Squat vs. benpres


MR
 Share

Recommended Posts

To af mine klassekammerater og jeg har fået til opgave at lave et styrketræningsprogram til eksamen. Vi har 12 min. til at vise det i, når vi engang skal til eksamen. Derfor har vi valgt, (eller jeg har valgt) at satse mest på multiledsøvelser med frie vægte, da tiden er knap og det er dem der har størst overførselseffekt til hverdagen. Men jeg kom og op diskutere med min idrætslærer. Han mente ikke vi skulle køre squat fordi at det var utrolig skadeligt for lænden, selv om man havde en god teknik. Så istedet for SQ skulle vi køre benpres.

Jeg mente ikke vi skulle køre benpres, da det ikke er en øvelse med frie vægte og foruden det så mener jeg at benpres ikke er særlig sundt for lænden. Er der nogen af jer, der ved om det jeg siger er sandt eller min idrætslærer har ret. Har i nogle henvisningen til nogle bøger eller andet?

Samtidig mente han at Bent-over rows var yderst skadelige for lænden pga. at man bøjer sig ned i en næsten 90 graders vinkel. Jeg mener ikke det er skadelig at stå i en 90 graders kun hvis man vrider ryggen frem og tilbage.

Så hvad mener i? Skadeligt for lænden at køre SQ?  Så derfor er det bedre at køre benpres?

Bent-over rows er yderst farlige for lænden og foruden det træner det mere bagsiden af skuldren end ryggen.(jeg ved godt at Bent-over rows rammer bagsiden af skulderen da albuen føres bagud.)

Michael

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop sidste Torsdag fået samme remse, dog var det kun Bend over jeg fik nævt han. Han nærmest tvang mig til at bruge T bar rows frem for bend over, selv om jeg hader maskiner.

Dog har jeg svært ved at forstille mig at der er en usund belastning på lænden i et korrekt udført squat. Selvfølgelig kan det ikke undgås at der kommer pres på lænden, men det gør der jo også 100gange om dagen hver eneste dag, så dette må vel blot siges at være en styrkende øvelse også for lænden eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at din lærer må tage sin uddannelse om igen. Squat er en genial øvelse, hvis bare man støtter på hele foden under hele løftet og holder ryggen strakt. Siger han også at man ikke bør bukke benet mere end 90 grader? Det er nemlig også en populær misforståelse. Man skal nemlig så langt ned som muligt. Det er kun et spørgsmål om smidighed og balance, for at kunne gøre det.

Mht. lænden, så kan det måske være at din lærer kan give nogen eksempler på hvordan man kan lave belastningstræning uden at belaste kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening er det mere risikobetonet at køre benpres end squat.

Kører man f.eks. benpres med en vinkel på 45 grader, så trykkes helt vægten ned gennem ben, og  gennem ryggen. Der er altså en direkte belastning/tryk på lænden fra alle de kg man nu presser med.

Man kan også have tendens til at låse ens knæ, når man benene er helt strukket ud i det den sidste del af løftet.

Squat belaster lænden, men ikke på en skadelig måde efter mening. Folk har en underlig opfattelse af lænden er meget svagere end de andre muskler på kroppen. Det kunne i teorien være sandt for utrænende mennesker(tvivler dog på det), men generelt kan lænden holde til meget, hvis bare man gør det korrekt.

Squat er dog en teknisk svær øvelse, så jeg forstår på en eller anden måde godt din lærers skepsis. Det er efter min opfattelse ikke en øvelse man bare lærer efter 2-3 gange, ligesom curls og lign. :)

Link to comment
Share on other sites

mht til de 90 grader i squat kan du altid smide range of motion i hovedet på ham, den er alt andet lige umulig at argumentere imod.

Jeg vil give din lærer ret når det gælder de 90 grader i bbrow, fordi der er en vinkel hvor man virkelig kan låse lænden nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender nogen gutter i Colombus, Ohio, som kører goodmornings med tæt på 300 kg. Fortæl lige dem at lænden er en skrøbelig struktur som ikke tåler noget. Squat er ikke farligere end så mange andre øvelser, HVIS man laver dem forholdvist korrekt. Jeg kan godt forstå at man fraråder folk at lege med squat og dødløft, hvis man ikke kan få den korrekte vejledning. Jeg vil dog pointere at det ikke er sværere at lære, end at man kan lære sig selv det. Jeg har aldrig fået nogen rådgivning i hvordan man udfører squat og dødløft. Jeg har læst mig til, set det på videoer, og eksperimemterede frem og tilbage. Det med at se videoer kan jeg varmt anbefale. Jeg har siddet og studeret squat, dødløft, clean & jerk og diverse andre øvelser i slow motion, for at gennemskue den korrekte bevægelse.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Bendover rows er også langt bedre at lave i en mere opretstående vinkel end 90. Hvis man prøver at trække vægten ind imod og "igennem" bæltestedet, bliver en 90 graders vinkel også nærmest umulig. I 90 grader kan vægten stort set kun løftes vertikalt.

Ved at stå mere oprejst, ca 45 grader, kan man trække langt bedre ind mod sig selv istedet for opad.

Skal prøves.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må også indrømme at jeg synes det er stort set umuligt at stå i en 90% vinkel i bend over. For det kræver en del smidighed i lænden og hofterne. Når jeg laver den bliver det også mere i 45 grader. Men jeg nok hverken komme til at dødløfte eller lave bendover i morgen, for der er nogle ret emsige personer i det center jeg kommer. Jeg er ret sikker på at jeg både kan squatte og dødløfte uden deres hjælp, for jeg har studeret nogle af de klip som TJ har linket til, og læst om dem, og sværre er det altså heller ikke. Det er jo ikke sådan at jeg ingen trænings erfaring har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share