Billigt grej til hjemmetræning, Harald Nyborg, etc.


CEngelbrecht
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har i yngre år haft trænet på omtrent elitemotionist-plan med løb, styrketræning, dykning, osv., men i de seneste små ti år er det gået for meget ned af bakke, for meget fedtansamling, alt det der. Jeg vil gerne i gang med styrketræning igen, men kan af forskellige praktiske og økonomiske årsager ikke ty til motionscentre.

Og ja, jeg glor på grejet i Harald Nyborg, som vel er noget billigt, vakkelvornt bras, men samtidig er det jeg kan se som ladsiggørlig. Jeg har tidligere overvejet denne helvedesmaskine, men mangler ca. ti centimeter i højden i det kælderrum, jeg ville gøre til træningsrum; plus at jeg ikke er helt sikker på, om man kan komme hele kroppen rundt med den. Derudover har HN denne bænk, som jeg ville kombinere med deres stangsæt med 50kg til cirka samme budget samlet; plus at jeg har mere tillid det fleksible i løse vægte på stænger.

Nu er mit spørgsmål, hvordan jeg med denne bænk plus vægte kan komme hele vejen rundt?

Jeg går lidt ud fra denne udmærkede pdf fra her på siden (meget lig et program jeg trænede efter før i tiden), men jeg er i tvivl om hvordan jeg 'oversætter' de enkelte øvelser til en sådan bænk+vægte løsning.

For nu at tage dem enkeltvis (ren spasser, jeg ved det):

1. Opvarmning: Har en gammel motionscykel, intet problem.

2. Mavebøjning (mave): Bare på en måtte på gulvet, vel?

3. Rygstrækninger (nedre ryg): Der er jeg sgu lidt lost, hvad kan man finde på?

4. Benpres (forlår): 'Squat' med stangen på nakken?

5. Knæstræk (knæ): No-brainer, udhænget forrest på maskinen.

6. Leg curl (baglår): Udhænget forrest på maskinen, liggende på maven og trække benene op.

7. Brystpres (bryst): No-brainer, alm. bænkpres med stang.

8. Læg/Ankelstræk (underben): 'Vippefod' med stang på nakken?

9. Træk til bryst (øvre ryg): Totalt lost, hvad kan jeg gøre? Knæ på bænken, vandret ryg, løft med håndvægte?

10. Stående sideløft (skuldre): Nemt nok, håndvægte.

11. Stående bicepscurl (biceps): Nemt nok, håndvægte.

12. Stående triceps-pres (triceps): I tvivl. Håndvægte over nakken?

Tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg har i yngre år haft trænet på omtrent elitemotionist-plan med løb, styrketræning, dykning, osv., men i de seneste små ti år er det gået for meget ned af bakke, for meget fedtansamling, alt det der. Jeg vil gerne i gang med styrketræning igen, men kan af forskellige praktiske og økonomiske årsager ikke ty til motionscentre.

Og ja, jeg glor på grejet i Harald Nyborg, som vel er noget billigt, vakkelvornt bras, men samtidig er det jeg kan se som ladsiggørlig. Jeg har tidligere overvejet denne helvedesmaskine, men mangler ca. ti centimeter i højden i det kælderrum, jeg ville gøre til træningsrum; plus at jeg ikke er helt sikker på, om man kan komme hele kroppen rundt med den. Derudover har HN denne bænk, som jeg ville kombinere med deres stangsæt med 50kg til cirka samme budget samlet; plus at jeg har mere tillid det fleksible i løse vægte på stænger.

Nu er mit spørgsmål, hvordan jeg med denne bænk plus vægte kan komme hele vejen rundt?

Jeg går lidt ud fra denne udmærkede pdf fra her på siden (meget lig et program jeg trænede efter før i tiden), men jeg er i tvivl om hvordan jeg 'oversætter' de enkelte øvelser til en sådan bænk+vægte løsning.

For nu at tage dem enkeltvis (ren spasser, jeg ved det):

1. Opvarmning: Har en gammel motionscykel, intet problem.

2. Mavebøjning (mave): Bare på en måtte på gulvet, vel?

3. Rygstrækninger (nedre ryg): Der er jeg sgu lidt lost, hvad kan man finde på?

4. Benpres (forlår): 'Squat' med stangen på nakken?

5. Knæstræk (knæ): No-brainer, udhænget forrest på maskinen.

6. Leg curl (baglår): Udhænget forrest på maskinen, liggende på maven og trække benene op.

7. Brystpres (bryst): No-brainer, alm. bænkpres med stang.

8. Læg/Ankelstræk (underben): 'Vippefod' med stang på nakken?

9. Træk til bryst (øvre ryg): Totalt lost, hvad kan jeg gøre? Knæ på bænken, vandret ryg, løft med håndvægte?

10. Stående sideløft (skuldre): Nemt nok, håndvægte.

11. Stående bicepscurl (biceps): Nemt nok, håndvægte.

12. Stående triceps-pres (triceps): I tvivl. Håndvægte over nakken?

Tak på forhånd.

2: Tusinde muligheder.. Planks, reverse crunches etc.

3: Dødlødt

4: ja, eller front squat, eller lunges eller..

7: armbøjninger, dips

9: pull ups, recline rows, bor etc.

12: armbøjninger, dips

Link to comment
Share on other sites

2: Tusinde muligheder.. Planks, reverse crunches etc.

3: Dødlødt

4: ja, eller front squat, eller lunges eller..

7: armbøjninger, dips

9: pull ups, recline rows, bor etc.

12: armbøjninger, dips

Det var allerede en stor hjælp, takker.

Køb det sæt der er i salgs forummet. Så kan du rent faktisk lave noget brugbart i din kælder.

Udgiften der til , svarer til kun til cirka 10 års kontigent i en normal forenings baseret klub, eller 3år i et kommercielt center.

Jeg kan desværre ikke være med i det prisleje pt., men ellers tak.

Du skal nok lige være opmærksom på hvor lang den stang er. Hvis den er for smal kan du ligeså godt bruge penge på nogle gode håndvægte.

Jeg ønsker ikke at investere for stort i første omgang, hvis ikke jeg kommer ordentlig i gang som i gamle dage (ungdommen kommer aldrig igen). Jeg er godt nok lidt bekymret for, om HN's vægtstang finder på at knække på midten ved samlingen. Men hvad koster en ok stang (gerne med skrue og gevind) og hvorhenne?

Link to comment
Share on other sites

Et par Kettlebells med forskellig vægt, et ab wheel, en chinups bar og et sæt håndvægte så kan du lave RIGTGT meget :smile:

Men overvej også om du virkeligt får trænet det der kræves derhjemme. Det er ikke alle der har diciplinen til at få trænet hårdt nok de står derhjemme. I såfald bør du melde dig ind i et træningscenter/klub.

Link to comment
Share on other sites

Et par Kettlebells med forskellig vægt, et ab wheel, en chinups bar og et sæt håndvægte så kan du lave RIGTGT meget :smile:

Men overvej også om du virkeligt får trænet det der kræves derhjemme. Det er ikke alle der har diciplinen til at få trænet hårdt nok de står derhjemme. I såfald bør du melde dig ind i et træningscenter/klub.

Jeg er selv faens bekymret for min selvdisciplin, men der er en pokkers masse praktiske årsager (arbejde, økonomi, bor lidt fjernt) til, at center/klub ikke er en mulighed lige nu. Og tidligere har jeg spildt penge på medlemskab uden at bruge det af selvsamme årsager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv faens bekymret for min selvdisciplin, men der er en pokkers masse praktiske årsager (arbejde, økonomi, bor lidt fjernt) til, at center/klub ikke er en mulighed lige nu. Og tidligere har jeg spildt penge på medlemskab uden at bruge det af selvsamme årsager.

Pointen før var egentlig også blot at hvis udstyret skal have blot et minimum af kvalitet, så kommer du ingen steder for et års kontigent i et center.

Jeg har selv nyborg sættet liggende somewhere, og det er virkelig noget bras. Kan faktisk ikke huske om jeg har givet det væk.

Senere har jeg brugt xxxxxKr på eleiko udstyr. Et sted in between må være vejen frem.

Man kan sagtens tage sig sammen til at træne hjemme (eller jeg kan ihvertfald) men det kræver også at man har noget udstyr der er værd at bruge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share