UDO's


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Forskellen på Udo's Choice og Perfect Balance:

UC = Udo's Choice

PB = Perfect Balance

Omega-3

UC 47

PB 44

Omega 6

UC 23

PB 22

Omega 9

UC 20

PB 22

Mættet fedt

UC 10

PB 12

Der er stort set INGEN forskel, - andet end prisen!

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Slettet bruger
Forskellen på Udo's Choice og Perfect Balance:

Omega-3 Omega-6 Omega-9

Linolenic acid Linoleic acid

18:3n-3 18:2n-6 18:1n-9

Udo's choice olie 47 23 20 10

Perfect Balance olie 44 22 22 12

Der er stort set INGEN forskel, - andet end prisen!

Godt så fik vi det på plads!

Ja UDO's choice koster 169 kr. for 500 ml. og Perfect Balance koster ca. 200 kr. 500 ml.

Har kørt med dem begge i en årrække, men er kommet til den konklusion, at jeg vil holde mig til Perfect Balance!

Link to comment
Share on other sites

Ja UDO's choice koster 169 kr. for 500 ml. og Perfect Balance koster ca. 200 kr. 500 ml.

Hvorfor vælge det dyre når produkterne er ens?

Et andet, bedre, og billigere alternativ er fiskeolie suppleret med oliven olie. Fiskeolie har nogle sundhedsmæssige egenskaber som andre olier ikke har.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja UDO's choice koster 169 kr. for 500 ml. og Perfect Balance koster ca. 200 kr. 500 ml.

Hvorfor vælge det dyre når produkterne er ens?

Et andet, bedre, og billigere alternativ er fiskeolie suppleret med oliven olie. Fiskeolie har nogle sundhedsmæssige egenskaber som andre olier ikke har.

Jeg tror det er en lang og besværlig diskussion, som jeg egentlig synes er uddebateret *S*

UDO's choice og Perfect balance er næsten ens med hensyn til fordeling af fedtsyre! Men Perfect Balance indenholder nogle olier, som UDO's choice ikke indeholde (se nedenfor)

Boragoolie:

(Perfect Balance) ja

(Andre lignende olier) nej

Græskarkerneolie:

(Perfect Balance) ja

(Andre lignende olier) nej

Rosmarinekstrakt:

(Perfect Balance) ja

(Andre lignende olier) nej

Øko-kontrolleret:

(Perfect Balance) ja

(Andre lignende olier) nej

GLA-indhold pr. 15 ml:

(Perfect Balance) 30,0 mg

(Andre lignende olier) under 15,0 mg

Ja som det ses, så er indholdet af GLA dobbelt så højt i Perfect Balance og til med økologisk certificeret!

Jeg synes det er en bedre olie uden at kunne dokumentere det ( men sådan er det jo generelt med kosttilskud *G*)

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Skulle der ikke være GLA i Perfect balance?? *LOL*

Nå af hvilken grund skulle der ikke være GLA i Perfect Balance??????

Som jeg læser mit eget indlæg så kunne man godt læse at jeg ikke var helt sikker "såvidt jeg erindrer". Jeg forvekslede Perfect Balance med Pure Ballance - som vidst er et 3. produkt <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Tommyboy ->>

Din sammenligning holder ikke en meter. Udo's Choice har helt de samme egenskaber og krav. F.eks. er Udo's også økologisk certificeret.

Jeg har spist UDO's choice i lang tid, men jeg har ikke set noget øko-mærke på den flaske eller hørt om, at der skulle være det......kan du vise mig det????

Perfect balance har fælgende: GLA-indhold pr. 15 ml 30,0 mg

Hvor meget har UDO's choice??????

Jeg synes stadig at Perfect Balance er bedst.......kan ikke dokumentere det, men igen sådan er det jo *G*

Link to comment
Share on other sites

Udo's er MEGET dyre at tage i pilleform. Man skal tage 9-10 kapsler for at få den samme mængde olie som man får i to spiseskefulde. Jeg har prøvet, men det er umligt for mig at tage så mange kapsler uden at blive fokuseret på det og miste appetitten. Udo's olie smager ganske rigtigt ganske forfærdeligt, og selvom jeg ellers ikke synes jeg er sart, kan jeg heller ikke få det ned alene. Det hjælper at tage det i noget syrligt som f.eks. friskpresset juice, men det er stadigt ikke en nydelse - og det KAN være lidt af et chok for maven at kyle sådan et glas køleskabskold syrlighed ned på tom mave (jeg nægter at ødelægge et måltid ved at tage det bagefter), man skal heller ikke kigge på fedtperlerne eller snuse til det :puke2:

Jeg har taget det over en periode på 6-12 måneder, men er gået fuldstændigt kold på det. Jeg synes simpelthen ikke det kan være rigtigt at man skal tage noget som éns smagsløg i den grad skriger imod - så jeg er gået over til fiskeolie fra Kintore Lab. Det er fra canadiske ferskvands laks, så der er ingen fare for at få tungmetallerne med i købet (de binder sig jo ellers især til leveren og til fedtet, så i almindelighed kan levertran fra fede fisk næppe anbefales). Nu er jeg ikke særligt stor (<40 kg.), men jeg kan nøjes med 3 kapsler, det er nemt overstået.

Hvis man fremturer med Udo's kan det nu anbefales at købe den i Helsemin i Cityarkaden eller på Fisketorvet - der koster det 30 kr. billigere pr. (stor)flaske end nogen andre steder jeg har set det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Udo's er MEGET dyre at tage i pilleform. Man skal tage 9-10 kapsler for at få den samme mængde olie som man får i to spiseskefulde. Jeg har prøvet, men det er umligt for mig at tage så mange kapsler uden at blive fokuseret på det og miste appetitten. Udo's olie smager ganske rigtigt ganske forfærdeligt, og selvom jeg ellers ikke synes jeg er sart, kan jeg heller ikke få det ned alene. Det hjælper at tage det i noget syrligt som f.eks. friskpresset juice, men det er stadigt ikke en nydelse - og det KAN være lidt af et chok for maven at kyle sådan et glas køleskabskold syrlighed ned på tom mave (jeg nægter at ødelægge et måltid ved at tage det bagefter), man skal heller ikke kigge på fedtperlerne eller snuse til det :puke2:

Jeg har taget det over en periode på 6-12 måneder, men er gået fuldstændigt kold på det. Jeg synes simpelthen ikke det kan være rigtigt at man skal tage noget som éns smagsløg i den grad skriger imod - så jeg er gået over til fiskeolie fra Kintore Lab. Det er fra canadiske ferskvands laks, så der er ingen fare for at få tungmetallerne med i købet (de binder sig jo ellers især til leveren og til fedtet, så i almindelighed kan levertran fra fede fisk næppe anbefales). Nu er jeg ikke særligt stor (<40 kg.), men jeg kan nøjes med 3 kapsler, det er nemt overstået.

Hvis man fremturer med Udo's kan det nu anbefales at købe den i Helsemin i Cityarkaden eller på Fisketorvet - der koster det 30 kr. billigere pr. (stor)flaske end nogen andre steder jeg har set det.

Jeg forstår ikke, at du synes det er svært at få det ned....så må der være mange ting du ikke kan lide at sluge *G*

Jeg smider det i min morgenmad, som betsår af Jerset Yoghurt 0.1 % fedt, Aurion Guldagermysli, Kræskarkerner, Mandler, Rosiner og så 1 1/2 skefuld Perfect Balance. Jeg kan overhovedet ikke smage det........jeg tager så en skefuld en gang mere i løbet af aftenen....bare med Yoghurt og Perfect balance; kan godt smage det, men det smager okay *S*

Lyder spændende med de fiskekapsler *S*

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg har fundet min redning.... Mathilde Kakaomælk.

Hvis jeg blander Udo's deri, er det til at leve med. Det har stadig en slem bismag, men den er ikke så dominerende.

*lol*

Det var dog ulækkert *G*

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke den store forskel på Udo's og PB.

Udo's indeholder lidt mere omega-3 (40-46% - PB 40%) og PB lidt mere GLA (30 mg/15 ml Udo's 12,6 mg/15ml) ifølge deres egne angivelser. Ingen af dem kan gå for at være økologisk efter danske lovgivning selv om hoveddelen af deres produkter er økologiske

Den klart vigtigste faktor ved disse olier er om der sker en peroxidering af hørfrøolien. Denne holder sig ekstremt dårligt og vil meget hurtig peroxidere selv under gode opbevaringsbetingelser - dette skyldes især at det er hældt på flaske, kapsler holder meget bedre, men er også meget dyrere. Så smagen er meget vigtig for sundheden af disse produkter. Smager den dårligt er det formodentlig et tegn på at der er peroxidering. Man skal dog være opmærksom på at hørfrøolie kan smage en lille smule bittert, som ikke har noget med peroxidering af gøre.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Der er ikke den store forskel på Udo's og PB.

Udo's indeholder lidt mere omega-3 (40-46% - PB 40%) og PB lidt mere GLA (30 mg/15 ml Udo's 12,6 mg/15ml) ifølge deres egne angivelser. Ingen af dem kan gå for at være økologisk efter danske lovgivning selv om hoveddelen af deres produkter er økologiske

Den klart vigtigste faktor ved disse olier er om der sker en peroxidering af hørfrøolien. Denne holder sig ekstremt dårligt og vil meget hurtig peroxidere selv under gode opbevaringsbetingelser - dette skyldes især at det er hældt på flaske, kapsler holder meget bedre, men er også meget dyrere. Så smagen er meget vigtig for sundheden af disse produkter. Smager den dårligt er det formodentlig et tegn på at der er peroxidering. Man skal dog være opmærksom på at hørfrøolie kan smage en lille smule bittert, som ikke har noget med peroxidering af gøre.

Det bedste ville nok være, at købe en hørfrø knuser, så får man det hele med........men har desværre kun set dem i USA..............

Fisk kan vel osse blive harsk, så selvom man kun holder sig til fisk, så er der ingen garanti!

Man må da gå ud fra, at man kan teste en olie for harskhed ( hvis det er det det hedder), så nogle må da have testet kvaliteten af de olier!?

Jeg går ud fra, at Udo's choice og PB bruger de fineste og bedste metoder til presning...hvis olien skulle være harsk i deres olier, så burde der vel være nogle som har fundet ud af det!?..........Men man kan vel osse støde på "uheldige" flasker måske...hvem ved!?

PB har da det hollanske Øko-mærke "EKO", som er offentlig kontrollerede....jeg har ikke set noget øko-mærke på Udo's Choice!?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

PS.

Før du bruger en olie fx. UDO eller PB, så er det en god ting, lige at lugte til olien først......den skulle helst ikke lugte af noget særligt.........hvis den gør det, så smid den ud!!!

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Hvad økologien angår behøver et manglende dansk Ø-mærke - så vidt jeg ved - ikke at betyde at varen ikke lever op til danske krav (så vidt jeg ved er danske krav ikke engang de skrappeste på alle områder). Det er vist en både dyr og besværlig proces at få godkendt et produkt til Ø-mærket. Hvis producentens vare er et typisk nicheprodukt og ikke ligefrem er planlagt til at vælte hylderne i Irma, men derimod må forventes at blive købt af en lille, indforstået skare i specialforretninger - ja, så kan det godt være at han/hun ikke skønner det er umagen værd. At der simpelthen ikke er nogen særligt stor ekstrafortjeneste i al besværet. Mine italienske øko-vatrondeller og vatpinde ude fra min øko købmand Blågårdsgade har f.eks. heller ikke Ø-mærke, ligesom min yndlingsvin fra Cibi e Vini på Christianshavn mangler det. Når man bevæger sig væk fra Netto og Irma er der faktisk MASSER af produkter der mangler mærket, men somregel er de handlende så meget mere engagerede i deres varer at man kan få en snak om lødigheden hvis man er i tvivl. Men ja for pokker - lad os dog snart få en fælles øko-mærkning i EU!! Nogle lande som Danmark og Holland har en statslig kontrol der fungerer godt, andre som Italien har ikke engang en stat der fungerer - der er der flere mærker hvoraf et af de største er AIAB. Et sådant mærke kan sagtens være ligeså godt eller bedre end det danske, det er ganske rigtigt bare enormt svært at gennemskue.

Harskhed - klart. Alt fedt kan harskne, det er værd at være omhyggelig. Udo's holder sig så vidt jeg husker 4 uger i køleskabet, så når man åbner for en ny flaske kan man jo lige skrive dato på med en spritpen. Meeeeen... det lugter altså dårligt allerede fra begyndelsen - jo!!! Ligesom den dårligt-grøn-bitre smag i friske ærter, hvis man er uheldig at have fået nogle grove nogle. Min bedstemor sagde ikke mange kløgtige ting i sit liv, men én ting havde hun nu ramt: "man skal ikke gøre sin mave til en skraldespand". Ingen grund til at spise ting som er én imod - så jeg fortsætter med de nemme fiskekapsler.

Link to comment
Share on other sites

Mine italienske øko-vatrondeller og vatpinde ude fra min øko købmand Blågårdsgade har f.eks. heller ikke Ø-mærke

Øko vatrondeller og øko vatpinde ?! :blink:

Det er en joke, ikke sandt ? Jeg troede jeg havde hørt om de mest forrykte øko produkter, men har tilsyneladende taget fejl.

Hvor i består fordelen i at benytte disse fremfor alm. vatrondeller & vatpinde ?

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

:D ...ingen joke! Jeg tror vi bevæger os rigeligt langt væk fra emnet kost nu, så jeg må gerne sige - du har ikke hørt om du russiske børns negle? Ja, jeg har fået længere bomuldsforedrag fra en textildame; bomuld er simpelthen en af de mest miljøfjendtlige afgrøder der findes. Man bruger 500-900 g. sprøjtemiddel pr. kilo bomuld, og efter en kortere årrække er jorden helt gold. Børnearbejderne i Rusland tabte neglene under plukningen fordi der er så store giftrester i bomuld - det bliver kun delvist vasket ud før videresalg og forarbejdning. Så når økovat er til at få er der ingen grund til at overveje andet!!

Til gengæld er jeg alt for glad for at være kvinde til det løstsiddende, beige-brune helvede man kan finde i forretninger med øko-tøj. Der MÅ vi simpelthen ud i noget giftigt som yder mig større retfærdighed. ;) Synes bare man skal undgå miljøskadelige og sundhedsfarlige stoffer hvor man kan.

Link to comment
Share on other sites

:D ...ingen joke! Jeg tror vi bevæger os rigeligt langt væk fra emnet kost nu, så jeg må gerne sige - du har ikke hørt om du russiske børns negle?

Ja - det er tæt på trådkapring, så jeg nøjes med et kort svar hvilket passer mig udenmærket, da jeg er på vej ind i ukendte farevande ;)

Mht. Øko vatten : Fair nok - der ligger altså ideologi og holdninger bag, jeg tænkte mere i praktiske baner.

Angående de russiske børn sendte jeg (kraftigt overtalt af kærsten) for år tilbage vist 500 kr. til børneofrene fra Ternobyl - de havde også tabt negle og desværre også meget andet :( - det er vel nogenlunde samme tankegang der lå bag.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvad økologien angår behøver et manglende dansk Ø-mærke - så vidt jeg ved - ikke at betyde at varen ikke lever op til danske krav (så vidt jeg ved er danske krav ikke engang de skrappeste på alle områder). Det er vist en både dyr og besværlig proces at få godkendt et produkt til Ø-mærket. Hvis producentens vare er et typisk nicheprodukt og ikke ligefrem er planlagt til at vælte hylderne i Irma, men derimod må forventes at blive købt af en lille, indforstået skare i specialforretninger - ja, så kan det godt være at han/hun ikke skønner det er umagen værd. At der simpelthen ikke er nogen særligt stor ekstrafortjeneste i al besværet. Mine italienske øko-vatrondeller og vatpinde ude fra min øko købmand Blågårdsgade har f.eks. heller ikke Ø-mærke, ligesom min yndlingsvin fra Cibi e Vini på Christianshavn mangler det. Når man bevæger sig væk fra Netto og Irma er der faktisk MASSER af produkter der mangler mærket, men somregel er de handlende så meget mere engagerede i deres varer at man kan få en snak om lødigheden hvis man er i tvivl. Men ja for pokker - lad os dog snart få en fælles øko-mærkning i EU!! Nogle lande som Danmark og Holland har en statslig kontrol der fungerer godt, andre som Italien har ikke engang en stat der fungerer - der er der flere mærker hvoraf et af de største er AIAB. Et sådant mærke kan sagtens være ligeså godt eller bedre end det danske, det er ganske rigtigt bare enormt svært at gennemskue.

Harskhed - klart. Alt fedt kan harskne, det er værd at være omhyggelig. Udo's holder sig så vidt jeg husker 4 uger i køleskabet, så når man åbner for en ny flaske kan man jo lige skrive dato på med en spritpen. Meeeeen... det lugter altså dårligt allerede fra begyndelsen - jo!!! Ligesom den dårligt-grøn-bitre smag i friske ærter, hvis man er uheldig at have fået nogle grove nogle. Min bedstemor sagde ikke mange kløgtige ting i sit liv, men én ting havde hun nu ramt: "man skal ikke gøre sin mave til en skraldespand". Ingen grund til at spise ting som er én imod - så jeg fortsætter med de nemme fiskekapsler.

Så er det mærkeligt, at PB holder 6 uger...hmmmmmm

Jeg synes ikke at UDO's eller PB lugter af noget særligt...........så hvis du synes, at olien lugter grimt, så må den være harsk!!?? ( men det tror jeg nu ikke på, så mon ikke du bare er sart? *G*) ( hvis den var harsk, så ville den lugte rigtig grimt *G*)

PS.

Handler altid i Irma og Netto *G*

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Der står på flasken/æsken, at den skal indtages inden for seks uger efter den er åbnet.

Ja, det ved jeg godt, men hvorfor er det så mærkeligt at den skal indtages inden for seks uger?

Tommyboy er ordkløver, fordi Lille skriver:

...Udo's holder sig så vidt jeg husker 4 uger i køleskabet...

Det spændende som ingen, så vidt jeg kan huske, har stillet spørgsmål til, er om koldpresset linolie, som du kan købe for en slik i farvehandlen, kan indtages? Det er jo ren hørfrøolie. Nu når folk er så ivrige for at indtage foderstoffer til kalve, og hvad har vi. :)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Tommyboy er ordkløver, fordi Lille skriver:

Tja, jeg ved ikke om han er en ordkløver, men han er ihvertfald et stort vrøvlehoved. Nu har han ævlet løs om at Perfect Balance er bedre end Udo's Choice uden nogensom helst begrundelse andet end: "Deterbarebedrefordijegsigerdet"-genren. Er jeg den eneste der synes at det lugter en smule af markedsførring?

Link to comment
Share on other sites

Det spændende som ingen, så vidt jeg kan huske, har stillet spørgsmål til, er om koldpresset linolie, som du kan købe for en slik i farvehandlen, kan indtages? Det er jo ren hørfrøolie. Nu når folk er så ivrige for at indtage foderstoffer til kalve, og hvad har vi. :)

'Pyt

Jeg købte engang noget i Matas, men det var harskt. Der er nok ikke de store krav til opbevaring og hygiejne, når det ikke er beregnet på at blive indtaget af mennesker, og det jeg har set bliver opbevaret ved stuetemperatur. Om det forholder sig sådan med samtlige linolieprodukter ved jeg dog ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share