Styrke FAQ


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Her er den styrke-FAQ der tidligere blev arbejdet på.

Q: Er det farligt at lave dybe squats?

A: Nej, tværtimod er det en øvelse der udført korrekt vil øge modstandsstyrken overfor skader i yderpositioner. Man skal dog have ekstra opmærksomhed på teknikken i den dybe position og evt. ikke køre max belastning i denne øvelse. Har man allerede en knæskade skal man søge professionel rådgivning.

Q: Er det skadeligt for ryggen at lave dødløft

A: Korrekt udført dødløft er med til at skabe en stærk ryg og ad den vej UNDGÅ skader. Øvelsen lægger dog et stort pres på den nederste del af ryggen, så det er vigtigt at du får professionel vejledning og går langsomt frem.

Q: Er det nødvendigt at lave squat for at træne ben?

A: Nej, men der er mange fordele ved denne øvelse. Musklerne bliver aktiverede i et naturligt bevægelsesforløb og mange musklel inddrages samtidigt i øvelsen.

Q: Rammer flyes den inderste del af brystet?

A: Nej, fibrene ligger på tværs af brystet med udspring inde ved brystbenet og hæfte på overarmsknoglen. Fokus kan i en hvis grad rykkes op og ned på brystmusklen, men IKKE på langs.

Q: Kan jeg træne den nederste del af min biceps?

A: Nej, du kan træne hele musklen, resten er op til din genetik.

Q: Hvor kan jeg se, hvilke øvelser man kan lave for at træne en bestemt muskel?

A: Se i Linksamlingen: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...laycat&catid=24

Q: Er træk til nakke/ træk til bryst tilstrækkelig rygtræning?

A: Nej, lænden bliver ikke trænet nok. Der skal helst også laves øvelser som rowing eller dødløft.

Q: Forbrænder man fedt når man kører meget høje repetitioner? (15-20)

A: Nej, dette er en myte... det eneste du går glip af er muskelvækst grundet den alt for lille belastning.

Q: Kan man punktforbrænde?

A: Nej, dette er blot en myte og det er ikke muligt at forbrænde fedt på feks. maven ved hjælp af mavebøjninger.

Q: Er det nødvendigt at indtage protein og kulhydrater efter træning?

A: Nej, det er ikke nødvendigt, men det er helt klart tilrådeligt da kroppen skriger efter næring til musklerne. Det er optimalt at indtage både kulhydrater og protein - helst i en hurtig optagelig form.

Q: Hvad betyder "at køre til failure"?

A: Det betyder at man kører til komplet udmattelse i et sæt. Dette kan gøres i mere eller mindre ekstrem grad, eksempelvis gennem anvendelse af hjælper. Denne form for træning medfører som regel lang restitutionstid for musklerne.

Q: Kan man smide fedt mens man tager på muskelmasse?

A: Ja, men hvis man vil begge dele samtidigt vil begge dele foregå langsommere end hvis man deler det op.

Q: Kan man omdanne fedtvæv til muskler?

A: Nej, dette er endnu en myte. Du kan gennem træning og diæt opbygge din muskelmasse og mindske din fedtmasse, men fedtet bliver ikke i sig selv lavet om til muskler.

Q: Hvad betyder repetitioner eller reps?

A: Gentagelser af en øvelse. F.eks. kunne man i et sæt lave 8 gentagelser/reps af en øvelse og så holde en pause. En sådan samling gentagelser kaldes også for et sæt.

Q: Hvad er et sæt?

A: En samling gentagelser af en given øvelse. F.eks. kunne man lave 5 sæt bænkpres med 5 gentagelser i hvert sæt - i alt 25 løft.

Link to comment
Share on other sites

Også lige lidt flue-knepperi

Q: Forbrænder man fedt når man kører meget høje repetitioner? (15-20)

A: Nej, dette er en myte... det eneste du går glip af er muskelvækst grundet den alt for lille belastning.

Det er jo ikke tilfældet i eksempelvis 20reps-breathing-squat... altså ikke det med at forbrænde fedt men at 15-20 reps er for lille en belastning til muskelvækst ;)

Link to comment
Share on other sites

Ved godt at disse spørgsmål ikke kan besvares med ja eller nej..

Q: Hvor lang tid skal musklerne hvile (restituere) før de kan trænes igen?

Det kommer meget an på hvor hårdt du har trænet i forhold til hvor hårdt du er vant til at træne.

Hvis man ikke er vant til at træne så vil man opleve at musklerne bliver meget ømme (såkaldt DOMS). Som fingeregel betyder DOMS at du har udsat musklerne for et stykke arbejde som de ikke er vant til. Du kan godt træne igen inden DOMS er væk, men som fingeregel frarådes det.

Hvis du gerne vil træne meget hyppigt (næsten hver dag), så kan man vælge at træne med lav volumen (=sæt*reps). Dermed vil man primært træne nervesystemet til at kunne håndtere tungere vægte. Søg på Pavel Tsatsouline (Power to the people) for træningsmetoder.

Alternativt kan hyppig træning gøres ved at dele kroppen ind i 2, 3, eller 4 dele (splitprogrammer) og så træne hver del på forskellige dage. På denne måde kan man træne med høj volumen hver dag, uden at udmatte de enkelte muskler.

Det gælder for begge typer træning at man skal huske at kroppen har brug for "systematisk restitution". Dvs. at man skal indlægge hviledage, og fra tid til anden hvileuger, hvor man giver kroppen lidt ro (kirtler osv. ). Søg evt. på det "endokrine system"

Hvis man gerne vil træne hele kroppen hver dag (full body), så anbefales det at man træner 3-4 gange om ugen, hvormed musklerne får ca. 1 dags hvile mellem hvert træningspas.

Q: Hvad er bedst: 3-split, 2-split eller fuldbody?

Hvor meget tid vil du bruge på at træne? Det bliver ofte diskuteret (livligt) om det ene er bedre end det andet, men da det synes at være forskelligt fra person til person er det ikke muligt at give et dækkende svar på. Der er f.eks. stor forskel på hvor hårdt forskellige personer synes "hård træning" er m.m.

Hvis du skal træne hver muskel min. 2 gange pr uge (som det generelt anbefales), så dikterer et 2-split program at du træner min. 4 gange om ugen, mens det normale for fullbody er 3 gange pr. uge. Derfor kræver splitprogrammer mere tid (inkl. transporttid) end full body-programmer.

Q: Når jeg splitter, skal det så være over/underkrop eller pull/push -split?

Q: Hvor få øvelser kan jeg nøjes med?

Q: Hvad er de to bedste øvelser for hver kropsdel?

Lad os tage dem fra bunden af:

Læg:

Forlår: Squat,

Baglår: Dødløft

Balder: Squat, c

Lænd: Dødløft, good mornings

Mave: Div. hanging reverse crunches, div. swiss ball crunches

Bryst: Flad bænk med stang (bench press), incline bænk med håndvægte (Incline dumbell press)

Øvre ryg: Chins (overhåndsgreb), div. rows m. frie vægte.

Desuden ville en ordbog være cool :bigsmile:

Ord (Acronym) = definition

Deload () =

Progression () =

Dekonditionering () =

Repititions maksimum (RM) =

Concentrated loading

Hypertrophy specific training (HST)

(DFHT)

(WSB)

Supersæt

m.fl.

Kommer på flere senere :tongue:

Kom lige på lidt mere;

Skader konditionstræning (Cardio) min styrketræning?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Tænkte det nok :lol:

Kigger på mine egne Q's, og lægger nogen A's ind, i morgen (onsdag) :)

Opdatering:

Er så småt begyndt at skrive lidt - jeg regner med at I andre fyrer al den konstruktive kritik af, som I måtte ligge inde med!

jamen det er jo fordi vi ikke ved det at vi spør   

FAQ: Frequently Asked/Answered Question; der er ikke nogen som har sagt at svaret skal været korrekt. I denne verden må vi nøjes med det oftest givede svar. Det kan man jo tydeligt se på Morten Z's svar :lol: .

Iøvrigt synes jeg en rigtig spændende ting ved denne FAQ er, om det kunne være muligt at nå en eller anden form for konsensus :w00t: .

" The discussion to end all discussions" så at sige :blink:

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

hvad med:

Q: Er det skadeligt at holde vejret under hele løftet i tunge løft?

A: Hvis dit mål er at løfte en tung vægt, vil det at holde vejret hjælpe dig. Visse personer er dog skabt med dispositioner for at kunne tage skade (e.g. aneurismer i hjernen) af høje blodtryk og for sådanne kan det bedst anbefales at lade luften sive, mens man presser eller trækker i vægten. Det vil ikke give anledning til en lige så stor blodtryksstigning under løftet.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Hmm, der er ikke meget liv i denne tråd...

Folk er meget velkomne til at besvare mine spørgsmål. Jeg har selv lidt travlt om dagen, og om aftenen gider jeg pt. ikke se på en computer <_<

Jeg lover dog at besvare mine egne spørgsmål efter bedste formågen inden årets udgang :tongue:

MaxPower: Du synes at være alle andre steder end hér og bidrager med kvalificerede svar - har du ikke mod på denne tråd også. Så slipper folk måske for at lede :w00t:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Q: Kan man smide fedt mens man tager på muskelmasse?

A: Ja, men hvis man vil begge dele samtidigt vil begge dele foregå langsommere end hvis man deler det op.

Kan det lade sig gøre?

Muskelvækst kræver jo at man er i kalorieOVERSKUD...Og fedttab kræver at man er i kalorieUNDERSKUD, hvordan kan man gøre det samtidig?

Edited by panser
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...
Q: Kan man smide fedt mens man tager på muskelmasse?

A: Ja, men hvis man vil begge dele samtidigt vil begge dele foregå langsommere end hvis man deler det op.

Kan det lade sig gøre?

Muskelvækst kræver jo at man er i kalorieOVERSKUD...Og fedttab kræver at man er i kalorieUNDERSKUD, hvordan kan man gøre det samtidig?

Tror det afhænger meget af ens form. Da jeg startede (vejede 107 kg og kunne ikke løfte spor) havde jeg masser af styrkefremgang og samtidigt vægttab.

Jeg kan ikke med sikkerhed sige at det ikke "kun" var neurale tilpasninger, - men jeg er temmelig sikker på at det ikke er tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share