Front squats


michael
 Share

Recommended Posts

Frontsquat belaster i højere grad forsiden af lårene og i mindre grad balder og baglår sammenlignet med alm. squat. Efter min mening er frontsquat teknisk noget sværer end back squat, men som sagt en god øvelse for forlåret.

Almindelig squat kan også udføres på flere måder, idet man kan variere hvor højt på ryggen man placerer stangen. Typisk vil fx styrkelyftere placere stangen længere nede ad ryggen end bodybuildere, da der så kan lyftes større vægt, idet glutes og det nederste af ryggen dermed involveres i højere grad.

Link to comment
Share on other sites

Thomas har givet en udemærket forklaring på front & backsquats...

Mange har problemer med at komme helt ned i bundpositionen og stadig holde ryggen nogenlunde vertikalt når de kører backsquats (OL (ell. BB!)-stil) - inkl. undertegnede.

Jeg har dog MEGET lettere ved det når jeg kører frontsquats - dertil kommer, at frontsquats er en mere direkte assistanceøvelse til stød (hvis du en dag skulle finde på at prøve kræfter med det løft..).

Hvis du udelukkende kører "traditionel" vægttræning vil jeg dog primært anbefale at køre backsquats (OL-stil "ass to the grass" ;) ) da BS som Thomas nævnte det, involverer flere muskler.

hej...

Link to comment
Share on other sites

Hov. Vds at man kan udføre Front Squat uden at have et squat stativ?

jeg er ret træt af at udføre det der jefferson lift. Totalt skod øvelse.

Og jeg kan kun lave squat med dumbell, og det stinker for det er stærkt begrænset hvor meget vægt man kan have på, og det er alt for hurtigt man bliver træt i armene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke har et solidt squat-rack får man problemer med at "racke" stangen ved frontsquats, når man kører med tunge vægte.

Det er ikke alle der er istand til at "cleane" en tung vægt fra gulvet til "rack"-positionen.

Der er andre alternativer hvis man ikke har et rack - f.eks. Hip-belt squats, ballsquats, shrug-/trapbar DL, T-squats. Alle disse øvelser er udemærkede alternativer i mangel af bedre - altså rigtige squats som ER OG BLIVER nr. 1!!!

hej...

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja det var egentlig også min første tanke. AT vægten lige skal fra gulvtet til rack position. Det kan godt være lidt svært hvis man skal have særlig meget vægt på.

Men Milo du må gerne beskrive de andre øvelser for mig hvis du har lyst. Jeg skal lige bruge lidt ind til Januar hvor jeg begynder i det center. Det bliver dejligt at få rigtige redskaber til rådighed.,

Link to comment
Share on other sites

Der er dog også et hardcore alternativ, for dem som ikke kan komme til at få vægten på ryggen i backsquat, og få racket vægten ordentligt i front squat med tunge nok vægte.

Zerchersquat er en gammel øvelse som kan bruges som alternativ. Det gode ved zercher squat er at den også rammer lænden godt, hvilket gør den ideal som hjælpeøvelse til dødløft. Det dårlige ved zercher squat er at det ikke er for folk med lav smertetærskel, da vægten skal placeres i armene. Det kan være svært at forklare det, så check den her video:

http://www.deepsquatter.com/strength/zercherdance.rm

I skal ikke tage jer af Jason Burnell´s lille dans. Manden er gal :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt mig at bruge mit BP rack. Jeg sætter gaflerne op i øverste position ikke langt fra brysthøjde og kan så tage stangen fra den ende hvor der ikke er bænk.

Problemet med BS er at man skal bakke når den skal tilbage i racket.

FS (og ZS) løser det problem.

ZS ser god ud, selv om det største problem er at min lækre spandex bluse kunne lide overlast.

Link to comment
Share on other sites

Zercher squat er ikke så slem som den ser ud til. Jeg har kørt 3 reps med 140 kg, med et håndklæde viklet rundt om for at tage lidt af presset. Det gode er jo netop at man ikke skal hente stangen fra et ligeså højt sted som front squat og backsquat. Den kan hentes fra et normalt bænkstativ, hvis stativet er bredt nok til at man kan komme til med armene.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg prøvet, og FS duer ikke. Jeg kan simpethen ikke komme ordentlig ind under. ZS er lidt bedre, men jeg tvivler på at jeg kan komme til løfte mere end med BS, og det er ikke meget. Det var jo ellers det der var ideén.

En trap bar ville være perfekt, men hvor fås sådan en?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share