Thomas J - 2004


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Vi skriver nu 1. januar 2004, og det er derfor meget passende at starte en ny log op.

Der er sket meget siden jeg startede min første log her på MOL. Jeg har smidt en del kropsvægt, og har det sidste års tid haft en meget usammenhængende træning, som på fornem vis blev afsluttet med ½ års pause fra træningen. Mine gamle stats hedder:

Squat 235 kg (m. knæbind og bælte)

Bænkpres 175 kg (uden stop)

Dødløft 272,5 kg (m. bælte)

Ovenstående rekorder blev sat med en kropsvægt som svingede mellem 135-140 kg.

Først i november 2003 fik jeg startet min træning op igen. Min kropsvægt havde nået et niveau som var det laveste jeg har været på i 6 år. Vægten sagde 111,5 kg. Dette var motivation nok i sig selv, til at komme igang med noget seriøst træning igen. Styrken var desværre også helt i kælderen. Jeg vil tro at jeg i starten af november lå på noget der ligner 140 kg i squat, 130 kg i bænkpres og 200 kg i dødløft. Ikke særligt sjovt at være så slap, når man i det mindste har været semi-stærk. Men styrken vender heldigvis hurtigt tilbage.

Jeg har indtil nu lavet en nem single med 170 kg i olympisk squat, en single med 140 kg i bænkpres, og en single med 220 kg i dødløft. Og jeg vil tro det ligger en smule højere nu. Jeg vil estimere mine 1RM´s til at ligge omkring 185 kg i olympisk squat med knæbind og bælte, 145 kg i bænkpres og 230 kg i dødløft.

Min kropsvægt sagde iøvrigt 119 kg igår aftes. Jeg vil forsøge på som et minimum at holde den under 120 kg, da jeg ikke befinder mig godt med en højere kropsvægt.

Mht. de mål jeg har med træningen, så er de ikke længere 100 % styrkeløftsspecifikke. Jeg regner ikke med at stille op i konkurrencer i nærmeste fremtid, og træningen er derfor rettet ind efter de ting jeg gerne vil opnå for mig selv.

For det første vil jeg gerne holde min kropsvægt stabil, og minimere fedtprocenten hvis muligt. Jeg vil derudover gerne opretholde en relativt god kardiovaskulær form. Jeg gider ikke følge noget specifikt program på dette område, men laver den mængde træning jeg har tid og lyst til.

Målet med selv vægttræningen er at opbyggge en god all-around styrke i hele kroppen via et bredt sortiment af basisøvelser. Hovedvægten bliver dog lagt på de 3 styrkeløft, squat, bænkpres og dødløft. Sekundært er målet at opbygge så meget kvalitetsmasse som muligt.

Styrkemæssigt er målet for 2004 at komme så tæt på min gamle PR´s som muligt med en lavere kropsvægt. Jeg tager det et skridt af gangen, og derfor har jeg som det første og meget realistiske mål, besluttet at jeg vil nå 200-150-250 indenfor de næste 2-3 måneder. Når jeg når disse vægte, så tager vi det derfra.

Som mere langsigtede mål, så kunne jeg stadigvæk godt tænke mig at nå de 300 kg i dødløft RAW. Og 180 kg med stop RAW i bænkpres ville også være en god vægt for mig. Men det er ikke mål som er realistiske for 2004. Det er ganske givet noget som tager flere år med målrettet træning. Så det er ikke noget jeg behøver at tænke på lige nu.

Det primære mål lige nu er at genopbygge styrken så hurtigt som muligt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så kom årets første træning i hus. Det var et super godt træningspas. Men det var også mega hårdt. Måske endda for hårdt i forhold til planen. Men det skyldes mest af alt at jeg bukkede under for en af mine meget dårlige vaner. Jeg havde planlagt at køre 3 singles med 200 kg i dødløft. Men da den første kørte temmeligt godt, så fik jeg lyst til at overgå de 220 kg jeg løftede lige før jul. Så jeg smækkede 225 kg, og træk lortet op. Faktisk kørte de 225 kg lettere end de 220 kg gjorde før jul. Så der er hastig fremgang.

I arch-back goodmornings bukkede jeg igen under for den dårlige vaner, og lavede mere end planlagt. Jeg havde planlagt triples med en topvægt på 180 kg, men det blev til sæt af 6 reps istedet for. Så efter goodmornings var der ved at være godt og grundigt udsolgt.

På mandag må jeg hellere holde lidt igen, så jeg ikke løber ind i en omgang seriøs overreaching fra start af. For selvom de 225 kg i dødløft fra forholdsvist "nemme" (der var måske 5-10 kg ekstra), så var det jo reelt en træningsmaks.

FREDAG DEN 2/1-2004

Dødløft

2 sæt x 2 reps med 90 kg

2 singles med 130 kg

1 single med 170 kg

1 single med 200 kg

1 single med 225 kg

DE - bænkpres

1 sæt x 5 reps med 50 kg

1 sæt x 4 reps med 80 kg

6 sæt x 3 reps med 100 kg (ekstremt god fart)

1 sæt x 2 reps med 110 kg (medium greb)

1 sæt x 2 reps med 120 kg (medium greb)

1 sæt x 12 reps med 100 kg (medium greb)

Arch-back goodmornings "ud til ca. 45 grader"

1 sæt x 6 reps med 60 kg

1 sæt x 6 reps med 100 kg

1 sæt x 6 reps med 140 kg

1 sæt x 6 reps med 180 kg

1 sæt x 20 reps med 100 kg (rep PR med 100 kg)

Barbell shrugs

5 sæt x 5 reps med 130 kg

Back-raises

2 sæt x 12 reps med kropsvægt

Dumbell side laterals

3 sæt x 12 reps med 14 kg håndvægte

supersetted med

Face pulls m. bredt greb

3 sæt x 12 reps med 40 kg

Incline hammer curls

3 sæt x 10 reps med 18 kg håndvægte

Cable curls

1 sæt x 28 reps med 15 kg

1 sæt x 20 reps med 35 kg

1 sæt x 12 reps med 45 kg

1 sæt x 6 reps med 55 kg

1 sæt x 5 reps med 70 kg

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Cable curls

1 sæt x 28 reps med 15 kg

1 sæt x 20 reps med 35 kg

1 sæt x 12 reps med 45 kg

1 sæt x 6 reps med 55 kg

1 sæt x 5 reps med 70 kg

TJ, det er en fryd for øjet at se! Kabel, isolation og pyramide... Det skal sgu ikke altid være så seriøst og gennemtænkt!

Btw. 20 reps i goodmornings?! :blink::blink:

I sense a small bit of DOMS heading in your direction... :lol:

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

I sense a small bit of DOMS heading in your direction...
Jeg tror også Mr. DOMS kommer på besøg imorgen :D
Kabel, isolation og pyramide... Det skal sgu ikke altid være så seriøst og gennemtænkt!

Det var bestemt heller ikke gennemtænkt :) Jeg var faktisk færdig, og stod og ventede på at min makker blev færdig på kondicyklen. Jeg stod ved kabeltrækket og fik lyst til at lege lidt med det. Så jeg nakkede lidt curls med det som sad på (15 kg). Men så kom jeg til at tænke på Markus Ruhl. Han laver i hans video XXXL, sæt af 28 reps i incline smith presses i første sæt. Så jeg tænkte at jeg også ville lege med lidt høje reps. Det endte så med 5 nemme reps med hele stakken på 70 kg :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hmm.. Hvad dælen er face pulls? :blink:

Men ellers er det jo fornuftigt ud, så må vi håbe du på et tidspunkt kan hive nogle PR´s hjem med under 120kg i kropsvægt ;)

Btw du kommer til fællesspisning, gør du ikke?

Link to comment
Share on other sites

SØNDAG DEN 4/1-2004

45 minutter på kondicyklen (puls 130-140)

Dejligt at få lidt blod igennem de ømme baglår. Det 20 rep sæt i goodmornings har sgu skabt en ordentlig røvfuld DOMS. Det samme gør sig iøvrigt gældende for det 12 rep sæt i bænkpres. Håber begge dele har fortaget sig imorgen, så det ikke går ud over træningen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Var stadigvæk lidt mærket af DOMS i benene idag. Det ømhed jeg havde i brystet var dog forsvundet, så bænkpres træningen gik OK. Squat var dog ikke noget at råbe hurra for. Der var da jævnt god hastighed på, men ikke så meget som der burde være med kun 120 kg. Well det kan da kun blive bedre :)

MANDAG DEN 5/1-2004

DE - olympisk squat

3 sæt x 3 reps med 60 kg

1 sæt x 3 reps med 90 kg

8 sæt x 2 reps med 120 kg

Bænkpres

2 sæt x 5 reps med 50 kg

1 sæt x 4 reps med 80 kg

1 sæt x 3 reps med 100 kg

1 sæt x 3 reps med 115 kg

1 sæt x 3 reps med 130 kg

1 sæt x 3 reps med 115 kg

1 sæt x 3 reps med 100 kg

Dødløft stående på 2x25 kg gummiskiver

3 sæt x 5 reps med 130 kg

Cable rows

1 sæt x 20 reps med 60 kg

1 sæt x 15 reps med 80 kg

1 sæt x 10 reps med 100 kg

1 sæt x 20 reps med 60 kg

Dumbell lying triceps extensions

5 sæt x 8 reps med 22 kg håndvægte

Close grip EZ-barbell curls

2 sæt x 12 reps med 40 kg

Weighted ab machine

2 sæt x 12 reps med 60 kg

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der var da jævnt god hastighed på, men ikke så meget som der burde være med kun 120 kg. Well det kan da kun blive bedre  :)

Nu ikke blive for stærk vel... skal vi ikke også vædde om hvem der kan løfte mest i sumo?... der tror jeg godt jeg kan være bare lidt med hvis du virkelig er så svag i denne øvelse som du selv påpeger... det ville også give dig en undskyldning for at træne løftet og få sparket det squat i vejret med raket-fart big-guy ;)

Link to comment
Share on other sites

Jamen det er ganske glimrende. Lad os ændre squat væddemålet så det passer til det andet væddemål. Det vil sige følgende 2 væddemål er igang:

1. Sumo-dødløft. Den af os der løfter mest d. 1 marts vinder 1 liter Mathilde kakaomælk.

2. Squat med knæbind og bælte. Den af os der løfter mest d. 1 marts vinder 1 liter Mathilde kakaomælk.

Det lyder godt ikke ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej TJ!

Tillykke med din nye log!

Er det er nytårsforsæt? Måske derfor at du endelig er påbegyndt en seriøs omgang pyramidetræning. ;)

Spøg til side. Kunne godt bruge lidt finpudsning af min teknisk i grundøvelserne, og håber, at du vil hjælpe mig med det til MOL træf (hvis du ikke har for travlt med at få massage af b skaal :) ).

Held og lykke med træningen...

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Super god træning idag. Godt nok var det kun en ren dynamisk/let dag, men der var mega knald på dødløft. Jeg blev næsten helt overrasket over den power der var på. De 150 kg fløj om ørene på mig.

Derudover fik jeg lige prøvet sumo-dødløft af, nu da jeg har væddet med Zoa ;) Som altid er jeg mega slap i den position, men de kørte dog bedre og bedre for hver single :)

ONSDAG DEN 7/1-2004

DE - bænkpres

1 sæt x 5 reps med 50 kg

1 sæt x 4 reps med 80 kg

1 sæt x 3 reps med 100 kg (bredt greb)

1 sæt x 3 reps med 100 kg (smalt greb)

1 sæt x 3 reps med 100 kg (bredt greb)

1 sæt x 3 reps med 100 kg (smalt greb)

1 sæt x 3 reps med 100 kg (bredt greb)

1 sæt x 3 reps med 100 kg (smalt greb)

DE - dødløft stående på 2x25 kg gummiskiver

2 singles med 110 kg

10 singles med 150 kg

DE - sumo-dødløft

5 singles med 150 kg

Pulldowns

1 sæt x 12 reps med 70 kg (bredt greb)

1 sæt x 12 reps med 70 kg (smalt greb)

1 sæt x 12 reps med 70 kg (bredt greb)

1 sæt x 12 reps med 70 kg (smalt greb)

1 sæt x 12 reps med 70 kg (bredt greb)

Face pulls m. bredt greb

1 sæt x 12 reps med 35 kg

4 sæt x 10 reps med 45 kg

Triceps pushdowns

4 sæt x 10 reps med 35 kg

Cable curls

1 sæt x 25 reps med 20 kg

1 sæt x 20 reps med 30 kg

1 sæt x 15 reps med 40 kg

1 sæt x 10 reps med 50 kg

1 sæt x 6 reps med 60 kg

1 sæt x 6 reps med 70 kg

10 minutter på kondicyklen ved 250 watt (puls 150-160)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share