tabe sig eller pumpe sig ?


84eren
 Share

Recommended Posts

Hej Motion online

Jeg er en Fyr på 28 sommre :bigsmile:

jeg har desværre lidt for meget på sidebenene vejer ca 133 kg.

det hele er rimlig fordelt på kroppen..dog er der lidt på maven.... er rimlig kraftig bygget. har trænet en del før hen.

så jeg kan mærke at mine muskler ligger gemt derinde bag :happy:

jeg ønsker at blive en del mere trænet "pumpet" og veje omkring 95-105kg.

men skal jeg så ?

Tabe mig først. eller skal jeg begynde at pumpe og håbe på at fedtet bliver omdannet til muskler på et tidspunkt???

pt. spinner jeg 1-2 gange i ugen.

samt er håndværker tildaglig så har en forholds aktiv dag "elektrikker""

er godt klar over der skal noget styrke træning til også

min mad består af:1 brev nupo " morgen mad"

en skive rugbrød + 100 gram magert pålæg + en banan "middag"

om aftenen: kød "ko/gris/kylling + salat . jeg prøver jeg at undlade pasta/kartofler

drikker pt ikke mælksodavand er kun light/zero/max/danskvand og hvad det nu alt hedder

skal siges at lørdag "kommer der lidt ekstra godt til ganen.. evt. i form af god mad.. bøf m.sovs..og lidt slik til aften hygge

Hvad vil i anbefale mig at gøre for at nå målet ???

mvh 84eren

Link to comment
Share on other sites

Bare sådan: fedt kan ikke omdannes til muskler. Det er to processer som kører uafhængigt af hinanden (og faktisk sjældent samtidigt).

133 fedtfrie kilo er, med al respekt, nok ikke noget at satse på.

Jeg ville gå helt klart gå efter at smide noget fedt. 133 kg belaster alligevel en del og hvis du ligger på knæ osv., så er der meget uhensigtsmæssig belastning og hvis du skal ind i kringelkroge er det også lettere at fylde mindre. Nåja - og så er det også det sundhedsmæssige i det.

Jeg læser mellem linierne at du er glad for den muskelmasse du har inde bagved polsteret. Styrketræning er godt for at mindske muskelnedbrydning under vægttab. Men for selve vægttabet, gør det ikke den store forskel idet man ikke brænder ret meget energi af på styrketræning.

Spinningtimerne kan derimod godt hjælpe lidt på vej - omend det vigtigste er mængderne af det mad du spiser.

Hvis du fungerer fint på så lille en morgenmad, så er det vel OK selvom der er mange der mener at morgenmaden er vigtig. Men bliver du ikke sulten og kommer til at snacke, så er det sq fint nok.

Link to comment
Share on other sites

vil heller ikke veje 133 kg men derimod 95-105 og blive en del mere markeret er godt klar over at det hele ikke kan være muskel masse :)

hvilken form for motion ville være god for at smide en del killo fedt ? synes ellers man høre tit at spinning er godt for nettop det. :)

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning kombineret med kredsløbstræning er helt klart det bedste ved vægt tab. styrketræning bibeholder din muskelmasse, mens kredsløbstræning hjælper til at brænde kalorier af.

Men som Gregers skriver så kommer du ingen vegne uden en solid kostomlægning.

Forresten hvor høj er du?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg vil sige

Cykle nogle ture for at opbygge stærke ben,når du cykler så cykel i et gear der ikke er for nemt men heller ikke for svært og cykel de der 7-10km hver dag. Når du føler at dine ben er blevet meget stærke så begynder du lige så småt at løbe nogle ture du behøver ikke at løbe de der 10km bare løb så langt du kan og tag gerne nogle pauser undervejs hvis du er forpustet eller får ondt i benene. Når du kan løbe 2-3km så skaf dig et sjippe torv det forbrænder masser af kalorier og da det er hårder en at løbe kan du nøjes med at sjippe de der 10-15min hvis du føler at det er nok. Plejer selv at sjippe hver 3/4 dag indtil at jeg er helt svedig og indtil at jeg mærker at mine ben giver op.

Prøv at gør det som jeg skriver.

Husk forresten at spise fedt fattigt og kaloriefattigt mad. Spis mere grøntsager som fx salat,brocoli,spinat og sådan noget.

Du vil nok ikke mærke fremskridt de der 1-6 dage ud over at dine ben bliver hårde men hemligheden bag at tabe sig er

1) træn hårdt du skal altså presse dig selv til det din krop nu kan.

2) spis mere grøntsager. Og fedtfattigt mad.

Det er hemmeligheden bag at tabe sig.

Fortsat god dag :)

ps du skal også spise lidt mindre

Edited by indvandrer123
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun anbefale den sammensætning jeg selv har haft stor succes med.

Det er høj intensiv styrketræning 3 gange om ugen i kombination med en kostplan, hvor der er fokus på kost med lav energi tæthed.

Der er ingen pauser mellem øvelserne og min t-shirt er fuldstændigt gennemblødt efter 1 time. Det kan godt være de andre glor lidt, men det skider jeg flot på, for det virker eddermame effektivt.

Fedtet ryger bare af og muskelmassen stiger også. Kan godt være det teoretisk ikke er muligt, men det er altså resultatet (målt)

Der hvor jeg har fået den ide, er hos en personlig træner - om det virker lige så effektivt for en person med noget mere fedt, skal jeg så ikke kunne sige, men jeg har smidt over 10 kilo på den konto og det fortsætter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke svaret, men jeg ville lige kommentere, at det ikke har den store betydning, hvor meget fedt du spiser, med mindre du spiser det i form af junkfood.

De fleste tager på og holder vægten, fordi de indtager for mange kulhydrater i form af hvidt brød, ris, pasta, kartofler, alkohol eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

cykling min. 4-5 gange pr. uge. af ca. 1 times varighed og undgå al Løb! dine knæ, ankler hofter kan sikkert ikke holde til det før du vejer under 90 kg.!

pga. af din nuværende vægt, har dit understel nok fået en smule slid. så skån dem ved at cykle i steder for løb. mange tunge mennesker får ofte slidgigt i ben/hofter i en tidlig alder.

vægttræning er også godt, men gavner ikke helt så meget som cykling i forhold til dit vægttab. så hvis tiden e knap - så skal du bruge den på noget med mega høj puls så længe som muligt :-) og jep det er et røv hårdt arbejde så held og lykke - giv den gas.

kost kost kost

selv om du cykler 5 timer daligt, kan du tage yderligere på! med den forkerte kostplan.

vej dig 1 gang om ugen, falder vægten ikke, kommer der for mange kalorier ind... og så er skal der skæres ned/omlægges..

hold ikke igen - hvis der skulle dukke nye ? op.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Høj intensitets styrketræning og konditions træning ved siden af, træning 6 dage i ugen.

Start altid med at varme op 10-15 min, evt cykle, eller gå (selv går jeg 10 min)

Styrketræning:

Find den rigtige vægt: Det skal du bruge

Find en håndvægt, hvormed du kan tage den øvelse du skal igang med 20 gange, uden besvær.

Tag så en håndvægt der er så tung at du MAKS kan tage 12 gentagelser med denne.

Tag så 15 gentagelser med den 'lette' vægt.

Hold ca. 45 sekunders pause, ikke meget mere.

Tag så 12 gentagelser med den tunge vægt.

Hold ca. 45 sekunders pause

Tag så 10 gentagelser med den tunge vægt.

Hold ca. 45 sekunders pause

Tag så 8 gentageler med den tunge vægt

INGEN PAUSE

Lige efter dette, lægger du de tunge vægte til side, og tager de 'lette' vægte. Tag dernæst så mange gentagelser du kan - uden at holde pause!

Konditions træning:

Husk opvarmning 10-15 min. (selv går jeg 10 min)

Hver anden dag bør du lave noget kredsløbs træning (konditions træning), ud og løb, eller gå 20 minutter.

Prøv de første 5 minutter at give dig 60 %

Dernæst giv dig ca. 80 % i 2 minutter

Dernæst giver vi den lidt gas og sætter den op til 90 % i et minut

Så sæt farten ned igen, til ca. 80 % i 10 minutter.

De sidste to minutter skal vi bruge resten af vores energi, 90 - 100 %

Husk én dag om ugen, at give dig selv lov til at slappe af, hold en fridag, og spis fornuftigt i løbet af dagen, men om aftenen kan du spise hvad du vil, også kaldet et 'cheat-meal'

Denne måde at træne på, er noget der sætter pulsen igang - det er vildt tilfredsstillende når man er færdig - og man sover godt om natten ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share