Strækmærker?!?!?!?!


pickles
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

Er lige vendt hjem fra en hyggelig aften hos kæresten B)

Dog opdagede hun noget på mig(mindre hyggeligt :angry: ), som hun valgte at kalde et strækmærke!

Dette befinder sig oppe ved brystmusklen, men langt ude på siden så det delvist er på skulderen.

Nogle der ved om dette KAN være et strækmærke?

Da jeg næppe har født med min skulder, er det nok ikke derfra mærket kommer :tongue:

Men kan man få strækmærker af at træne? Og forsvinder disse igen, eller er det for life?

Udover at være mærkeligt i det hele taget, er "mærket" tilnærmelsesvis formet som et lyn, hvilket kun gør det mere mystisk! :w00t:

På forhånd tak

Den nye Harry Potter :tongue:

Edited by pickles
Link to comment
Share on other sites

Det er svært at svare på, om det er et strækmærke uden af have set det, men JA, man kan få strækmærker af at træne. Nogle er mere disponerede over at få det i forhold til andre. Prøv bare at søge tilbage i arkiverne, der er et hav af disse tråde.

Strækmærker kan blive for life :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Højst sandsynligt JA!!! Det et et typisk sted der opstår strækmærker især hos mænd... enten ved skulder/armhule og/eller ved balder!!

Hvis det er helt nyt så kan du måske tildels nå at fikse skaden ved at brække E-vitamin kapsler op og smøre på stedet et par gange dagligt... og hvis du er disponeret for strækmærker, så ville jeg investere i en god creme, som gravide bruger til deres mave for at undgå strækmærker Elisabeth Arden laver eight hour creme, der er rigtigt god (og ikke kun er til strækmærker)

Link to comment
Share on other sites

jeg har strækmærker lige omkring armhulen og de kommer og gå lidt. Men creme hjælper helt klart. Lige da jeg fik dem var jeg bekymret for om de blev siddende eller hvad der ville ske, men mine kommer og gå.

For en sikkerhedsskyld ville jeg smutte forbi matas og få noget creme, så kan du jo altid se om dine også kommer og går :)

Link to comment
Share on other sites

med 99.9% sandsynlighed, ja. Er selv meget prone for strækmærker, fik dem tidligt i træningsforløbet, og ved henvendelse hos lægen fik jeg denne besked "intet at gøre ved det, end at holde op med at træne, nogen er bare mere disponeret end andre" .. man kan få div. creme'er osv. men deres effekt skulle være tvilsom, det er underhuden som strækker sig, og iflg. lægen intet at gøre ved det. Hun spurgte mig også om jeg krudtede, hvilket jeg ikke gjorde (på det tidspunkt) ... Idag har jeg strækmærker fra starten af brystmuskulaturen og lidt ned af biceps, nede under hofterne og indersiden af lårne... hvad kan jeg sige, det er battle-scars ..

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar! Mærket er ikke så stort, og sidder faktisk godt skjult. Men vil alligevel prøve at få noget creme for det, og se om det skulle hjælpe!

Har i den seneste tid også trænet ret hårdt bryst, så prøver også at skrue lidt ned for dette...

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Ang. grunden til mærkerne: Iflg Pavel T. kan det ses ved øvelser hvor man kommer helt ud i yderstilling af leddet: Dips, chins osv. Løsningen er selvf. at undgå yderstillinger i øvelserne.

Det tror du ikke på selv vel?? Det handler om hvad der ligger under huden og strækker den.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende at komme af med strækmærker, så var det måske en ide at søge på nettet.

Jeg har ikke selv nævneværdige strækmærker, selvom jeg til tider kører bench-dips og flyers så langt, at det gør ondt.

Jeg kunne dog en overgang mærke, at der var ved at ske noget i retningen af strækmærker i en periode, hvor jeg trænede benchdips og et par andre armøvelser som supersæt.

Link to comment
Share on other sites

Ang. grunden til mærkerne: Iflg Pavel T. kan det ses ved øvelser hvor man kommer helt ud i yderstilling af leddet: Dips, chins osv. Løsningen er selvf. at undgå yderstillinger i øvelserne.

Det tror du ikke på selv vel?? Det handler om hvad der ligger under huden og strækker den.

Det tror jeg i aller højeste grad på... Men hvis det hjælper dit ego at tro andet, så for min skyld.... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sorry hvis jeg trækker en gammel tråd op igen, men da jeg først lige har læst den og set hvor mange forkerte "råd" der er kommet kan jeg ikke lade den ligge.

Først og fremmest har det intet at gøre med hvilke øvelser man laver.

Det er rendt ud sagt pisse ligegyldigt hvordan man træner, det er ikke der problemet ligger.

Årsagen til strækmærker er og vil altid være overbelastning (nærmere ændringer), som giver småbristninger/ar i de nederste hudlag.

Dem får man fordi huden ikke kan følge med den forandring som den udsættes for, som fks. kan være at man vokser for hurtigt i puberteten, ens muskelmasse ændrer sig for hurtigt eller drastiske og hurtige vægtforandringer.

Det er forkert at strækmærker kommer og går da det er permanente ar, de bliver indtil du vælger at ligge dig under kniven hos en "plastikmager".

De kan dog virker mere synlige hvis man har taget sol eller hvis man er dehydreret/sveder.

Det er korrekt at man kan være mere modtagelig i læderhuden over for strækmærker, og det er for det meste også genbestemt om man får dem eller ej.

Fugtighedscremer, produkter som babyolie og rigelig væskeindtag kan hjælpe en smule med til at forhindre en del strækmærker, men man skal ikke forvente at man ikke får strækmærker så længe man bare smøre sig med creme.

Man kan prøve receptpligtig creme med a-vitamin syre som gør huden tykkere og pænere ved strækmærkerne, men man skal regne at det får dem til at forsvinde helt.

Dog ikke det fedeste at bruge da den nærmest ætser huden hvor man smører den på.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest har det intet at gøre med hvilke øvelser man laver.

Det er rendt ud sagt pisse ligegyldigt hvordan man træner, det er ikke der problemet ligger.

Årsagen til strækmærker er og vil altid være overbelastning (nærmere ændringer), som giver småbristninger/ar i de nederste hudlag.

Dem får man fordi huden ikke kan følge med den forandring som den udsættes for, som fks. kan være at man vokser for hurtigt i puberteten, ens muskelmasse ændrer sig for hurtigt eller drastiske og hurtige vægtforandringer.

Well første gang jeg fik strækmærker, lagde jeg ihvertfald mærke til, at de kom efter en periode, hvor jeg var begyndt at køre cable crossover med stor ROM(vi har vel alle været unge), og jeg steg IKKE i vægt i den periode hvor de kom. Tilgengæld forsvandt de af sig selv igen, lidt tid efter jeg stoppede med denne bæ-øvelse, og nej jeg tog ikke sol i denne periode. Om jeg har haft udsving i min væskebalance skal jeg ikke kunne sige.

Link to comment
Share on other sites

Sorry hvis jeg trækker en gammel tråd op igen, men da jeg først lige har læst den og set hvor mange forkerte "råd" der er kommet kan jeg ikke lade den ligge.

Først og fremmest har det intet at gøre med hvilke øvelser man laver.

Det er rendt ud sagt pisse ligegyldigt hvordan man træner, det er ikke der problemet ligger.

Og du kan jo selvfølgelig underbygge din skråsikre udtalelse med en reference til hvor du har det fra? ;)

Det er da dejligt at tro, at mærkerne skulle være kommet ved abnorm muskelvækst, men jeg tvivler på det altid er tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

Ang. grunden til mærkerne: Iflg Pavel T. kan det ses ved øvelser hvor man kommer helt ud i yderstilling af leddet: Dips, chins osv. Løsningen er selvf. at undgå yderstillinger i øvelserne.

Det tror du ikke på selv vel?? Det handler om hvad der ligger under huden og strækker den.

Det tror jeg i aller højeste grad på... Men hvis det hjælper dit ego at tro andet, så for min skyld.... :tongue:

Den køber jeg sgu godt nok heller ikke!

Link to comment
Share on other sites

Jørgen L:

Det er da dejligt at tro, at mærkerne skulle være kommet ved abnorm muskelvækst, men jeg tvivler på det altid er tilfældet.

Ofte oplever folk strækmærker, når de bulker ekstremt. Dvs. vi taler ikke kun ren muskelmasse, men også et anstændigt spæklag, som det selvsagt går ganske hurtigt med at få opbygget - modsat muskelmassen.

Teorien om, at visse øvelser kan forårsage strækmærker, kan umiddelbart virke tiltalende fordi man tilsyneladende strækker huden ved store bevægeudslag, men ikke desto mindre stemmer det dårligt overens med mine observationer - og tilsyneladende også en masse andres.

Hvad underbygger forresten Pavel T sine synspunkter med? Næppe en bunke referencer.

Link to comment
Share on other sites

Jøren L, jeg arbejder med området, og har aldrig set en patient der har fået strækmærker af andet end ændringer i kroppen.

Det skal dog lige siges at det stadig er et ret mystisk område, så der er da sikkert mange forskellige udsagn om problemet der kunne være korrekte.

Strækmærkerne er indre ar, da presset jo netop kommer indefra og ikke udefra, som det stræk du ville få fra øvelserne gør.

Huden ville først og fremmest sprække i overhuden og give et åbent sår, hvis øvelser kunne strække din hud så meget at den ville blive overbelastet.

Mærker man kan få af selve øvelserne og ikke deres effekt på længere sigt, er nærmere blodsprænginger eller små fibresprænginger som også ville forklare hvorfor de forsvinder igen.

Jeg får typisk blodsprænginger i brystmusklerne når jeg kører for hårde set.

Som Cisse skriver er det også muligt at væskeforanderinger giver strækmærker, da for lidt væske gør huden mindre elastisk.

For lidt væske og rep. øvelser, kunne da sikkert godt give strækmærker,

men det ville kræve at begge dele var ude i ekstremerne.

Uanset hvad det er, så er det et signal om at sætte tempoet ned.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Trolle: Tjah, Pavels observationer kan vel være (mindst) ligeså gode som dine? ;)

Jeg synes nu der er god logik i at huden strækkes abnormt ved eks. vis dips, og derved fremkaldes strækmærkerne.

Cormack: Hvilke patienter arbejder du med, og hvordan? Er det bodybuildere? Og er der bevis for at deres mærker er kommet ved vækst (Hvilket de garanteret gerne vil tro)? Tror du der er nogen af dem, som undgår yderstillinger (Hvilket kunne hjælpe lidt på hypotesen)?

da presset jo netop kommer indefra og ikke udefra
Den kan jeg ikke helt godtage - skulle presset komme udefra ved eks.vis dips? Det tror jeg ikke, der er snarere tale om, at huden netop strammer til omkring leddet, idet man er i bunden af bevægelsen. Prøv selv at mærke efter :)

Jeg er endvidere helt enig i at misligeholdelse af huden (væske, sol osv) selvf. bidrager til huden sårbarhed.

Uanset hvad det er, så er det et signal om at sætte tempoet ned.

Det får man næppe Børge biceps til :tongue:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

De patienter jeg har arbejdet med har været bodybuildere, gravide og overvægtige/undervægtige, og har haft alverdens forskellige årsager til mærkerne.

Jeg arbejder med administration af forløbet og årsagen af bla. strækmærker.

Primært fordi vi vil undersøge bivirkningerne og effektiviteten af de forskellige behandlinger.

Den kan jeg ikke helt godtage - skulle presset komme udefra ved eks.vis dips? Det tror jeg ikke, der er snarere tale om, at huden netop strammer til omkring leddet, idet man er i bunden af bevægelsen. Prøv selv at mærke efter  :)

Hvis du kan mærke at huden strammer er det jo netop et udvendigt pres (eller stræk om du vil).

Huden er tyk og i flere lag, og bare fordi det strækker i det øverste lag hud, betyder det ikke at det overbelaster det nederste bindevæv på nogen måde.

Ligesom et strækmærke ikke har belastet det øverste lag hud (derfor et indvendigt ar).

Hvis du tager et stykke papir, holder fast i toppen og hiver i begge ender vil det også starte med at gå i stykker i toppen.

Med indvendig pres mener jeg når det underlæggende væv (bla muskler) presser på underhuden og tvinger den til at udvide sig.

Af samme grund har jeg heller ikke brug for at vide hvordan de udfører en øvelse, _hvis_ de træner.

Link to comment
Share on other sites

Du er da godt nok meget påstående Jørgen L :tongue:

En lille historie om mine strækmærker:

Mine er klart tydeligst på min venstre biceps. I den tid jeg har trænet har jeg kørt stort set de samme øvelser hele tiden. De enste der er kommet til som fast ugentligt indslag på " det seneste" dvs inden for et år, er dødløft og squat.

De to øvelser vil jeg ikke mene skulle gå alverden i gunsne :lol:

Jeg har først taget min kost seriøst indenfor det sidste 3/4 år, jeg havde ikke nogen stræmærker indtil jeg begyndte at æde ordenligt + .....

Jeg har fra jeg startede med at æde ordenligt, træne godt tungt og med basisøvelser + sæføli den sædvanlige guntræning, gainet ca. 8-9 centimeter på hver arm. Mine strækmærker begyndte først for alvor at komme efter de første 3-4 centimeter. Hvis det er grundet andet end muller + den spæk der har sat sig som følge af en god omgang bulk, så giver jeg sq bajere, for inden jeg begyndte at vokse for alvor (i ca. et halvt år) havde jeg ikke NOGEN anelse af strækmærker. De vokser stadig (gunsne og mærkerne) og mine øvelser er sq ikke særligt ydeliggående og jeg er ikke den store dips-fan.

Hvordan vil du iøvrigt forklare hvorfor fede dovne mennesker får strækmaver af at æde burgere i rå mængder når dunken vokser.

Det er sq nok ikke fordi de ligger og laver dragon flags og dips på sofaen ;)

Så jeg siger igen: Det handler om hvad der ligger under huden og strækker den nedefra - muskler eller fedt ... no matter what - så nægter jeg at tro andet.

Edited by LungBrush
Link to comment
Share on other sites

Lung + Cormack:

Bemærk - jeg har ikke hævdet at man KUN kunne få strækmærker vhja. øvelser. Selfølgelig kan man få strækmærker ved for hurtig vækst og graviditet o.lign. Og jeg har heller ikke påstået andet. :)

Cormack:

Hvis du kan mærke at huden strammer er det jo netop et udvendigt pres (eller stræk om du vil).
Prøv du at fortælle det til de gravide som føler strækket i huden.. ;)

Jeg kan simpelthen ikke se logikken i, at der skulle kunne forekomme et stræk i underhuden ved pres fra en graviditet, men ikke ved yderstilling i et led. Det giver ingen mening. Om det er leddet der presser indefra, eller det er fosteret - hip som hap..

Hvis du tager et stykke papir, holder fast i toppen og hiver i begge ender vil det også starte med at gå i stykker i toppen.

Og hvilken model (som ikke passer på "min" teori) vil du så bruge til at forklare gravide + bodybuilderes mærker?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil du iøvrigt forklare hvorfor fede dovne mennesker får strækmaver af at æde burgere i rå mængder når dunken vokser.

Det er sq nok ikke fordi de ligger og laver dragon flags og dips på sofaen  ;)

Så jeg siger igen: Det handler om hvad der ligger under huden og strækker den nedefra - muskler eller fedt ... no matter what - så nægter jeg at tro andet.

:4thumbup:

Jørgen-L---> Hvad så med hypermobile, skulle de så få strækmærker af at gå i yderstillinger?! jeg kan fx gå i spagat uden opvamrning og flexe ryggen helt åndsvagt.

Jeg har altid kørt i fuld ROM fx flyes nær gulvet, og dengang på 2*12 programmet har der ikke været et spor af strækmærker.

Jeg vil tilslutte mig at det er påvirkninger profund for huden.

Jørgen_L du nævner dips som mulig skyld i strækmærke, det kan da også være men jeg sætter mine penge på at det ikke har noget med ledstillingen at gøre,men nemlig at musklen kontraheres så meget at den stækker huden.

DEvito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

JL.

Gravide kvinder og bodybuildere får strækmærker under vækstprocessen, ikke efter.

Årsagen til strækmærker er jo netop huden ikke kan følge med den vækst der er i undervævet (eller det er presser på og belaster huden).

Så at huden strammer har intet med strækmærker at gøre, det har væksten.

Igen hvis strækket i overhuden overbelaster så meget at det gjorde skade ville det være et overfladisk sår, fordi overbelastningen af huden ville være størst i overhuden.

Hvis overbelastningen var lige stor hele vejen igennem huden ville den sprække hele vejen.

Derfor er det ret usandsynligt at en bestemt måde at udføre en øvelse skulle give strækmærker fordi huden strammer, da det altid ville blive et overfladisk ar/skade.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke strækmærker på biceps fordi mine arme vokser (det gør de nemlig utroligt langsomt). Det gør jeg fordi overarmen trækkes op ad brystet i dødløft. Om det er fordi jeg er fed ved jeg ikke, men det er bestemt ikke af vækst, de er kommet.

Der er adskillige der har samme oplevelse, f.eks. Rod, så vidt jeg husker.

Det kunne også harmonere med Longbrush' oplevelse, der kom samtidigt med han begyndte at dødløfte...

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke strækmærker på biceps fordi mine arme vokser (det gør de nemlig utroligt langsomt). Det gør jeg fordi overarmen trækkes op ad brystet i dødløft. Om det er fordi jeg er fed ved jeg ikke, men det er bestemt ikke af vækst, de er kommet.

Der er adskillige der har samme oplevelse, f.eks. Rod, så vidt jeg husker.

Det kunne også harmonere med Longbrush' oplevelse, der kom samtidigt med han begyndte at dødløfte...

Det passer egentligt ganske godt med mine strækmærker:

1) Mine arme vokser stort set heller ikke.

2) Jeg har altid brugt mixed grip i dødløft med venstre håndflade pegende fremad og det er stort set kun på venstre biceps jeg har strækmærker. Der er tilgengæld også et rigt udvalg. :angry:

- Men kan man virkelig presse armen så hårdt op at brystet, når man løfter uden dragt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share