Sign in to follow this  
Jaaanie

EQUILIBRIUM

Recommended Posts

Synes også det er svært at finde lækre opskrifter, hvor grøntsager har hovedrollen og det er egentlig det jeg mest mangle inspiration til. Det britiske kok Hugh Fearnley-Whittingstall lavede en serie af River Cottage, som hed Veg every day, med nogle spændende opskrifter og der er selvfølgelig også en kogebog. Den er måske et kig værd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Guys! Tak for beskederne.

Det med spidskålen skal jeg bestemt afprøve, og indisk og pakistansk mad, er helt sikkert en god inspirations kilede. Tak også for tippet om Hugh Fearnley-Whittingstall, ham skal jeg helt sikkert slå op på Youtube. Youtube er jeg i øvrigt ved at udvikle et alvorligt afhængighedsforhold til. Senest har jeg fundet en awsome sykanal. Det varer nok ikke længe, inden jeg hiver symaskinen ned fra skabet, med opskruede forventninger om lækkert skræddersyet tøj, som skærer min profil ud i bybilledet med barberblads-skarpe kanter.

åh ja, så syer jeg vel et par skæve puder, og et bukseben og bliver enig med mig selv om at jeg hellere må øve mig lidt på guitaren igen! :rolleyes:

Pigehest: Tak skal du have! :4smartass:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Guys

Der er nu gået to ud af mine ti uger og jeg har slet ikke rigtig fået opdateret. Jeg kan dog med det samme sige at alt går godt og fint. Den ene dag har bare taget den anden, uden jeg har fundet på noget interessant sundheds-relateret at skrive om i min log, nu hvor træningen ikke helt er i højsædet.

Det virker dog passende at få givet en update efterhånden.

Uge 1: -2.6kg

Uge 2: -1.8kg

Samlet: -4.4kg

4.4kg er jo over alt forventning og jeg tror muligvis at jeg laver en justering af min målsætning når jeg rammer uge fem. Jeg er dog især spændt på næste uges vejning, hvor jeg antager at min vægttab ikke i så høj grad vil være påvirket af væske, og jeg derfor skulle få en mere klar ide om, hvor meget jeg reelt taber mig.

Det går også rigtig godt med min smerte/skades dagbog, den har virkelig givet et godt overblik over hvad der påvirker og hvordan. Så det vil jeg klart anbefale.

Ud over det så er august jo lige om hjørnet, og ud over at være endnu en fantastisk sommermåned her i Danmark så er august jo også højsæson for rigtig mange krible-kravledyr. Korsedderkopper især. Det er den måned hvor de sidder store og fede i vores vinduskarme og mæsker sig på en omstrejfende flue eller andet bevinget asen. Det er der hvor deres adrætte ben virkelig viser deres værd når de ubesværet bærer deres opsvulmede kroppe tydeligt hørbart henover dyner, gulvbrædder, karme og paneler.

Dette faktum har jo fået mig til at spekulere på om jeg skulle komme videre med mit edderkop-projekt, og hvis ja om min tidligere tilgangs så er den jeg ønsker at fortsætte med.

Til de af jer som er nye læsere i loggen, eller som ikke helt kan huske det jo forklarede sidst, så er der to meget populære måder at kurere fobier. Den ene er en gradvis eksponering hvor man gradvist udsætter sig selv for mere og mere af det man er bange for og derefter sidder og ”holder det ud” indtil man holder op med at være fucked up af angst.

Til eks.

1) kigge på et billede af en edderkop, 2) kigge på en rigtig edderkop på afstand, 3) kigge på edderkop tæt på, 4) Holde en lille edderkop, 5) holde en større edderkop … …. 17) Største og mest nasty edderkop danser tango på ens ansigt

Den anden måde er det som kaldes flooding. Hvor man går direkte til det allermest skræmmende man kan forestille sig og så udsætter man sig for det til man er ved at dø af angst og kommer ud igen på den anden side (17).

Sidste år lavede jeg jo gradvis eksponering og nåede til at sidde med en lille edderkop i hånden. Jeg må dog indrømme det er svært at motivere mig selv til at udsætte mig for en totalt systemnedsmeltning igen og igen, for at komme denne fobi til livs, og den er jo heller ikke så slem mere. På den anden side så irriterer det mig også at have en svaghed, som jeg ved jeg kan gøre noget ved. Derfor overvejer jeg at prøve den anden metode.

Simpelthen at pakke:

En god ven, en bikini, en pakke Gaffatape, nogle tena-tisse indlæg, og så finde den mest ulækre, tunge-tykmavede, behårede, hugtandede, edderkop og få det overstået en gang for altid.

Jeg ved det ikke helt.

Det ville helt sikker være en oplevelse for livet, og noget jeg ville kigge tilbage på med stolthed.

Edited by Jaaanie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Guys,

Så er der igen gået ikke mindre end to uger, og jeg har endelig fået sat mig til at logge. min kost går godt, men mine resultater har ikke været så flotte som jeg havde håbet. Derfor tænker jeg at jeg må lægge noget blid motion ind i mit program. jeg tænker noget i retning af en halv til en hel time om dagen eventuelt fordelt af to gange alt efter hvad der kan lade sig gøre i forhold til skader.

Jeg tænker at det nok kommer til at gøre den forskel jeg ønsker.

Nå men her er mine resultater:

Fredag d. 2-8: -0,4kg

Fredag d. 9-8: -0,3kg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Logs,

Så blev det vejedag igen. Resultatet af denne uge er -0,8kg. Så det er fint. Jeg er nu nået igennem de første fem uger af af mit ti-ugers delmål og det er tid at gøre status.

Jeg har sammenlagt tabt 5,9kg hvilket opfylder mit første mål, at tabe 5kg ved fem uger. De to første uger tabte jeg mig dog ganske meget, og de sidste tre har været mindre imponerende. Jeg antager at de sidste tre uger giver et mere realistisk billede af hvor meget jeg taber mig med mit nuværende kost- og aktivitetsniveau.

I gennemsnit har jeg over de sidste tre uger tabt et halvt kilo om ugen. Så enten skal jeg ændre mit slutmål eller også skal jeg justere i min plan.

Jeg er lidt i tænkeboks om hvad jeg skal gøre. Som udgangspunkt skal jeg tabe mig 0,8-0,9kg hver uge, de næste fem uger for at komme i mål. Ud fra denne uges resultat virker det jo opnåeligt, men ud fra de to foregående uger bliver jeg i tvivl.

Jeg har derfor besluttet at vente en uge med at foretage eventuelle justeringer. Jeg fortsætter ud fra sidste uges justeringer om at prøve at inkludere noget daglig motion/træning, og ser om jeg kan gentage resultatet.

Anyway..

På andre fronter er der sket en hel masse. Jeg er begyndt at hjælpe min mor med at lære at stabilitetstræne (what?!). Hun fik endelig ondt nok i ryggen til at hun kom og spurgte om jeg ville vise hende nogle øvelser for det. Det ville jeg selvfølgelig godt. Sammen fik vi så lavet et kort program på fem øvelser (diagonal løft, bækkenløft en øvelse til anti-rotation, clams og en til (?)). Vi har testet dem igennem og fået sat reps på og snakket om muskel vs. ledømhed og vejtrækning og dens brug i opspænd, hviledage, progression osv.

Jeg lavede hende også et skema hvor hun kunne krydse sine øvelser og hvor hun kunne registrere sit smerte-ømhedsniveau, før og efter træning og eventuelle aktiviteter ud over træningen, der kunne tænkes at have belastet.

Jeg håber at skemaet hjælper til at motivere hende til at holde sig i gang med det, og at det viser hende sort på hvidt at hendes ømhed gradvist bliver bedre, samt at hun bliver stærkere. Det tror jeg er vigtigt i forhold til motivation, at man kan se man får resultater og gør fremskridt. Og når det er noget så fussy som generel ømhed så tror jeg at det er godt at få det sort på hvidt.

Vi lavede programmet og skemaet i sidste weekend, og i denne tjekkede vi så teknik og skiftede øvelser hvor det var relevant. I næste uge har vi aftalt hun lige går til læge/fys og lige får grønt lys for at vi ikke laver noget gejl, selv om jeg dog tvivler på at stabilitetstræning kan skade sålænge vi ikke laver ting der gør ondt. Better safe than sorry, hun skal jo helst holde mange år endnu.

Jeg er ret stolt af hende og mig selv egentlig. Jeg er super stolt over at hun tør kaste sig ud i det og lære at træne, det er sejt mand. Jeg er også stolt af hvor langt jeg er kommet med min egen krop og med min viden. At kunne sidde og coache i hvordan hun kan bruge åndedrættet til at spænde op, demonstrere øvelser, kunne korrigere teknik og bytte øvelser ud med lettere eller sværere, eller blot graduere en specifik øvelse. Det er meget godt gået.

Det er også hyggeligt at kunne træne lidt sammen, og snakke om det. Det har ellers aldrig været min mors kop the. Næh. Earl Grey, tak.

Jeg har også været til jobsamtale i fredags, og jeg havde meget flotte men for små sko på. Man skal jo se fin og professionel ud ikke. Så nu har jeg vabler. Jeg har også mødt fire edderkopper i dag. En af dem blev mast, en bliver stædigt ignoreret og to blev smidt ud. Det går også godt med min syning. Jeg har syet en bluse (eget mønster!), et par bukser (begge dele ud af gammelt sengetøj for at øve) og er i gang med at sy en lille taske. To symaskinenåle er knækket indtil videre så for nu ligger projektet på is til jeg får købt nogle flere.

Nå, det var vist nok for denne gang.

Edited by Jaaanie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej i loggen

Da fredags var min vejedag er det nu blevet tid til en opdatering.

Resultatet var -1,2kg (samlet -7,1kg)så det er sejt. Det betyder også at jeg ikke ændrer på mig mål eller min metode som den er nu. Fire uger igen til at tabe 3,9kg, og så er jeg i mål med mit første delmål.

Fredag var også dagen hvor min mor var til fysioterapeut, og hun fik lige nedskaleret alle sine øvelser, samt en besked til mig om at stoppe med at være så hård ved hende... lols

Men det er fedt at vi lige fik samlet op på det og vi nu er sikre på at der er en mere kvalificeret end mig der siger god for det. Så i går holdte vi spadag og var ude og svømme, og i sauna og dampbad.

Jeg har forøvrigt også fået den stilling som jeg var til jobsamtale om. Det er mega cool selv om det er løntilskud, så er det en stilling som forhåbentlig kan launche min karriere, og hvor jeg skal være med til at lave noget helt nyt, som kun to steder i DK udbyder.

Jeg glæder mig til at komme igang, life is good.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej logs

Jeg var oppe og træne i dag for første gang i lang tid.

Det blev primært til en omgang ryg, kerne og lidt baller (altså pige-disko, eller stabilitet om man vil). Alt sammen blev udført med høj volumen og lav intensitet. Skånsomt for at starte op igen og fordi min krop bare er rigtig sølle. Den sidste nyhed er jeg nok har overbelastet noget i ryggen ved at sidde og sy... doh.

Min træning startede rigtig godt allerede i omklædning hvor jeg opdagede jeg havde glemt min vandflaske og en snakkesaglig kvinde venligt tilbød mig hjælp til at lukke min sports-bh som jeg i glansfuld hypermobilitet stod og kæmpede med at få lukket på ryggen. Jeg tror faktisk hun flirtede med mig. Måske. Det er i hvert fald ikke et tilbud man får ofte.

facepulls, neutral grip rows i maskine, bækkenløft, bækken-ikke-tilt, liggende anti-rotation, T3-raises, band-pull-a-parts, et enkelt sæt lateral raises, intern og ekstern rotation.

så gik jeg ind og plaskede lidt i poolen og gik i dampbad og kolde skyl.

Min far ringede i går. Han ville høre om jeg havde lyst til at komme og spise med onsdag aften da min søster har fødselsdag. Jeg sad lamslået og stirrede ind i væggen mens ordene og deres konsekvenser langsomt registrede.

Fuck.

Jeg havde glemt hendes fødselsdag og havde omkring 40kr tilbage på kontoen, og ditto på rejsekortet, hvilket kun ville bringe mig enten frem eller tilbage ud til min familie i udkantsdanmark. Jeg sagde farvel til min far med løftet om at jeg selvfølgelig nok skulle komme og satte mig så og tænkte tingene igennem.

Og så gik jeg ellers i gang med at sy. jeg brugte hele eftermiddagen og aftenen på at sy en fin toilettaske til hende, og jeg er selv både glad og stolt over resultatet.

Så ringede min far og spurgte om han skulle tage mig med fra København når han kørte hjem fra arbejde onsdag. Det takkede jeg selvfølgelig ja til og krydsede mentalt det problem af på listen. I dag gjorde jeg så gaven færdig ved at gå en tur i Fields. Jeg gik ind i Matas, Bodyshop, og Sephora og fortalte dem hvor idiotisk jeg havde været. Jeg fortalte dem hvor ked af det jeg var over at svigte min søster og om hvor bange jeg var for at hun ikke ville forstå at det var mig som var fail men ville tro at hun blot ikke fortjente bedre. Jeg viste dem min nysyede kosmetiktaske og spurgte om de kunne hjælpe mig med nogle vareprøver. Det ville de. Og den står nu og venter på at blive pakket ind, proppet med makeup-pensler, parfume-, creme- og andre prøver. I Sephora gik det dog over alt forventning jeg fik ikke blot prøver jeg fik også en fuld størrelses Dolce og Gabbana body lotion.

High five til verden, fordi alting har løst sig, og til medarbejderne i Matas, Bodyshop og Sephora i Fields, som har reddet en fuldstændig fremmed fra at skulle dukke op uden gave.

Edited by Jaaanie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Logs,

Så er endnu en vejedag oprundet, og resultatet for uge 7 var -0.6kg (Samlet -7,7kg). Lidt i underkanten, men med sidste uges resultat som var lige i overkanten, så er det intet problem.

Ud over det, er jeg ved at køre lidt død i min kost, hvis jeg skal spise mere tør kylling sammen med hurtigt tilberedte frostgrønsager så ender jeg med at kaste op ud over spisebordet. Nå men heldigvis er det jo lønningsdag, så mon ikke jeg kan gøre det lidt mere spændende for mig selv i det næste stykke tid.

Oven på min førsøgsmæssige træning har mine skuldre været skudt helt i sænk. På trods af den lave belastning så har jeg alligevel rendt rundt med 2 dages inpingement hvor jeg dårligt har kunne løfte især min venstre arm. Det sucks. Så de er vidst ikke helt klar til den store træningsmæssige indsats. Til gengæld tror jeg at det gik godt da jeg trænede dem i poolen, ved at lave brystsvømningsbevægelser uden sådan decideret at svømme. Så det bliver mit bud til at få dem i gang igen, mens jeg fortsætter med noget rotatorcuff og T3-raises. Mon ikke det kunne blive en god start til at få dem stabiliseret igen.

Med hensyn til min balle, går det bare virkelig godt. Jeg er virkelig optimistisk. Jeg afsluttede mit forløb med Comedian her for en uges tid siden hvor vi snakkede igennem hvad for nogle hypoteser han havde omkring det og så videre. Her havde han blandt andet nævnt fejlbelastning, hvilket jeg godt kunne huske havde været op og vende før.

Så den teori som jeg arbejder videre med er at,min glute max ikke bliver ordentligt aktiveret og generelt bare er slap og ugidelig. Det gør så at de små strukturer overtager og bliver fejl-, samt overbelastet. Løsningen på dette er altså at træne aktiveringen i glutemax ved at lave lidt træning til den hver dag, så den kommer op i omdrejninger. Generel styrke af den, og så stille og rolig genoptræning af side-glute-muskulaturerne.

Indtil videre så laver jeg lidt glutebridges ved starten af hver dag, og jeg laver intet træning til mine side-glute-muskulaturer, de får bare lov til at slappe af og hele. Indtil videre har det medført noget der minder om symptomfrihed. Ingen anspændthed eller opstramning osv. Med tiden tænker jeg at gå i gang med en form for genoptræning af side-glute-muskulaturerne, men ikke på nuværende tidspunkt.

Det går rigtig godt.

Så det er altså to af mine indsatsområder, forsigtig stabilisering og styrkning af skuldre og ryg, og styrkning af numse. Mit sidste område er overall kernestyrke, det er sjovt at have en stærk mave, lænd, bækkenbund osv. Så det er bare onwards and upwards.

Når jeg får lidt mere cash så løber jeg en tur ud forbi PTPoul igen og hører om han har nogle tilføjelser til min plan.

Det var vidst det.

ps inspiration til lækre sunde retter modtages med kyshånd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej I loggen, lige en forsinket opdatering.

I fredags til vejedag for uge 8 fik jeg et rigtig skod resultat på +/-0gr, jeg noterede det ikke engang ned, tænkte bare at det måtte være en ommer og gik stædigt ud og tissede (igen) og prøvede så igen. Så vidt jeg husker så var resultatet efter dette vist noget nær -200-300gr.

Jeg har ikke rigtig nogen forklaringer hvilket egentlig var det mest irriterende og demotiverende. Men hvorom alt er, forklaringer eller ej, så er det jo bare at fortsætte anyway. Så det har jeg gjort.

I morgen sætter jeg punktum for uge 9 og forhåbentlig får jeg et nogenlunde resultat der. Hvis der ikke er sket noget der er der nok ikke nogen chance for jeg når 10 kilo til næste fredag. I hvert fald ikke uden at jeg gør drastiske snyde ting! Jeg har holdt ved mit fortsæt om kun at veje mig en enkelt gang i ugen og jeg har ikke rigtig nogen følelse af hvor jeg ligger. Så det bliver spændende i morgen. Jeg tror jeg vil finde en lille forkælelse til mig selv, hvis jeg når de ti kilo (og det skal jeg), men jeg ved ikke helt hvad. :eh:

Ellers går det rigtig godt, min krop har det rigtig godt for tiden. Jeg er begyndt at svømme igen og min krop kan vist rigtig godt lide det. Lige for tiden svømmer jeg med plade, da mine skuldre ikke er helt klare til at trække det store, og det går faktisk rigtig godt. Jeg svømmer sådan 4-8 baner og så stiller jeg mig hen til kanten med skuldrene under vandet og laver noget træk, pres, raises, og rotationer med vandmodstanden. Og så forfra igen. Det lader til at virke rigtig fint, det er smart man kan regulere modstanden ved at samle og sprede fingre osv. Bagefter tøffer jeg så i dampbad og under det kolde skyld. Så hver anden dag tøffer jeg derop og rehaber. Min sparsomme tan, er efterhånden ikke eksisterende.

På mandag starter mit eventyr ud i livet som hårdtarbejdende samfundsborger, på flere måder, faktisk skal jeg både starte i mit løntilskud og starte op som selvstændig ved siden af. Det er spændende! Jeg er i hvert fald selv ved at tilte helt af begejstring. Det skal nok blive godt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej i loggen,

Fredagen kom og status på uge 9 er at jeg har tabt mig 0,8kg (samlet -8,5kg). Ikke helt det mirakel jeg havde håbet på nu hvor sidste uge var foruden resultat, men det var altså det det kunne blive til.

Det betyder at jeg skal tabe 1,5kg i næste uge hvis jeg skal nå de 10kg på ti uger. Det er lidt træls. Medmindre jeg render rundt med en masse væske i kroppen så lyder det ikke realistisk. Uanset hvad så sætter jeg punktum for de ti uger på fredag og fejrer hvad end slutresultatet nu engang bliver.

Jeg har planlagt med min mor og nogle veninder at de kommer og spiser morgenbrød med mig om lørdagen. Vi skal have franskbrød, med syltetøj og ost og nutella, og appelsinjuice, the og kaffe og alt det der. Det var det jeg havde aller mest lyst til. Ja, jeg kan jo godt lide morgenmad :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej i loggen

Så er de ti uger gået og her er så det endelige resultat. Der indtræf et mindre mirakel da jeg stod op på vægten i morges, ikke helt så stort som jeg havde håbet, men større end jeg havde forventet!

Jeg havde tabt mig 1,2kg, hvilket har bragt min total op på - 9,7kg. Så jeg tror bare at jeg siger close enough, og er glad.

Omkring min plan fremadrettet, så er jeg stadig lidt i tænkeboks, men det jeg hælder mod er faktisk bare at fortsætte som nu, men at justere min målsætning en lille smule ned. Mit gennemsnit over de sidste otte uger har været på -0.667, så derfor virker en målsætning på 7 kilo på ti uger ikke helt dumt. Men måske giver det også lidt ekstra indsats hvis man sætter baren lidt højere. Eller måske giver det mere stress og dårlige oplevelser. Eller måske mere stress men også et bedre resultat? Måske skulle jeg arbejde med et mål der hed 7-10 kilo, eller måske jeg skulle arbejde med en femugersplan og så se videre derfra?

jeg ved det ikke helt. Hvis der er nogen der har erfaringer med hvad der har virket godt for dem, og hvorfor, så vil jeg meget gerne høre.

Jeg har bestilt to nye bluser og er ved at skrive indkøbsliste til min lille fejring i morgen!

Ud over det, så går det godt med min svømning, hvis jeg svømmer hver anden dag, så kan det lige omtrend holde balleirritationen på døren og mine skuldre bliver også bedre af de bryststræk og det vandtræning jeg laver. I går svømmede jeg to baners bryst uden plade, og det gik okay, men så turde jeg heller ikke presse dem mere. Så det er nok niveauet som det er nu, og det fortsætte jeg med en uges tid, og så kan jeg teste om de kan klare flere baner og om de måske snart er klar til noget regulær genoptræning med vægte. Men måske er det også bare fint at blive i vandet med dem. Det virker som om jeg har lettere ved at mærke efter og sådan når jeg er i vandet. eller måske er det bare lettere at koble egoet fra, fordi der ikke står nogen tal, jeg ved det ikke. I hvert fald så går det frem ad og det er dejligt.

Edited by Jaaanie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this