Kvinder og landevejscykling?


HB66
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere :smile:

Jeg cykler i en motionscykelklub, hvor kun nogle få af de 110 medlemmer er kvinder. Af disse få kvinder ser vi kun sjældent en af dem til træning, sikkert fordi de ved, at der ikke kommer andre kvinder!!

Jeg er med i et nydannet udvalg, hvor vi skal finde på og iværksætte tiltag til, at give flere kvinder lyst til at cykle i vores klub.

Men for at kunne udarbejde og iværksætte ovennævnte tiltag, er det nødvendigt, at kende årsagerne til, at kvinderne ikke søger ud i motionscykelklubberne.

Når man ser, hvor mange kvinder, der deltager i spinning ( typisk 2/3 af deltagerne på et hold ), så burde der være et enormt potentiale, for at få flere kvinder til at cykle på landevejen også eller hva'??

Er der nogle "spinning-kvinder" her på MOL, der ikke cykler i klub, der kan fortælle, hvorfor de ikke cykler i klub og, hvad der evt. kunne få dem til at prøve det?

Er der i øvrigt nogle, der har en mening om, hvorfor kvinder ikke cykler landevej ( set i forhold til, hvor mange kvinder, der går til spinning ) og, hvad der skal til, for at få dem ud i motionscykelklubberne?

Vh.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Dejavu.

Hej Salt!

Håber du kan leve med at jeg genoptager problemstillingen. Første gang jeg spurgte folk herinde om samme ( godt husket forøvrigt :smile: ), var jeg bare almindelig nysgerrig, nu skal jeres svar og erfaringer som beskrevet bruges i et udvalgsarbejde

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det er en god blanding af flere faktorer, der er med til at holde kvinderne væk fra klubberne og tildels også landevejen.

Først om fremmest tager landevejscykling tid, hvilket ikke altid harmonerer sammen med en kvindes hverdag, bestående af børnepasning, vasketøj og madlavning.

Det er meget firkantet sat op, I know, men mange kvinder vil vælge husholdingen frem for 3 timer i sadlen sammen med gutterne i klubben.

En anden ting der også holder kvinderne væk fra landevejen, er at det kræver en masse grej i form af cykel, udstyr til påklædning, men også slanger, dækjern, kædeolie, div. special værktøj samt andre lignende sager. Først og fremmest koster det penge at erhverve, men ikke at forglemme, så er det bare primært ting der normalt høre hjemme i en mandeverden. Står man uden nogen form for viden om hvordan man lapper en slange, skifter et dæk eller rengør en kæde, så tror jeg at 98% af alle kvinder vil vælge den nemme løsning - nemlig spinningcyklen.

8 ud af 10 kvinder der cykler i klub, gør det fordi deres mand også cykler der. Det giver en fordel for kvinden, da hun ikke selv skal tænke på den problemsstilling det kan være, når der skal repereres eller vedligeholdes på cyklen. Det gør manden, da det betragtes som en selvfølge.

Mit tredje og sidste bud handler om uvidenhed og for lidt tilgængelig information, om hvad der foregår i en cykelklub. Hvor stærkt køres der? Hvad sker der hvis man punkterer? Står man så alene på Lars Tyndskids mark efterladt af resten af flokken? Hvor langt kører man osv.

Når man er nystarter har man et kæmpe informationsbehov, da man derigennem opnår tryghed. Det kræver mod at stille om til fællestræning for første gang, og kan man ikke søge informationen kan fortabelsen nemt tage over, og valget falder derfor på spinningcyklen.

De åbenlyse fordele ved spinning fremfor landevejen er fleksibiliteten, tiden der skal bruges til selve træningen samt forholdene hvorunder man træner. Når du dukker op til din første spinningtime, bliver du nurset igennem af en kyndig instruktør. Møder du op i cykelklubben bliver du også velmodtaget, men derefter placeret sammen med C truppen. Måske man kunne drage fordel af at køre nogle opstartshold i klubberne?

Min baggrund for ovenstående påstand er en god blanding af erfaring fra både cykelklub samt fitness centret. Jeg er selv af hunkøn, har kørt i klub i flere år samt undervist som spinning instruktør i 6 år.

Jeg ærger mig ofte over at så få kvinder vælger landevejen, men fortænker dem egentlig ikke i at gøre det. I min verden hænger noget af fornøjelsen ved landevej sammen med, at man selv kan håndtere de problemer der opstår undervejs (fx. punktering) og samtidigt også vedligeholdelsesdelen. Jeg vil ikke være afhængig af at tigge mig til hjælp hos en mand, fordi mine egne evner ikke rækker. :crazy:

Det er jeg så heldigvis heller ikke længere, men jeg skulle også overskride et par grænser inden jeg nåede dertil.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie!

Tak for dit svar, som jeg synes indeholder mange interessante betragtninger. Dem kan vi helt sikkert bruge til noget i vores udvalgsarbejde :4thumbup:

Mvh.

Fyssen

Jeg tror at det er en god blanding af flere faktorer, der er med til at holde kvinderne væk fra klubberne og tildels også landevejen.

Først om fremmest tager landevejscykling tid, hvilket ikke altid harmonerer sammen med en kvindes hverdag, bestående af børnepasning, vasketøj og madlavning.

Det er meget firkantet sat op, I know, men mange kvinder vil vælge husholdingen frem for 3 timer i sadlen sammen med gutterne i klubben.

En anden ting der også holder kvinderne væk fra landevejen, er at det kræver en masse grej i form af cykel, udstyr til påklædning, men også slanger, dækjern, kædeolie, div. special værktøj samt andre lignende sager. Først og fremmest koster det penge at erhverve, men ikke at forglemme, så er det bare primært ting der normalt høre hjemme i en mandeverden. Står man uden nogen form for viden om hvordan man lapper en slange, skifter et dæk eller rengør en kæde, så tror jeg at 98% af alle kvinder vil vælge den nemme løsning - nemlig spinningcyklen.

8 ud af 10 kvinder der cykler i klub, gør det fordi deres mand også cykler der. Det giver en fordel for kvinden, da hun ikke selv skal tænke på den problemsstilling det kan være, når der skal repereres eller vedligeholdes på cyklen. Det gør manden, da det betragtes som en selvfølge.

Mit tredje og sidste bud handler om uvidenhed og for lidt tilgængelig information, om hvad der foregår i en cykelklub. Hvor stærkt køres der? Hvad sker der hvis man punkterer? Står man så alene på Lars Tyndskids mark efterladt af resten af flokken? Hvor langt kører man osv.

Når man er nystarter har man et kæmpe informationsbehov, da man derigennem opnår tryghed. Det kræver mod at stille om til fællestræning for første gang, og kan man ikke søge informationen kan fortabelsen nemt tage over, og valget falder derfor på spinningcyklen.

De åbenlyse fordele ved spinning fremfor landevejen er fleksibiliteten, tiden der skal bruges til selve træningen samt forholdene hvorunder man træner. Når du dukker op til din første spinningtime, bliver du nurset igennem af en kyndig instruktør. Møder du op i cykelklubben bliver du også velmodtaget, men derefter placeret sammen med C truppen. Måske man kunne drage fordel af at køre nogle opstartshold i klubberne?

Min baggrund for ovenstående påstand er en god blanding af erfaring fra både cykelklub samt fitness centret. Jeg er selv af hunkøn, har kørt i klub i flere år samt undervist som spinning instruktør i 6 år.

Jeg ærger mig ofte over at så få kvinder vælger landevejen, men fortænker dem egentlig ikke i at gøre det. I min verden hænger noget af fornøjelsen ved landevej sammen med, at man selv kan håndtere de problemer der opstår undervejs (fx. punktering) og samtidigt også vedligeholdelsesdelen. Jeg vil ikke være afhængig af at tigge mig til hjælp hos en mand, fordi mine egne evner ikke rækker. :crazy:

Det er jeg så heldigvis heller ikke længere, men jeg skulle også overskride et par grænser inden jeg nåede dertil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede med en veninde om det i weekenden - der er spinninginstruktør - og hendes rationale var ret simpelt. Spinning er kredsløbstræning hvor man tilfældigvis bruger en stationær cykel, så nej - der er slet ikke "et enormt potentiale, for at få flere kvinder til at cykle på landevejen også eller hva'??" fordi de ikke er interesseret i at cykle per se, men i forbrænde fedt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede med en veninde om det i weekenden - der er spinninginstruktør - og hendes rationale var ret simpelt. Spinning er kredsløbstræning hvor man tilfældigvis bruger en stationær cykel, så nej - der er slet ikke "et enormt potentiale, for at få flere kvinder til at cykle på landevejen også eller hva'??" fordi de ikke er interesseret i at cykle per se, men i forbrænde fedt.

Hej tjr - jeg er i princippet enig med dig, ja jeg har sågar selv tænkt tanken, at de fleste af "spinning-kvinderne" ikke er "cykel-bevidste", forstået på den måde, at deres konditionstræning ligesåvel kunne være foregået på et løbebånd, cross-trainer, romaskine el.lign. Men jeg vil stadig mene/håbe, at når der trods alt er så mange kvinder der gider at sidde indendørs og knokle på en stationær cykel, så må der da være en rimelig chance for at lokke nogle af disse kvinder med ud på landevejen, hvis bare man sørger for at gøre det på deres præmisser, så det bliver en god førstegangs-oplevelse.

Og det er netop disse præmisser jeg spørger til, så vi kan lokke kvinderne med til træning, og så vi ikke skræmmer dem væk, når vi endelig har fået fat i dem.

Hilsen.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at cykling som det køres i dag, er for intensivt for fleste kvinder. Det er jo ikke nogen dans på roser når man sidder på puls over 90% i forvejen og der så bliver åbnet for finalen i en skilte/bakkespurt.

Med tanke på hvor mange kvinder der træner på ingen intensitet overhovedet, så er der ret få som er villige til at træne igennem. Og af dem, vil der være ganske få som er interesserer i af det altså gør naller når bølgerne går højt.

Se på motionsløbene, hvor de stille op på retrocykler med kurv både for og bag. Mændene vil have chip, så de kan få en tid.

Eller til spinning, når en serie er slut. Der går få sekunder, så sidder veninderne og kagler lystigt. Mændende sidder og gisper efter luft.

Cykling udover på hyggekørselsniveau er bare hårdt, komboen mellem høj puls og der samtidigt skal leveres max tryk i pedalerne, bliver aldrig let.

Der er naturligvis kvinder der synes det er fedt at æde sig selv, men potentialet er lille.

Jeg håber at jeg tager fejl, men tror ikke på at landevejscykling nogensinde bliver den store kvindemagnet. Det er alt for mange faktorer som peger den forkerte vej; får man løst den ene, er der stadig mange knaster tilbage. Helt ned til at man bliver solbrun på en grim måde.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ha ha Gregers, den med at blive solbrun på den forkerte måde var god :laugh:

Ikke desto mindre har du ret, både med det med farven men også mht. intensiteten. Efterhånden har diverse pulssystemer jo fundet sin faste plads i spinninglokalerne. Desværre med det usikkerhedsparameter at kunderne som oftes ikke kender deres maxpuls.

Tendensen er ofte, at kvinderne sidder og knokler med en puls på ca. 90% af max igennem hele timen, for efterfølgende knap nok have en sveddråbe på panden :innocent:. Øhhhh....... :innocent:

Mændene knokler som regel hårdt og stabilt - selvfølgelig med undtagelser......

Nu hører jeg selv til blandt undtagelserne qua mit køn, så ovenstående skal ikke opfattes som nogen mandschauvinistisk øvlen eller mangel på respekt for den sags skyld. Der ER bare en mental forskel på opfattelsen af hvad hårdt arbejde består af.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Jeg har også undret mig over denne problemstilling, og svarene hidtil har nok dækket det meget godt af.

Du skal blot huske også at vende problemstillingen på hovedet: Langt, langt de fleste af de mænd, der går til spinning, kører jo heller ikke på landevejen. Jeg ser det ikke som en naturlig udvikling, at man begynder på spinning og dernæst "glider videre" til landevejscykling. Det er to helt forskellige træningsformer – for både mænd og kvinder.

Enkelte, der går til spinning, forsøger sig på et tidspunkt med landvejescykling. Og en hel landevejsryttere/-motionister trækker ind i fitnesscentret og spinner om vinteren på grund af dårligt vejr og isglatte veje. Men for størsteparten af spinnerne ligger landevejscykling formodentlig lige så fjernt som curling og bridge smile.gif

At spinning så tiltrækker en større procentdel kvinder end landevejscykling generelt, er der vist kommet nogle gode bud på i de ovenstående indlæg. Dertil skal vel også lægges historisk betingede faktorer. Cykling har "pr. tradition" været en mandesport, mens kvinder fra starten har været rigt repræsenteret i fitnesscentrene …

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsa... Jeg er en af de piger der overvejer at starte på landevejen og er da også så småt på vej. Jeg synes lige jeg ville skrive et par da jeg også synes det er enormt ærgeligt at så få piger cykler på landevejen.

Det er svært at finde et sted hvor man kan komme "godt igang" selvfølgelig er der klubber rundt om i landet som har enkelte kvinder og jeg er sikker på at man ville være mere end velkommen. Det er min overbevisning af jeg ville stoppe ret hurtigt hvis jeg skulle træne sammen med drengene fra begyndelsen af. Det vil helt klart være rart at kunne træne med andre piger på ens eget niveau. Specielt mens man er "begynder"

Der er det med ustyret, det er jo vigtigt at man har en cykel der er i nogenlunde stand, nu er jeg selv heldig at have en cykel jeg kan starte på, men jeg har forsøgt at få nogle af mine veninder (som også kører meget spinning) med på ideen, netop for på den måde at have nogle at dele det med, men de er ikke rigtigt med på ideen da de ikke har cykel.

Når jeg ser på min kæreste som også kører på landevejen, så ser jeg at det sociale er en stor del af motivationen, de hygger sig når de er ude specielt her i vintermånederne. Det er svært at tage sig sammen når man skal starte alene (for at lære det og komme i form) og så vælger man spinning cyklen istedet.

Jeg har forsøgt at finde viden osv på internettet, men det er stort set umuligt at finde noget om kvindecykling på internettet. På sjælland virker det til at de seje sild har fået et super sammenhold, men der findes ikke pt. sådan noget der hvor jeg kommer fra.

Og som også nævnt så er det måske svært at afsætte den tid til det som man godt ved det kræves for at blive god nok til at kunne køre med drengene osv, som pige har man måske lidt for mange jern i ilden og veninder der skal plejes osv.

Ved ikke om ovenstående kan bruges, men det var lidt lidt fra en spinning pige som måske snart kan ses på landevejen også :o)

Link to comment
Share on other sites

Hej Sportine :smile:

Tak for dit svar, som absolut kan bruges. Det er jo netop sådan nogen som dig, jeg forestiller mig findes derude, og som med den rette støtte, kan "overtales"/overbevises" om, hvor fedt det er at køre landevejscykling.

Dit svar kommer med i den gryde, som vi skal koge suppe på, så vi kan få iværksat nogle tiltag, som i piger/kvinder vil synes om.

HIlsen.

Fyssen

Hejsa... Jeg er en af de piger der overvejer at starte på landevejen og er da også så småt på vej. Jeg synes lige jeg ville skrive et par da jeg også synes det er enormt ærgeligt at så få piger cykler på landevejen.

Det er svært at finde et sted hvor man kan komme "godt igang" selvfølgelig er der klubber rundt om i landet som har enkelte kvinder og jeg er sikker på at man ville være mere end velkommen. Det er min overbevisning af jeg ville stoppe ret hurtigt hvis jeg skulle træne sammen med drengene fra begyndelsen af. Det vil helt klart være rart at kunne træne med andre piger på ens eget niveau. Specielt mens man er "begynder"

Der er det med ustyret, det er jo vigtigt at man har en cykel der er i nogenlunde stand, nu er jeg selv heldig at have en cykel jeg kan starte på, men jeg har forsøgt at få nogle af mine veninder (som også kører meget spinning) med på ideen, netop for på den måde at have nogle at dele det med, men de er ikke rigtigt med på ideen da de ikke har cykel.

Når jeg ser på min kæreste som også kører på landevejen, så ser jeg at det sociale er en stor del af motivationen, de hygger sig når de er ude specielt her i vintermånederne. Det er svært at tage sig sammen når man skal starte alene (for at lære det og komme i form) og så vælger man spinning cyklen istedet.

Jeg har forsøgt at finde viden osv på internettet, men det er stort set umuligt at finde noget om kvindecykling på internettet. På sjælland virker det til at de seje sild har fået et super sammenhold, men der findes ikke pt. sådan noget der hvor jeg kommer fra.

Og som også nævnt så er det måske svært at afsætte den tid til det som man godt ved det kræves for at blive god nok til at kunne køre med drengene osv, som pige har man måske lidt for mange jern i ilden og veninder der skal plejes osv.

Ved ikke om ovenstående kan bruges, men det var lidt lidt fra en spinning pige som måske snart kan ses på landevejen også :o)

Link to comment
Share on other sites

Noget af det sjoveste er dog at et af de motionscykelløb i Danmark der har flest deltagere er Tøserunden, som jo selvfølgelig kun er for kvinder. 5500 kvinder der hopper op på en cykel og kører 111 km. Godt nok ikke alle på racercykler, men det er trods alt bemærkelsesværdigt. Til sammenligning har Sjælsø Rundts rute på 125 km kun små 200 kvinder tilmeldt.

Ud fra det må man vel konkludere at kvinder satser på det sociale med andre kvinder frem for med mænd. Og kan man bebrejde dem? Hvad sker der når der kommer en pige på en racercykel til en motionsklub der er domineret af mænd? Alle mændene puster sig op og skal vise hvad de kan, og så bliver hun måske kørt agterud. Alternativt sker der det at mange af mændene bliver bange for at hun skal være bedre end dem, og så kører de nedladende. Jeg har set det før i CCH hvor der var en bestemt rytter der satte sin fart op hver gang han var ved at blive overhalet af en kvinde.

Jeg tror at hvis man skal gøre det mere attraktivt for kvinder at køre med i klubber, så skal man lave deciderede kvindehold.

Link to comment
Share on other sites

Kermit, jeg er fuldstændig enig! F.eks kunne jeg aldrig drømme om at stille op til træning der hvor min kæreste træner hvor de kun er mænd. Jo hvis jeg var rutineret og jeg vidste at jeg kunne følge med så ville jeg måske, men så længe det ikke er tilfældet så er der for mange "spil" som gør at man som kvinde ikke har lyst.For det første gider man ikke være en klods om benet og man gider specielt heller ikke være til grin. Samtidig har jeg hørt en del lidt fordomsfulde udsagn om kvindecykling blandt mændende så det er ikke ligefrem fordi man starter ud med selvtilliden i top. Når jeg har været ude på racercyklen sammen med kæresten kan jeg jo også konstatere at jeg på ingen måde kan følge med, og det ville kun være pinligt at skulle ud sammen med ham og kammeraterne.

Det er da en smule bemærkelsesværdigt at man som kvinde (med en omgangskreds af mandlige cykelryttere) synes det er næsten pinligt at gå i krig med raceren og i mit tilfælde faktisk holder det for sig selv, fordi jeg ikke føler der er er noget sted man kan få den rette start.

Jeg håber det lykkedes at lave om på det før eller siden.

Link to comment
Share on other sites

Kermit har uden tvivl fat i det rigtige.

MEN (sådan et er der jo altid). Hvis cykelklubben er stor nok, så vil man jo typísk dele op i flere hold. Er man ikke for fin til det, så kan man starte hos "pensionisterne" som (i hvert fald i CCHillerød) også huser en del kvinder. Stemningen dér, er også meget mindre konkurrenceorienteret. Mange af dem rykker senere op på hold 1 og finder sammen i intervaltræningen hvor de langsommeste grupper starter først så man er færdig nogenlunde samtidigt, så ingen er klods om benet.

Det er et spørgsmål om at strukturere træningen. Jeg kender ikke så mange cykelklubber, men i Hillerød er der overraskende mange kvinder til fællestræning. Og i begge ender af fart-skalaen. Det er ikke umuligt.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Der skal en stor indsats til at få kvinderne på landevejen. Det er næsten et must, at der bliver oprettet specielle kvindehold, ellers er de fleste for usikre på at komme igang.

Men det kan godt lade sig gøre - der er gangsk mange kvinder i den klub, jeg kører i. Dog bliver langt de fleste på kvindeholdet, der er ikke mange der har lyst til at komme op og køre med mændene, hvor man risikerer at blive en belastning for de andre. Men det gør jo ikke noget...de er på cyklen og det er det vigtigste.

Der er blevet nævnt en masse gode grunde til at kvinder holder sig væk fra cykelklubberne, som jeg er helt enig i. For mit eget vedkommende var den største grund, at jeg ikke troede jeg var i god nok form og troede at niveauet var for højt(blev heldigvis modbevist meget hurtigt). Men jeg tror egentlig at der i de fleste klubber er hold på alle niveaur, så man skal nok finde noget der passer til én.

OG..

Cykling udover på hyggekørselsniveau er bare hårdt, komboen mellem høj puls og der samtidigt skal leveres max tryk i pedalerne, bliver aldrig let.

Der er naturligvis kvinder der synes det er fedt at æde sig selv, men potentialet er lille.

Lige dér ligger den største del af svaret, tror jeg! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Det er min erfaring fra cykelklubben ABC, at man sagtens kan komme op på en stor andel kvindelige cykelryttere, der træner med på lige vilkår. Men der har de også Seje Sild Cykler som "indslusning", så pigerne ofte har kørt en del med andre piger, og så prøver kræfter med en blandet cykelklub bagefter.

Derfor kan jeg kun give de foregående ret i, at det nok er en meget god ide med rene kvindehold/-klubber, hvor der er mulighed for at prøve træningen af uden risiko for at "blive tromlet" af herrerytterne.

Jeg er også medlem af en motionscykelklub, og der er der også næsten altid piger/kvinder/damer med i træningen. Hverken her eller i cykelklubben har jeg nu oplevet nogen nævneværdig forskelsbehandling, og det virker heller ikke som om, at der er herrer med i træningen, der har "ondt i røven" over, at pigerne blander sig. Så når først de indledende hurdles er overvundet, fungerer det uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt forstå, at kvinder med manglende træningserfaring samt moderat kendskab til cykling, kan føles sig lidt skræmt af de mandsdominerede cykelklubber. Når det så er sagt, så tror jeg som oftes at der er tale om et "fiktivt spøgelse".

Min opfattelse er nemlig, at langt de fleste klubber byder kvinderne velkomne og gerne ser en masse tøser blandt medlemmerne.

Personligt fik jeg en god modtagelse, da jeg for nogle år siden troppede op for første gang.

Vejle Cykel Motion havde annonceret sæsonstart, med et lille opslag i den lokale avis, hvor der samtidigt stod at insteresserede kunne møde op til en prøvetur. Det benyttede jeg mig af.

OK, jeg var da lidt smånervøs inden afgang, da jeg var helt grøn på cyklen og knap nok selv kendte mit eget niveau. Men da jeg først var afsted gik det over al forventning. Det skal lige siges at jeg blev sat hver gang det gik det mindste op af bakke, men hver eneste gang var der søde mænd der stod parat til at samle mig op.

Der var ingen sure miner - tvært imod :4thumbup:

De følgende måneder, hvor jeg stadig var grøn i gamet, kørte jeg med klubben to gange pr. uge. Jeg hørte stadig til det tynde øl, men oplevelsen var altid god.

Nu hører jeg ikke længere til den tunge del af feltet, hvilket jo er fedt.

Det ændrer dog ikke ved, at mændene forsat er meget opmærksomme fx. ved defekt :smile:

Nogen form for ond konkurrence à la det som Kermit nævner, har jeg ALDRIG oplevet. Og helt ærlig mænd, det må I sgu holde jer for gode til, hvis I da vel og mærket er interesseret i at se nogle chick´s på landevejen!

Link to comment
Share on other sites

Mit budskab med ovenstående indlæg var egentlig blot, at opfordre kvinderne til at komme afsted trods alle fordomme om, hvad der må vente dem.

Oplevelsen vil med garanti være langt bedre end forventet :bigsmile:

Og vedr. tempoet, så har de fleste større motionsklubber også et D hold besat med tungere mænd, hvor tempoet ikke er skyhøjt. Her burde de fleste kvinder i nogenlunde form også kunne være med.

Link to comment
Share on other sites

Som trådstarter må jeg sige, at jeg er meget glad for de svar i er kommet med. I har bekræftet mange af de teorier og tanker jeg selv gik med, samt kommet med betragtninger eller forslag, jeg måske ikke selv var kommet i tanke om :bigsmile:

Jeg føler, at jeg er ved at have godt med brugbart "materiale", som jeg kan gå videre til bestyrelsen med. Spændende at se, hvad de siger til det!

Tak for hjælpen.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er ivrig spinning-udøver eller hvad de ender med at kalde det.

Og ja, for mig er landevejscykling lige så langt væk som bridge..Alle løbere er vel heller ikke potentielle fodboldspillere der bare skal indfanges så vi kan lave danmark om til en nation af fodboldhold?

Spinning er en fed træningsform hvor man på få minutter kan være helt oppe at presse sig selv til det yderste.. det kan man ikke på en landevejscykel, man skal jo stadigvæk kunne styre og orientere sig, se efter andre idioter på vejen etc. Og allerede der har jeg tabt interessen. Desuden skal man sørge for at gemme energi til hjemturen, også kedeligt for mig, jeg vil hellere give den fuld gas og så måske slutte lidt før fordi jeg bare er kørt HELT tør. Desuden kommer bakkerne først når de rent faktisk er der, ikke når jeg vælger dem.

Og hvis vi så oven i det lægger en ikke ubetydelig mængde udstyr, og klargøring. Så er spinning og landevejscykling to helt forskellige planeter. Ligesom at løbe en tur i en skov eller løbe rundt på en fodboldbane efter en bold for at vinde. Samme bevægelse, men ellers forskellige verdener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ivrig spinning-udøver eller hvad de ender med at kalde det.

Og ja, for mig er landevejscykling lige så langt væk som bridge..Alle løbere er vel heller ikke potentielle fodboldspillere der bare skal indfanges så vi kan lave danmark om til en nation af fodboldhold?

Spinning er en fed træningsform hvor man på få minutter kan være helt oppe at presse sig selv til det yderste.. det kan man ikke på en landevejscykel, man skal jo stadigvæk kunne styre og orientere sig, se efter andre idioter på vejen etc. Og allerede der har jeg tabt interessen. Desuden skal man sørge for at gemme energi til hjemturen, også kedeligt for mig, jeg vil hellere give den fuld gas og så måske slutte lidt før fordi jeg bare er kørt HELT tør. Desuden kommer bakkerne først når de rent faktisk er der, ikke når jeg vælger dem.

Og hvis vi så oven i det lægger en ikke ubetydelig mængde udstyr, og klargøring. Så er spinning og landevejscykling to helt forskellige planeter. Ligesom at løbe en tur i en skov eller løbe rundt på en fodboldbane efter en bold for at vinde. Samme bevægelse, men ellers forskellige verdener.

Ja, hvis alle spinnende piger/kvinder har det som dig, så får vi svært ved at lokke nogle hunkønsvæsener med ud på landevejen, men så slemt står det forhåbentligt heller ikke til.

Men god fornøjelse med spinningen. Du har helt sikkert fundet den rette motionsform for dig.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej igen :smile:

Så har vi forelagt bestyrelsen vores "markedsanalyse", og den blev modtaget meget positivt.

Vi har således deres fulde opbakning og støtte til at arbejde videre med vores ideer og initiativer, så vi kan få dem ført ud i livet.

Så nu skal vi, i udvalget, mødes imorgen og igang med "det praktiske arbejde" - spændende.

Tak til alle der bidrog til debatten.

Mvh.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hejsa!

Jeg er selv ved at overveje at begynde med landevejscykling - men som der er skrevet længere nede også, så er det bare som om, at det er en lidt svær verden at komme ind i som kvinde.

Syntes det er svært at finde ret meget på nettet om det - både hvad angår klubber, men også bare det "hvordan gør man" - "hvad kræver det" osv osv.

Desuden aner jeg intet om det at lappe en cykel - smøre kæde osv, så det skal jeg først lære. Nu er jeg heldig at jeg arbejder et sted hvor der er nogen cykelryttere, og de vil meget gerne hjælpe mig i gang - men.. stadig..

Desuden syntes jeg ikke det er så nemt at finde klubber hvor der også er kvinde, eller hvor der er plads til en nybegynder uden den store kondi eller erfaring.

Nu træner jeg i OBBC i Odense, og de er lige ved at starte et cykelhold op nu, og der springer jeg med på - og der kan jeg se, at der faktisk ser ud til at være en ok tilslutning af kvinder også. Måske netop fordi de har skrevet "alle kan være med".

Jeg spinnger også - og min tro er, spinning og landevejscykling er 2 meget meget forskellige måder at motionere på, og det ene udelukker ikke, i min verden, det andet. Jeg vil fortsætte med begge motionsformer i hvert fald :)

Anyway... jeg er HELT grøn.. så er der nogen gode råd i vil liste afsted til mig i den forbindelse her, nogen gode links med information eller lignende, så send dem endelig afsted til mig i en pb eller her :-D

Hej MOL'ere :smile:

Jeg cykler i en motionscykelklub, hvor kun nogle få af de 110 medlemmer er kvinder. Af disse få kvinder ser vi kun sjældent en af dem til træning, sikkert fordi de ved, at der ikke kommer andre kvinder!!

Jeg er med i et nydannet udvalg, hvor vi skal finde på og iværksætte tiltag til, at give flere kvinder lyst til at cykle i vores klub.

Men for at kunne udarbejde og iværksætte ovennævnte tiltag, er det nødvendigt, at kende årsagerne til, at kvinderne ikke søger ud i motionscykelklubberne.

Når man ser, hvor mange kvinder, der deltager i spinning ( typisk 2/3 af deltagerne på et hold ), så burde der være et enormt potentiale, for at få flere kvinder til at cykle på landevejen også eller hva'??

Er der nogle "spinning-kvinder" her på MOL, der ikke cykler i klub, der kan fortælle, hvorfor de ikke cykler i klub og, hvad der evt. kunne få dem til at prøve det?

Er der i øvrigt nogle, der har en mening om, hvorfor kvinder ikke cykler landevej ( set i forhold til, hvor mange kvinder, der går til spinning ) og, hvad der skal til, for at få dem ud i motionscykelklubberne?

Vh.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share