biceps curls teknik tip


michael
 Share

Recommended Posts

I en anden tråd blev der berettet om discusprolaps udløst af bbll biceps curls. Her er et trick, som skåner lænden:

Skyd hoften en anelse frem, så lændesvajet flades ud. Man laver faktisk starten på crunch stående. På den måde undgås oversvaj, og det er en fordel når man står med 75%+ af sin kropsvægt i bøjede arme ud fra kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Af en eller anden grund føler jeg mig overdrevet svag i biceps curls. Jeg kan lave barbell curl med 38kg. Dvs INKLUSIV stang.

Dem kan jeg lave tre sæt med 4 reps af. Ik særlig cool. Preacher curls føles MEGET hårdere.

Lige en spørgsmål. De der Elex skiver, tror jeg de hed. Sådan nogle store forskellige farvede gummi skiver :biggrin: er de målt i LBS eller KG for jeg have fat i både 10 og 15kg skiverne og de føltes bare som ingen ting. men det er måske fordi de netop er så store?

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi skal være helt kritiske, så er der faktisk ikke noget i vejen for KONTROLLEREDE cheat curls. Arnold (og hvem tør sige han ikke havde store biceps) sagde at tunge barbell cheat curls var noget af det som gav ham størstedelen af hans masse. Jeg gider ikke stå og køre Jane Fonda curls, når jeg endelig kører biceps. Så vil jeg sgu have lidt kg på stangen. Jeg kan godt finde på at power den lidt fra bunden af, når jeg kører rigtigt tungt, og så sænke den langsomt og under kontrol. Derfor må fjedretype betegnelsen gå på folk som ikke har styr på hvad de gør. Jeg har set billeder af Arnold hvor han er tilbagelænet med en stang på ca. 90 kg i biceps curls, fordi han skulle cheate de sidste reps ud af øvelsen. Så er Arnold jo også en fjedertype :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg godt nok ikke curlet i meget lang tid, men jeg kan ikke se at flad lænd skulle sabotere cheat curls. Det sagde du vel egentlig heller ikke, thomas j?

xax (og I andre), tror du ikke det er mere sikkert for ryggen, at snyde fritstående med fixeret lænd, fremfor op ad væggen med oversvaj?

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja jeg burde altså også kunne mærke forskel. men samtidig er det meget svært at vurdere fordi det er så stor en skive. 15kg på så store skiver er ikke så meget. Men når man holder en af de små kompakte smedejerns skiver i hånden så føles de tungere. Vægten er jo meget mere koncentreret.

Michael det har du helt ret i. Det er bare VIRKELIG svært at køre et sæt biceps curls uden at sveje i ryggen på de sidste reps. Jeg har nok gjort lidt brug af de cheat reps som Arnold bruger, for at få de sidste reps hjem.

jeg synes også der er stor forskel på at stå og rokke frem og tilbage konstant, og så lige at give 10cm frem på den sidste rep. Det er vel trods alt det samme som at bruge en spotter.

Link to comment
Share on other sites

Strikt udførte curls egner sig ikke til andet end pump træning efter min mening. Jeg er helt enig med Arnold, Thomas J og alle andre der synes lidt "cheating" hører hjemme i bicepstræningen. Når alt kommer til alt, så cheates der jo også en smule i mange andre øvelser, hvor man ikke sidder/ligger i en bænk med rygstøtte. Fx kan nævnes forskellige former for cabelrows (kører overkroppen for langt tilbage), laterals (fjedre), pushdowns (læner sig for meget ind over stangen), eller hvad med chins ("spjetter" med benene)? Så længe det er en form for "snyd" som giver mening, og ikke er skadeligt, så synes jeg det er helt i orden :)

Link to comment
Share on other sites

Det er dumt at sammenligne forced reps og cheat reps. Forced reps belaster nervesystemet langt mere end cheat reps. Jeg har sagt det mange gange før. Forced reps bør kun anvendes yderst infrekvent, hvis man vil undgå plateau´s. Det samme kan selvfølgelig siges om cheat reps, men det er alligvel ikke det samme. Når man cheater, så vipper man på den ene eller den anden måde vægten over sit sticking point. Hurtigt og smertefrit. Ved forced reps pines man langsomt igennem sit sticking point.

Det eneste tidspunkt ens makker har ret til at røre stangen i en øvelse, er hvis man gør død på en gentagelser, og skal have hjælp til at smide den i stativ. Det med at makkeren har et par hænder på stangen over flere reps er galimatias.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share