pause mellem sæt?


Jcq
 Share

Recommended Posts

Here we go, jeg laver normalt et sæt hver femte minut, det giver altså ca. 4 minutters pause i mellem hvert sæt. På bendag bruger jeg lidt længere. Jeg køre til failure på tre ud af fire sæt.

Nogle mener at men maks skal holde et minut andre mener 5-10 er passende, hvad mener i?

Link to comment
Share on other sites

Aha.

45 sek. mellem DE-sæt, lette og eksplosive sæt.

Kan du som styrkeløfter godt nå at blive klar på 45 sek. xax, eller har du en iltflaske stående klar når du er færdig med et sæt?  :D

Står du også med stopur og er i paratposition, klar til næste sæt, når der lige præcis er gået 45 sek.?

Jeg spørger bare fordi 45 sek. lyder af lidt og hvorfor så ikke bare sige 1 min.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører mellem 3-5 minutter på tunge sæt. Når jeg kører eksplosiv træning hviler jeg omkring 2 minutter, med mindre jeg kører decideret WSB træning, hvor man anbefaler omkring 60 sekunder. Og ja, jeg bruger altid stopur, når jeg træner WSB. Dette kan sagtens lade sig gøre, når man anvender den intensitet som Louie anbefaler. Med kun omkring 60 % af 1RM på stangen, så er jeg ligeså eksplosiv på sidste sæt, som jeg er på første, selvom jeg kun hviler 60 seks. Og det er med op til 12 sæt nogen gange.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kan du som styrkeløfter godt nå at blive klar på 45 sek. xax, eller har du en iltflaske stående klar når du er færdig med et sæt?  

DØ!!! :devil:

Rent faktisk er det bare noget jeg har stjålet direkte fra WSB-sytemmet af med de korte pauser. Det fungerer godt, og så sparer man tid, og det giver en dejlig men nok også falsk fornemmelse af intensitet når man kører med lette sæt.

Det er meget let at holde øje med tiden. Der hænger et ur et som man tydeligt kan se næsten uanset hvor man befinder sig lokalet. Selve pausen er på 30 sek. og de sidste 15 sek. bruges på at komme i korrekt position igen.

Link to comment
Share on other sites

kunne man antage at styrkeløftere holder kortere pause men kører med lavere intensitet og flere sæt. Og BB'ere kører færre sæt men med fuld intensitet og krøver derfor lidt længere pause...

Mit start-spørgsmål stammer fra iagtagelsen af de styrkeløftere som er i den styrkeløfterklub jeg lige er startet i.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er en total fejlagtig antagelse. De "lette" sæt med korte pauser er faktisk ikke lette. Det er med 100 % kraft. Man power totalt igennem. Men det er kun dynamisk træning for kraftrate udvikling. Generelt træner styrkeløftere overvejende tungt. MEGET tungere end bodybuildere. Og da intensitet defineres som en procentdel af 1 RM, så løfter styrkeløftere stort set altid med større intensitet end bodybuilderne, som løfter lettere vægte. Styrkeløftere hviler ved tung træning som regel også 3-5 minutter, hvilket ikke er anbefalelsesværdigt ved BB træning. Så din antagelse er stort set det omvendte af hvad du troede.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg kun tale for mig selv...Jeg er nemlig også styrkeløfter :)

En typisk uge med bænkpres:

Søndag: 3 x 3 x 65%

Tirsdag: 5 x 5 x 80%

Rent faktisk meget mindre for brystet end i mine BB-dage, men det fungerer fint for mig...

Men at jeg så ikke anstrenger mig som meget som de andre BB'ere?? Ahhh, alt andet lige, så er det noget mere anstrengende at køre dødløft og goodmornings end leg curls og cable rows.

At jeg så træner et sted, hvor næsten ingen squatter, og dem som endelig gør, kører partials og/eller smithsquats, så bekræfter det ikke just, at BB'er træner hårdere, men det er så mine erfaringer. :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu nok at styrkeløftere anstrenger sig ligesåmeget så BB'ere!

Men der er jo altid undtagelser der bekræfter reglen. Måske kører SL'ere ikke så meget cardio som BB'ere.

Men SL'ere holder jo også længere pause mellem sættene, så det er jo nok derfor de ikke sveder så meget.

Hvormeget vægt lægger SL'ere egentlig i cardio-træning? Hvis man overhovedt bruger det!

Link to comment
Share on other sites

Eller måske fordi at der er rigtig mange BB`ere der altid kører to failure, det kan kun være meget fysisk anstrengene ( og dumt).

Jeg kører Bryst tre gange om ugen, to gange søndag, med close benchpres, incline benchpres, og så normal benchpres mandag.

Jeg synes stort set alle de unge gutter der er i mit center træner bryst hver gang jeg er der, og laver forced reps hele tiden. Underligt fænomen.

Link to comment
Share on other sites

Pause..kommer enormt meget an på hvad jeg træner...

LIge nu følger jeg et Ian king program, hvor han gør meget ud af supersæt. Men når man har kørt sådan 2 sæt back to back, skal der liiige gå nogen minutter før man er klar igen. Naturligvis vil jeg ikke køre med supersæt hele tiden, men det er spændende at prøve, og giver relativt stor stress med en lav volumen.

Ellers træner jeg med en makker, og vi kører på skift..med den tid det tager at skifte vægte og den slags plejer det at passe med ca 1 1/2 min- 2 min mellem hvert sæt. ( lidt længere hvis det er RIGTIGT tunge squats/bænkpres/dødløft der skal køres) Jeg kan godt lide at træne "hurtigt" og så komme hjem og spise :).

I boksetræningen bruger man slet ikke pauser ;)..

Venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

At jeg så træner et sted, hvor næsten ingen squatter, og dem som endelig gør, kører partials og/eller smithsquats, så bekræfter det ikke just, at BB'er træner hårdere, men det er så mine erfaringer.

Hovhov! - Det er jo trods alt ikke ALLE BB's deroppe der ikke kan hitte' ud af squat vel Xax? :dozingoff:

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL

Ang. pauser mellem sæt.

Vi er vel enige om, at det er intensiteten, der afgør hviletiden. (Hvis vi ser bort fra de kemiske processer)

Så hvis man skal generalisere, ville jeg sige, at det ser nogenlunde sådan her ud:

8-12 reps : 1-2 min

5-8 reps  : 2-3 min

1-5 reps  : 3-5 min

Men hvis vi skal gøre det lidt mere videnskabeligt, så... :)

kan vi bruge to forskellige størrelser for at afgøre intensiteten:

Iv der er vægtintensiteten, og

Ir der er repetetionsintensiteten.

Iv = vægt / 1RM

Ir = reps / maxrep  

(maxrep er det maximale antal repetitioner, der kan tages)

[ex. 1] Hvis man har en 1RM på 100kg og løfter 75kg, så har man en Iv = 75/100 = 0,75 = 75%

[ex. 2] Hvis man kan løfte de 75kg 12 gange, men kun løfter dem 8 gange, så har man Ir = 8 / 12 = 0,67 = 67%

En kombineret intensitet kunne så være Ik = Iv * Ir

Hvis vi så går ud fra,

1) at hviletiden er en linær udvikling afhængig af intensiteten,

2) at der findes en max hviletid - eksempelvis at man skal bruge 6 min pause mellem to sæt ved 1RM. (Denne størrelse er individuel)

Så kan vi opskrive en ligning for hviletiden, T, der hedder

T = Tmax * Ik = Tmax * Iv * Ir

Med ex. 1 & 2, og Tmax=6 min ville vi have

T = 6 min * 0,75 * 0,67 = 3 min

Dette her giver ikke nødvendigvis optimale hviletider, for hviletider er selvfølgelig som alt andet individuelle.

Desuden skal der også tages højde for de kemiske processer i kroppen, og for tidligere udført arbejde... osv. osv. osv.

Men det er i hvert fald mit bud på hviletid! :)

Gyver

Link to comment
Share on other sites

Nej jeg mener ikke du bør benytte at træne to failure hver gang. Det er fint nok ind i mellem som en form for periodisering men det kræver jo blot længere restiution.

Jeg bruger ikke % af 1RM til at bestmme intensitet, lige pt træner jeg med en vægt som næsten rammer 5X5 .

Forcede reps eller past failure ville jeg aldrig bruge tror jeg. Kan faktisk godt forstå at det er fristende især hvis man træner med makker, men mener ikke det er nødvendigt.

Mht reps så er der jo ik noget gyldent råd. Det er jo MEGET individuelt. Det er jo ikke noget som man rigtig kan give andre råd om. Selvfølgelig er der de samme overordnede regler som alle kender, men de holder jo kun til en hvis grænse.

Link to comment
Share on other sites

Hej Gyver

Iv = 100/75 = 0,75 = 75%
100/75=0,75 ???  Tror du ikke du er kommet til at vende talene forkert? Det skal ifølge i formel hedde 75/100, så passer det.  :)
En kombineret intensitet kunne så være Ik = Iv * Ir

Hvis vi så går ud fra,

1) at hviletiden er en linær udvikling afhængig af intensiteten,

2) at der findes en max hviletid - eksempelvis at man skal bruge 6 min pause mellem to sæt ved 1RM. (Denne størrelse er individuel)

Er det nogle formler du har fra noget litteratur, eller er det din egen høker-regning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share