Stop i bunden


Growing
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke sikker på jeg kører med stop i bunden når jeg træner bænkpres. Stangen får kun lige lov at komme ned at røre også op igen. Den skal vel have lov at ligge 1 sekund ik?

Men hvor meget betyder det at man har stop i bunden? Gør det nogen forskel når man tænker på at jeg bare vil vokse?

Link to comment
Share on other sites

...Og et forced bounce er hvor du har en til at give dig ekstra hastighed i stangen mod brystet.  ;) 

Det er en rigtig god øvelse. I det hele taget er det synd, at disse gode gamle øvelser ikke bliver brugt så meget mere. En anden af mine favoritter er Front Squat Jump Catch.

Her laver man en almindelig front squat, men man rejser sig op så hurtigt som muligt. Når man næsten er oprejst, strækker man armene og smider vægtstangen så højt op som muligt. Når den kommer ned igen, griber man den med begge hænder og afslutter løftet med vægtstangen hævet over hovedet i strakte arme. Det er virkelig en full-body øvelse :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at køre laaaangsom ned og stop i bunden for

at gøre det sværere og mere kontrolleret og forlænge tiden under tryk ?... TUT.

Der skal noget nyt til, når man har trænet i mange år og er gået i stå,

men det er måske ikke det rigtige, jeg er inde på ?

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

TUT står for Time Under Tension (tid under spænding), og laver man pause i bunden mister man helt eller delvist spændingen på musklen. Hvor stor betydning det har for muskelvækst ved jeg ikke - måske en lille betydning men ikke alverden.

TUT kan sagtens forlænges uden at man laver pause i bunden. Det skal bare ikke blive superslow og det er altid at foretrække at trykke igennem i den koncentriske del, så ikke noget med at holde sig selv tilbage der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share