George Olesen


Don Kane
 Share

Recommended Posts

Til sammenligning til GO's styrke, læste jeg en gang en artikel om ham. I den artikel stod der at han havde været på besøg i en HA-borg (aner ikke hvorfor), og viste sine berygtede øltøndeløft. Efter GO havde stået og løftet tønden nogen gange skulle den største af deres "engle" så prøve sig. Han fik den ikke engang op i strakte arme...

Link to comment
Share on other sites

Tjoh, Georg Olesens rekorder lyder da umiddelbart imponerende, men samtidig er de svært sammenlignelige, i forhold til de klassiske styrkediscipliner.

Hvordan forholder man sig til, at fyren har slæbt en 10.300 tons færge 5,5 m? Kunne han have gjort det, hvis der havde været fralandsvind, eller hvis Flipper havde trukket i den anden ende?

Et dødløft til et officielt stævne med kompetente dommere kan jeg forholde mig til.

Vel er Georg Olesen en stærk fætter, men fordi man kan løfte Roskilde Domkirke i sin bi-testikel, er man ikke nødvendigvis verdens stærkeste mand.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg har løftet 900 kg i benpres på en normal 45 graders benpresslæde som er plate loaded. Der er dog stor forskel på benpres maskiner. Dem som er med vægtmagasin og kædetræk er meget hårdere. Her skal man reelt løfte vægten. På slæde med skiver læsset på, skubber man jo reelt kun vægten op. Man løfter jo egentlig ikke de kg som ligger på slæden. De skulle da lige være hvis det var en lodret benpres. Derfor er det svært at sammenligne hvad man kan løfte på den ene maskine i forhold til den anden. Der er alt for stor forskel på dem. Men jeg var også lidt overrasket over at der ikke var mere på, da jeg så det på TV-3, hvor benpres rekorden blev lavet i Guiness rekord TV.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

-Bowlingkugle i hovedet, fra 5 meters højde, hvor der var 5 tagsten på hovedet. 4 gik itu.

Meget inponerende i forhold til den sidste rekord, hvor kun 3 gik i stykker :D

Som Los siger, kan man jo slet ikke sammenligne 90% af tallene til noget. Men selvfølgelig er det meste jo også til shows for alm. folk. Og det siger vel heller ikke folk særligt meget om der er 200 eller 400kg på i en given øvelse.

Så er træk af færger lidt mere imponerende :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at den store workload gør det ud for de lave reps. Desuden er det en skrøne at lave reps slet ikke stimulere muskelmasse. Jeg har set mange styrkeløftere med meget god muskelmasse, som aldrig kører over 5 reps.

Samtidig skal du tænke på at alle de specielle stærkmandsdiscipliner giver lang tid under spænding, og er hypertrofi stimulerende i sig selv. Prøv du at trække en lastbil 20 meter, og fortæl mig hvor pumpede dine lår er.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Halløj !

Omkring rekorder indenfor diverse stærkmandsdiscipliner og så styrkeløft er det svært at sammenligne. En mand som George Olesen deltog fx ved EM i styrkeløft i 1992 i Horsens i 110 kg klassen og fik bronze med en total på 875 kg fordelt på 352,5 kg i ben, 200 kg i bænkpres og 322,5 kg i dødløft. I dag kunne det ca. give en placering som nr. 8-10 stykker ved fx et VM under IPF.

Og 412,5 kg i squat er selvfølgelig gevaldig meget , men verdensrekorden under IPF er på 455 kg og sat af Kirk Kawoski.

Så jo - selvfølgelig er manden stærk - men sættes rekorderne nu også der hvor konkurrencen er ?

TW

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share