Kan dips erstatte bænkpres?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Det vil jeg ikke mene, da dips jo går primært i triceps og bænkpres går i patterne. At man så får stimuleret triceps ved bænkpres og pat ved dips, vil jeg ikke mene er ensbetydende med man kan bruge dips som erstatning for bænkpres.

Hvad med at køre noget db. press eller flyers?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se hvad der skulle være i vejen med at køre dips istedet for bænkpres. Er da klart en federe øvelse, og du kan som nævnt af andre læne dig mere frem for at få dem til at gå i patterne.

Om øvelsen kan erstatte bænk afhænger jo også i høj grad af hvad dit mål med træningen er.

FullUpperBodyStrength er den genial til, men giver nok ikke ligeså stor en brystkasse, men hvem gider ligne en teenagedreng med lyserøde handsker, stor brystkasse uden skuldre og ryg??

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Den slags dips går dog kun i det nederste af patterne

Hvis den rammer brystet, så rammer den hele brystet. Man kan ikke udelukkende træne en del af en muskel. Man kan dog flytte stresset, afhængig af ens vinkel ved udførelsen.

Link to comment
Share on other sites

Dips er en fremragende øvelse for hele pressestrukturen i overkroppen og hvis du kører den med let foroverbøjet overkrop og med ca skulderbredde eller lidt videre greb, så er det en fuldgod variation af bænkpresset.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene.

For mit vedkommende gælder, at jeg kan køre tungere i dips sammenlignet med bænkpres. Er dette alment, og hvad kan det skyldes?

Det er vel et spørgsmål om at dips bevægelsesmæssigt svarer til decline bænk af en art (alt efter vinklen), hvor man kan løfte flere kilo end i flad bænk pga vinklen.

I så fald bør man også kunne løfte mere, jo mere lodret man laver sine dips.. lyder det rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel et spørgsmål om at dips bevægelsesmæssigt svarer til decline bænk af en art (alt efter vinklen), hvor man kan løfte flere kilo end i flad bænk pga vinklen.

I så fald bør man også kunne løfte mere, jo mere lodret man laver sine dips.. lyder det rigtigt.

Korrekt ang det første, men jeg mener ikke det betyder at du vil være stærkest i "lodret". Hvis du skal ned til samme dybde og kører lodret, så får du meget lidt hjælp fra pecs og triceps skal gøre det meste. Ved en let foroverbøjning hjælper pecs også med og du bør kunne løfte mere.

Uanset hvad må det være til at afgøre i praksis.

Link to comment
Share on other sites

FullUpperBodyStrength er den genial til, men giver nok ikke ligeså stor en brystkasse, men hvem gider ligne en teenagedreng med lyserøde handsker, stor brystkasse uden skuldre og ryg??
Hmm.. Hvorfor nøjes med lille brystkasse, store skuldre og stor ryg. Når man kan få stor brystkasse, store skuldre og stor ryg (ved at lave bænkpres m.v.)?
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvis jeg ville have et veludviklet bryst ville jeg satse på andet end dips...

Dips er gode, rammer pecs, triceps og ant. delt godt. Men en erstatning for bænkpres? No way.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg kører et fullbody program tre gange i ugen med alle basisøvelserne.

Kan dips erstatte bænkpres? Jeg vil gerne have noget variation efter at have kørt bænkpres i flere cyklusser.

Jeg går udfra at du snakker om BB-bænkpres altså med barbell=stang og ikke dumbells=håndvægte... så mit forslag går på at lave på dips + low incline db-presses... på den måde er du ret godt dækket ind når vi snakker pressestruktur og du får forhåbentlig din variation :wink:

Link to comment
Share on other sites

Folk undervurderer weighted dips evne til at træne brystmuskulaturen. Den kan SAGTENS erstatte bænkpres, hvis bare man kører lidt tungt military presse ved siden af. Du vil nemlig ikke få nogen nævneværdig aktivering af de fibre som går mod kravebenet, når man kører dips. Det gør man derimod ved military presses. Så kører man tunge dips og tunge military presses, så behøver man ikke bekymre sig om sit pattøj.

Link to comment
Share on other sites

Folk undervurderer weighted dips evne til at træne brystmuskulaturen. Den kan SAGTENS erstatte bænkpres, hvis bare man kører lidt tungt military presse ved siden af. Du vil nemlig ikke få nogen nævneværdig aktivering af de fibre som går mod kravebenet, når man kører dips. Det gør man derimod ved military presses. Så kører man tunge dips og tunge military presses, så behøver man ikke bekymre sig om sit pattøj.

Jep, jeg kører tungt military presses ved siden af. Plejer at køre 10 sæt x 3 reps i alle øvelserne, men forsøger mig denne gang med 5 x 5 for også at variere den parameter.

Alle: Vil man miste sin styrke i bænkpres når man kører dips eller kan man overføre styrkefremgang i dips til bænkpres?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Hvorfor nøjes med lille brystkasse, store skuldre og stor ryg. Når man kan få stor brystkasse, store skuldre og stor ryg (ved at lave bænkpres m.v.)?

Jeg skrev heller ikke at man skulle undvære den, men at man ikke endte som en bette slapsvans ved at køre dips istedet.

Synes selv at den kan være problematisk for skuldrene, og kender flere der har haft bøvl med skulderen i forbindelse med bænk, men ikke med dips. Men suveræn øvelse til at give masse til brystet, jeg foretrækker dog dips og military og OAPU til at træne pressestrukturen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du fuldstændig dropper bænk, så vil du givetvis miste noget styrke i den.

Jeg har flere gange haft droppet al bænkprestræning til fordel for andre former for presøvelser uden at gå tilbage i styrke. På et tidspunkt kørte jeg ikke så meget som et set bænkpres i 8 måneder. Da jeg atter begyndte at bænke testede jeg max i det andet træningspas, hvor jeg bænkede. Der var mit max steget med 15kg.

I de 8 måneder kørte jeg et Bill Starr program, hvor jeg kørte incline på den tunge dag, dips på den lette dag og military eller push press på mediumdagen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det angår hypertrofi, vil jeg mene at dips ikke an erstatte bænkpres. Umiddelbart vil tyndekræften have en større påvirkning i et bænkpres, for at skabe en komplet aktivitet på pecs skal grebshviden gerne være bred. Da pecs bevægelse er abduktion af armene.

Hvad angår decline BP vs BP, så er DB decline BP, den øvelse som skaber størst aktivitet i pecs med 89 %. (IMG)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere gange haft droppet al bænkprestræning til fordel for andre former for presøvelser uden at gå tilbage i styrke. På et tidspunkt kørte jeg ikke så meget som et set bænkpres i 8 måneder. Da jeg atter begyndte at bænke testede jeg max i det andet træningspas, hvor jeg bænkede. Der var mit max steget med 15kg.

I de 8 måneder kørte jeg et Bill Starr program, hvor jeg kørte incline på den tunge dag, dips på den lette dag og military eller push press på mediumdagen. :smile:

Forstår så ikke lige hvorfor du selv kører bænkpres jævnfør din træningslog?

Link to comment
Share on other sites

Forstår så ikke lige hvorfor du selv kører bænkpres jævnfør din træningslog?

Manden kan have haft en skade, der gjorde han ikke kunne køre almindelig bænk? Eller han var usigelig træt af den. Grunden til han kører den nu og generelt er jo nok at han er SL, ikke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share