MEGA LÅR og balder.


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en dreng på 15 år - snart 16. Jeg er omkring 182 høj og vejer lige under 80 kilo. '

Jeg har lidt fedt på kroppen men bestemt ikke meget, og mange (heriblandt mig selv) kan ikke se at jeg vejer så "meget" som jeg nu gør.

Jeg har også en del muskler på kroppen, men jeg er jo kun 15 år, så jeg er ikke rigtig "pumped" men mere en stærk 15-årig.

Mit spørgsmål er så: efter at jeg har været så opsat på at skulle kunne sprænge højere ( spiller basket), har jeg trænet mine ben virkelig meget, har kørt 3 slags squat OG benmaskiner på samme dag og flere dage i træk (ja ved godt det er forkert nu). Jeg har "gained" en masse ved dette, og er bestemt også blevet stærkere - er gået fra 40-50 kilo squat til 85-90 kilo på et halvt år.

Men nu har jeg fået nogle gigante lår, "calves" og for den sags skyld også balder - men primært lår. Jeg har altid haft store ben, og har før været overvægtig og efter jeg har så har tabt mig er fedtet omkring balderne blevet siddende.

Men hvad kan jeg gøre for at slippe af med disse store lår og balder? og skyldes det overtræning eller genetik?

grunden til at dette irritere mig er sådan set ikke udseendet - så meget, da man tydelig kan se musklerne på mine lår og "calves", men da jeg har en teori om at der ligger en masse overflødige kilo på mine ben.

Når jeg sammenligner mig med drenge der har den omtrent samme fysik og størrelse som mig er deres vægt på omkring 68-72 kilo, og jeg vejer så 79-80 kilo. kan dette virkelig skyldes mine store ben muskler og fedt på balderne? - det er ikke kun mig selv der har bemærket dette, mine venner siger tit at de synes jeg har nogle vildt store ben....

tak for hjælpen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Overtræning har intet med sagen at gøre.

Dine ben vil uden tvivl også virke større, når de både er muskuløse og har en ikke ubetydeligt fedtlag siddende.

For at få benene mindre kan der ske to ting:

- Mindre fedt på dem

- Mindre muskelmasse på dem

Mindre fedt får du ved at være i energiunderskud - basalt set bruge mere energi end du indtager så kroppen er nødt til at bruge af dine fedtdepoter, som jo så bl.a. sidder på benene. Du kan ikke gøre noget for at det forsvinder specifikt fra benene, så du må være tålmodig.

Muskelmassen er naturligvis kommet pga den træning du har kørt, og i en eller anden grad måske også for du har gode gener for store ben. :smile: Muskelmasse følger i rigtig høj grad princippet "use it or loose it" så sålænge kroppen kan registrere at du bruger stængerne i samme grad som du har gjort for at opbygge muskelmassen, så vil den blive der. Hvis man virkelig skal af med muskelmasse, så er den bedste kombination inaktivitet samtidig med energiunderskud. Jeg vil dog bestemt ikke anbefale den første del, hvilket heller ikke lyder som noget du kunne finde på, men du kan selvfølgelig skrue lidt ned for bentræningen, færre sæt, lidt længere pauser.

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret.

Men jeg har bare det problem at jeg først taber alt fedtet på maven og resten af kroppen før benene... men det må jeg så leve med..

Baldetræning kan ikke fjerne fedtet fra balderne vel? - måske ved at omdanne fedt til muskler, hvilket dog alligevel ser bedre ud...

og kan i/du sådan nogle give et skud på hvor mange kilo der kan sidde omrking benene, når man har store muskler og en hel del fedt på balderne, men ikke så meget igen på lårerne....?

Link to comment
Share on other sites

Baldetræning kan ikke fjerne fedtet fra balderne vel? - måske ved at omdanne fedt til muskler, hvilket dog alligevel ser bedre ud...

Nej, du kan ikke (effektivt) punktslanke balderne.. og heller ikke omdanne fedt til muskler - byggestenen for muskler er protein, hvilket fedt i sagens natur ikke indeholder noget af. Men du kan tabe noget fedt og seperat opbygge muskelmasse. Men det lyder ikke til at du trænger til at opbygge mere muskelmasse i det område?

Link to comment
Share on other sites

Nej du kan ikke punktforbrænde, eller omdanne fedt til muskler for den sagsskyld. Men hvis du taber dig overall vil det fjerne fedt fra hele kroppen på et tidspunkt. Det kan godt være det først ryger på maven, men det gør vel ikke noget.

Men som søren w skriver, tror jeg det er en god ide at du poster nogle billeder, for vi vil jo ikke sidde og råde dig til at tabe dig hvis det ikke er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

okay tak skal jeg se om jeg kan få gjort....

men indtil da hvad er det normale mål af en "lårbasse"? altså omkredsen....?'

og er der overhovedet noget om det begreb med at " nogle har tunge knogler og er bygget tungt"?

Ja omkredsen på låret der hvor den er størst i spændt tilstand. Jeg vil sige omkring 60cm vil være fint i din alder hvis du har trænet dem :)

Anyway, ja man kan godt sige at nogle har "tunge knogler", eller er bygget tungt. Det ligger i generne hvor meget muskelmasse folk udvikler i puberteten og hvor meget og hvor hurtigt du kan opbygge og miste den igen. Men lige for at slå det fast så har det ikke noget med knoglerne at gøre. Dette er dog også tit et begreb som bliver misbrugt at folk der er for tykke som en undskyldning for deres overvægt.

Jeg er selv lidt af en freak of nature når det kommer til ben. Jeg er 186cm høj og vejer godt og vel 85kg. For et par år, (da jeg var på din alder eller lidt ældre) squattede og dødløftede jeg ret meget, og havde mig et anseeligt max. Mine ben (65+cm + røv var den gang) stramme i 34 inch jeans. I dag sidder jeg i 31 inch jeans, mine lår måler 56cm, og jeg kan stadig lave +20 pistols. Men hvis jeg kommer under en squat stang vil jeg knække sammen med alt over 80kg.

Jeg tror vitterligt mit råd til dig vil være at træne mere praktisk, plyometrisk (springtræning) og lægge det tunge squat på hylden. Hvis du ikke ønsker at rende rundt med store lår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå folk der gør ting halvt.- Vil du ikke være en god basket spiller? Vil du ikke hoppe højt?

Jamen så følger store ben med i pakken.

Heldigvis hopper du også højere hvis du har en lav fedtprocent, så få styr på din kost!

Jeg kan forøvrigt anbefale følgende program hvis du vil hoppe højere:

http://www.bodybuilding.com/fun/drsquat18.htm

Hvis du er in season nu, så hold dig til fase 1, evt 1 efterfulgt af 2.

En enklere måde at gøre det på ville være at træne med vægtløftere inseason og strykeløftere offseason.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share