Troy Polamalu


Athlete X
 Share

Recommended Posts

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu er det ikke for at ødelægge dit rant humør, men kan du ikke fortælle os hvorledes de bør træne? Ved godt random bashing er sjovere, men det andet er lidt mere interessant for os der læser.

Det er ikke noget jeg bare kan "fortælle" - alene har kompentencer til. Det er mere komplekst end, som så. Det er nemmere at pinpointe hvad det er, som går helt galt i filmene/artiklerne.

Har allerede stillet spørgsmåltegn ved hvorfor så mange trænere ønsker deres sportsfolk at arbejde glykolytisk.

Kunne også stille spørgsmålstegn ved Mike Barwis' 5 CNS intensive days a week. Eller hvorfor så mange trænere tror det hele handler om at finde den næste magiske resistance exercise, der vil eskalere hans sportsmands forberedelse from SHIT to SUCK.

Her grunden til USC's hurtighed på fodboldbanen:

http://www.sparqstore.com/catalog/productd...1/cm--Left+Nav/

Link to comment
Share on other sites

Har allerede stillet spørgsmåltegn ved hvorfor så mange trænere ønsker deres sportsfolk at arbejde glykolytisk.

Mener du at deres arbejdsperioder i træningen varer for kort eller for lang tid? Jeg går udfra at du mener for lang tid og hvis det passer, så er brugen af ordet glykolytisk ikke så god. Så skulle du hellere holde til laktisk vs. alaktisk arbejde. Glykolysen er dominerende energiforsyner ved stort set alt arbejde i størrelsesordenen minutter eller mindre.

Det er muligvis bare ordknepperi, men alligevel...

Link to comment
Share on other sites

Mener du at deres arbejdsperioder i træningen varer for kort eller for lang tid? Jeg går udfra at du mener for lang tid og hvis det passer, så er brugen af ordet glykolytisk ikke så god. Så skulle du hellere holde til laktisk vs. alaktisk arbejde. Glykolysen er dominerende energiforsyner ved stort set alt arbejde i størrelsesordenen minutter eller mindre.

Det er muligvis bare ordknepperi, men alligevel...

For lang tid. At de ofte er vilde med at akkumulere mælkesyre i bentøjet.

Ordet laktisk (fx amr. fodbold er alaktisk-oxidativt) er jeg bekendt med men troede / tror egentlig at glykolytisk også var ordet.

Jeg oversætter det fra glycolitic. Burde man måske i stedet sige anaerobic-glycolitic?

Link to comment
Share on other sites

glycolyse er per definition anaerob, da der ikke forbruges ilt herunder, så om du kalder det anaerob eller glykolytisk arbejde er for så vidt ligegyldigt. at bruge begge to er dog overkill :tongue:

Men jeg ved at nogle performance coaches skelner mellem alaktisk anaerobt (eller glycolytisk) arbejde, som er meget kortvarigt (under 5-10 sekunder) og laktisk anaerobt (eller glycolytisk) ditto, som i princippet er alt anaerobt arbejde over 10-15 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere er dette ikke bare noget jeg kan gøre eller har kompetencer til.

Forstå nu at et træningsprogram er mere end blot 'hvis du laver øvelse x og y får du z'.

Det er meget let at kritisere andre for deres måde at træne på, for mig at se er der absolut intet galt med mange af de videoer. Hvis du sørger for at bruge forskellige elementer fra forskellige typer træning kan du ofte opnår et rigtig godt resultat.

Kan ikke se hvad der skulle være galt...

Kan du prøve at forklarer hvad der gør alle disse øvelse og træning totalt forkert? Det virke som uberiget kritik, fra en som kun træner styrke træning?

Link to comment
Share on other sites

Du kender vist ikke meget til Athlete X :smile:

Nææh, derfor det ville være rart at for forklaret hvad han ville gøre istedet for. Det er let siger hvad andre gør galt, og hvis man kritisere mener jeg at man bude fortælle hvad de skal gøre anderledes.

Men de træner måske efter andre forudsætningen end de andre hold, der er ikke mange hold der spiller ens, man kan jo basere sit hold på forskellige typer spil, udholdenhed, hastighed eller styrke.

Så hvad deres forudsætning er for at træne holdet som de gør ved jeg ikke, det var jo rart at få forklaret, idet det er ret afgørende for kritiken.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der vel grænser for hvor meget spillestil kan variere de fysiske krav til en amerikansk football spiller?

Det kommer sikkert meget an på om man basere sit spil på:

Forsvar

Angreb

Hurtighed

Styrke

Udholdenhed

Eller man forsøger at kombinere alle øvelse for at kunne være alsidig, de er jo på banen over en periode på 3 timer alt i alt.

Nogle af de øvelser som han laver i den video bliver lavet er de bedste og mest eksplosive atleter i danmark. Og landstræneren i sprint og sprint lave mange af de øvelser fra denne. At begynde at kritisere disse øvelse virker ikke særligt seriøst når 3 forskellige landstrænere bruger dem inden for atletik.

Og så man ikke kan fortælle hvad de burde gøre i stedet for.

Det mener jeg er meget useriøst!!

Og fordi man lave udholdenhed i starten af en trænings periode, betyder det ikke at du ikke kan nå at opbygge hurtigthed og styrke senere. Og styrke er ikke alt. Du kommer meget længere ved en kombination af de forskellige kategorier.

Hvis du vil træne meget hurtighed, har du behov for udoldenhed for at kunne udfører mange træningspas, vil du undgå skader har du behov for styrke for at undgå skader i din hurtigheds træning. Vil du undgå skader har du brugfor mobilitet, der er mange faktorer som spiller ind...

Og jeg mener at der er mange forskellige typer spillere, runningback som er god til at gribe, tight end som er god til at løb. Cutting,springstyrke, eksplosiv, hurtighed, styrke, teknik, mobilitet til at kunne gribe en bold bag dig med fuldhastighed mod endzone. Man kan ikke bare sige at det er forkert og ikke begrunde det.

Edited by JonJak
Link to comment
Share on other sites

Det kommer sikkert meget an på om man basere sit spil på:

Forsvar

Angreb

Hurtighed

Styrke

Udholdenhed

Man kan jo ikke basere et footballhold på nogle af de punkter der? De to første er helt uden for kategori da de ikke er egenskaber, de tre nederste skal alle være til stede, og man kan ikke få for meget af nogle af dem.

Link to comment
Share on other sites

Jon, udholdenhed er ikke bare udholdenhed og ikke nødvendigvis lig laktisk arbejde i alle sportsgrene. Amerikansk fodbold er alaktisk-oxidativt.

Udholdenhed i football er flere komponenter. Alaktisk kapacitet fx. Evnen til at udvise eksplosivitet spil efter spil efter spil. Laktisk arbejde har en direkte negativ indflydelse på den aerobe kapacitet.

At indtræde i et laktisk miljø har INTET med amerikansk fodbold at gøre. INTET

Du har misforstået en hel række fundamentale ting omkring football.

Det er korrekt at nogle af de ting du i videoene ser er ganske legetime øvelser. Det største problem med disse trænere er dog deres manglende forståelse for hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor, hvorhenne konceptet. Det er vitalt når betydninger appliceres i et program.

Min egen træner er head coach ved et stort NFL program. Jeg kender flere dygtige trænere og spillere på det personlige plan i både NFL, NCAA og i den private business. Med andre ord har jeg rigeligt med insider viden til at udtale mig, som jeg gør.

Nu er der vel grænser for hvor meget spillestil kan variere de fysiske krav til en amerikansk football spiller?

Du har fuldstændig ret. Fysiske krav varierer position wize og kun utroligt minimalt hvad angår playbooken. Desuden har det intet at gøre med kritikken jeg retter.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer sikkert meget an på om man basere sit spil på:

Forsvar

Angreb

Hurtighed

Styrke

Udholdenhed

Eller man forsøger at kombinere alle øvelse for at kunne være alsidig, de er jo på banen over en periode på 3 timer alt i alt.

Nogle af de øvelser som han laver i den video bliver lavet er de bedste og mest eksplosive atleter i danmark. Og landstræneren i sprint og sprint lave mange af de øvelser fra denne. At begynde at kritisere disse øvelse virker ikke særligt seriøst når 3 forskellige landstrænere bruger dem inden for atletik.

Og så man ikke kan fortælle hvad de burde gøre i stedet for.

Det mener jeg er meget useriøst!!

Og fordi man lave udholdenhed i starten af en trænings periode, betyder det ikke at du ikke kan nå at opbygge hurtigthed og styrke senere. Og styrke er ikke alt. Du kommer meget længere ved en kombination af de forskellige kategorier.

Hvis du vil træne meget hurtighed, har du behov for udoldenhed for at kunne udfører mange træningspas, vil du undgå skader har du behov for styrke for at undgå skader i din hurtigheds træning. Vil du undgå skader har du brugfor mobilitet, der er mange faktorer som spiller ind...

Og jeg mener at der er mange forskellige typer spillere, runningback som er god til at gribe, tight end som er god til at løb. Cutting,springstyrke, eksplosiv, hurtighed, styrke, teknik, mobilitet til at kunne gribe en bold bag dig med fuldhastighed mod endzone. Man kan ikke bare sige at det er forkert og ikke begrunde det.

Du svarer overhovedet ikke på det jeg spørger om :blink:

Link to comment
Share on other sites

JonJak, kan næsten ikke holde op med at grine højlydt nu:

Det virke som uberiget kritik, fra en som kun træner styrke træning?

Ved nærmere kig i din log er det jo netop hvad, som kendetegner din træning. Du løfter vægte og dyrker atletik samt football. That it. Løfter vægte.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid før den reelle sæson du øger din laktisk kapacitet kan sikker gøre en forskel. Jeg siger ikke du skal træner efter dette princip hele sæsonen. Hvis du de først 2-3 uger øger din kapasitet mener jeg ikke det skader, disse fibre kan hurtigt ændres til mere eksplosive fibre igen.

Men for at kunne holde til hård træning i den efterfølgende periode kan det være et middel. Hvis du har mange løb i en kamp kan det jo også forkomme at der kommer laktisk aktivitet. Enten det eller du kan sænke din fart, derfor mener jeg ikke det kan skade i et mindre omfang i starten af en trænings periode og i en lille udstrækning :)

Det ville jeg f.eks mener at man så i super bowl, ved en interception til et TD :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid før den reelle sæson du øger din laktisk kapacitet kan sikker gøre en forskel. Jeg siger ikke du skal træner efter dette princip hele sæsonen. Hvis du de først 2-3 uger øger din kapasitet mener jeg ikke det skader, disse fibre kan hurtigt ændres til mere eksplosive fibre igen.

Men for at kunne holde til hård træning i den efterfølgende periode kan det være et middel. Hvis du har mange løb i en kamp kan det jo også forkomme at der kommer laktisk aktivitet. Enten det eller du kan sænke din fart, derfor mener jeg ikke det kan skade i et mindre omfang i starten af en trænings periode og i en lille udstrækning :)

Det ville jeg f.eks mener at man så i super bowl, ved en interception til et TD :)

Akkumulerer man laktik i kroppen under en amr. fodbold kamp er man ikke tilstrækkelig fysisk forberedt. EOD.

Laktisk arbejde skal ikke være tilstede i den fysiske forberedelse for en amr. fodbold spiller. End ikke en almindelig fodbold spiller. EOD.

Link to comment
Share on other sites

I min klub hvor jeg spiller er vanviddet på sit højeste:

10 x 100 meter sprint med incomplete recovery er ikke et særsyn. Vi kalder det Conditioning. :smile: Et ord, der ingen mening giver uden kontekst. Engang fik min træner mig til at hoppe over en lille hurdle med små steps i så lange sæt, i så mange sæt, indtil min lægmuskel bristede og jeg var ude af stand til at gå i to uger. Men her skal man huske på sit mantra "No Pain No Gain :devil: " - det var jo for mit eget bedste. Agility ladders og misforstået "agility" træning er varemærket til practices. Akkumulering af mælkesyre er godt, mener trænerne. Jo hårdere desto bedre og vi bliver rigtig udholden i kampene. :devil:

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Athlete X > Det kunne sgu være spændende at følge din egen træning! Men det var no go så vidt jeg husker?

Forresten, hvilken klub er det du spiller i? Jeg har en kammerat, der spiller for Århus Tigers og det kunne være sjovt at se en kamp :smile:

Edited by No6bach
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share