Stff.legged DL vs. Good morning


jsc
 Share

Recommended Posts

Sheiko (og Louis Simmons) tripper over good mornings, men jeg synes ikke jeg kan få den til at sidde rigtigt på ryggen. Enten smadrer den mine skuldre eller også ligger den og presser ned på min rygrad så jeg har hovedpine timer efter træning. Det sidste gør den egentlig uanset. Jeg skal i gang med seriøs "skole"gang igen og kan ikke stene efter træning pga hovedpine overhovedet i hverdagene de næste par måneder.

Jeg kan ret godt lide stff.legged DL og tænkte om ikke man kunne substituere dem, vel at mærke romanian style, for good mornings. Kan ikke selv lige komme i tanke om ulemper, bortset fra, at stangen ikke hviler på ryggen, og derved måske ikke har samme overførlighed til squats. Men måske er er nogle af jer SL-krakilere der har nogen interessante indsigelser. BTW ville jeg helst substituere glute-ham-gastroc raises, hvis jeg lige kunne komme i gang med de sataner.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Kan personligt heller ikke selv lide dem, så stiff legged synes jeg er noget mere behagligt.

En af grundene til, at den ikke ligger ordentlig, kan jo være at ens upper back er alt for muskuløs :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes goodmornings går mere i erector muskulaturen end stiff-legged/rumænsk, som efter min mening går mere i hasemuskulaturen. Det har nok noget at gøre med at belastningen er længere væk fra kroppens centrum i goodmornings. Men det er alt sammen detaljer, og hvis du mener at du får mere ud af stiff-legged/rumænsk dødløft, så tror jeg det er en ganske glimrende substition for goodmornings. Begge dele rammer den posteriore kæde ganske godt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede den såmen også i går. Den er stadig hård, selvom jeg sætter sædet lidt op. Kunne lige tage én fucking rep, og den rev. Men tanken har absolut mere end strejfet mig. Tror absolut det er den bedste haglårsøvelse man kan lave, og jeg tror egentlig man kunne få nær optimal træning af bagsiden med denne og bent rows, hvis man også laver squats. Specielt, hvis træning af ens DL ikke var et mål i sig selv.

Tror først og fremmest jeg skal begynde at varme op til den med romanian DL med BB eller DB, så jeg er lidt stærkere i starten. Det er jo lidt svært at varme op med noget nær éns 1RM :)

BTW så skyldes jeres større succes nok en kombi af mindre overkropsmasse og stærkere ben.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Lad mig blot citerer gode gamle Bill Starr:

In the above routine I alternated the good mornings with the stiff-legged deadlifts for variety. In truth, however, I belive good mornings are the superior exercise.

Så er valget jo nemt. :)

Har også prøve at køre øvelsen gud ved hvor mange gange, fordi det siges i specielle styrkeløfterkredse at øvelsen er god <_<

Synes bestemt ikke Goodmornings er en god øvelse især når der kommer godt med vægt på. Kiloene ligger pisse ustabilt, og selv ingen af de seriøse styrkeløftere jeg har set udføre den, har særligt stor bevægeudsving på øvelsen, det ser ud ad helvede til. GM er muligvis en god øvelse for dem der mere ønsker at styrke lænden i en specifik bevægebane snarere end at træne baglår osv.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Synes bestemt ikke Goodmornings er en god øvelse især når der kommer godt med vægt på. Kiloene ligger pisse ustabilt, og selv ingen af de seriøse styrkeløftere jeg har set udføre den, har særligt stor bevægeudsving på øvelsen, det ser ud ad helvede til. GM er muligvis en god øvelse for dem der mere ønsker at styrke lænden i en specifik bevægebane snarere end at træne baglår osv.

Det er åbenbart meget individuelt. Personligt er jeg ikke et øjeblik i tvivl, at GM er den bedste haseøvelse for mig. Jeg har absolut ingen problemer med at få stangen til at ligge stabilt.

Link to comment
Share on other sites

og selv ingen af de seriøse styrkeløftere jeg har set udføre den, har særligt stor bevægeudsving på øvelsen, det ser ud ad helvede til.

Så gør de et eller andet forkert. Jeg har selv lavet goodmornings til omkring parralel med 200 kg, hvilket må siges at være et OK bevægeudsving. Og WSB gutterne laver snildt goodmornings med langt over 200 kg. Nogen ligger tæt på 300 kg. Og mange af dem laver dem med en ROM, så de næsten har hovedet mellem benene, i bent over goodmornings.

Du skal også huske at der er mange slags goodmornings. Goodmornings er ikke bare goodmornings. Den traditionelle goodmorning, hvor man kommer ned i nærheden af parralel, kaldes egentlig bent over goodmornings. Arch back goodmornings har ikke en særlig stor ROM, og tillader ekstremt tunge vægte. De stærkeste WSB løftere kommer tæt på 400 kg i den øvelse. Alle variationerne kan samtidig laves bent-legged eller straight-legged. Så samlet set er der tale om et hav af variationer.

Det det drejer sig om er ikke at ligge stangen for langt oppe i nakken. Faktisk bør man ligge den en anelse lavere end i squat. Så ruller den ikke op i nakken, når man bukker forover. Derudover skal man holde den stramt imod ryggen, så den ligger stabilt. Hvis man ikke kan lave goodmornings uden at stangen tager på udflugt, så bør man korrigere sin teknik.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Og WSB gutterne laver snildt goodmornings med langt over 200 kg. Nogen ligger tæt på 300 kg. Og mange af dem laver dem med en ROM, så de næsten har hovedet mellem benene, i bent over goodmornings.

Hvis man laver bent over goodmornings med 200-300kg så dybt, at man næsten har hovedet mellem benene, så skal man have have nogle stærke lats-muskler, for ikke at tabe stangen, når den er i bund...

Link to comment
Share on other sites

For mig at se er Goodmornings hellere ikke en udpræget øvelse kun til haserne. Jeg vil nærmere betragte den som en basisøøvelse for 'The Posterior Chain', også fordi når der kommer lidt kg på så kunne den godt minde en anelse om squat, ikke at det er dårlig ting faktisk.

Jeg anbefaler klart GHR og/eller Hamstring Raises, hvis man virkelig ønsker at ramme baglåret meget specifikt. :bigsmile:

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share