Bør man som overvægtig overhovedet tænke på løb


wazzzzzup
 Share

Recommended Posts

Jeg blev af en kollega lokket med ud og løbe 5km for ca 10 dage siden

Inden da har jeg aldrig løbet før - dvs dagene indtil prøvede jeg at løbe ca 3km

Løb det er måske så meget sagt, det var mere lunten og gang og det tog mig også 39min at gennemføre de 5km.

Så jeg vil mene jeg tog den med rimelig med ro for at passe på, for jeg går jo 5km på ca 50min

Problemet er nu at jeg lige siden har haft ondt i knæerne, specielt når jeg går op og ned af trapper er det galt.

Jeg er en gut på ca 130kg så jeg er bange for om jeg har overbelastet mig alt for meget, det er bare ærgeligt for det var faktisk væsentlig mere motiverende at lunte de 5km end det er for mig at gå i centeret og sidde på en cykel

Nå men i er jo så erfarne herinde :o)

Når det nu gør ondt er det så bedst helt at lade være med at belaste knæet, dvs ingen lunten og minimum af gang og så foretrække cykel i stedet

Eller bør man i virkeligheden gå en masse for at styrke knæet?

Findes der evt andre øvelser til at styrke ens knæ med?

Og så hoved spørgsmålet - hvor "lidt" overvægtig bør man være før man overvejer forsigtig at begynde at løbe træne i lunte tempo?

Link to comment
Share on other sites

Det er ret hårdt ved knæene, fordi det giver nogle grimme stød i kroppen hver gang man lander.

Så er det bedre at gå meget hurtigt, såkaldt powerwalk (hvor man også bruger armene aktivt for at øge forbrændingen). Her får du slet ikek de samme stød, og dermed mindsker du chancen kraftigt for skader. en kondicykel i centret kan være dødssygt, så prøv enten spinning - eller kom på nakken af jernhesten i den skønne, danske natur!

Pøj pøj med det.

Link to comment
Share on other sites

Så først lige resten af dit spørgsmål nu...

Hvor tung/let skal man være, før man begynder med egentligt løb... Det er svært at sige, og jeg kan kun læne mig op af min egen personlige erfaring - og du skal ikke ta det for mere end det.

Jeg løb selv 2-3 gange om ugen i en periode, da jeg vejede 115-125kg, men det var også knokkelhårdt for knæene - og ikke nogen særligt god ide i bagklogskabens lys, ikke mindst fordi mine knæ i forvejen var medtagne.

Link to comment
Share on other sites

det er da altid noget du er begyndt på lidt motion.. :4thumbup:

men med 130kg kunne jeg godt forestille mig dine knæ i forvejen allerede, altså bare ved dagligdagens sysler bliver ret hårdt belastet. Så du bør nok smide en del kilo før du begynder at løbe træne rigtigt.

for de symptomer med ondt ved trappegang, kender jeg kun alt for godt selv. Og det er klart et tegn på overbelastning.

Link to comment
Share on other sites

Med de svar kan jeg godt lure at jeg nok er blevet overbelastet

Så jeg må vel igang med at cykle langsomt indtil smerten er væk

Når så smerten er væk er der så noget jeg kan gøre for at træne mig stille og roligt op?

Og er der noget jeg kan gøre for at styrke knæ ledene?

Jeg har set et trænings program hvor man som begynder over 12 uger af 3 dage om ugen træner sig op til at løbe 5km på 30min

Gad vist om det overhovedet vil være realistisk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set et trænings program hvor man som begynder over 12 uger af 3 dage om ugen træner sig op til at løbe 5km på 30min

Gad vist om det overhovedet vil være realistisk

jeg tror du bør vente med at løbe indtil du er kommet lidt ned i vægt. og jo det vil være realistisk på et tidspunkt at løbe 5km på 30min

men jeg ville finde nogle mindre belastende træningsmetoder. svømning er også en god idé!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ligesom de andre at du har overbelastet dine knæ, og nu er det vigtigt at du tager den med ro, indtil det bliver bedre igen.

Derefter er det vigtigt at du starter op med en konditionsform som ikke belaster dine knæ slet så meget som løb (der virkelig er hårdt for knæene). Cykling er godt hvis man vil smide nogle kilo. Spinning er rigtig godt hvis man vil smide dem rimelig hurtigt.

Jeg tror at du skal vente med at løbe igen, til du er længere nede i vægt, eller powerwalke, som en anden foreslår :)

Link to comment
Share on other sites

Med de svar kan jeg godt lure at jeg nok er blevet overbelastet

Så jeg må vel igang med at cykle langsomt indtil smerten er væk

Når så smerten er væk er der så noget jeg kan gøre for at træne mig stille og roligt op?

Og er der noget jeg kan gøre for at styrke knæ ledene?

Jeg har set et trænings program hvor man som begynder over 12 uger af 3 dage om ugen træner sig op til at løbe 5km på 30min

Gad vist om det overhovedet vil være realistisk

Hej Jeg ville bare lige sige at jeg synes ikke nødvendigvis at du bør undgå at løbe.

Jeg forstod på dine tidligere indlæg at det var noget du egentlig følte var sjovere end at slave på en spinnig cykel eller lign.

Men du har formentlig startet for hårdt op som andre også har været inde på. Jeg savner dog at høre noget om udspænding/strækøvelser hvilke har du betjent dig af?

Dine smerter/ømhed er det kun ved trappegang? Kan du beskrive hvor du har ondt/ømhed? Og iøvrigt hvor høj er du? (af hensyn til din vægt)

Jeg vil slutte med at foreslå dig at fortælle lidt om hvad dit formål med træningen egentlig er for hvis det er for vægttabets skyld så er jeg nok enig med en af de andre skribenter, og vil foreslå dig ikke at have løbet som primær trænings kilde før du er kommet ned i vægt eller i form!

Men husk endelig ikke at sidde stille til problemet er gået væk du skal fortsætte med at træne og gerne som du selv foreslår med cykling, der jo som bekendt er skånsomt for knæene.

Hilsen Gribben

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har prøvet spinning , så tag en begyndertime, for at prøve det.

Det giver god forbrænding, er godt for konditionen og blidt ved leddene. Kig evt. i Arnes log her på MOL.

Spinning er ikke så kedeligt som at sidde på en motionscyckel, da der er en instruktør, der pepper det op med musik. Cyckling på rigtig cyckel på landevejene er jo også en mulighed her om sommeren

Når du så har smidt nogle kilo, kan du jo starte på løb.

Link to comment
Share on other sites

Men du har formentlig startet for hårdt op som andre også har været inde på. Jeg savner dog at høre noget om udspænding/strækøvelser hvilke har du betjent dig af?

Dine smerter/ømhed er det kun ved trappegang? Kan du beskrive hvor du har ondt/ømhed? Og iøvrigt hvor høj er du? (af hensyn til din vægt)

Jeg vil slutte med at foreslå dig at fortælle lidt om hvad dit formål med træningen egentlig er for hvis det er for vægttabets skyld så er jeg nok enig med en af de andre skribenter, og vil foreslå dig ikke at have løbet som primær trænings kilde før du er kommet ned i vægt eller i form!

Hilsen Gribben

Stræk øvelser - tja de normale jeg nu kendte for for og bagside på over og under lår

Smerterne - det gør ondt ligesom under knæet på indersiden, dvs venstre side af højre og højre side af venstre. Det føles mest af alt som om jeg presser imod et kæmpe blåt mærke når jeg går. Men der er intet at se !. Og så engang imellem jager det ligesom et "stød"

højde - ca 185

formålet med løb - nu er det første gang jeg har forsøgt mig og formålet var egentlig mest bare at gøre det fordi de lokkede mig på job. Nu fandt jeg jo så ud af at jeg egentlig synes det var væsentlig mere motiverende end en normal kondi cykel eller en normal cykel. Dels fordi jeg ellers skal gå alene i centeret (kedeligt alene) og dels fordi teranet ændrer sig og der hele tiden er nye del mål for en som mig - altså ala, løb ned til hjørnet eller næste kryds osv

Men jeg kan godt fornemme at jeg nok bare er for stor og må vente til jeg måske er nede på 105 kg og så der forsøge starte forsigtig op

Hvad der er vigtigst for mig at vide nu er så om jeg helt bør undgå noget som helst der involdverer mine knæ - eller om jeg måske helst netop skal lave nogen specielle øvelser for at styrke og støtte dem?

Evt links til øvelser er velkomne :o)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke gør ondt at gå og du finder det næsten ligeså motiverende som at løbe så er det bare om at komme igang... hurtig gang eller bare alm gang ville være rigtig godt i en længere opstartsfase for at få nogle succesoplevelser... du bliver nødt til at tage udgangspunkt i hvad du kan... det er muligt du kan løbe/lunte/gå en 5-km rute men hvis du efterfølgende får meget ondt i dine knæled så er du selvfølgelig startet for hårdt ud... start på et niveau hvor din krop kan følge med og arbejd dig fremad... held og lykke med det

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst en artikel der anbefaler at man holder sig fra at løbetræne hvis man vejer mere end 10 - 15 kilo for meget, og set i lyset af at du fik gevaldigt ondt i knæene af det, så er det nok en god ide. Men som der nævnes er der masser af andre gode træningsformer, hvor knæene ikke belastes i samme grad.

Jeg mener i øvrigt at man siger at man kan tidoble sin vægt, så har man den belastinig knæene udsættes for under løb, men det må du ikke hænge mig op på.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med jer andre. Løb kan ikke anbefales. Imidlertid vil jeg sige, at hvis du virkeligt vil løbe, så brug det opstartsprogram, men gentag hver uge to gange, evt. tre, og vær meget opmærksom på dine knæ. Ikke noget med at løbe når det gør ondt. Husk at give fuld gas, men så bare løb kortere, da det er maksimalbelastningen der giver bedre kondi og provokerer led og sener til at udvikle sig. At løbe langt i et stræk med lav belastning vil bare overbelaste din knæ igen. Lyt til din krop, den vil sige stop (og ellers er du selv ude om det). ;-) NB: Der er en risiko ved det, men det er jo et frit land.

Kombiner med svømning (helst ikke bryst alene, da det giver vrid i kræene) og cykling/spinning eller andre former med lav knæbelastning. Kombiner med styrketræning, specielt af dine benmuskler. Muskelmasse har jo desuden den glimrende egenskab at det forbrænder mere energi end f.eks. fedt. Det vil understøtte dit vægttab, og begrænse tabet af muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Flere pointer.

Hvis du er ved at visne af kedsomhed ved at cykle, så skal du jo helst finde noget andet. Spinning, svømning og stairmaster (lidt tøset, men det virkede for mig :cool: ). Cross-trainer vil jeg ikke anbefale - det er for lav-intenst (=for lille forbrænding). Når du så har smidt nogle kg kan du så småt komme i gang med løb. Du kan også kombinerer, så du først tager 20 min på stairmasteren og så 10 min løb til at slutte af på. Hvis du ikke kan vente, så er her lige et par råd... take 'em or leave 'em...

1) Sko. Hvilke sko løber du i? Forhåbentlig ikke nogle gamle sko, som du bare har fundet frem fra gemmerne? Du skal-skal-skal have nogle ordentlige sko. Ta' ind i en special-forretning og få lavet løbetest og få dig nogle sko, som passer til dig. De vil også kunne rådgive dig ang. overvægt og løb.

2) 10%-reglen. Du må som hovedregel aldrig øge din løbelængden mere end 10% om ugen. Hvis du får problemer ved 5 km, så prøv i stedet med 3 km og så øg lige så stille derfra. Får du problemer igen, så skær ned på længden igen.

3) Underlag. Løbebånd og skovbund er væsentligt blidere ved dine knæ end asfalt. Så læg ud på de bløde underlag.

4) Styrketræning. Basisøvelser. Den øgede og bibeholdte muskelmasse gør vægttabet nemmere. Squat og dødløft vil også styrke dine ben, knæ og led, så du nemmere kan klare belastningen ved løb.

Held og lykke med projektet. :4thumbup:

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Flere pointer.

Hvis du er ved at visne af kedsomhed ved at cykle, så skal du jo helst finde noget andet. Spinning, svømning og stairmaster (lidt tøset, men det virkede for mig :cool: ). Cross-trainer vil jeg ikke anbefale - det er for lav-intenst (=for lille forbrænding). Når du så har smidt nogle kg kan du så småt komme i gang med løb. Du kan også kombinerer, så du først tager 20 min på stairmasteren og så 10 min løb til at slutte af på. Hvis du ikke kan vente, så er her lige et par råd... take 'em or leave 'em...

1) Sko. Hvilke sko løber du i? Forhåbentlig ikke nogle gamle sko, som du bare har fundet frem fra gemmerne? Du skal-skal-skal have nogle ordentlige sko. Ta' ind i en special-forretning og få lavet løbetest og få dig nogle sko, som passer til dig. De vil også kunne rådgive dig ang. overvægt og løb.

2) 10%-reglen. Du må som hovedregel aldrig øge din løbelængden mere end 10% om ugen. Hvis du får problemer ved 5 km, så prøv i stedet med 3 km og så øg lige så stille derfra. Får du problemer igen, så skær ned på længden igen.

3) Underlag. Løbebånd og skovbund er væsentligt blidere ved dine knæ end asfalt. Så læg ud på de bløde underlag.

4) Styrketræning. Basisøvelser. Den øgede og bibeholdte muskelmasse gør vægttabet nemmere. Squat og dødløft vil også styrke dine ben, knæ og led, så du nemmere kan klare belastningen ved løb.

Held og lykke med projektet. :4thumbup:

Zorn.

Zorn har nogle gode pointer. Jeg er desuden lidt interesseret i den måde som du beskriver dine smerter på, for mig lyder det lidt som om at du har overbelastet nogle af de muskler som er med til at "styre" de andre større musklers arbejde. De hæfter inde på indersiden af skinnebensknoglen i noget som man kalder gåsefoden (pez anserinus), her vil en øvet person ret let kunne finde frem til et lokalt område hvor du vil fornemme at dine smerter bliver genkaldt ved et fast tryk.

Dette er selvfølgelig bare en hypotese. Alternativt kunne man forestille sig at du har glemt at tænke på at udspænde dine indadførere, altså noget i stil med sidde på gulvet og sprede benene, skrædderstilling eller du kan prøve at lægge dig tæt op ad en væg med røven ( :blush: ) helt tæt og benene lodret op ad væggen og så lade benene glide ud til siden langs væggen.

Jeg er også lidt i tvivl om du mener underben når du siger underlår? For du skal som hovedregel være meget opmærksom på at udspænde din læg muskulatur efter fysisk aktivitet. Her kan du bruge den øvelse med at sætte hænderne på en væg og så stikke det ben bagud, med hælen i jorden, som du ønsker at udspænde - Husk at gøre det både med strakt og bøjet knæ.

Men lad mig vide om din smerte er meget lokal eller den er mere diffus og svær at udpege.

Desuden så ville jeg tro at du kunne profitere meget af at træne din balance/stabilitet i hofte og bækken regionen. Her kan du til at starte med prøve at stå på et ben hvergang du børster tænder.

Til sidst vil jeg bare sige at jeg synes du skal forsøge at løbe igen når du har fået lidt ro på situationen, evt. kan du følge de anbefalinger Zorn giver dig. Men jeg kender mange som er startet med at løbe - gå- løbe og så på den måde stille og roligt har øget den tid løbet varer.

Hilsen Gribben :smile:

Edited by Gribben
Link to comment
Share on other sites

Zorn har nogle gode pointer. Jeg er desuden lidt interesseret i den måde som du beskriver dine smerter på, for mig lyder det lidt som om at du har overbelastet nogle af de muskler som er med til at "styre" de andre større musklers arbejde. De hæfter inde på indersiden af skinnebensknoglen i noget som man kalder gåsefoden (pez anserinus), her vil en øvet person ret let kunne finde frem til et lokalt område hvor du vil fornemme at dine smerter bliver genkaldt ved et fast tryk.

På højre ben gør det netop ondt i øverste venstre side af underbenet

Hvis jeg trykker med en finger "jager" det netop eet sted, om det er en muskel ved jeg ikke.

Før du nævnte de muskler ville jeg tro det var på knoglen det gjorde ondt

tilsvarende er det på venstre knæ i højre side

Så måske det meget vel kan være den muskel?

I givet fald hvad gør jeg så?

Jeg har google´t lidt og kan se det måske ikke gør det bedre at jeg er en smule kalveknæet og plat fodet

Det gør mest ondt op og ned ad trapper, men selv stille gang gør det ondt

Sidder jeg bare stille så kan jeg mærke det men ikke rigtig som smerte

I øvrigt er mine knæ mere "sløve" nu - altså de er mere træge når jeg strækker og bøjer dem

Jeg har fundet ud af at cykling aflaster dem - altså i stille tempo

Lige når jeg står af cyklen gør det ikke ondt mere...men kun kortvarigt

Så måske jeg bør cykle lidt hver dag

Jeg overvejer gå til lægen men gætter på svaret bare er at jeg skal slappe af og ikke løbe før jeg har tabt mig..... jeg tænker lidt at det er typisk mænd ikke gå til lægen...men ja..ved sku ikke rigtig

I øvrigt kan jeg nævne at jeg netop havde købt specielle løbesko til ca 1500kr mener jeg

Så jeg har da tænkt mig om på visse punkter :o)

Hvis det nu bare er gåsefodshæfningen....er der så nogen fif til hvad jeg bør gøre?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke så meget at rafle om. Du bør IKKE løbetræne med din nuværende vægt da det er en sikker adgangsbillet til skader i bl.a. knæ og skinneben. Som andre har været inde på er pedaltramp at foretrække. :superman:

Jeg regner nu heller ikke med at skulle "leve af at løbe" før jeg har tabt mig en del

Det giver jo sig selv - hvad sjovt er der ved at løbe en halv time for at halte rundt og have ondt i flere uger....den har jeg luret !

Nu tænker mere hvad jeg gør for at slippe med smerten og om jeg bør være nervøs

Eller om jeg bare skal give det tid....altså nøjes med at cykle lidt...

Og så bare vente de uger det nu tager

Eller om jeg bør være nervøs og gå til lægen....hmm..eller måske det mere er en fysio terapeut man skal til?

Link to comment
Share on other sites

Det er 12 dage siden du var ude at løbe? Og du har stadigvæk smerter? Samme niveau, eller er de blevet mindre?

Jep det gør stadig ondt - Faktisk er det blevet værre

Dagen lige efter havde jeg ondt på forsiden af skinne benet og i anklerne...men det forsvandt hurtigt

Men så fik jeg ondt som beskrevet og det er varet ved

I starten gik jeg en del, men det er jeg så holdt op med da jeg ikke tror det gør det bedre

Link to comment
Share on other sites

Leddene følger ikke med muskelstyrken i samme tempo.For en rutineret løber tager det ca 3 år før ledene og senerne er op i niveau

Det er altid vigtigt at træne bevægelighed når man træner styrke.

Jeg vil foreslå dig at træne med lav intensitet men i længere tid.

Det går at du ikke har brug for så lang restitution og i det lange løb (i starten dog) får mere ud af den træning du magter.

Jeg vil anbefale dig at svømme da det ikke belaster leddene, men er møg effektivt.

Held og lykke og stor ros for det gode initiativ.

hold fast og hold ud :)

Link to comment
Share on other sites

Jep det gør stadig ondt - Faktisk er det blevet værre

Dagen lige efter havde jeg ondt på forsiden af skinne benet og i anklerne...men det forsvandt hurtigt

Men så fik jeg ondt som beskrevet og det er varet ved

I starten gik jeg en del, men det er jeg så holdt op med da jeg ikke tror det gør det bedre

Hej igen

Jeg tror at med varigheden af dine smerter så kan vi godt udelukke træningsømhed. Det er korrekt som andre har nævnt at du med fordel kan betjene dig af træningsformer hvor du ikke har så meget belastning på knæene. Jeg har i øvrigt nogle tal der siger at ved alm. gang så er der ca 3xkropsvægt belastning og ved løb ca 7xkropsvægts belastning over knæene altså i dit tilfælde ved hvert skridt ca. 390 kg og 910 kg. Dette taler i høj grad for at du bør bruge kortere distancer med højere belastning for dit kredsløb når du skal igang med at løbe. For det synes jeg du skal holde fast i! Vel at mærke når du har fået has på dit nuværende problem. Men her kan du jo så også se at i det øjeblik du bliver 10 kg lettere så fjerner du 30-70kg belstning fra dine knæ.. osv osv. Så jo som andre skriver det er en god ide at lægge en indsats i forbrændingstræning - se i øvrigt nogle af de andre diskussions fora om vægttab! Og iøvrigt at styrke dine muskler kan kun hjælpe med til både vægttab og skadesfrihed.

Men tilbage til dig hvad gør du nu!

Jeg vil foreslå at du følger op på din beslutning om at gøre noget ved sagen og afsætter en del af din tid til træning! Derudover så kan du faktisk godt bruge din praktiserende læge til at skaffe dig en henvisning til fysioterapeut. Hvilket jeg mener vil kunne hjæpe dig meget. Når du så får en tid hos fyssen så skal du huske at stille krav til Ham/hende om hvad der er dit behov! spørg om nogle øvelser og fortæl hvad der er dit mål med det hele.

Men fortæl i øvrigt om du har prøvet de udspændinger jeg nævnte tidligere?

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share