Motiveret?


jsc
 Share

Recommended Posts

Her er lidt vi måske alle skulle tænke lidt over. En udemærket artikel.

Why I Don’t Want To Power Clean 315 Pounds:

Tough Love From Coach Staley

Do you think that motivation is a fundamental issue when it comes to successful exercise or athletic training programs?

I don’t. In fact, I KNOW it isn’t!

How can I say this? Easily, often, without hesitation, and with supreme confidence.

Look: You are exactly where you want to be right now. You’ve already taken the steps necessary to achieve your station in life, and not one bit more. And you’re completely satisfied with that station in life. Even if you know you could be much leaner, stronger, faster (or whatever trait or quality that applies most to you) than you are.

Now you might say “Well, that’s not true— I know someone who is 100 pounds overweight and he’s miserable!”

To which I say, no, he’s satisfied. Clearly, the benefit he’s deriving from his behaviors still outweighs the drawbacks, or else he’d change those behaviors!

OK, let’s use me as an example. I’m reasonably lean and my goals revolve around physical capacity— strength, speed, and so on. And I’ve got a particular affection for the power clean— probably because I’m fairly good at it relative to other lifts. Anyway, I sometimes catch myself telling someone that I’d “love” to be able to power clean 315 pounds (my current best is 275 pounds).

But whenever I say that, I’m lying. Why? Because, quite simply, if I REALLY wanted a 315 power clean, I would have already taken the steps necessary to accomplish that particular feat!

Now, if I wanted to find excuses for my inability to clean 315, I could probably find them. I’m 44 years old. I’ve had several very serious knee surgeries. I’m ectomorphic. I don’t use performance-enhancing drugs. I got picked on a lot when I was in elementary school. Come to think of it, this could end up being a pretty big list!

I’m not really interested in excuses though. The fact is, I’m healthy, knowledgeable, athletic, my profession provides me with ample time and energy to train, I know lots of great Olympic weightlifters and coaches, I have a great gym right in my home....OK, this can potentially be a bigger list than the excuses list!

Which leads me to the following conclusion:

I don’t really want to have a 315 power clean.

Man, that really hurt. But you know what? It’s absolutely true. I simply cannot escape the plain fact that I have not done what it takes to achieve a 315 clean. Perhaps, someday I will, but for now, it’s obvious to me that the enjoyment I get from not having to train in a way that would permit me to clean 315 outweighs the enjoyment from being able to actually do a 315 clean.

And that’s OK! And there’s a great lesson here: maybe some of your goals aren’t appropriate for you, because they don’t really mean enough for you to take action.

Question: What’s your #1 goal? Right now. Do you have one? Statistically, you probably don’t. But if you do, here’s what I’d like to have you consider: how important is that goal to you? Have you arranged your entire life in a way that supports your accomplishment of that goal?

I certainly haven’t (in the case of the 315 pound power clean).

This article is primarily meant to inspire some self-analysis— not to provide hard and fast answers. However, if you’d like some avenues to pursue some serious reflection, here are a few:

1. Develop self-reliant behavior— create the mindset that all of your limitations are self-imposed (because they almost certainly are)

2. Get out of your comfort zone, and find a way to enjoy it. When your stomach is growling because you’re hungry, think “Perfect! This is what I need to experience if I’m going to drop that extra bodyfat!”

3. Find out what works, and then do more of it. Find out what’s derailing your efforts, and do less of that.

4. Cultivate dissatisfaction. After all, that’s why you’re where you are now— you’re satisfied with it

5. Seek out and cultivate empowering personal relationships. The people you spend the most time with have a profound effect on your life. Make sure it’s a profoundly POSITIVE effect.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den artikel er dog den største gang gødning jeg har set længe... Dr Phil gå hjem og læg dig :devil:

Den eneste grund jeg kan se denne artikel er skrevet for, er at folk med dårlig samvittighed ikke behøver have det dårligt alligevel... Det er ganske enkelt en omgang psyko-bavl af klasse...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstå hans holdning når han tænker på andre i samme "stadie" af livet som ham selv.

Som 44 årig har man haft rig mulighed for at nå de atletiske mål man har haft, såfremt generne tillader det. Men for alle andre der ikke har "peaket" holder det jo ikke en meter.

Jeg synes punkt 4 er et mærkeligt råd som man skal passe på med. Det er fint nok hvis man vil have mere, men det bør ikke gå så langt at det direkte påvirker ens humørt f.eks. at man endnu ikke kan bænkpresse 150kg eller whatever... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt nok også kosten jeg tænker på først, når jeg læser den artikel.

Buc: Jeg tror du skal læse artiklen igen, eller også skal du bare forbi overskriften..Dét det handler om, er at det udelukkende er deres egen skyld, at de ikke har opnået det de ønsker, så det er sku da netop IKKE en "feel good" artikel.

Link to comment
Share on other sites

Hans argument for ikke at øge vægten i sine power cleans er svag til intetsigende overfor andre end ham selv... at han ikke selv har været selvrealistisk til at se at han ikke gider forbedre sig er ikke ensbetydende med at andre har det på samme måde.

Derudover kan de fleste vel være enige i at hvis du vil være bedre end de andre må du bide i det sure æble, og piske dig selv til træning om du har lyst eller ej. Hvem har lyst til at være nummer to hele sit liv?

Walk the talk or shut up.....

Link to comment
Share on other sites

Men for alle andre der ikke har "peaket" holder det jo ikke en meter.

Jeg tror ikke man skal forstå det sådan. For artiklen henvender sig selvfølgelig ikke til dem som ER igang med at bygge op til deres mål. Den henvender sig til personer som siger de vil det ene og siger de vil det andet, men som aldrig rigtigt kommer videre. Hvor tit hører man ikke folk i centret sige at de gerne vil bænke 150 kg, men de mangler lige de sidste 10-15 kg. Når man så ser dem 6 måneder senere, så ligger de stadigvæk på de 135-140 kg. Hvorfor ?? Fordi de ikke vil det nok. Stort set alle kan komme til at bænke 150 kg (ihvertilfælde folk som vejer over de 80-90 kg), hvis man tager sig sammen, og tilrettelægger sin træning ordentligt, så kommer man også til det. Men folk flagre meget. Så skal de lige træne lidt bodybuilding, og så skal de lige cutte lidt, og så skal de lige i byen og drikke sig stiv osv. osv. Hvis de virkelig gerne VILLE bænke de 150 kg, så lå de ikke på stort set samme vægt 6 måneder senere. Det er ligesom sådan jeg ser budskabet. Folk vil en masse ting, men gør ofte ikke det som skal til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Desuden squatter manden 450 pund, eller 200kg+ med to dårlige knæ, en valen abductormuskel og en alder på 44. Og et power-clean på 275 pund, eller 125kg er mere end de fleste herinde kan klare, dig og mig inklusive, er jeg sikker på. Så dine udtalelser stempler dig lidt som en punk..

Du kan jo få dig en log, så vi kan se hvor meget DU kan løfte. Er det mere end Charles Staley tager jeg mine ord i mig igen, ellers såee.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

... at han ikke selv har været selvrealistisk til at se at han ikke gider forbedre sig er ikke ensbetydende med at andre har det på samme måde.

Nej, men det er jo lige netop ikke den slags mennesker artiklen henvender sig til. Det er der du har misforstået noget basalt i artiklen. Dem som har et mål, og som gør alt hvad de kan for at nå det mål, behøver overhovedet ikke læse artiklen, for de har øjensyneligt ikke det problem han beskriver. Dem han henvender sig til er de folk som siger de vil det ene og det andet, men som egentlig aldrig rigtigt får gjort noget ved det. Pointen i det er at vil man det ene og det andet, og får man aldrig rigtigt gjort noget ved det, så skyldes det at man ikke vil det NOK. Hans pointe er jo ikke at han ikke GIDER at forbedre sig. Hans pointe er at han dybest set ikke ønsker at power cleane 315 pounds. For ønskede han det, så havde han gjort det for længe siden, via målrettet træning.

Så jeg må erklære mig enig med jsc. Læs artiklen igen...der er øjensyneligt noget du har misforstået.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Vi læser den bare ikke på samme måde. Den tankegang han fremstiller er for mig så fjern at det lyder som en stor dårlig undskyldning... at træne uden mål er jo ligegyldigt og hvis man HAR et mål forfølger man det, koste hvad det vil. Så min pointe er vel, at hvis man siger noget gør man det, ellers må man hellere holde mund.... hvis det er det artiklen handler om, så har jeg misforstået den helt, ellers må vi vel bare være uenige...

Link to comment
Share on other sites

Mere eller mindre alt vi gør her i livet er vel et spørgsmål om prioritering.

Hvis han havde prioriteret sit powerclean højere kunne han have opnået de 315 som han godt kunne tænke sig. Det er den erkendelse han vil frem til og forhåbentlig også få andre i samme situation til at nå samme erkendelse og lad være med at lyve for dem selv.

Link to comment
Share on other sites

Den tankegang han fremstiller er for mig så fjern at det lyder som en stor dårlig undskyldning...
Jamen du har jo øjensyneligt misforstået hans tankegang.
at træne uden mål er jo ligegyldigt og hvis man HAR et mål forfølger man det, koste hvad det vil.

Han siger jo ikke at han træner uden mål ?? Hvor står det ?? Du ved jo reelt ikke om hans mål er at vedligeholde hans nuværende form. At vedligeholde en formkurve når man kommer op i alderen, er en præstation i sig selv. Og hans niveau er nu rimeligt højt alle faktorer taget i betragtning.

Så min pointe er vel, at hvis man siger noget gør man det, ellers må man hellere holde mund....

Det vil sige at hvis du siger at det kunne være fedt at være millionær, så har du bare at blive det, ellers må du ikke sige det ?? Geeez. Man kan da godt udtale sig om ting som kunne være dejlige at opnå. Dermed sagt er det ikke et mål eller noget man vil efterstræbe.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I et normalt clean ender man i en dyb front squat så at sige. I power clean vender man vægten til skuldrene, uden at gå særligt langt ned for at hente den.

Thomas

Det var egentlig også hvad jeg regnede med.

Har det så nogen betydning om man flytter lidt på fødderne.

Da jeg lavede power cleans i forbindelse med push press for nylig lavede jeg nok en snert af det split man også laver med fødderne i stød - især nær max. Kan det så stadig kaldes power clean.

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg der, fik mig da lige til at tænke lidt over sagerne...

Havde et mål med bænken om at nå 140 kg, lå også fint på 135 og kunne med en finger på få 140 kg op! Det hele blev så forpurret af at jeg begyndte at spinne som straks kunne mærkes på min styrke i bænkpres.

Hvad vil jeg så sige med dette: at netop som i indlægget så har jeg stadig et mål/ønske om at køre 140 kg, ønsket betyder åbenbart bare ikke så meget for mig at jeg vil droppe cyklingen der hjælper mig til at blive slim :)

Er forresten 100% Jyde og mener stadig Thomas har et par gode punkter og fatter ikke en hat af hvad Buc prøver at forklare! ;)

Link to comment
Share on other sites

Desuden squatter manden 450 pund, eller 200kg+ med to dårlige knæ, en valen abductormuskel og en alder på 44. Og et power-clean på 275 pund, eller 125kg er mere end de fleste herinde kan klare, dig og mig inklusive, er jeg sikker på. Så dine udtalelser stempler dig lidt som en punk..

Du kan jo få dig en log, så vi kan se hvor meget DU kan løfte. Er det mere end Charles Staley tager jeg mine ord i mig igen, ellers såee.

Lad mig lige få den igen...jo mere man løfter, jo mere kan man tillade sig at udtale sig om mål i livet?

Man kan være enig eller uenig i artiklen, men det er vel ikke eens fysiske styrke, der skal afgøre, om eens argumenter holder???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share