Sven Ole Thorsen


Don Kane
 Share

Recommended Posts

  • 5 years later...
Guest Slettet bruger
Sven Ole Thorsen havde faktisk den danske bænkpres rekord i klassen over 125kg. med 230 kg. Rekorden blev sat i Sverige for mange år siden; jeg mener det var i 1983.

Sven Ole ejede dengang Sporting Health Club som var medlem af Dansk Styrkeløft Forbund.

Henning Thorsen havde ikke nogen rekorder. Hans styrke var at han ingen svage discipliner havde. Georg Olesen havde  rekorderne indenfor squat, Søren Oldenburh bænkpres og Frank Jørgensen dødløft. Alligevel slog Henning Thorsen dem ofte.

/Niels

Hvornår slog Henning dem.Det har du vist fået galt i halsen!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ang. Svend Ole Thorsen, så var der faktisk et interview med ham i både nyhedsavisen og metro, for nogle dage siden, i forbindelse med lanceringen af hans nye bog.

Tideligere i tråden er det blevet fremført at han på et tisdspukt var indehaver af den danske rekord i bænkpres.

Men i de to aviser stod der, at han på et tidspunkt havde verdensrekorden...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set SOT sige i en interview at han på et tidspunkt havde verdensrekorden i bænkpres, det lyder urealistisk men Fuuuuuck hvor er han dog cool!! :superman:

Hvorfor er det urealistisk? Jeg har selv læst han på et tidspunkt havde verdensrekorden i bænkpress - vel at mærke for dem over 40 år!!! Den blev dog hurtigt slået igen... Selvfølgelig har manden haft et misbrug - der er trods slt grænser for hvor langt man kan nå med kreatin og en fornuftig kost (selvom man kan nå langt!) Det er da flot han nu står frem omkring det - der er desværre RIGTIG mange der bruger doping

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set SOT sige i en interview at han på et tidspunkt havde verdensrekorden i bænkpres, det lyder urealistisk men Fuuuuuck hvor er han dog cool!! :superman:

:cool: Der er ingen der er "cool" når de har bygget deres fysik og personlighed op ved hjælp af AS.

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det urealistisk? Jeg har selv læst han på et tidspunkt havde verdensrekorden i bænkpress - vel at mærke for dem over 40 år!!! Den blev dog hurtigt slået igen... Selvfølgelig har manden haft et misbrug - der er trods slt grænser for hvor langt man kan nå med kreatin og en fornuftig kost (selvom man kan nå langt!) Det er da flot han nu står frem omkring det - der er desværre RIGTIG mange der bruger doping

Det er vel ikke set særligt tit at en bodybuilder havde en styrkerekord fremfor en styrkeløfter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at SOT havde en nordisk rekord i udstyrsfri bænkpres.

Men jeg prøver lige at undersøge det.

Der er mig bekendt ikke noget, der hedder nordiske rekorder i bænk/SL uden trøje/udstyr, men det kan være, at han havde en nordisk rekord i bænkpres før trøjerne overhovedet fandtes... :unsure:

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nu kunne vi godt bruge Squattie :/

interessant - IMDB siger: Won the "Strongest Man in the World"-contest, by power-lifting a massive 544 lbs (247 kilo - 1981).

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Nu kunne vi godt bruge Squattie :/

interessant - IMDB siger: Won the "Strongest Man in the World"-contest, by power-lifting a massive 544 lbs (247 kilo - 1981).

Han har i hvert fald aldrig vundet IFSA WSM, og det år der var Kaz jo den absolutte konge. Powerlifting 544 lbs, skulle det være bænkpres? Det er da ikke urealistisk, at han har løftet den vægt.

Link to comment
Share on other sites

Tjaah, her er, hvad han har præsteret ifølge styrke.dk - men resultatlisten kan være mangelfuld, når vi skal så mange år tilbage.

Personlige Rekorder 3-Kamp

Squat 240 Kg (125+) DM 1983, Aalborg

Bænkpres 200 Kg (125+) DM 1983, Aalborg

Dødløft 260 Kg (125+) DM 1983, Aalborg

Total 700 Kg (125+) DM 1983, Aalborg

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke stille det så firkantet op. Han VAR vel rent faktisk styrkeløfter.

Ja, han betegnede sig selv som værende styrkeløfter (selvom han vandt Dm i bodybuilding i 70érne!) Han var rigtig stærk efter datidens målestok - jeg har engang set et billede hvor han havde et stykke over 300 kg på i squat!!! Arnold har også udtalt at Sven-ole rent faktisk var stærkere end ham i mange af grundøvelserne (bænkpress,squat m.m.)

Her er i øvrigt en lille sjov historie: Tilbage i 70érne, var både Sven-Ole & Arnold på "promotionstur" i Dk (Pumping Iron-filmen", De lagde også turen forbi OBBC (Odense) - og her trænede de bl.a. bænkpress m. 170 kg - og fik det til at se let ud!!! De lokale i OBBC har garanteret kigget lidt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ja, han betegnede sig selv som værende styrkeløfter (selvom han vandt Dm i bodybuilding i 70érne!) Han var rigtig stærk efter datidens målestok - jeg har engang set et billede hvor han havde et stykke over 300 kg på i squat!!! Arnold har også udtalt at Sven-ole rent faktisk var stærkere end ham i mange af grundøvelserne (bænkpress,squat m.m.)

Her er i øvrigt en lille sjov historie: Tilbage i 70érne, var både Sven-Ole & Arnold på "promotionstur" i Dk (Pumping Iron-filmen", De lagde også turen forbi OBBC (Odense) - og her trænede de bl.a. bænkpress m. 170 kg - og fik det til at se let ud!!! De lokale i OBBC har garanteret kigget lidt :laugh:

Ret sjovt. I forbindelse med samme promotion tur, trænede en af mine ældre venner, som vandt DM i BB i 83, sammen med Arnold inde i Sven`s center.

Jeg har set en masse billeder, og lidt film fra den gang. Det sjovt at det virker sådan på en, men der er et eller andet over 70`er og 80`er bodybuilding, som aldrig bliver det samme. Jeg blev små euforisk da jeg så et signeret billede af Mike Mentzer him self i hans album.

Alt for sejt

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har netop læst Sven-Ole Thorsens bog "Stærk mand i Hollywood" og må sige at det er underholdende læsning. Han kan sgu et par røverhistorier eller to, den gamle viking :laugh:

Men angående Sven-Oles bedrifter, så stillede han op til DM i Styrkeløft i marts 1985, og annoncerede, at ville sætte verdensrekord i bænkpres for Masters ved at løfte mere end 238 kg. DSF meddelte ham, at hvis han satte rekord, så ville de dopingteste ham, så han valgte at løfte den ene fod under løftet og fik det underkendt. Han løftede dog 240,5 kg. Så han havde "uofficiel" verdensrekord i bænk.

Han har også deltaget i Stærkmands EM i 1984, hvor han blev nr. 8 ud af 8, trods disciplinsejr i stammeløft og øltøndelastning. Mht. stærkmandskonkurrenten Henning Thorsen fortæller Sven-Ole, at Henning slog ham i de traditionelle stærkmandsøvelser, mens Sven-Ole var stærkest i de klassike styrkeløftøvelser.

Sven-Ole var også stærkere end Arnold og det var en af grundene til, at Arnold godt kunne lide at træne med Sven-Ole. Det var i øvrigt på selveste Arnolds opfordring, at Sven-Ole 1. januar 1979 startede Dansk BodyBuilding Forbund (der senere har skiftet navn til Dansk Bodybuilding og Fitness Forbund) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share