Thomas J - 2004


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Er det almen anerkendt at neurale tilpasninger "forholdsvis" hurtigt kan hentes igen efter en længere pause?

Yeps, det mener jeg Morten Z har sagt faktisk.

Og ja, det går lynende hurtigt for tiden. Lige før jul tog jeg 220 kg i dødløft, og den var rimelig tung. Lige efter nytår tog jeg 225 kg og den var noget nemmere end den før jul. Og i onsdags da jeg kørte dødløft kørte 150 kg næsten hurtigere end de nogensinde har gjort på DE dag. Så der ryger kg på med lynets hast for tiden. Det er mega motiverende. Jeg skal bare passe på med at jeg ikke lader mig rive med og maxer for tit. Jeg skal lige prøve at slå bremsen i. For man skal jo huske at tænke på skader, overtræning og diverse andet nasty stuff. Men jeg vil tro jeg er steget 30 kg i dødløft og 25 kg i bænkpres på 2 måneder. Så det er da til at tage og føle på. Bare lad det fortsætte sådan :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Faktisk går de op til 80, men fra 62 og op er der kun en af hver??!!

Jeg har plate mates, der i alt vejer 1,1 kg, så jeg mangler en magnet, der vejer ca 1 kg. Nogen der ved hvor man kan købe ganske almindelige magneter, egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Det havde jeg også tænkt mig, hvis jeg ikke finder en løsning. Det burde ikke kunne mærkes. Men jeg går jo glip af et kilo jeg kunne have løftet, og så falder min verden muligvist sammen. Tror jeg sætter en 1.25 fast med noget snor/en strop, og så tre af de fire plate mates, når det kommer så vidt.

Link to comment
Share on other sites

jsc> lyder som en plan :)

Iøvrigt skulle jeg have kørt tung squat idag, men jeg vågende op og var fuldstændig stiv i lænden, og det gjorde en smule ondt i den. Ved ikke hvad jeg har lavet. Måske sovet forkert ?? Om ikke andet, så valgte jeg at køre eksplosive singles i front squat for at spare lænden lidt. De 110 kg var dog ikke voldsomt eksplosive :angry:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Takker for de mange og gode svar TJ. Havde regnet de fleste ud fra hvad du tidligere havde skrevet men ville lige være sikker på at jeg ikke havde misforstået noget. Det jeg var mest i tvivl om var din træningsprograms opsætning i forhold til progression/pauser.

Du laver en måske ikke helt underbygget antagelse:

I pulldowns er det mere fordi jeg har en ide om at det lille skift der måtte forekomme i det neuromuskulære aktiveringsmønster udsætter træthedsakkumulationen, så man kan lave flere sæt.
Jeg vil dog hertil sige, at jeg har gjort lignende erfaringer hermed, så jeg tror ikke den er helt tosset. Om det så er ”fornuftigt”, at bruge den slags metoder, er en helt anden diskussion, der vel egentlig handler mere om restitution. Alligevel er det godt at se, at en teoretiker som dig ikke helt har glemt de gamle HIT dage. :)
jeg vil tro jeg er steget 30 kg i dødløft og 25 kg i bænkpres på 2 måneder.

Super fremgang! Tillykke med det! :4flex:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Det jeg var mest i tvivl om var din træningsprograms opsætning i forhold til progression/pauser.

Jeg tager progressionen som den kommer. Jeg træner efter dagsform på de tunge dage, og med 60-70 % på de eksplosive DE dage. Det med at træne efter dagsform kan dog være lidt farligt, da man tit kommer til at tage en vægt som er lidt tungere end den måske bør være. Men jeg må lære at holde mig i skindet.

Når jeg kan mærke formen er ved at være i top, så tester jeg når jeg føler dagen er til det. Herefter deloader jeg 1 uges tid, og køre videre. Deciderede træningspauser tager jeg kun hvis jeg er syg, eller hvis jeg mener jeg er decideret overtrænet. Overreaching bekæmpes bedst med deload.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hvor jeg ligger lige nu. Jeg ved bare at de 150 kg jeg prøvede med i onsdag var ret nemme. Teknisk grimme, men temmeligt overkommelige. Det kan i princippet være alt fra 180 kg til over 200 kg. Men vi får ser. Det bliver spændende :) Det kunne sågar være man for sjovt skulle teste sumo-dødløft en dag man får lyst ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Faktisk går de op til 80, men fra 62 og op er der kun en af hver??!!

Såfremt jeg husker rigtigt, havde de i OBBC sæt op til 80kg tilbage i starten af 90erne. Det kan jo være de blot er gemt af vejen et sted for at gøre plads til alt deres nymodens fitnesshelvede. Du kan jo prøve, at hører Slagteren om det er tilfældet. :)

Link to comment
Share on other sites

Oh høje Løftegud,

Har et par spørgsmål, og håber på at du vil svare :) .

Jeg kan, grundet arbejde og studie, ikke træne vægte mere end 1 gang i ulige uger, og 3 gange i lige uger. Jeg er absolut svagstemmer, men er i tvivl om hvorvidt jeg skal holde mig til fast at træne frivend og bp hver gang, og så skiftevis dl og squat? Det er mest teknik jeg kører i de 2 kongeøvelser, men når jeg ikke er bedre, så kunne jeg tænle mig at det ville være for hårdt for kroppen at køre alle 3+frivend et par gange om ugen?

Niske

Link to comment
Share on other sites

Træningen startede godt. Mit dynamiske bænkpres kørte med ekstremt god eksplosivitet. Bænkpres er virkelig på vej op for tiden. Det hjælper meget at jeg har øget til at træne bænkpres 3 gange i ugen igen.

Desværre blev det til den helt store nedtur i dødløft. Jeg har haft lidt små-smerter/ spændinger i lænden (omkring L5), siden i fredags. Og selvom det ikke gjorde decideret ondt i dag, så var spændingerne og stivheden nok til at dødløft kørte ekstremt dårligt. Jeg havde planlagt at lave singles med 190-200 kg, men da jeg kunne mærke hvor slemt det stod til, så lod jeg mig nøjes med 180 kg. Det var sådan set først på de sidste 3-4 singles at der var lidt smæk på. Den resterende del var langsomt og små-tungt.

Men shit happens, og det kan kun blive bedre. Jeg skulle dog have squattet tungt på onsdag, men jeg tror jeg snupper en omgang meget let DE træning, for at spare lænden lidt. Og så snupper jeg en omgang meget let DE træning i dødløft på fredag, og håber så lænden er klar på noget lidt tungere træning i næste uge.

I øvrigt udfordrede min makker til en lille rep dyst på mave-maskinen. Desværre lokkede han mig til at køre først. Vi skulle se hvem der kunne lave flest reps med 40 kg. Da jeg nåede 101 reps, så gad jeg ligesom ikke mere, da jeg var totalt syret til. Han tog så 102 reps den bandit. Skulle nok have taget lidt flere.

MANDAG DEN 12/1-2004

DE – bænkpres

1 sæt x 5 reps med 50 kg

1 sæt x 4 reps med 80 kg

6 sæt x 3 reps med 100 kg (kanon god eksplosivitet)

1 sæt x 3 reps med 115 kg (god fart)

Dødløft stående på 2x25 kg gummiskiver

2 singles med 100 kg

2 singles med 140 kg

2 singles med 180 kg (det kunne lænden ikke lide, så jeg hoppede ned fra skiverne)

Dødløft

8 singles med 180 kg

Pulldowns to the neck

1 sæt x 8 reps med 40 kg

1 sæt x 8 reps med 60 kg

1 sæt x 6 reps med 80 kg

1 sæt x 6 reps med 100 kg

One arm dumbell rows

4 sæt x 6 reps med 56 kg håndvægt

Face pulls m. bredt greb

3 sæt x 15 reps med 45 kg

Dumbell side laterals

1 dropsæt x 5, 5, 5, 5 reps med 18, 16, 14, 12 kg håndvægte

Cable curls

1 dropsæt x 10, 10, 10 reps med 70, 50, 30 kg

Weighted ab machine

1 sæt x 101 reps med 40 kg

10 minutter på kondicyklen ved 250-300 watt (puls 150-160)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Faktisk går de op til 80, men fra 62 og op er der kun en af hver??!!

Såfremt jeg husker rigtigt, havde de i OBBC sæt op til 80kg tilbage i starten af 90erne. Det kan jo være de blot er gemt af vejen et sted for at gøre plads til alt deres nymodens fitnesshelvede. Du kan jo prøve, at hører Slagteren om det er tilfældet. :)

Uhhhh er det rigtigt. Så skal jeg da lige høre dem. Kunne godt bruge dem til noget stivbenet dødløft.

Link to comment
Share on other sites

TOTALT UDSOLGT. Det er de eneste ord som beskriver dagens træning. Jeg havde som sædvaneligt lovet mig selv at tage den med ro. Ikke mindst for ryggens skyld. Men når man er igang med at bekrige vægtene, så forsvinder alt fornuft. Så da jeg efter 4 sæt i speed squat synes det gik ganske godt, så fik jeg den fortrinelige ide at snuppe et rep sæt med 150 kg med medium knæbind og bælte. Det gav 6 overkommelige reps, med OK hastighed. Og så var stilen ligesom lagt for dagens træning. Den resterende del var tung, og det som gjorde den endnu hårdere, var at min makker skulle skynde sig på arbejde, så det hele blev kørt med relativt korte pauser. Da jeg stod i omklædningsrummet rystede både mine ben og mine hænder. Så nu lover jeg mig selv at tage den med ro på fredag :)

ONSDAG DEN 14/1-2004

DE - olympisk squat

2 sæt x 5 reps med 60 kg (raw)

1 sæt x 3 reps med 90 kg (raw)

4 sæt x 2 reps med 120 kg (raw)

1 sæt x 6 reps med 150 kg (medium knæbind + bælte)

Dumbell flad bænkpres

1 sæt x 5 reps med 30 kg håndvægte

1 sæt x 5 reps med 36 kg håndvægte

1 sæt x 5 reps med 40 kg håndvægte

1 sæt x 5 reps med 44 kg håndvægte

1 sæt x 4 reps med 56 kg håndvægte (rep rekorden fra de gode gamle WSB dage er 8 reps med 55 kg håndvægte, så jeg er godt tilfreds med 4 reps med 56 kg på nuværende)

Barbell shrugs

1 sæt x 5 reps med 100 kg

1 sæt x 5 reps med 130 kg

2 sæt x 5 reps med 160 kg

1 sæt x 5 reps med 130 kg

Seated front presses

1 sæt x 5 reps med 60 kg

1 sæt x 5 reps med 65 kg

1 sæt x 5 reps med 70 kg

1 sæt x 5 reps med 75 kg

1 sæt x 5 reps med 80 kg

Stiff-arm pulldowns

2 sæt x 10 reps med 40 kg

supersetted med

Wide grip pulldowns

2 sæt x 10 reps med 80 kg

Leg curls

2 sæt x 10 reps med 80 kg

Standing calf-raises

2 sæt x 10 reps med 150 kg

10 minutter på kondicyklen (intervaller mellem 200-400 watt) (puls 140-165)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share