, lad os bare antage, at musklerne optager 10g af det protein(Hvis de kun optager ~1g, så er der jo ingen grund til at tage kosttilskuddet?). Dette giver, i løbet af de næste 24 timer med kalorieoverskud og normal mad, et proteinoptag på 240g. Lad os så antage, at det kun er 50%, fordi optagelsesraten nødvendigvis må falde. Det giver 120g protein optaget i musklen og brugt til genopbygning og nyt muskelmasse. Lad os sige, at kun 50% af disse 120g går til egentlig forøgelse. Så vil det sige, at man, nødvendigvis må tage 60g ren muskelprotein på i døgnet. Dette er undtaget vand og andre intracellulære elementer. Hvis dette fortsætter i et år, vil man have taget 21,9 kg REN protein på, uden medregnet vand og andre elementer af en muskel, som kan veje. Dette er hamrende urealistisk.

Jeg ved godt, at det ikke passer overens med virkeligheden og ikke er en særlig videnskabelig tilgang, men husk på, at det blot er et tankeeksperiment, som sætter tvivl ved omvidt 40g protein overhovedet er nødvendigt i en shake.

Hvis proteinerne altså ikke går til musklerne, hvor forsvinder de så hen? Overskydende proteiner omdannes enten til blodglukose, hvis der er behov for dette(hvilket der ikke er, da shaken indeholder store mængder kulhydrat) eller til fedt.

Noget tredje er også, at shakes indeholder udelukkende protein og kulhydrat. Intet fedt, ingen vitaminer og mineraler og ingen antioxidanter.

Noget fjerde er, at shaken er flydende for at sikre en hurtig optagelse. Opløsninger med så mange 'små molekyler'(som derved optages hurtigere) KAN medføre, at der trækkes vand ud af kroppen til maven/tarmen og dermed diaré. Det kan dog hjælpe med fx maltodextrin, da det er en polymer af glukose og dermed et komplekst molekyle, selvom det nedbrydes hurtigt. Men hvis man får diaré, så er shaken rimelig spildt og hvor fedt er det at have diaré, selvom det kun er én gang? ;)

Hvorfor skal almindelig mad så virke bedre?

Hvad mener jeg egentlig med almindelig mad? Jo, almindelig mad er af alle typer, som blot er sunde. Og med sunde mener jeg fx en blanding af kød, grøntsager og salat med nødder. Hermed har vi proteinkilden og kulhydratkilden som før. Vi har dog også følgende ting, som er vitale for kroppens funktion:

  • Kød:


  • Proteiner med optimal aminosyrerprofil - Shaken: :)



  • Vitaminer og mineraler(B-vitaminer og fx jern) - Shaken: :(


  • Grøntsager:


  • Komplekse kulhydrater - Shaken: :(



  • Kostfibre - Shaken: :(



  • Vitaminer og mineraler - Shaken: :(


  • Nødder:


  • Mono-umættet fedt - Shaken: :(



  • Poly-umættet fedt - Shaken: :(


Jeg vil ikke ud i en forklaring af de forskellige ting, hellere vil jeg lige se det i sammenhæng med den antagede positive effekt, som en PWO-shake skulle have.

Modsat shaken, så er almindeligt mad langsomt optageligt, da molekylerne er langt mere komplekse. Fx nedbrydes komplekse kulhydrater langt langsommere og optagelseshastigheden af det almindelige mad, er derfor væsentlig langsommere i PWO-shaken. Hvorfor er det så positivt?

Jeg har argumenteret for hvorfor så store mængder af proteiner/kulhydrater som der i en PWO-shake ikke er nødvendige så hurtigt, som de helst gerne skulle optages(i forhold til idéen om, hvorfor en PWO-shake virker bedre end mad). Nu vil jeg så gerne argumentere for hvorfor det er bedre at have mad, som optages langt langsommere.

Det positive ved langsomtoptageligt mad er, at insulin-udskillelsen er væsentlig mere stabil. Dette giver et stabilt blodsukker, som i en meget lang periode, muliggør optagelsen af aminosyrer til de restituerende muskler. Dette vil nødvendigvis også betyde, at langt en mindre mængde af næringsstofferne(proteinerne) vil gå til fedtdepoterne, da optagelsen sker gradvist over en længere periode, som de restituerende muskler har behov for en konstant tilførsel af aminosyrer.

Prøv at forestille dig følgende:

Du har en lille å i din have, hvor rindende vand skal løbe til glæde for dyr og mennesker. Der behøves 100L vand i timen til at løbe igennem den lille å. Vil du lade 100L vand samtidigt, fosse ud af hanen i timens første minut eller vil du fordele de 100L vand over hele timen?

Hvis du hælder alle 100L ud på samme tid, vil åen gå over sine breder og vandet vil forsvinde i den omkringliggende jord(fedt-depoter).

Hvis du derimod hælder 100L ud fordelt over timen, vil åen konstant have vand nok til at forblive en å med konstant rindende vand.

Princippet er, basicly, det samme. Musklerne kan ikke optage uendelige mængder næringsstoffer på samme tid. Den bremsende faktor er ikke mængden af substrater, som skal ind i musklen, det er musklens mulighed for aktivt at transportere næringsstofferne ind. Og selvom musklen overhovedet kunne optage uendelige mængder substrat, vil de kemiske processer som restituerer og opbygger muskelvæv, alligevel være en hæmmende faktor.

Det handler derfor om at bibeholde en tilgængelighed af næringsstoffer hele tiden og ikke kun på ét tidspunkt.

Jeg ved godt, at folk der tager kosttilskud også spiser normalt mad bagefter, hvilket nok er årsagen til, at en hel del mennesker oplever PWO-shaken som have positiv effekt på forøgelse af muskelmasse. Men dette er ikke deres dyrt indkøbte proteins og kulhydrats skyld, det er den mad man spiser udover, som er den primære årsag til dette. Tænk hvis man skulle leve udelukkende af kosttilskud. Det ville være som at hælde 100L vand udover den lille å hver eneste time; det ville nok give én muskelmasse, men helt sikkert endnu mere fedt i sidste ende og ikke i nærheden af de resultater, som man ville få med normal og ganske almindelig sund mad.

Konklusion og opsummeret for/imod mht. PWO-shake kontra almindelig mad

Jeg kan altså ikke se nogen somhelst idé i, at tage en PWO-shake bestående af hurtigoptagelige næringsstoffer. I teorien virker det lovende, men jeg tror på ingen måde, at det er reelt i praksis. Hvis man indtager samme mængde som almindelig mad, er jeg helt overbevist om, at det har en bedre effekt end PWO-shaken.

Jeg har nedenfor samlet mine bud på for/imod for både PWO-shake kontra almindelig mad

PWO-shake

  • For:


  • Meget praktisk og nemt at håndtere; bland, shake, drik.



  • En psykisk belønning: Det har tydeligvis en psykologisk effekt hos brugere; de føler, at de har "gjort sit for træningen i dag" mht. mad.


  • Imod:


  • Enormt dyrt



  • Giver ustabilt blodsukker



  • Overskydende protein/kulhydrat lagres som fedt,
    såfremt det er overskydende i realiteten



  • Intet indhold af vitaminer/mineraler



  • Intet indhold af kostfibre; kostfibre forebygger tarmsygdomme og har andre positive egenskaber



  • Intet indhold af hverken mono- eller polyumættet fedt; fedt som er essentielt for syntese af hormoner(growth hormone, fx) og meget, meget andet



  • Indeholder ikke antioxidanter



  • Kan eventuelt medføre diaré(og dermed dehydrering)



  • Det smager ikke altid lige lækkert/ulækkert at drikke



  • Tilgængelighed af næringsstoffer falder markant efter kort tid, pga. den hurtige optagelse



  • Giver en kvalmende fornemmelse/falsk mæthedsfølelse, hvilket kan betyde, at man mister appetitten for senere måltider


Almindelig velstruktureret og sundt mad

  • For:


  • Er langt mere velsmagende



  • Giver en mere stabil respons mht. blodsukker



  • Giver en optimal tilgængelighed af næringsstoffer over en meget lang periode(selvfølgelig afhængig af mængden man spiser)



  • Har et sundt indhold af vitaminer/mineraler



  • Indeholder antioxidanter



  • Har et sundt indhold af kostfibre



  • Har et sundt indhold af mono- og polyumættet fedt



  • Er måske væsentlig billigere; det kommer selvfølgelig an på hvad man ønsker at tilberede


  • Imod:


  • Er ikke særlig praktisk og skal tilberedes



  • Det giver ikke den samme psykiske belønning, som en PWO-shake gør. Dette håber jeg dog ændres efter denne artikel ;)


Så, jeg anbefaler klart, at man indtager normalt mad i stedet for at indtage PWO-shake og tro at det gør en markant forskel. Det er dog vigtigt at pointere, at når jeg snakker om sund, almindelig mad, så mener jeg virkelig sund, almindelig mad. Det kan være svært for nogle at sammensætte det perfekte måltid, men dette vil klart have en meget bedre effekt end en PWO-shake, som virkelig er effektløs kontra almindelig mad.

Noget andet er, at kreatin klart viser at have en positiv effekt på træning. Kreatin hjælper ikke nødvendigvis på musklens størrelse, viser undersøgelser med rotter. Herimod forbedrer det menneskers evne til at træne hårdere og tungere, hvilket i sidste ende vil føre til forøget muskeltilvækst. Kreatin virker også i følge motion- og ernæringsministeriets rapport, som jeg ikke lige kan huske linket til. Derudover er der også tonsvis af undersøgelser på Pubmed, som underbygger netop at kreatin virker.

Jeg håber, at du har nydt at læse artiklen og jeg vil gerne have en diskussion i gang, da jeg selvfølgelig nødvendigvis ikke har ret.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

I en perfekt verden vil mad altid være at foretrække, medmindre man er eliteatlet med flere daglige træninger. Desværre hænger hverdagen bare ikke sådan sammen at man har tid til at stå og lave mad flere gange om dagen. Hertil er diverse shakes jo et godt middel til at nå målet, sålænge man har styr på det grundlæggende.

EDIT: De fleste PWO shakes der er på markedet i dag indeholder både vitaminer og nogle endda også sunde fedtstoffer, så der syntes jeg du skyder lidt ved siden af. Derudover mener jeg ikke at PWO er dyre, tværtimod er de billigere i forhold til at skulle tilberede mad med tilsvarende næringsindhold.

Alan Aragon(en nørd inden for ernæringsfeltet) har skrevet en rigtig god artikel omkring PWO shakes kontra cacaomælk, hvor konklusionen faktisk var at det kunne være lige meget hvad man indtog og cacaomælken derfor var bedre pga. bla. pris. Skal se om jeg ikke lige kan grave artiklen frem.

EDIT 2: Her er artiklen: Alan Aragon review

Desuden vil jeg anbefale at man læser følgende:

Lyle McDonald forklarer alt om protein

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

"Overskydende protein/kulhydrat lagres som fedt, såfremt det er overskydende i realiteten"

Kulhydrat ja, men protein nej! Overskydende protein ryger da bare i potten.

Desuden virker det som om du stiller en PWO op i forhold til mad. Man erstatter jo ikke mad med den. Dens eneste formål er at tilføre kroppen en vis mængde protein efter træning, og så noget kulhydrat til at genopfylde depoterne og øge proteinoptagelsen i musklerne.

At de så stopper vitaminer i er er vel bare en ekstra bonus.

En måske mere relevant sammenligning kunne være.....hvordan er den i forhold til en dåse tun, som jo også kan slynges ned efter træning. Der er masser af protein, og så er den fedtfattig. Smager knap så godt uden noget til, men det er jo en smagssag ligesom shaken er.

Jeg vil ikke kloge mig på om en PWO virker, jeg kan bare ikke helt se logikken i sammenligningen med mad. Producenterne lover jo ikke at du får dækket dine ernæringsbehov, blot at det skulle virke fremmende på muskelmassen post træning.

Link to comment
Share on other sites

Der kan være gavnlige virkninger på kropssammensætningen (mindre fedt procent) ved et højere end anbefalet protein indtag ved en isocalorisk diæt.

I praksis synes jeg man ser dette fungere hos BB'ere og fitness folk. Carbs er det nemt at overspise og og man bliver fed af det.

Lean protein kilder mætter godt og kan have en termisk effekt der også kan have noget betydning over for carbs som energikilde.

Dertil kommer at insulinudsving og insulin kontrol i det hele taget opnås lettere ved en højere protein/lavere carb diæt. Selv om protein indtaget er højere end nødvendigt.

Der er ingen der taler om problemerne ved for højt kulhydrat indtag i forhold til behovet. De er absolut til at få øje på :smile:

Kosttilskud er for de fleste en meget lidt signifikant del af det samlede billede, men kan være praktisk.

Uden proteinshakes, ultra fine oats, pre workout stimulanser/nootropics kommer jeg ikke fornuftigt igennem en trænings uge med et krævende job, personlig træning oveni (totalt ca 50timers arbejdsuger er normen med højere load i perioder).

Kreatin og Beta alanin mærker jeg direkte effekt af på min træning. Når jeg kan købe højeste kvalitet beta alanin og creatin til ca 20 kroner om ugen, ja så vil jeg gerne investere den sjat penge i de to produkter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kun spiser langsomtoptagelige måltider efter træning så får man jo ikke det ud af træningen som man kunne, da man ikke får udnyttet window of opportunity ordentligt. Langsomtoptagelige måltider er jo netop langsomme, og vil, for at bruge dit eget billedsprog, slet ikke kunne fylde åen op med vand, fordi åen bliver større i tiden kort efter træning.

Ingen tvivl om at rigtig mad vil være sundere og bedre, men kosttilskud skal jo også kun ses som det det er, nemlig et tilskud...

Og hvis man skulle indtage det der svarer til 40g. protein og 60g. maltodextrin i form af rigtig mad, ville prisen da hurtigt overstige de få kroner en shake koster!!!

Link to comment
Share on other sites

Med protein nede i priser på 35pund for 5kg 80% valleprotein, så er det absolut billigere at købe pulver end langt det meste rigtige mad.

Man skal dog være virkeligt opmærksom på at få dækket sit behov for mikronæringsstoffer.

Af samme årsag nøjes jeg med at køre sukker ned post WO og indtage shakes enten blendet med bær/frugt eller med havregryn.

Hvis man tro man får massiw guns af en omgang NOxplode powerstack og doom så tager man grueligt fejl.

Kreatin og beta alanin vil jeg dog gladeligt anbefale alle der vil kunne banke flere reps ud med vægte fra 80% af max og nedefter.

Nootropics er jeg som sagt også glad for, men det er mest hvis ens arbejds/studie karriere ikke tillader en fornuftig mental energi til træningen.

Link to comment
Share on other sites

Der er da ihvertfald konsensun omkring at man bør indtage en portion protein og kulhydrat umiddelbart (max en halv time har jreg hørt) efter træning. Selv bruger jeg en liter kakaoskummetmælk helst den fra mathilde med lavt sukkerindhold. Det giver 35 gram protein og 75 gram kulhdrat. Jeg har sympati for dysps overvejelser om at spise fast føde istedet for proteinshakes, men der er det praktiske problem, at det kan tage for lang tid at få maden tilberedt, og så har jeg ihvertfald ikke appetit nok så hurtigt efter træning. Her er det nemmere at hælde noget flydende i sig.

Link to comment
Share on other sites

Fordi begge produkter giver dig bedre anaerob kapacitet (flere reps). Det mærker man primært ved lidt højere reps. Creatin kan godt give effekt også ved lidt lavere reps. Men kombinationen giver dig primært evnen til at reppe. 12 reps med en vægt du normalt kan tage 8 gange etc.

I styrkeløft sammenhæng på de primære løft der aldrig kommer over 5 reps, mærker jeg ikke meget effekt

Link to comment
Share on other sites

Fordi begge produkter giver dig bedre anaerob kapacitet (flere reps). Det mærker man primært ved lidt højere reps. Creatin kan godt give effekt også ved lidt lavere reps. Men kombinationen giver dig primært evnen til at reppe. 12 reps med en vægt du normalt kan tage 8 gange etc.

I styrkeløft sammenhæng på de primære løft der aldrig kommer over 5 reps, mærker jeg ikke meget effekt

okay tak for det.

Link to comment
Share on other sites

@ Nat.

Overskydende protein, såfremt der intet behov er for det, vil også lagres som fedt, sålænge energibehovet i momentet er opfyldt.

Desuden virker det som om du stiller en PWO op i forhold til mad. Man erstatter jo ikke mad med den. Dens eneste formål er at tilføre kroppen en vis mængde protein efter træning, og så noget kulhydrat til at genopfylde depoterne og øge proteinoptagelsen i musklerne.

At de så stopper vitaminer i er er vel bare en ekstra bonus.

Selvfølgelig stiller jeg en PWO-shake op i forhold til mad. En PWO-shake er mad! Det eneste formål mad har, det er at tilføre kroppen en vis mængde protein efter træning, samt alle andre funktioner, som mad har i kroppen; nøjagtigt som en PWO-shake er til for. Artiklen handler jo i bund og grund ikke om hvorvidt næring er nødvendig omkring træningspasset, da det er bevist utallige gange, efterhånden. Artiklen handler om, at almindelig mad kan stå i stedet for PWO-shaken og, ovenikøbet, gøre et bedre stykke arbejde.

Så jeg kan ikke helt se logikken i, at du ikke kan se logikken i sammenligningen; begge dele er jo mad og begge dele har samme funktion.

@Ptpoul

Jeg bør måske ikke have brugt termet "kosttilskud", når artiklen egentlig i bund og grund handler om, hvorfor almindelig mad er bedre end PWO-shakes; og derfor hvorfor PWO-shakes er unødvendige, når man kan have mad.

Der er ingen tvivl om, at et højere proteinindtag under en isokalorisk(men også restrikteret) diæt vil føre til en lavere fedtprocent, da proteinerne simpelthen vil erstatte kulhydrat-indtaget og fungere som substrat i glyconeogenesen til opretholdelse af blodsukkeret, hvilket er på bekostning af energi frigjort i leveren, som overvejende er fedtforbrændende.

Artiklen var jo netop også et forsøg på at sætte et kritisk lys på brugen af PWO-shakes i henhold til at forøge muskelmassen, hvor din forklaring i langt højere grad fokuserer på vægttabsoptimale omstændigheder. Undersøgelser har vist, at et proteinindtag på over den daglige anbefalelse ikke har nogen positiv effekt på forøgelsen af muskelmasse.

Nu snakker vi ikke om en absolut diæt; vi snakker kun om PWO-shakens påståede effekt omkring træningspasset. At følge en høj protein/lav carb-diæt har selvfølgelig en indflydelse på overall kropskomposition, mængden af kalorier man kan indtage, blodsukker og mange, mange andre ting; men dette har aldrig været essensen af artiklen, så jeg forstår ikke helt relevansen af henvendelsen.

@Gudderman

Det lyder ikke somom, at du overhovedet har læst mine argumenter for hvorfor langsomtoptageligt mad er positivt i netop denne sammenhæng. Jeg har endda taget dét argument op, som du selv bruger og modargumenteret det hæftigt, som eksempel.

Åen bliver ikke ret meget større af, at du træner. Der er behov for et måltid, ja, men der er ikke behov for det måltid som netop tit spises, fordi det har en forventet effekt; en effekt jeg ikke anser som reel, på nogen måde. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skulle fungere i praksis; men du er velkommen til at forklare mig hvorfor.

@Mugge

Der er ingen tvivl om, at det window of opportunity eksisterer. Jeg er dog også enig med dig i, at almindeligt tilberedt mad er langt mere upraktisk end en shake.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg leser hva dere skriver og det virker nesten ut som Dansker har er litt annet syn på kosttilskudd enn Norske og Svenske!!

Det som jeg ser på fitness senterne er at mange trener harde økter og ikke tar til seg næring efter trening! Samtidig ses kosttilskudd på som DOPING!!! Hvis vi ser på resultater ifra Nordisk mesterskap er det ikke riktig mange ifra Danmark. Hvorfor er det slik i Danmark, og hvorfor er Norge og Sverige så ulike Danmark?

Jeg tror at kunnskapen er lav og produktene ikke når fram i markedsføringen!

Men det er en vilje til ta til seg kunnskapen og utvikle fitness miljøet i Danmark.

Hilsen den Norske kost mannen:)

Link to comment
Share on other sites

Bump med henblik på hvad ?

Du skriver slutteligt du gerne vil have en diskussion igang - men er i tvivl om hvad du præcist ønsker at diskutere. Måske er der sågar ikke noget at diskutere ??

Eller måske er der?

Jeg bumper, fordi jeg har brugt tid på at skrive det.

Link to comment
Share on other sites

For mig er det temmelig uinteressant, en shake er nemmest, og da jeg vejer 90 kg og spiser en del mad over er jeg fint dækket mikro mæssigt

Egentlig er jeg ikke ret interesseret i din subjektive holdning. Jeg prøvede bare at skabe en faglig debat.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er jeg ikke ret interesseret i din subjektive holdning. Jeg prøvede bare at skabe en faglig debat.

Nu jeg jeg jo atlet (omfg lol) og imo er de praktiske implikationer vedr protein tilskud relevante, og min pointe er at de fleste atleter har et højt nok kcal indtag at de ikke behøver at fokusere på mikronutrienter ved hver eneste fødeindtag, jvf NNR 2004.

Og hvilke faglige kvalifikationer har du, Dysp, til at danne ramme om denne faglige debat?

Link to comment
Share on other sites

Nu jeg jeg jo atlet (omfg lol) og imo er de praktiske implikationer vedr protein tilskud relevante, og min pointe er at de fleste atleter har et højt nok kcal indtag at de ikke behøver at fokusere på mikronutrienter ved hver eneste fødeindtag, jvf NNR 2004.

Og hvilke faglige kvalifikationer har du, Dysp, til at danne ramme om denne faglige debat?

Dysp har haft biologi i gymnasiet.

Link to comment
Share on other sites

Kommenter den del med fed, er da yderst relavant for debatten.

Okay.

Nu er det jo ikke sådan, at argumentet om mikronæringsstoffer nødvendigvis var det ultimative vigtigste argument for, at 'rigtig' mad ikke skal erstattes med PWO-pulver. Der er skam også andre og mere væsentlige faktorer som spiller ind. Jeg har beskrevet alle argumenterne i artiklen, som jeg kunne komme på, men alligevel vælger alle, som har prøvet at deltage, at fokusere på netop de ting, som jeg allerede HAR forklaret hvorfor ikke holder andet i teorien:

- Hvorfor er det, at man ønsker disse insulin-peaks? Har det overhovedet den ønskede effekt, udover at stimulere et enormt energioptag i fedtceller?

- Optages maltodextrin og proteinerne overhovedet med samme hastighedsrate? Dette er jo nødvendigt for, at teorien om det hurtigtoptagelige overhovedet er nødvendigt.

- Hvorfor ikke indtage føde, som er fiberrigt(og med en mikronæringsprofil, aswell) og langsomt nedbrydeligt i stedet for disse PWO-shakes? Jeg er overbevist om, at mere stabilt raise i insulinudskillelse grundet en langsommere optagelseshastighed, vil medvirke et bedre og længerevarende 'flow' af næringsstoffer til musklerne, modsat en PWO-shake som 'peaker'.

Link to comment
Share on other sites

Der er SÅ mange huller i din argumentation, din debatstil er selvfed og arrogant og du er komplet lukket fra at lære noget nyt. Der findes reviews derude hvor der er samlet en del evidens for at der er end fordel ved at indtage særlige tilskud slrligt med fokus på leuicine, med fokus på at få et insulin spike (hvis ikke du ved hvorfor dette kan være relevant efter træning, er der nogle helt grundlæggende ting du ikke har fanget omkring den hormonelle respons efter træning).

Der skal vitterligt læses meget mere før du kan udtale dig så skråsikkert som du har gjort her i denne tråd.

og nej, man har ikke lyst til at poste referencer osv med den stil du kører

Link to comment
Share on other sites

Jeg drikker selv en protein shake efter træning og grunden er:

Jeg spiser ca et stort måltid 2 timer inden jeg styrketræner.

Så styrketræner jeg i ca 1 time og 30min.

Kommer hjem ca 45min efter træning.

Så laver jeg mad hvilket tager ca 45min.

Dette ville betyde at jeg ikke fik noget at spise i 5 timer. Derfor vælger jeg at tage en protein shake efter træning. Vil jo gerne have at mine muskler har noget at arbejde med efter træning.

Better safe than sorry.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share