Sign in to follow this  
Eagle

Laver jeg squat korrekt?

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg har læst lidt om den øvelse der hedder Squat. Jeg har fået at vide at den kunne udføres med håndvægte, så det ville jeg prøve.

Har givet et link til en video jeg uploadede på YouTube, for lige at høre om:

Gør jeg det rigtigt?

Noget jeg skal gøre anderledes?

Jeg ved godt det er nogle mini-håndvægte, men ville starte med nogle 3 kg's, indtil jeg har den rigtige teknik! :)

Nå, men her er linket, håber i kan se det tydeligt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay!

Så det jeg skal gøre for at lave den rigtigt er :

- Fasthold hælene i gulvet. Men kan øvelsen også laves med sko på? Altså sådan nogle løbe/indendørs sko? =)

- Når man sænker kroppen skal jeg gøre det mere i 'røven' og ikke så meget i knæene?

- Ikke gå længere ned hvis jeg ikke kan holde hælene i gulvet

Men ville også lige høre, hvilke muskler træner den egentlig? I må gerne svare i nybegyndersprog så i f.eks. siger nedre rygmuskler osv, i stedet for på "muskelsprog/latin" eller hvad man kalder det? :P

På forhånd tak! - Tror lige jeg så laver en ny video og hører om jeg har fået teknikken :) Kan dog først gøres lørdag :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

T-Nation har nogle gode artikler, her er en af dem:

http://www.t-nation.com/article/performanc...y_squat&cr=

Her er også en fra getbig.dk http://www.getbig.dk/article.php?id=117&am...nik%20i%20Squat

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSquat.html

her kan du se ude i højre side hvad for nogle muskler øvelsen træner.

:smile:

Edited by Pumpekongen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sådan som jeg træner den, og oplever bedst spænding i lår og baller, skal du sørge for:

- at holde indersiden af foden, og hælen, i jorden- under hele øvelsen

- gå ned i knæ så godt du kan, men max så du står vandret med lårene, i forhold til gulvet.

- sørg for at dine knæ ikke kommer foran dine fødder under udførelsen. Dette belaster knæet alt for meget nemlig, og kan føre til skader.

Stederne du skal kunne mærke at det spænder, er så baller og lår.

Det er meget vigtigt, at den bliver udført korrekt, ellers opnår du ikke specielt meget med øvelsen.

I starten udførte jeg øvelsen forkert. Smed masser af kilo på, og var lidt mere ligeglad med udførelsen.

Men udførelsen er virkelig virkelig vigtig... så sørg for at få den på plads :).

Går du i et center ?.

For i så fald, få såfremt muligt, en instruktør til at kigge på det, eller en anden, der ligner han/hun har styr på det (hvis der altså ikke er nogen instruktører).

Håber det kunne bruges..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okay!

Så det jeg skal gøre for at lave den rigtigt er :

- Fasthold hælene i gulvet. Men kan øvelsen også laves med sko på? Altså sådan nogle løbe/indendørs sko? =)

- Når man sænker kroppen skal jeg gøre det mere i 'røven' og ikke så meget i knæene?

- Ikke gå længere ned hvis jeg ikke kan holde hælene i gulvet

Men ville også lige høre, hvilke muskler træner den egentlig? I må gerne svare i nybegyndersprog så i f.eks. siger nedre rygmuskler osv, i stedet for på "muskelsprog/latin" eller hvad man kalder det? :P

På forhånd tak! - Tror lige jeg så laver en ny video og hører om jeg har fået teknikken :) Kan dog først gøres lørdag :(

De fleste squatvarianter træner i store træk de samme muskelgrupper: Primært forlår, baglår og røv. Ydermere kan det også give en god styrke i mave og rygmuskulaturen('muskelkorsettet').

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sådan som jeg træner den, og oplever bedst spænding i lår og baller, skal du sørge for:

- at holde indersiden af foden, og hælen, i jorden- under hele øvelsen

- gå ned i knæ så godt du kan, men max så du står vandret med lårene, i forhold til gulvet.

- sørg for at dine knæ ikke kommer foran dine fødder under udførelsen. Dette belaster knæet alt for meget nemlig, og kan føre til skader.

Stederne du skal kunne mærke at det spænder, er så baller og lår.

Det er meget vigtigt, at den bliver udført korrekt, ellers opnår du ikke specielt meget med øvelsen.

I starten udførte jeg øvelsen forkert. Smed masser af kilo på, og var lidt mere ligeglad med udførelsen.

Men udførelsen er virkelig virkelig vigtig... så sørg for at få den på plads :).

Går du i et center ?.

For i så fald, få såfremt muligt, en instruktør til at kigge på det, eller en anden, der ligner han/hun har styr på det (hvis der altså ikke er nogen instruktører).

Håber det kunne bruges..

hele foden skal være i gulvet under hele løftet og man skal til vandret eller længere end, for at få bedst udbytte af øvelsen. Dog er det svært med håndvægte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil prøve at lave en ny 30-seks video igen på lørdag, og så vil jeg meget gerne høre om jeg er ved at have teknikken rigtigt :)

Er lidt ny til styrketræning, så det er helt kanon med sådan en her hjemmeside..

Er dog lidt ked af at folk muligvis tror jeg bare skal have hjælp og smutter igen, men ville gerne hjælpe jer andre med forslag osv men kan desværre ikke :D hehe.. det kommer vel..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sådan som jeg træner den, og oplever bedst spænding i lår og baller, skal du sørge for:

- at holde indersiden af foden, og hælen, i jorden- under hele øvelsen

- gå ned i knæ så godt du kan, men max så du står vandret med lårene, i forhold til gulvet.

- sørg for at dine knæ ikke kommer foran dine fødder under udførelsen. Dette belaster knæet alt for meget nemlig, og kan føre til skader.

Stederne du skal kunne mærke at det spænder, er så baller og lår.

Det er meget vigtigt, at den bliver udført korrekt, ellers opnår du ikke specielt meget med øvelsen.

Wrong

-Generelt bør hele foden holdes i gulvet, men skal man fokusere på at holde trykket et sted bør det være på ydersiden og hælene, holder man den på indersiden vil man have for nemt ved at "falde indad" med knæene.

-Hvorfor man ikke må/bør gå dybere end til vandret kan jeg ikke finde argumenter for.

-Det passer ikke at det belaster knæene "for meget" at lade dem vandre ud over tæerne, faktisk vil de færreste kunne komme ret langt ned efter den "regel", prøv f.eks. at squatte med front mod en væg. Det har i øvrigt intet med god eller dårlig teknik at gøre, det er et simpelt spørgsmål om hvor tyngdepunktet ligger.

-Selvom korrekt teknik må tilskyndes er der intet argument for at løftene skal være 110% korrekte for at "give noget", hvorfor skulle det forholde sig anderledes i forhold til andre løft?

Mine retningslinier ved squat er:

-Ret ryg, brystet oppe, kig ned i gulvet ca. 3 meter foran ("neutral" hovedposition)

-Hold vægt på hele foden med fokus på ydersiden og hælen

-Gå så langt ned som muligt uden at runde i lænden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mine retningslinier ved squat er:

-Ret ryg, brystet oppe, kig ned i gulvet ca. 3 meter foran ("neutral" hovedposition)

-Hold vægt på hele foden med fokus på ydersiden og hælen

-Gå så langt ned som muligt uden at runde i lænden

Helt enig.

tænk evt knæene "ud" når du squatter og går op, hvis du har tendens til at komme på indersiden af foden.

Hvor langt du skal ned afhænger selvfølgelig også af din teknik/smidighed. Lad vær med at gå længere ned end teknikken kan holde til, men arbejd på at komme under 90 grader med tiden. "Ass to the grass"

angående om knæene må komme ud over tæerne, så er det som Søren siger, ikke så relevant, det vigtige er om dine knæ er linære med dine fødder i bunden af squatten, så du ikke opnår vrid i ledene. det andet er en typisk fitness dk sætning, for folk der laver halve squats. Fuld "range of motion" er til en hver tid at foretrække , så både styrke og smidighed/flexibillitet trænes.

Edited by lecheff

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helt enig.

tænk evt knæene "ud" når du squatter og går op, hvis du har tendens til at komme på indersiden af foden.

Hvor langt du skal ned afhænger selvfølgelig også af din teknik/smidighed. Lad vær med at gå længere ned end teknikken kan holde til, men arbejd på at komme under 90 grader med tiden. "Ass to the grass"

angående om knæene må komme ud over tæerne, så er det som Søren siger, ikke så relevant, det vigtige er om dine knæ er linære med dine fødder i bunden af squatten, så du ikke opnår vrid i ledene. det andet er en typisk fitness dk sætning, for folk der laver halve squats. Fuld "range of motion" er til en hver tid at foretrække , så både styrke og smidighed/flexibillitet trænes.

nu skriver du full range of motion og ass to the grass og så samtidig under 90 grader, det er så langt fra det samme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typisk.. helt sikkert... ikke alle... jeg arbejder i fitness.dk. JEg viser normalt low bar squat... eller front squat.. nogen gange olympisk, men altid under paralelle.. medmindre folk har en eller anden knæ skadede der skal tages hensyn til.

Eagle... lytte ikke til fraende... han ved desværre ikke helt hvad han snakker om. De andres bud er rigtigt fine... Køb nogen sko med en hård sål... dvs. uden støddæmpning du kan træne i f.eks. addidas allstars. ikke løbesko...

Edited by RuneB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som en tilføjelse til Søren W's og lecheffs udmærkede råd kan jeg også sige at du skal stå med hælene i en god skulderbredde, hvorefter du vinkler fødderne lidt ud til siden. Husk stadig at lade knæene gå i samme retning som fødderne peger når du går ned i squattet. Det vil give dig en god fodsilling til et solidt squat, hvis du samtidig, som tidligere nævnt, husker lændesvaj, hold hælene i gulvet og ikke mindst holde hovedet i en position så du kigger ned i gulvet 2-3 meter foran dig.

Held og lykke!

Edited by KJK

Share this post


Link to post
Share on other sites
Som en tilføjelse til Søren W's og lecheffs udmærkede råd kan jeg også sige at du skal stå med hælene i en god skulderbredde, hvorefter du vinkler fødderne lidt ud til siden. Husk stadig at lade knæene gå i samme retning som fødderne peger når du går ned i squattet. Det vil give dig en god fodsilling til et solidt squat, hvis du samtidig, som tidligere nævnt, husker lændesvaj, hold hælene i gulvet og ikke mindst holde hovedet i en position så du kigger ned i gulvet 2-3 meter foran dig.

Held og lykke!

Jeg Har altid hørt man skulle kigge opad elller i det mindte ligeud

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg Har altid hørt man skulle kigge opad elller i det mindte ligeud

Ja, men man er istand til at løfte meget mere ved lige at kigge de der 2-3 meter ned i gulvet foran - man er herved i stand til at generere mere kraft fra hoften.

Prøv evt. at få en af dine venner til at stå bag dig mens du går ned i et squat (behøver ikke være vægt på) og med en hånd presse ned på din lænd/hofte. Forudsat at venner presser med samme kraft begge gange, så prøv at sammenligne hvor nemt det er at gå op når du kigger op i loftet fremfor at kigge de foreskrevne 2-3 meter ned i gulvet foran. Jeg er næsten sikker på at du vil føle det er nemmest ved sidstnævnte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående brug af sko, er det dårligt at bruge løbesko? Normalt bruger jeg indendørssko, men har købt et par løbesko, med en super sål, som gør jeg ikke træder ind af.

Er det en dårlig ide at bruge?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Angående brug af sko, er det dårligt at bruge løbesko? Normalt bruger jeg indendørssko, men har købt et par løbesko, med en super sål, som gør jeg ikke træder ind af.

Er det en dårlig ide at bruge?

ja..

løbesko er for fleksible i sålen og giver ikke den nødvendige støtte til squat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad med indlægssåler - hvis man fx pronerer kraftigt, kan det så ikke være en idé at hive den (ofte tarvelige) sål, der følger med skoen ud og erstatte den med fx en special-sål med bedre svangstøtte?

Edit: Selvfølgelig i en egnet sko som fx Adidas Spezial og ikke en løbesko..

Edited by RuneN

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg Har altid hørt man skulle kigge opad elller i det mindte ligeud

Kig op af? Tror du det er godt for nakken? Nej. Gammel BB råd mener jeg. :smile:

-Hvorfor man ikke må/bør gå dybere end til vandret kan jeg ikke finde argumenter for.

Mine retningslinier ved squat er:

-Ret ryg, brystet oppe, kig ned i gulvet ca. 3 meter foran ("neutral" hovedposition)

-Hold vægt på hele foden med fokus på ydersiden og hælen

-Gå så langt ned som muligt uden at runde i lænden

Under vandret kan man jo finde på at trække lænden bagud (runde) som du er inde på.

Det er typisk pga dårlig teknink og for lidt smidighed rundt omkring.

+ at under vandret efter det jeg har hørt fra en fys stud. skulle være dårligt for minisken.

Men er smidighed og knæ ok så skal man go deep.

Squat uden sko, cave man style ala John Cena :devil:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kig op af? Tror du det er godt for nakken? Nej. Gammel BB råd mener jeg. :smile:

Under vandret kan man jo finde på at trække lænden bagud (runde) som du er inde på.

Det er typisk pga dårlig teknink og for lidt smidighed rundt omkring.

+ at under vandret efter det jeg har hørt fra en fys stud. skulle være dårligt for minisken.

Men er smidighed og knæ ok så skal man go deep.

Squat uden sko, cave man style ala John Cena :devil:

tror den må stå for hans egen regning. Nærmest al forskning der er lavet omkring det tyder på at det absolut sundeste er IKKE at stoppe bevægelsen ved 90 grader eller vandret, da du så netop stopper bevægelsen i knæledet og ikke i hoften, som du gør hvis du går så langt ned som din smidighed tillader det.

så medmindre man har knæ problemer vil de taltid være min anbefaling at gå helt ned.

at squatte uden sko giver nærmest samme støtte som i løbesko, så i min verden er det no no

Share this post


Link to post
Share on other sites
tror den må stå for hans egen regning. Nærmest al forskning der er lavet omkring det tyder på at det absolut sundeste er IKKE at stoppe bevægelsen ved 90 grader eller vandret, da du så netop stopper bevægelsen i knæledet og ikke i hoften, som du gør hvis du går så langt ned som din smidighed tillader det.

så medmindre man har knæ problemer vil de taltid være min anbefaling at gå helt ned.

at squatte uden sko giver nærmest samme støtte som i løbesko, så i min verden er det no no

Ok, spændende med den forskning.

Er man ikke mere stabil uden sko end med?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, spændende med den forskning.

Er man ikke mere stabil uden sko end med?

foden er for blød til du har ordentlig kontakt, derfor man anbefaler en hård og flad sål til squat

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Anyone who says that full squats are 'bad for the knees' has, with that statement, demonstrated conclusively that they are not entitled to an opinion about the matter.

People who know nothing about a topic, especially a very technical one that requires specific training, knowledge, and experience, are not due an opinion about that topic and are better served by being quiet when it is asked about or discussed. For example, when brain surgery, or string theory, or the NFL draft, or women's dress sizes, or white wine is being discussed, I remain quiet... But seldom is this the case when orthopedic surgeons, athletic trainers, physical therapists, or nurses are asked about full squats. Most such people have absolutely no idea what a full squat even is, and they certainly have no concept of how it affects the knees, unless they have had additional training beyond their specialties, which for the professions mentioned does not include full squats. Because if these people knew anything about squatting and the difference between a full squat and any other kind of squat and what they do to the knees, they would know that 'full squats are bad for the knees' is wrong and thus would not be making such a ridiculous statement."

Mark Rippetoe, author of Starting Strength, "Going Deep". Crossfit Journal September 2006: 6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this