Laver jeg squat korrekt?


Eagle
 Share

Recommended Posts

Hvad med indlægssåler - hvis man fx pronerer kraftigt, kan det så ikke være en idé at hive den (ofte tarvelige) sål, der følger med skoen ud og erstatte den med fx en special-sål med bedre svangstøtte?

Edit: Selvfølgelig i en egnet sko som fx Adidas Spezial og ikke en løbesko..

Det er lige præcis det jeg har gjort med mine nye løbesko, fordi mine fødder går ind af, altså jeg står på indersiden af min fod.

Til teddy:

Forstår jeg ikke helt, føler da der er meget mere støtte end i normale indendørs sko, eller er det mig der er forkert på den?

Link to comment
Share on other sites

Det er lige præcis det jeg har gjort med mine nye løbesko, fordi mine fødder går ind af, altså jeg står på indersiden af min fod.

Til teddy:

Forstår jeg ikke helt, føler da der er meget mere støtte end i normale indendørs sko, eller er det mig der er forkert på den?

der er mere støtte om foden ja, det er løbesko rigtig gode til, men som regel er der en eller anden form for affjedring i, som er rigtig god når man løber, men langt fra optimal når man squatter

Link to comment
Share on other sites

nu skriver du full range of motion og ass to the grass og så samtidig under 90 grader, det er så langt fra det samme.

under 90 grader først, derefter ass to the grass.

Fuld udstrakt hofte i toppen , ass to the grass i bunden = Full range of motion. Med mindre man kan presse røven ned mellem gulvbræderne for mere ROM. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt du skal ned afhænger selvfølgelig også af din teknik/smidighed. Lad vær med at gå længere ned end teknikken kan holde til, men arbejd på at komme under 90 grader med tiden. "Ass to the grass"

Det er ikke forfærdeligt det du skriver, men jeg er uenig i at teknik kan være en hemsko for at gå helt ned, hvis der er noget galt er det dårlig balance eller smidighed. Hvis det skal fattes i korthed skal man sørge for at holde sig på en vægt, der tillader samme dybde som den man er i stand til ubelastet. Det skulle nødigt blive en sovepude at manglende dybde kan tilskrives teknik.

Link to comment
Share on other sites

under 90 grader først, derefter ass to the grass.

Fuld udstrakt hofte i toppen , ass to the grass i bunden = Full range of motion. Med mindre man kan presse røven ned mellem gulvbræderne for mere ROM. :laugh:

du misforstår, du skriver han bare skal under 90 grader og dette er LANGT fra ass to the grass

Jeg forstår det ikke. Hvad er det ved en special sko, som gør foden hårdere?

sålen giver bedre kontakt med underlaget hvis den har en hård sål end hvis du står på bare fødder

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke forfærdeligt det du skriver, men jeg er uenig i at teknik kan være en hemsko for at gå helt ned, hvis der er noget galt er det dårlig balance eller smidighed. Hvis det skal fattes i korthed skal man sørge for at holde sig på en vægt, der tillader samme dybde som den man er i stand til ubelastet. Det skulle nødigt blive en sovepude at manglende dybde kan tilskrives teknik.

Enig med hensyn til vægt ! Forestil dig en person som godt kan gå ned under 90, men personens knæ falder ind hver gang han gør det. Det kan godt tilskrives dårlig smidighed men det er også fordi teknikken ikke er helt på plads. det jeg siger er at : lær ordenligt squat uden vægt først , arbejd med smidighed og flexibilliteten derefter put kilo på. smidighed/balance/flexibillitet/mobilitet har jo meget at gøre med hinanden, og er en forudsætning for at teknikken kan blive ordenlig med tiden.

Nu er det egentlig heller ikke for at diskutere det her, da det jo var råd omkring squat som der blev efterspurgt, og ikke en diskution om vores forskellige syn på sagen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

du misforstår, du skriver han bare skal under 90 grader og dette er LANGT fra ass to the grass
Læs nu hvad jeg har skrevet !!!

FØRST under 90 DEREFTER ass to the grass !!!

hvis man ikke kan squatte overhovedet, starter man jo heller ikke med ass to the grass :blink:

Edited by lecheff
Link to comment
Share on other sites

du misforstår, du skriver han bare skal under 90 grader og dette er LANGT fra ass to the grass

sålen giver bedre kontakt med underlaget hvis den har en hård sål end hvis du står på bare fødder

Min naturlige skepsis stejler altså her... Jeg ved godt, at det er den gængse opfattelse blandt squat entusiaster og des lige, at man skal squatte i fodtøj med hårde såler, men ved nærmere eftertanke har jeg faktisk aldrig læst et brugbart argument herfor, så kan du ikke kort forklare, hvorfor det er specielt vigtigt med en hård sål i squat?

Desuden kan jeg hellere ikke se, hvorfor "fod mod gulv" ikke kan være en lille så god kombination som "fod mod hård sål mod gulv"...

PS. Iøvrigt er det bedste argument for specielle squat sko, jeg har hårdt, er i forhold til vinklingen i anklen...Så kan man altid diskutere, om man ikke nærmere snyder sig selv i det tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Læs nu hvad jeg har skrevet !!!

FØRST under 90 DEREFTER ass to the grass !!!

hvis man ikke kan squatte overhovedet, starter man jo heller ikke med ass to the grass :blink:

Hvorfor skulle man starte med partielt løft, giver ingen mening for mig. De fleste kan squatte ATG uden vægt, så det skal de også med.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle man starte med partielt løft, giver ingen mening for mig. De fleste kan squatte ATG uden vægt, så det skal de også med.

Jeg er helt enig ang. squatte ATG, men oplever mange, der ikke kan det - heller ikke uden vægt. Folk er simpelthen så svage og umobile!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle man starte med partielt løft, giver ingen mening for mig. De fleste kan squatte ATG uden vægt, så det skal de også med.

Jeg syns det er nemmere med vægt end uden, hvis jeg squatter uden vægt og presser gennem hælen risikerer jeg at tilte bagover pga mangel på smidighed

Edit: Ha ha læste lige din efterfølgende besked om pinligheden i voksne mænd der ikke kan sidde på hug :laugh:

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Min naturlige skepsis stejler altså her... Jeg ved godt, at det er den gængse opfattelse blandt squat entusiaster og des lige, at man skal squatte i fodtøj med hårde såler, men ved nærmere eftertanke har jeg faktisk aldrig læst et brugbart argument herfor, så kan du ikke kort forklare, hvorfor det er specielt vigtigt med en hård sål i squat?

Desuden kan jeg hellere ikke se, hvorfor "fod mod gulv" ikke kan være en lille så god kombination som "fod mod hård sål mod gulv"...

PS. Iøvrigt er det bedste argument for specielle squat sko, jeg har hårdt, er i forhold til vinklingen i anklen...Så kan man altid diskutere, om man ikke nærmere snyder sig selv i det tilfælde.

Nu er det jo ikke bare "fod mod hård sål mod gulv" Det er "fod mod fodformet hård sål mod gulv" :smile:

Når du squatter i bare føder er det jo primært hæl og det foreste af foden der er i kontakt med gulvet.. Alle sko er i en eller anden grad formet efter en gennemsnitsfod og dette gør at vægten er fordelt mere over hele foden, og det giver en mere stabil squat stand..

Edited by js_h
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share