AVAVAVAV


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Hey

Hmm i Lørdags efter træning havde jeg lidt ondt i min skulder. Nærmest i selve skulder hovedet. Dvs på forsiden. Dog ikke noget jeg har tillagt større betydning.

Igår søndag , og natten til i dag har jeg været på rengøring. Da jeg vågnede i morges var det med ret store problemer med ryggen. Jeg har en kraftig spænding til venstre for mit højre skulder blad. Lige op mod ryg søjlen. Det føles ikke som om det er selve ryg søjlen der er problemet, men nærmest skuldren. Dog kommer det mest til udtryk når jeg skal bukke mig efter noget, eller bruge højre arm, især løfte den.

Jeg tog tre piller for at få musklerne til at slappe lidt af, i håb om at så ville det gå på plads. Men det gør umildbart meget lidt forskel.

Jeg har ikke haft ondt før i morges. dvs ikke under træningen, ikke efter, og ikke under rengøringen.

Er det fordi jeg har ligget forkert? eller kan det være noget andet.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det være at du har lavet en "uheldig" spænding på bagsiden af skulderen pga smerten på forsiden??

Har selv haft problemer på selv samme sted, dette efter nogle mislykkede akrobatiske manøvrer.. (Pigen tog dog ikke skade :lol: ) Nej, spøg til side:

Kan være facetledssyndrom, som det så smukt hedder.. Det er ikke sådan lige at gøre noget ved selv... Har du smerter ved rotation af columna? Hvis ja, i hvilken retning så?

Der er nogle som mener det hjælper at hænge i armene og "strække" kroppen ved førnævnte diagnose, eller få en til at løfte sig..

Som du kan se er det lidt svært at komme med et ordentligt råd... Du må i første omgang forsøge at få musklerne til at slappe af, som du allerede har gjort.. Evt med varme..og så forsøge at fortsætte (uden træning) med at bevæge dig som om intet var sket, idet en "skæv gang" kun vil gøre problemet værre... Og ellers fortsætte med dagligdags aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det være at du har lavet en "uheldig" spænding på bagsiden af skulderen pga smerten på forsiden??
Hmm det er jo svært at svare på. He jeg spørg lige min krop. Øjeblik. Arhh skod den svarer ikke.
columna

Hvad er det?

og så forsøge at fortsætte (uden træning)

NOOOOOOO

Jeg nægter at droppe træningen

Det skal lige siges, at jeg allerede nu kan bukke mig helt ned og røre jorden med finger spidserne, da jeg stod op, kunne jeg dårligt få et par bukser på.

(de lurede lidt da jeg kom på arbejde uden bukser hehe)

Link to comment
Share on other sites

>>Blackice

Jeg har lige haft samme underlige type skade i skuldren(højre) .. havde siddet og arbejdet(læst en lang artikel) og da jeg rejste lidt hurtigt fra min sidde stilling for at tage telefonen fik jeg en stærk smerte inde i skuldren.

denne smerte blev bare ved og ved. for ikke at fucke noget op holdt jeg pause de 5 dage hvor jeg havde ondt. men så 6 dag var det lisom væk ?. aner ikke om man kan belaste nogle never og derved få "skade lign." tilstand.

det skal lige siges at jeg trænede front skuldre på smithsmaskinen(et prøve sæt - og ja det stank) og måske kan den være opstået der og så være blevet trickert ved den lidt dårlige stilling jeg havde siddet i.

weird !!

Link to comment
Share on other sites

Yeps. Nu her hvor pillers virkning er ophørt, så er det lidt bedre end i morges, men det strammer stadig underligt når jeg bevæger min arm og bukker mig.

Men jeg prøver at træne i dag. så må vi se om det går. Ellers så har jeg ENDNU engang et smadret hst program. GRRR

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg er lidt i tvivl, men jeg har på fornemmelsen at jeg har lavet en "skade" af en eller anden art på min skulder.

Den smerte jeg beskrev igår på bagsiden af skuldren er helt væk. Men den på skulder hovedet er forværet.

Jeg ved ikke nok om det til at kunne beskrive om det er skulder hovedet, eller hvad.

Men her er lidt fejlfinding.

Armene ned langs siden, og føres op i luften, frem foran kroppen. Ingen smerte.

Her fra køres de ud så de står lige ud fra kroppen. Dvs man står som et T. Her kommer der kraftig smerte fra højre arm når jeg drejer i ledet.

(Kraftig smerte, er ikke så galt som det lyder, men en stærk ømhed, og iritation i ledet)

Holdes armene ned langs siden og føres direkte op som et T , altså ud fra kroppen paralel med gulvet, kommer samme resultat.

Hvad kan det være? Rotorchuffen?

Link to comment
Share on other sites

Kan desværre godt lyde som om det er rotor cuffen. Du skriver selv:

Her kommer der kraftig smerte fra højre arm når jeg drejer i ledet.

Når du drejer i leddet, aktiver du jo netop rotor cuffen. Hvis jeg var dig, ville jeg i hvert fald begynde på også at træne rotor cuffen.

MEN Blackice, hold nu en pause fra træningen og lad din skulder komme sig inden den igen bliver udsat for en stor workload. Ellers så kommer du til at døje med den meget længere end nødvendigt!

Se denne artikel specielt til genoptræning af rotor cuffen: Rotator Cuff Exercises

Edited by panser
Link to comment
Share on other sites

jeg frygtede godt at det ville blive svaret. Bræk.

den er virkelig øm i dag.

Det er så typisk. Lige når jeg var kommet godt igang med mit HST.

JEg har trænet rotorcuffen før i tiden, en gør det ikke mere. Må også erkende at min skulder får enorm stor belastning i mit HST program.

jeg prøver at køre nogle Movefree piller de næste par uger.

Link to comment
Share on other sites

Det var da noget værre pis med skulderen. Du må hellere igang med at træne noget rotator cuff. Og nu da du er it-svend, har du tænkt på om brug af musen kan have overbelastet skulderen. Jeg skifter selv mellem at bruge højre og venstre hånd til musen. Det var dælme svært at bruge den venstre i starten, jeg kunne næsten ikke finde ud af at dobbeltklikke med den, men man lærer det hurtigt. Tjek også din arbejdsstilling på diverse ergonomisites.

- Hvad er det for nogle movefree piller, har du evt. et link??

Mvh,

Torben

Link to comment
Share on other sites

De movefree er import fra USA. I DK er de kun lovlige til heste og som slik. De har været en bunke snak om dem i medierne, fordi at de er lovlige i alle nabo lande, men ikke kan blive godkendt i DK.

Virker fantastisk godt, og det er kun natur lægemidler.

Mht arbejdsstilling, så skifter jeg konstant arbejds stilling, så jeg tvivler på at det har haft noget at sige. Jeg sidder sjældent på samme måde ret lang tid af gange.

håber den skulder går i orden, så den er klar til i morgen, ellers torsdag. HEHE

Link to comment
Share on other sites

For mig kan det også meget vel lyde som en rotator cuff (eller hvorn det nu staves). Jeg har selv haft skaden, fra engang jeg svømmede.

Den forklaring vi fik: Var at det er en betændelse i en sene eller lignende, der løber ned gennem skulderen og fæstner på triciceps. Dem der fik skaden, var dem der rykkede meget triceps, og de store muskler omkring skulderen.

Det var heldigvis ret nemt at komme af med. :D I svømning bruger man primært øvelser med elastikbånd også kalde latex træning, til at styrke skulderen.

Link to comment
Share on other sites

hmmprf. Det er jeg næsten sikker på at den gør. Den har gjort det hele tiden i dips. Den er ikke vild med de mange sæt og reps hvor den bliver beslastet. Havde samme problem sidste gang jeg kørte HST. i De uger hvor jeg kører mange reps, der brokker den sig lidt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja det kunne selvfølgelig være jeg skulle gøre det. Men jeg vil tro at Flyers heller ikke er super godt for min skulder, generelt bliver min skulder rimelig mast i det program.

Pull downs, Cabel rows, skulder pres, Shrugs, flyers, dips, benchpres, Hammercurls,

Link to comment
Share on other sites

BLACKICE:

Når du er smertefri er du først i farezonen!

Så længe det gør ondt, skal man nok vare sig, men det er fristende at tro, at dagen efter smerten er ophørt, så er skaden ophelet, men det er desværre næsten ALDRIG tilfældet!

Træner man for længe med en IKKE ophelet skade, bliver en mindre akut skade let til en stor kronisk ditto!

Jeg vil derfor råde dig til at fare med lempe, undgå bestemte øvelser, og IKKE komme bare i nærheden af dine tidligere max. belastninger!

Du kan sikkert også med fordel kaste relativt høje doser EPA/DHA samt glucosamine og chondroitin efter skaden, idet dette alt andet lige gerne skulle reducere evt. inflamation og forkorte ophelingen.

I det hele taget er jeg af den opfattelse, at vægtfolk med fordel kan anvende disse ting forebyggende, selvom det selvfølgelig IKKE må anses for at være en blanco-check til overtræning eller dårlig form i udførelsen af øvelserne!

(Siger Jørgen, der har en lettere irriteret albue efter at have forsøgt sig med en personlig rekord i triceps mandag formiddag!)

Vi håber på din skulder arter sig, - og at du er så god som ny inden alt for længe, men i mellemtiden bør du nok se om du kan holde lidt igen, så skaden får en chance for at hele op hurtigst muligt!

Bon soir!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share