AxBard


Axbard
 Share

Recommended Posts

Alle fire punkter kan jeg i den grad forholde mig til, og jeg ser frem til at få inspiration fra din måde at få tingene til at gå op i en højere enhed på - men én ting undrer mig: Hvorfor lægger du ikke op til overvejelser omkring målsætningen for cardio'en - og for den sags skyld målsætningen for kostsammensætningen? Er cardio underordnet ifht. vægttræning eller hvad?

Hej CoqRouge,

Tak for interessen.

Ja, det er nok nogle punkter som de fleste må tage stilling til på et eller andet plan.

Som nævnt i det ovenstående, så har jeg pt ikke overskud til at tænke dybere over hvorledes puslespillet skal gå op.

Jeg vil medgive dig i at det virker forkert ikke at have målsætninger til alle 4 punkter. Naturligvis skal der være målsætninger. Jeg forventer dog at alle punkterne vil være tæt forbundne, idet jeg ikke gør mig nogle illusioner om at jeg uafhængigt af hinanden kan vælge f.eks. både et ambitiøst cardio mål og samtidigt et lige så ambitiøst vægttrænings mål (for nu at sætte tingene på spidsen).

Jeg vil naturligvis poste, når jeg beslutter mig for hvordan jeg vil passe tingene sammen.

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

Hej Taurus,

Naturligvis må du (og andre) komme med indspark. Forslag bliver modtaget med kyshånd. I parantes bemærket ville det også være dumt at lægge sine overvejelser ud på et offentligt board, hvis man ikke kunne tåle feedback.

Når du snakker om QII så antager jeg at du benytter Corveys kvadrant-opdeling af opgaver?

Jeg har kun lige fået skimmet de 7 vaner ganske kort, men nåede dog at opfange denne ide. Selve tanken om at afsætte tid til langsigtede mål er ikke helt ny for mig, om end jeg ikke har opdelt det helt så klart som Corvey har gjort.

Lige nu er jeg hængt rigtigt hårdt op rent arbejdsmæssigt og hænger i med kløerne, men da deadline er næste uge og jeg selvfølgelig afleverer til tiden, så er der lys for enden af tunellen (så må jeg håbe det ikke er et modkørende tog :laugh: )

Jeg håber du får en rigtig god ferie, uden at blive kaldt ind på arbejdet i tide og utide.

Mvh,

AxBard

Hej Axbard.

Det er Covey.

Men i bogen "Det vigtigste først" er dette meget bedre og dybere beskrevet, det er dér jeg fandt min nye måde at prioritere mit liv på. 7 gode vaner berører Kvadrant II planlægning overfaldisk.

Ikke et "tidsstyringsparadigme" men en måde at prioritere sit liv på. Der er noget forarbejde der skal gøres, inden skemaet kan tages i anvendelse.

Den med arbejdet var heldigvis en engangsforteelse. Det er også kun fordi den underentreprenør jeg bruger i denne entreprise, er et menneske som altid står parat hvor vi har brug for ham i ad hoc opgaver og er meget tillidsfuld. Med ham har vi aldrig brug for at underskrive kontrakter, alt foregår mundtligt - aldrig brudte løfter!

Så står den på astronomi inat! :4thumbup:

Hilsen

Taurus

Link to comment
Share on other sites

Hej Axbard

Stærkt at du har besluttet dig for ændringer på arbejdsfronten :smile: Jeg glæder mig til at høre nærmere om dine målsætninger, de kan jo selvfølgelig ændre sig undervejs. Selv vakler jeg en del, men det er jo ikke nyt :wink:

Må jeg foreslå dig at køre lidt 5x5 mens du bare holder gryden i kog, det gør jeg selv i "venteperioder" jeg synes at det ligger tilpas til vedligeholdelse og måske lidt vækst både styrke og masse mæssigt. Du kan jo evt. også vælge at dekonditionere, så du er klar til dit nye program, hvis det er masse vejen du vælger

Med ønsket om gode dage og god træning

mvh

Miguel

Link to comment
Share on other sites

Hej Axbard!

Jeg kan kun tilslutte mig Miguel, hvis din krop kan bære denne byrde.

5x5 er godt gammeldags voluminøs styrketræning der hænger som et levn fra fortiden. Bob Hoffman var tilhænger af det, så det kan varmt anbefales :4thumbup:

Et alternativ i 5x5 er opvarmning i de to første sæt med hhv. 50% og 75% af 3x5! Også meget brugt.

Bob Hoffman var af den overbevisning, at 15 reps var optimalt for masse og styrke samlet set.

Her skabte han The Heavy and Light System med to sæt på hhv. 8reps i første og 7 reps i andet sæt. (dropset med maks 20-30 sek. hvile mellem disse to sæt).

Med 5x5 er følgende Old School program fra 40'erne:

Fullbody tre gange om ugen hvor første pas var "Light" (mandag), andet pas var "Medium" (onsdag) og 3 pas var "Heavy" (fredag)

Light = 80% af 3x5

Medium = 90% af 3x5

Heavy = 100% af 3x5

To første sæt opvarmning.

4-6 øvelser, ikke mere - alle basisøvelser!

Er det lykkedes dig at finde de artikler du omtalte vedr. fiskeolie (-kapsler) der var på tale for små 14 dage siden?

Dem er jeg stadig meget intereseret i at læse, hvis du har fundet dem.

Linket til Rundetårn du gav mig i min log . . . hvorfor har jeg ikke opdaget det?

Det er jo et must for en visuel observatør som elsker at læse og forstå himlen og mange af de historier der ligger gemt.

Så denne URL blev lige lagt i foretrukne i min browser! Tak for hjælpen! :smile:

Rigtig god weekend

Taurus.

Edited by Taurus
Link to comment
Share on other sites

Hej Miguel og Taurus,

Tusinde tak for jeres input :smile:

Ja 5x5 virker svært tillokkende og jeg kunne godt finde på at køre en runde med det.

Jeg var lige nede og træne ganske kort i onsdags hvor jeg faktisk kørte nogle 5'ere, men jeg havde ikke rigtig hjertet i det - sikkert en kombination af varme og at de sidste arbejdsmæssige tråde blev samlet i mine tanker.

Lige nu fokuserer jeg dog blot på at nå det sidste rent arbejdsmæssigt. Jeg konstaterer iøvrigt at just som jeg kan komme til at slappe lidt af og rent faktisk nyde det gode vejr fra tirsdag, så skulle det begynde at regne :laugh: Håber sandelig at vi får noget mere sommer, ellers bliver fruen knotten på mig :tongue:

Håber I har og får en rigtig god weekend.

Mvh

AxBard

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nævnt, så skal der ske ændringer på den arbejdsmæssige front vedr. arbejdsbelastning mm. Dette vil også medfører nogle ændringer i hverdagen. Mine tanker er således begyndt at kredse om følgende emner relateret til min træning

1) Hvad er min målsætning med vægttræning?

2) Hvilke cardio træning skal inkorporeres i min ugentlige træning?

3) Skal min kost sammensætning ændres?

4) Hvorledes skal træningen flettes ind i hverdagen?

Det er et større puslespil som jeg (endnu) en gang vil forsøge at få til at gå op :laugh:

Spørgsmålet er, hvor stort et puslespil det i virkeligheden er. Hvis jeg må viderebringe mine tanker om de de fire punkter, så mangler der et helt afgørende punkt 5, som faktisk styrer svaret på alle de øvrige punkter. Det kunne lyde således:

5) På hvilken prioriteringsplads kommer træningen i forhold til de øvrige ressourcekrævende forhold i min dagligdag?

Når man læser mange af logbøgerne her på MOL, så er det helt tydeligt, at svaret på punkt 5 for mange unge mennesker er Førstepladsen. De har ingen forpligtelser af betydning hverken arbejdsmæssigt eller socialt, og så kan træningen fylde det hele. Med sådan en prioritering bliver dine fire punkter meget nemme at besvare.

Desværre er svaret ikke så nemt for de fleste af os lidt (eller meget :wink: ) ældre mennesker, som er nødt til at prioritere vores arbejde meget højt. Ligesom vores sociale liv inkluderer en række meget bundne opgaver i forhold til specielt familien. Det er vi nødt til at gøre os helt klart, og indse konsekvenserne af, når vi planlægger træningen. Ellers risikerer vi at ende med en række skuffelser og nederlag. Ikke fordi vi er svage eller uduelige. Men fordi vi ikke har justeret vort syn på træningens forudsætninger i forhold til den virkelige verdens forhold.

Mit bud er derfor, at når du har tænkt grundigt over hvor meget eller lidt træningen betyder for dig, og derefter tildelt den en dertil svarende realistisk andel af dine frie ressourcer (vel primært tid), så vil svarene på de nævnte fire punkter stort set komme af sig selv.

Så vil du nemlig forholdsvis nemt kunne besvare punkt 4. Du vil være i stand til at sætte et realistisk mål for din vægttræning (punkt 1). Og med en klar viden om punkt 1 og 4 er punkterne 2 og 3 kun bispørgsmål, som skal besvares ud fra de rammer, som besvarelsen af punkt 1 og 4 har sat.

Link to comment
Share on other sites

Hej kære Axbard!

Håber du snart er kommet gennem bunken af arbejde, så der bliver tid til at forkæle os andre med din videreførsel af din log.

Jeg venter lidt med spænding på din beslutning vedr. træningssystem.

Håber altså snart at høre fra dig.

Hilsen

Taurus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er grundlæggende meget enig i BrunoJs analyse af samspillet mellem målsætning, indfletning og prioritering af træningen. Jeg vil gerne tilføje nogle betragtninger om målsætningens art. Til formålet vil jeg inddele målsætninger i følgende grupper: (Andre grupper og inddelinger er naturligvis mulige)

1: Almindeligt velvære, herunder tilfredshed med kadaverets almene tilstand.

2: Det er et mål i sig selv at træne meget, fordi det bare er Så dejligt.

3: At overgå nogle mere eller mindre tilfældigt valgte tal.

4: Konkurrence, herunder også konkurrence i andre idrætter end jernriveri.

Fælles for punkterne 1, 3 og 4 er vel, at det drejer sig om at træne så lidt som overhovedet muligt og alligevel nå målet. Sagen er dermed i virkeligheden ganske enkel: Fastlæg det konkrete mål og tilrettelæg et minimumsprogram.

Bl.a. ved at læse betragtningerne her i loggen er jeg kommet til en erkendelse af, at mine egne udfordringer med at få det hele til at gå op i den proverbiale højere enhed i væsentlig grad udspringer af, at jeg prioriterer 2) for højt. Jeg vil ydmygt foreslå Axbard og andre at overveje, om noget tilsvarende monstro skulle gælde for dem. For eksempel: Hvorfor bruge tid og energi på at køre 5x5, hvis man kan nå sine mål med 2x5?

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak for alle de gode input :smile:

Jeg har været hængt hårdt op på arbejdet den seneste tid, og slet ikke haft tid til at træne endsige checke MOL.

Bruno,

Jeg er enig i at løsningen på puslespillet afhænger af prioriteterne i ens dagligdag, samt at man i høj grad accepterer konsekvenserne af de prioriteter.

Når jeg skriver at det er et puslespil for mig, så skyldes det i høj grad at jeg er begyndt at stille spørgsmål ved mine egne prioriteter. Jeg har i mange år ofte sat arbejdet frem for alt, hvorfor jeg tit har aflyst sociale arrangementer med kort varsel, det være sig besøg af venner og familie samt særlige mærkedage i hjemmet. Et valg som jeg ofte har det ualmindelig dårligt med, men som jeg ikke desto mindre har følt mig nødsaget til fordi det ”forventes” at jeg lige giver den en ekstra skalle i denne ”ekstra-ordinære” situation. Hvor meget af dette pres der er udefra kommende eller udspringer af min egen personlighed er lige nu svært for mig at bestemme. Det vigtige for mig er at arbejde på at for dette ændret, både fordi jeg ikke føler at den prioritet er givende (i hvert fald ikke mere) og ikke mindst fordi jeg tilsyneladende ikke har kræfterne til at fortsætte på den måde. Således kan jeg, som blot et eksempel, ikke som tidligere reducerer min søvn til under 5-6 timer uden at dagene derpå er uhyggelig ineffektive.

Derfor er jeg begyndt at tænke på hvorledes både min arbejdsdage og fritid skal til at sammensættes.

Med hensyn til målsætninger, så vil målsætningerne naturligvis være afhængig af hvor høj prioritet de har, dvs ikke være mere ambitiøse end at de bør kunne opfyldes inden for de rammer som er afsat til dem.

De seneste år har jeg hidtil fokuseret på det som CoqRouge foreslår i sit punkt 1 – CoqRouge kalder det velvære, jeg brugte ordet sundhed. Men begrebet sundhed er for flydende til mig, selv hvis jeg dropper en enkelt træningsgang eller en trænings uge for den sags skyld, så er jeg nok ikke blevet signifikant mindre sund. Derfor er jeg begyndt at tænke over hvilke målbare målsætninger (pleonasme? :laugh: ) jeg kunne have som tilfredsstiller mit underforståede ønske om sundhed nu og fremover (hvad så end begrebet sundhed dækker). Overvejelser modtages meget gerne.

Nu vel, det er nogle af de rodede tanker som jeg forhåbentlig vil kunne strukturer den kommende tid.

Endnu en gang tak for jeres input.

Taurus,

Jeg har bestemt ikke glemt at jeg har et hængeparti mht. fiskeolie og referencer. Jeg vil se om jeg kan finde dem frem i løbet af ferien.

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver at det er et puslespil for mig, så skyldes det i høj grad at jeg er begyndt at stille spørgsmål ved mine egne prioriteter. Jeg har i mange år ofte sat arbejdet frem for alt, hvorfor jeg tit har aflyst sociale arrangementer med kort varsel, det være sig besøg af venner og familie samt særlige mærkedage i hjemmet. Et valg som jeg ofte har det ualmindelig dårligt med, men som jeg ikke desto mindre har følt mig nødsaget til fordi det "forventes" at jeg lige giver den en ekstra skalle i denne "ekstra-ordinære" situation.

I en anden tråd anbefaler jeg bogen "Kunsten at være egoist" af Joseph Kirshner. Den bør du hurtigst muligt anskaffe dig, inden du også fysisk bliver offer for din manglende evne til at modstå andres pres. Når arbejdet begynder at overtrumfe både det fysiske søvnbehov og det sociale liv, er man ude på et skråplan, som ikke bare er ubehageligt, men i sidste ende kan være livsfarligt.

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Hej Axbard

Jeg troede at du havde ferie nu :blink: Håber da ikke at dit arbejde har lokket dig til at jobbe i ferien? Ellers håber jeg at når du får din meget velfortjente ferie, at du så kan få slappet helt og holdent af uden at tænke på arbejde. :smile:

Rigtig god weekend

Miguel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er jeg tilbage fra veloverstået ferie, hvor det danske vejr viste sig fra sin bedste side :laugh:

Ferien gik som altid alt for hurtigt og i ferien oplevede vi en lille morsom historie (synes jeg selv).

Bladet ”Computer for alle” havde fået overbevist min hustru og jeg om at nu var tiden kommet hvor enhver (idiot? :wink: ) kunne installere et trådløst netværk og vi besluttede os for at kaste os ud i denne berigende disciplin. Af rent logistiske årsager skulle routeren stå i stuen hvilket efter lidt overvejelser krævede et møbel hvor routeren ikke synes for tydelig. Således købte vi dette møbel. Desværre ændrede det den visuelle indretning af stuen hvorfor yderligere en reol var krævet. Men ak, de to nye møbler fik spisebordet til at se forkert ud, hvorfor stuen blev yderligere opgraderet med et nyt spisebord samt stole. Desværre bevirkede dette at endnu et møbel så helt forkert ud og dette måtte således også udskiftes. Så indkøbet af en lille router fik således hele vores stue til at skifte karakter. Nu var tiden så kommet til at installere routeren mm. Da hustruen ikke er helt ueffen med den digitale verden forenede vi vores kræfter og forsøgte efter fattig evne at installere router samt kort. Hvis man holder sig til standard indstillingen så kunne dette opnås relativt smertefrit vha. easy-install, men da vi begge ønskede at hæve sikkerheden til absolut maksimum skulle man desværre manuelt sætte en del forskellige options selv, hvilket ikke var helt nem grundet den installationsguide som var skrevet af en blind polsk analfabet. Efter trial-error lykkedes det til sidst (efter mange timers arbejde) og glæden ville ingen ende tage i det lille hjem indtil vi af bare vanvare ”kom til” at reboote computeren. Desværre var der en adresse fejl, formegentlig forårsaget af at både windows samt driver programmet for netværkskortet begge forsøgte simultant at overtage kontrollen med kortet. Dette tog ekstra tid som vi faktisk ikke havde, så da ferien var ved at gå på hæld blev vi (midlertidigt forhåbentlig) nødt til at genetablere kabel forbindelsen og således undvære det trådløse netværk. Så den korte version af det hele. Vi købte en router som forårsagede at vi skulle købe nye møbler. Vi købte nye møbler men bruger nu ikke routeren.

Nå, det får vi nu nok løst snart, men jeg er ikke blind for den poetiske vinkel på historien :tongue:

Status lige nu er at jeg kun har fået trænet et par få gange i løbet af de sidste 5-6 uger og jeg tabt omkring 4 kg, så det gode er at jeg kan bruge de samme programmer som jeg har brugt hidtidig :smile:

Miguel og Taurus tusinde tak for jeres hilsner – af helt indlysende årsager (se ovenstående) har jeg desværre ikke været på nettet i lang tid. Men jeg burde kunne deltage igen og følge op på hvorledes træningen går for de forskellige

Jeg håber I får en god dag.

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

Hej Axbard!

Først: Tillykke med de nye møbler.

Dernæst: Murphy's Lov (den fortæller hermed alt! :laugh: ):

1. Intet er så nemt, som det ser ud til

2. Alting tager længere tid, end du tror

3. Alt der kan gå galt, vil gå galt

4. Hvis der er mulighed for at flere ting kan gå galt, vil den ting der vil forårsage mest skade, være den ting der går galt

Følge: Hvis der er et tidspunkt, hvor det vil være speciel slemt at den ting går galt - så vil det ske på det tidspunkt

5. Hvis der er noget der ikke kan gå galt, så går det alligevel galt

6. Hvis der er fire måder hvorpå en procedure kan gå galt og man forudser dette, så vil en femte og uforudset måde øjeblikkeligt forekomme

7. Når ting bliver overladt til sig selv, vil de gå fra at være dårlige til virkelig dårlige

8. Hvis alt ser ud til at gå godt - så har man tydeligvis overset et eller andet

9. Når du har sat dig for at lave en bestemt ting, er der noget andet der må gøres først

10. Enhver løsning, avler nye problemer

Kan du genkende samtlige 10 punkter i dit "lille projekt"?

Rigtig god mandag til både dig og din hustru.

Taurus

Edited by Taurus
Link to comment
Share on other sites

Layout bliver rettet når tid.

Den forløbne uge har været en skidt uge på hjemmefronten – hustruens havde stærke smerter i kroppen og jeg måtte afhjælpe som jeg bedst kunne. Kombineret med start på arbejdet efter ferie, så blev ugen ret ustruktureret.

En kort opdatering af feriens sørgelige træningsrunder samt træning i uge 35.

Søndag 2006 08 13

BP

10 x 20

05 x 50

05 x 60

05 x 60

05 x 60

05 x 60

SQ

10 x BW

10 x 20

10 x 40

07 x 40

Venstre knæ ømt

LP

10 x 100

10 x 150

10 x 150

UCU

5 x BW

5 x BW

5 x BW

Dip

Supersættet med MP

10 x BW

10 x BW

10 x BW

MP

10 x 30

10 x 30

HE

10 x BW

10 x BW

10 x BW

Tirsdag 2006 08 22

En stille omgang da jeg havde samlet møbler hele dagen.

BP

15 x 20

05 x 60

05 x 60

05 x 60

05 x 60

05 x 60

LP

5 x 100

5 x 125

5 x 150

5 x 150

5 x 150

Venstre knæ ømt

UCU

5 x BW

5 x BW

5 x BW

Dip

5 x BW

5 x BW

5 x BW

Total tid: 35 minutter

Tirsdag 2006 08 29

BP

15 x 50

05 x 60

05 x 60

05 x 60

05 x 60

05 x 60

SQ

15 x BW

10 x 30

10 x 40

10 x 50

10 x 50

LP

10 x 150

10 x 170

UCU

5 x BW

5 x BW

5 x BW

5 x BW

3 x BW

Dip

10 x BW

10 x (BW+5)

10 x BW

BOR

10 x 20

10 x 30

Fik ondt i lænden og stoppede

MP

10 x 30

10 x 30

10 x 30

Hammer curls

10 x 12

06 x 14

03 x 14

10 x 12

Abs

Decline crunch

10 x BW

10 x BW

Total tid: 55 minutter

Fredag 2006 09 01

BP

10 x 40

05 x 60

05 x 60

05 x 60

05 x 60

05 x 60

SQ

10 x BW

10 x 20

10 x 40

10 x 50

10 x 50

10 x 50

LP

10 x 150

10 x 170

09 x 170

UCU

5 x BW

5 x BW

5 x BW

5 x BW

Dips

10 x BW

10 x (BW+5)

10 x (BW+5)

MP

10 x 30

10 x 30

10 x 30

BOR

10 x 30

10 x 30

10 x 30

Hammercurls

8 x 14

6 x 12

6 x 12

Abs

Decline crunches

2 x 15 x BW

Dans med vægtstang

2 x 10 x 20

Total tid: 60 minutter

Søndag 2006 09 03

En stille omgang da jeg er startet på at rydde op i kælder samt skulle hjælpe min søster med at demontere et køkkenskab (gid hun fik en kæreste :laugh: )

BP

10 x 50

05 x 60

05 x 60

05 x 60

05 x 60

05 x 60

SQ

Første gang med knæ-bind indkøbt i Bilka

10 x BW

10 x 20

10 x 40

10 x 50*

10 x 50

10 x 50

* Det sidste sæt så vandringen af mit højre knæ utrolig grim ud. Fik rettet op på dette ved næste sæt.

LP

Stadigvæk med knæ-bind

10 x 125

10 x 150

09 x 150

Dips

10 x BW

10 x (BW+5)

10 x (BW+5)

MP

10 x 30

10 x 30

10 x 30

Abs

Decline crunches

2 x 15 x BW

Dans med vægtstang

2 x 10 x 20

Ab crunch maskine

10 x 112.5

Total tid: 45 minutter

Vurderingen af knæ-bindet:

Umiddelbart føltes det godt og jeg fik ikke nogle umiddelbare smerter ved træningen. Da jeg tog bindet af begyndte nogle smerter langsomt at komme snigende men dog ikke værre end at det var udholdeligt. Jeg holder fast i knæ-bindet noget endnu. Overvejer dog at købe til højre knæ også.

Bilka havde tilbud på LOTR alle tre film i extended version for kun 500 kroner – det var et tilbud jeg ikke kunne sige nej til og jeg stod i kø foran Bilka søndag morgen kl. 10 i sikker forvisning om at ALLE ville have den film og at jeg skulle kæmpe for at få en version. Jeg var den første der hentede en kopi og da jeg havde købt de andre dagligdagsvarer ca. 20 minutter senere var der taget yderligere 1 (en!) kopi. Nu er jeg ked af at jeg væltede alle de gamle damer, spændte ben for små børn og gav nyreslag til store mænd for at komme først :laugh:

Hav en god dag

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

Hej Axbard!

Velkommen tilbage på træningsfronten! :4thumbup:

Det ser lidt skidt ud med dit knæ, jeg håber for dig at det ikke udvikler sig. Til gengæld synes jeg du mestrer al øvrig træning rigtig godt - dips går det endda godt fremad med +5kg.! :superman:

Jeg har selv overvejet knæbind, men da jeg ingen problemer har er det måske overflødigt. Jeg vidste ikke Bilka forhandlede noget sådan, en oplysning jeg takker for :smile:

Jeg håber at det går bedre med din bedre halvdel - I er da godt nok hårdt ramt begge to.

Vedr. dit køb af LOTR:

Bedst som man tror man gør det rigtige, så ændrer vilkårene sig.

Havde du nu taget det med filmen lidt roligt, kunne du være sikker på at have stået i kø.

De 'unaturlige naturlove' fortæller, at smører du dig en leverpostejmad og den vipper ud over bordkanten, hvilken side vil altid vende nedad?

Du ønskes også en rigtig god dag Axbard!

Taurus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share