SVB - På vej tilbage til vægtløftning


SVB
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Så blev det min tur til at prøve det her nymoderne log halløj... :4thumbup:

Lidt stats:
Alder: 25
Højde: 1.83
Vægtt: 85kg

Jeg har tidligere løbet en del, og nåede at gennemføre 2 ½marathon inden jeg pådrog mig et 8mm konturspring i talus, som satte en stopper for alt løb over længere distancer. Da min løbe-karriere var færdig, skulle jeg finde noget andet at kaste mig over og det blev så styrketræning. Indtil videre er det blevet til 2½ år, mere eller mindre seriøst. Jeg har kørt fullbody størstedelen af tiden og en smule HST.

Foruden styrketræningen bliver det til lidt MTB, svømning, mindre løbeture og en sjælden omgang crossfit.

I dag har jeg påbegyndt min første cyclus af Wendlers 5/3/1, forud for det lavede jeg en 1RM test af de 4 hovedløft i programmet, pt ser det således ud:

Squat: 130kg
Dødløft: 140kg
Skulder press: 52,5kg
Bænk: 107,5kg

Programmet bygger ser således ud:

Mandag:
Skulder pres
Chin-ups
Dips
Toes to bar

Onsdag:
Dødløft
Hanging leg-raise
Power clean
GHR

Fredag:
Bænk press
BW Rows
Push-ups
RC

Lørdag:
Squat
Nordic hamstring
Front squat
Lunges


Så skal der logges... :superman:

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 1, uge 1, 1. cyklus

Opvarmning:

- 5min sjip

- Diverse skulder opvarmnings øvelser, dislocaters m.m.

Skulder press:

8x20

8x20

5x30

5x35

11x40

Chin-ups:

5

5

5

5

5

Dips:

12

12

12

12

11

Toes to bar:

6

6

6

Diverse RC øvelser

Aftentræning i FW. Vold mange mennesker, det var dog ikke et problem at komme til, hvilket var pænt nice! Skulderene har brokket sig lidt her på det sidste, men jeg mærkede da absolut ingenting til dem i dag. Kan mærke jeg lige skal vende mig til den kortere træning i forhold til tidligere fullbody programmer, men jeg tror det bliver godt. De kortere styrketræningspas åbner op for lidt ekstra kredsløbstræning, så jeg måske kan få mig noget af det dersens kondi! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 2, uge 1, 1. cyklus

Opvarmning:

- 5min løb

- Styrketræning med kæresten, det blev til lidt squat, bobr og skulder press. Kørte samme vægt som hende, total bonus opvarmning. :w00t:

Dødløft:

8x60

8x60

5x82,5

5x95

7x107,5

5x90

Hanging leg raises:

5 set af 14 reps

Hang clean:

5x20

5x40

5x50

Power clean:

5x1 60kg

Nordic hamstring:

4 set af 5 reps

OK træning i dag, dog ikke så meget overskud i det sidste dødløfts sæt. Når jeg kommer over 5 reps med tung belastning synes jeg den begrænsende faktor bliver udholdenhed i erector spinae. Kunne være man skulle overveje noget statisk træning af erector banditterne...

Synes jeg er pænt DOMS'et fra forrige træning. Tror min krop skal omstille sig fra et fullbody til Wendlers over-/underkrop split. Jeg har valgt hovedsageligt kropsvægts øvelser som ass. øvelser, simpelthen for at få lidt variation fra hvordan jeg normalt ellers træner.

Næste træning på fredag bliver noget bænk halløj, det skal nok blive godt! :weight_lift:

Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 3, uge 1, 1. cyklus

Dagens træning så således ud...

Bænk press

15x20kg

10x40

10x50

5x62,5

5x72,5

10x82,5

10x70

BW Rows

10 (8 chest to bar)

10 (8)

9 (5)

9 (5)

9 (5)

Plyo armstrækkere: (den ene arm 90 grader ud fra kroppen og den anden 45 grader. Hånden på den arm der er 90 grader ud fra kroppen er hævet 2cm over jorden ved hjælp af en vægtskive. I toppen af pushup'en bytter armene plads. Jeg håber det giver mening... :nonono:

8

8

8

8

8

RC (med. og lat. rot.)

12x6,5kg

12x6,5

12x6,5

Jack-knife

3x?

Pænt ømme hamstrings fra forrige træning. Har holdt en lille pause fra at køre bænkpress, så det var nice at få den ind i programmet igen.

God fredag aften derude :smile:

Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 4, uge 1, 1. cyklus

Squat

10x20

10x50

8x60

8x60

5x77,5

5x87,5

9x100

5x80

Hang clean

5x40

5x40

Power clean

1x60

1x60

1x60

1x60

1x60

DB Lunges

10x(2x20kg)

10x(2x20kg)

10x(2x20kg)

10x(2x20kg)

10x(2x20kg)

Arm-cyklings-maskine-bandit:

4,5km på 10min... Just for the hell of it...

Afveg en del fra programmet i dag, i forhold til ass. øvelser, da jeg kunne mærke mine hamstrings ikke var friske endnu fra sidste omgang nordic hamstring. Squatten kørte godt idag med god dybde, overraskede mig selv med 9 reps på 100kg, tror det må være en rep rekord. :superman: bliver spændende med næste uge 3reps tema, det kan kun blive godt!

Fortsat god weekend derude...

Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 1, uge 2, 1. cyklus

Så blev det tid til anden uge af Wendler, indtil videre synes jeg sku egentligt ret godt om programmet/progressionen. De 4 træninger i uge 1 resulterede i hvert fald i en god omgang DOMS, det var måske også på tide med lidt variation fra mit gamle prog.

Skulder press:

10x20

10x20

3x32,5

3x37,5

10x42,5

6x40

6x40

Chinups

5

5

5

5

5

Dips

12xBw (omkring de 85kg)

12

12

12

12

RC (med. og lat. rot.)

12x6,25kg

12x6,25

12x5

EZ curls

8x stang + 10

8x stang + 20

8x stang + 22,5

8x stang + 25

Sluttede af med nogle omgange 500m roning, hurtigste tid blev 1min 35sek... :nonono:

Som skrevet tidligere er jeg glad for programmet, tror dog jeg har sat min 1RM ret lavt, da jeg som i dag eksempelvis tager 10 reps i det sidste sæt skulder press... Måske man skulle springe 5kg op i vægt på skulder press til næste cyklus, i stedet for 2,5?

Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 2, uge 2, 1. cyklus

Opvarmningen bestod af ca. 20min kredsløbs gøjl...

Dødløft:

8x60

8x60

3x87,5

3x100

7x112,5

Hanging leg raises

14

14

14

14

14

Hang clean:

5x40

5x50

Power clean:

1x60

1x60

1x60

1x60

1x60

Nordic hamstring:

5

5

5

5

5

Turbo træning i dag, centeret var max fuldt af mennesker -> klaustrofobi -> hurtig træning...

Link to comment
Share on other sites

Så stod den på fedtprocents målinger m.m. i fysiologi-timen idag. Det er måske ikke lige så træningsrelevant, men jeg tænkte at jeg lige ville poste de forskellige målte værdier her i loggen alligevel. Just for the hell of it! :w00t:

THR:

Første måling var en THR - talje hofte ratio. Som navnet antyder, udregnes værdien ud fra forholdet mellem talje og hofte målet. Mine mål var således:

Talje: 103cm

Hofte: 87cm

Ud fra disse mål fik jeg en THR værdi på 0,84 hvilket vil sige at jeg har en "moderat risk for heart disease"... Jo jo... :4disguise:

Hudfoldsmåling:

Denne måling bruges til estimering af fedtprocenten ud fra målinger af hudfolder 4 forskellige steder på kroppen. Der foretages tre målinger hvert sted, og et gennemsnit regnes derefter ud. De 4 gennemsnitsværdier regnes sammen til en samlet værdi som plottes ind i et fancy skema og vupti! Mine værdier så således ud:

Biceps : 5 - 4,4 - 5,5 = 5

Suprailiaca : 16 - 16,5 - 16,8 = 16,4

Triceps : 5,2 - 5 - 4,9 = 5

Subscapular : 13 - 14,2 - 13,6 = 13,6

Samlet værdi: 40

fedtprocent : 16,4%

Impedans vægt:

Den klassiske impedans vægt, dog i en lidt fancy version med håndtag til hænderne også... Målingerne var således:

Vægt: 88,6 kg

Fedt: 14,6%

BMI

Tilsut blev der hurtigt regnet et BMI ud, udfra disse værdier:

Højde: 1,83m

Vægt : 88,6kg

BMI = 26,45

Dette placerer mig i den pre-obese gruppe! :4thumbup: Ser bestemt ikke mig selv som værende i farezonen for overvægt, men dette understreger blot BMI'ets unøjagtighed. Det er i hvertfald hvad jeg fortæller mig selv!!! :w00t:

Spændende dag! :4disguise:

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

Så blev det tid til en omgang fredagstræning.

Bænkpres:

15x20

15x20

10x40

5x60

3x67,5

3x77,5

9x87,5

6x80

6x80

Yates rows

5x5x60kg

Diagonal plyo push-ups

9

9

9

9

9

RC med. og lat. rot.

3x12x5kg

21-15-9

Box jumps

KB swings 10kg

Atomic sit-ups

21-15-9

Chin-ups

Burpees

KB swing 10 kg

Step ups

Havde ikke noget ur med, så der er ingen tid...

Nice var godt færdig i kroppen bagefter, nu står den på familie besøg, så lørdagstræningen bliver skubbet til en søndagstræning i stedet... God weekend derude!

Link to comment
Share on other sites

Søndags træning

Burde træne noget mere om søndagen, næsten ingen mennesker -> masser af plads. :4thumbup:

Back squat

8x20

8x40

8x60

5x70

3x82,5

3x95

7x105

Front squat

5x5x60

Så tror jeg vidste også mine ben havde squattet det de skulle idag, der var i hvert fald ikke særlig meget mere tilbage at skyde med. På det her tidspunkt tænkte jeg at jeg lige ville lave lidt for mine hamstrings, i form af nogle leg-curls. Jeg nåede dog kun at tage en rep, inden maskinen mere eller mindre faldte fra hinanden, med et brag der kunne høres i hele centeret. :crazy: Så blev jeg enig med mig selv om at leg-curls ikke var meant to be idag!

Hang clean

5x20

5x40

5x50

Lunges

4x10x(2x20kg)

Så skulle den lige have en over nakken til sidst, med lidt hurtig kredsløbstræning iform af:

- Tabata spinning

&

- Tabata roning hvor det blev til i alt 909 meter på de 8 intervaller - fy for satan... :crazy:

Lækker søndagstræning. Fik lige fyldt en masse nyt musik på ipod'en inden afgang til centeret, 90'er hiphop fra den gang man var en rebelsk teenager. Det er sku meget godt! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 1, uge 3, 1. cyklus

Skulder pres

10x20

5x25

5x30

5x35

3x40

9x45

5x40

5x40

Hmm... 9x45 er vist lidt i overkanten som det sidste arbejdssæt i 3. uge. Jeg overvejer lidt om jeg skal stige 5kg i stedet for 2,5kg til næste cyklus. Hvis der er nogle erfarne Wendler folk derude, vil jeg blive glad for jeres mening? :smile:

Chin-ups

5

5

5

5

5

5

5

4

Dips

12

12

12

12

10

Så var mine triceps brændt af, der var absolut intet tilbage at skyde med... :nonono:

BB curl

8x22

8x29,5

8x29,5

8x29,5

RC - med. og lat. rot.

3x12x5kg

Link to comment
Share on other sites

Så kom jeg sku lige til at købe en 16kg kettlebell i dag... :4thumbup: Egentligt skulle jeg holde træningsfri i dag, men da jeg fik pakket den ud kunne jeg godt se at den trængte til at blive luftet... :superman:

Tog min nye ven med over i parken ved siden af hvor jeg bor. Samlet set, blev det til ca. 20 minutters gøgl bestående af en masse svings, cleans, push press, SDHP og snatches. Desuden blev det til lidt trappe løb m.m.

Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 2, uge 3, 1. cyklus

Hurtig morgentræning inden studiet skulle passes

Dødløft

10x20

10x20

8x60

7x70

6x80

5x95

3x107,5

4x120

3x100

3x100

De 4x120 var ret tunge, stoppede da jeg kunne mærke jeg ikke kunne holde lænden længere...

Hanging leg-raises

14

14

14

14

14

Walking lunges

5 x 20 meter med 20 kg skive over hovedet

Synes jeg har ramt dødløftvægten ret godt, i forhold til min 5/3/1, væsentligt bedre end min skulder press vægt. Derfor regner jeg med at følge programmet og stige 5 kg i dødløft til næste cyklus.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg først skulle have timer kl. 12 i dag (og jeps jeg har det hårdt :smile: ), og min nye KB stod kiggede på mig, blev det til 2 WOD's i dag.

Opvarmningen bestod af masse forskellig løb

WOD 1

10 KB cleans

Løb

10 KB push press

Løb

10 KB snatch

Løb

10 KB push press

Løb

10 KB cleans

Løb

Tid:

7min 1sek

De 6 omgange løb foregik i et amfiteater, dvs. at der var en mindre strækning med fladt løb og derudover 2 trapper der skulle passeres

WOD 2

10 KB SDHP/KB swings

x meter side løb (1,2,3...)

Tid:

9min 30sek

for hver omgang blev der lagt endnu en omgang side løb oveni. Foregik også i amfiteateret, dvs sideløbene foregik på siddepladserne i amfi teateret.

Det fik jeg vidst ikke beskrevet så godt! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

18/3 Wendler - Dag 3, uge 3, 1. cyklus

Bænkpress

8x40

8x60

5x72,5

3x82,5

7x92,5

5x80

5x80

BW rows

10

10

10

10

9

Trænede med en klassekammerat, hvilket førte til at der blev knævret en del derfor fik jeg ikke lige skrevet ned hvad jeg specifikt lavede i resten af træningen, men det blev dog til noget military press, push press og chin/pull-ups

Link to comment
Share on other sites

19/3

Har været i sommerhus med et par kammerater over weekenden, hvilket indeholdte en del druk... :nonono: Det lykkedes dog at få overtalt hele banden til en hurtig WOD

3 omgange af:

Burpees 1min

KB swings 1min

Push-ups 1min

box-junps 1min

pause 1min

Der blev ikke talt reps, men hårdt det var det. Efter træningen blev det til en tur i vandet ved stranden og derefter i sauna.

Ps. vandet er ikke blevet varmt endnu...

Skulle have kørt sidste omgang squat i 3. uge, men det kunne ikke lige lade sig gøre, derfor kører jeg den i morgen. Deload ugen bliver derved lige forkortet en anelse, men det går nok...

Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 4, uge 3, 1. cyklus

Squat

8x60

8x60

6x70

5x87,5

3x100

6x112,5

5x100

5x100

Leg curls

5x5x40kg

supersettet med walking overhead lunges

5x20skridtx20kg

Calf raises

5x8x65kg

Supersettet med back ext.

5x8xBW+10kg

Så står den på deload i næste uge...

Link to comment
Share on other sites

22/3

Som skrevet tidligere har jeg for nyligt købt mig en Kettlebell. For ikke at ødelægge mig selv fuldstændigt har jeg valgt at tage mig noget uddannelse inden for området med henblik på en evt. instruktør uddannelse senere. Så den d. 2.-3. april tager jeg sku på kb kursus. :superman:

Instruktør delen, venter jeg dog lidt med, først fremmest fordi jeg er ret uerfaren indenfor kb, dog også fordi der er nogle fysiske krav der skal beståes... Kravene er 100 snatches med en 24kg kb, og 12+12 jerks med 32kg. Det er sku lige lidt for meget for mig lige nu :nonono:

For lige at se hvor henne jeg befinder mig i forhold til disse krav tog jeg min 16 kg's med ud i haven. Det blev til 24+24 jerks, så på den front er jeg ok med. Det blev dog kun til 50 snatches, der var dog måske til 20 mere. Er super spændt på at se hvor meget en bedre teknik kan hjælpe mig. men jeg slipper sku nok ikke for at træne specikt med henblik på de 100reps.

Som bonus fik jeg en god vabel inde i håndfladen, under en masse hårdhud, lige før lillefingeren... :crybaby:

Edited by SVB
Link to comment
Share on other sites

25/3 - Wendler - Dag 3+4, uge 4, 1. cyklus

En omgang særdeles umotiveret træning efter at have været på job som massør i 4 timer, jeg fik dog smidt mig selv afsted lige efter arbejde, til min egen store overraskelse. Det hersens deload er godt nok svært for mig, føler ikke rigtig jeg har lavet noget efter endt træning. Derfor valgte jeg, i min uendelig klogskab, at sammenlægge fredagen og lørdagens træning i en...

Squat deload

10x20

5x50

5x60

5x70

5x70

Bænk press deload

10x20

5x40

5x50

5x60

5x70

WOD 1

10 pull-ups

10 dødløft 60kg

10 burpees

9 pull-ups

9 Dødløft 60kg

9 burpees

tid: 3.34

WOD 2

10, 8, 6, 4, 2

push press 40kg

Airsquat

push-ups

tid: 5.13

Opsumering på WOD1+WOD2: jeg er slap men til gengæld ikke særlig hurtig... :superman:

Link to comment
Share on other sites

WOD - "Lunge afbrænderen"

10 kb swings to front squat

Løb

9 kb swings to front squat

Løb

8 kb swings to front squat

løb

Osv. hele vejen ned til 1

Tid: 12.51

Swings to front squat: 2hånds sving, i toppen af svinget slippes kb'en så den roterer 180grader, derefter gribes den og front squattes = 1 rep. Løb foregik i et udendørs amfiteater, dvs. 2x trappeløb (henholdsvis op og ned) samt distancen mellem de to trapper

Super WOD, da jeg færdig havde jeg det lidt som der var ild i mine lunger og luftrør, og kunne ikke rigtig trække vejret fordi jeg havde så meget tykt spyt/slim i munden. Supersettet med en mindre omgang kvalme. :cry3:

Link to comment
Share on other sites

Wendler - Dag 1, uge 1, 2. cyklus

Opvarmning: en masse kb swing, cleans og snatches

Skulder press

10x20

5x35

5x40

9x45

5x30

5x30

5x30

5x30

5x30

Prøver "boring but big" tilgangen i denne cyklus.

Chin-ups

6

5

5

5

4

Dips

14

14

14

12

12

TGU m. kb (1 rep til hver arm)

12

16

20

24

32

Link to comment
Share on other sites

Squat

8x40

8x60

5x70

5x80

5x92,5

2x105

skulle egentligt have kørt max reps med 105, men ryggen spillede ikke i dag. Derfor besluttede jeg at play it safe og racke efter 2 reps. Da jeg skulle have lavet 5 set mere, besluttede jeg mig for at skubbe begyndelsen på næste cyclus wendler til næste uge.

Bænkpress

15x60

15x60

12x60

Pull-ups

5

5

5

5

5

DB rows på et ben (

- uden dødløftet)

3x12x16kg

TGU

1x16

1x24

Her valgte muskulaturen omkring mit venstre skulderled at stoppe med al form for stabilisering, jeg valgte derfor også at stoppe.

Ben press i maskine

8x100

8x120

8x140

Det var sku en sørgelig omgang træning det blev til idag. Energi niveauet var lavt inden træning og for så vidt også under træningen. Har en anatomi eksamen der skal beståes i næste uge, hvilket betyder det meste af min tid går med at læse til denne. Desuden skal der skrives to mellem store opgaver i fysiologi samt fysioterapi og metode til ugen efter som også fylder i baghovedet. Jeg tror jeg vælger at give dette skylden for min elendige indsats idag... Måske jeg skulle komme i gang med at lave noget i stedet for at sidde herinde på MOL... :nonono:

Link to comment
Share on other sites

I den forløbende weekend har jeg været kb kursus og det var fucking great! :superman: Instruktøren, Thierry Sanchez, var super kompetent og ikke mindst flink.

Dag 1 startede kl 9 og bestod af en masse grundlæggende så som 2 arm swings, turkish getups, cleans, push press m.m., og hvordan man arbejder sig frem til de forskellige øvelser. Derudover snakkede Thierry kort om restitution, opvarmning og en masse andet. Dagen sluttede kl 17 og vi havde nok været aktive omkring 50 % af tiden, så jeg var flad!

2. dag (i dag) vågnede jeg med ikke fungerende hamstrings. Jeg kunne tydeligt mærke dem (læs: smerte) men de fungerede ikke så skide godt. Efter at være ankommet, og have gennemført en let opvarmning, begyndte de så småt at virke igen. Øvelsesmæssigt bestod dagen af clean & jerk, 2 hand anyhow, windmills m.m.

Da jeg nu har gennemgået næsten alt undervisningen for at kunne blive instruktør, mangler jeg hovedsageligt kun at bestå de fysiske krav... Derfor er min træning nu dedikeret dette mål:

100 snatches - 24kg (armskift som det passer mig)

12+12 jerks - 32kg (1 armskift)

Dvs. Wendler og alle andre ting jeg har gang bliver lagt på hylden for en stund. Hvad angår et decideret program for at opnå målene, så har jeg ikke gjort mig så mange tanker endnu. Det kommer nok over de næste par dage. Forslag er selvfølgelig velkomne!!! :4thumbup:

Imorgen og muligvis også dagen efter står dog på afslapning da mine hænder er mere eller mindre ødelagte! :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så er der vidst gået lang tid nok siden jeg sidst har lavet et indlæg i den her blog! :nonono: Nu er eksamens-ræs og flytning (med alt hvad der dertil hører) dog overstået så nu vil jeg give den her log et seriøst forsøg.

I løbet af den sidste måned har jeg trænet en masse kettlebells, da målet som beskrevet i forrige post er en instruktør uddannelse. De første 2 uger, blæste jeg afsted kun med kb's og intet andet. Nu ser programmet løseligt sådan her ud:

Man: Styrke (fullbody)

Tir: KB

Ons: Fri

Tor: KB

Fre: Styrke (fullbody)

Lør: KB

Søn: Fri

Styrke dagene er bygget op omkring Squat/dødløft, bent over bb rows, military press, chinups og bænk press. Formålet er for så vidt bare at holde min styrke (den smule der nu måtte være :tongue: ) ved lige.

Jeg har endnu ikke formået at få lavet en overordnet struktur i mine kb træningspas, men det er dog plannen. Strukturerede træninger fungerer resultatmæsigt bedst for mig.

Status med kb træningen i forhold til målene i forrige post, er således at jeg er godt med på jerk siden. Jeg har lavet de 2x12 med 32 kg ved 5-6 forskellige træningspas. Jeg føler dog selv at jeg teknisk stadig har meget at hente, da der er så mange tekniske ting at fokusere på i løftet at jeg ofte glemmer visse af dem og derfor presser den mere op end nødvendigt.

Hvad angår snatch, ser det dog ikke så godt ud. Jeg lavede igår en lille test af hvor mange reps jeg kunne tage. Det blev til 40 reps med 24 kg, hvorefter jeg ikke fik ordentligt fat på kuglen og måtte smide den. Der var nok til flere reps, men jeg var godt presset på grebet samt i den nedre del af ryggen.

Sådan ser det altså ud pt.... Flere opdateringer følger. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share