Tager i sol??


hotgym
 Share

Recommended Posts

Jeg tager ikke sol pt. (hvilket ses meget tydeligt - på min esktrem blege krop.), selvom vi har solarium herhjemme. Men jeg regner dog med at komme igang en måneds tid før jeg skal ud i den rigtige sol.

1. For at få en grundfarve, så jeg ikke bliver solskoldet i det jeg hopper ud første dag. Også er det jo os fint at være lidt brun i forvejen :D

2. Man bliver lettere brun, hvis man er brun i forvejen. (Ved ikke om det passer. Eller om det blot er en myte - men det har jeg hørt ;))

Zink_brian > Jeg tror der er noget om det. Altså at det er mindre farligt at hoppe en tur i solariumet end at det er at ligge og koge ud i solen.

Jeg læste engang en undersøgelse, som viste at de fleste solariumer ikke var nær så skadelig som solen udenfor. De påståede at solen udenfor kan være op til 7 gange så skadelig (afhænger alt af kvaliteten på solariumet.) Om det er sandt eller ej, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg har desværre ikke nogen refarence :(

Hvis dette er sandt - skal det solarium du ligger i være virkelig dårligt, før det er mere skadeligt end den rigtige sol. (Dvs. over kvalitet "du-kan-lige-så-godt-smør-dig-selv-ind-i-lort-for-at-blive-brun" :lol:)

Edited by Anton
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tager sol 1-2 gange om ugen. Primært fordi jeg er forfængelig (SURPRISE :w00t: ) men også fordi jeg har tendens til soleksem. Eksemen er ret voldsom, hvis jeg kun tager naturlig sol men dæmpes ved, at jeg vænner huden til sol vha. solarie. Det bruger jeg så som en god undskyldning for at tage sol i vinterhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke så meget for solarie, jeg købte et kort med otte klip i oktober og har 2 tilbage, så det må være cirka en gang om måneden.

Flere jeg kender har prøvet Air-brush-bliv-brun-uden-fare og er rigtig glade for det. Selvom det måske virker lidt gammeldags, så kan jeg altså som mand ikke rigtig overskued at skulle stå foran en eller anden make-up artist og blive spøjte malet... (så koster det jo også 12-1500 kr om måneden, hvilket alligevel er ret meget)

Jeg håber solen snart begynder at skinne og så må det være det, men det kan sagtens være jeg skifter mening til efteråret...

N

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er så bare hvor sundhedsskadeligt det egentlig er. Hvis man tager det med måde, og ellers ikke har en meget sart hud(mange fregner eller meget bleg), tror jeg ikke det er specielt farligt.

Ps.Hvis det virkelig er så farligt, ser det ikke så godt ud i fremtiden, da jeg vil skyde på at  ca. 50 % af nutidens unge, tager sol regelmæssigt..

Man kan ved meget sol komme til at se rigtig hærget ud og få en 'læderagtig' hud.

Min venindes mor har taget meget sol - ca. 3 gange om ugen i flere år - og hendes hud er rigtig grim i dag.

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er så bare hvor sundhedsskadeligt det egentlig er. Hvis man tager det med måde, og ellers ikke har en meget sart hud(mange fregner eller meget bleg), tror jeg ikke det er specielt farligt.

Ps.Hvis det virkelig er så farligt, ser det ikke så godt ud i fremtiden, da jeg vil skyde på at  ca. 50 % af nutidens unge, tager sol regelmæssigt..

Man kan ved meget sol komme til at se rigtig hærget ud og få en 'læderagtig' hud.

Min venindes mor har taget meget sol - ca. 3 gange om ugen i flere år - og hendes hud er rigtig grim i dag.

ja. Puha, vi har vel alle set eksempler, hvor det er alt for meget. Derfor tror jeg stadig ikke der er den store fare, ved at tage sol en smule i vinterhalvåret, og lidt op til sommer, så man ikke kommer vinterbleg ud i sommersolen..

Link to comment
Share on other sites

Min venindes mor har taget meget sol - ca. 3 gange om ugen i flere år - og hendes hud er rigtig grim i dag.

Det er godt nok også meget. Personligt bryder jeg mig slet ikke om, hvis folk bliver for brune. En smule sol er fint, så ser man i det mindste ikke bleg eller hvid ud, men det kan sagtens blive for meget. Ikke noget under, at hun har fået grim hud.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tager sol, men har en fucked up pigment, som ud over at være svært at få rigtig brun, er nærmest ikke existerende på underarmene og "under"benene! Nogen der har gode forslag til hvad man kan gøre? Det eneste der hjælper lidt er Australian Gold-serien, og den er ikke ligefrem billig!  :(

Update:

:w00t: Garnier's Perfect Bronzer. Helt fantastisk ENDELIG at finde en billig creme der rent faktisk virker.

:tongue: :( Men HUSK for guds skyld at vaske fingre - få evt. en anden til at smøre oversiden af hænderne!

Hvad koster Garnier Perfect Bronzer og hvor kan den købes?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er enig i at det er klart pænest med en fin, burn kulør. Men synes ikke det er risikoen værd at gå i sol. Så jeg holder mig sgu væk. To af mine (kvindelige) venner har fået fjernet en del modersmærker på grund af for meget solarie. Så jeg holder mig væk.

Wow, så ikke lige alderen af tråden :smile:

Edited by Le Moi
Link to comment
Share on other sites

Personligt tager jeg ikke sol, alt hvad jeg har lært i genetik afholder mig simpelthen fra det, jeg ville ikke kunne lukke øjnene uden at forestille mig de onde solstråler der smasker ind i mine stamcelle DNA i huden, og så alle de små reparatører der forgæves render rundt og prøver at lappe skader

Men det er bare mig, sådan mere generelt tror jeg næppe et ganske moderat antal solariebesøg skader- men tror til gengæld der er mange der overdriver det lidt for meget

Er også lidt personligt ked af solarier idet min mor tidligere har fået konstanteret et malignt melanom - højest sandsynlig ved overdreven solbadning

Til spørgsmålet:

Jeg har hørt at man ikke må gå i bad lige efter man har taget sol, det skulle minske effekten. Kan det passe????

Nej - alt hvad min biologiske viden siger mig siger nej. Jeg har ikke læst det nogen steder, men jeg er ganske sikker på det ikke er tilfældet

Meget kort består huden af en række lag af levende celler (i bunden) og døde celler (længere oppe mod overfladen)

Helt i bunden af det man kalder overhuden (epidermis) findes stamceller (basalceller) der er relativt udifferentierede. Disse stamceller undergår livlig celledeling hvor de differentierer til mere udviklede hudceller der så skubbes opad (idet basalcellerne hviler på en såkaldt basalmembran der adskiller underhud (dermis) fra overhud). Efterhånden som cellerne skubbes opad dannes der flere og flere filamenter intracellulært samtidig med der dannes forskellige stoffer som spyttes ud af cellen som gør intercellulærrummet geleagtigt.

Lige så langsomt dør cellerne og bliver til det vi kender som hudceller. Disse celler tager ikke skade af solen da de allerede er døde

Risikoen ligger hvis de ultraviolette stråler når ned til basalcelleniveau, her kan ultraviolet stråling springe bindningerne i DNA molekylerne i kernen, og hermed modificere (læs ødelægge) dele af DNA. Bliver de rigtige dele af DNA ødelagt ved dette (bl.a. de dele af DNA der styrer replikationsrate mm.) kan man få en cancercelle.

Umiddelbart findes der heldigvis såkaldte melanocytter i huden der danner et brunligt stof der ligger sig over kernerne på de levende celler, dette stof beskytter kernerne mod den skadelige ultraviolette stråling, og er også dette der gør huden brun. Imidlertid kan disse celler også beskadiges af ultraviolet stråling, og hvis de udvikler sig til cancer celler kan det blive rigtigt farligt - man får det der hedder malignt melanom (såfremt de er ondartede) kendt som modermærkekræft. man mener grunden til at denne type celler er så farlige i deres cancerform er at de ikke har samme histogenese som resten af hudcellerne. Man mener de har vandret fra andre dele af kroppen i den embryologiske fase.

Anyways lang historie, men kort sagt lyder det højest usansynligt at et bad skulle vaske de skader der er sket på den ubeskyttede celle nucleus væk. Tror det er bedre at smøre sig ind i solcreme før man hopper ind i grillen :)

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share