Når man ikke tager sig tid....


Jcq
 Share

Recommended Posts

Da jeg startede med at træne gik jeg ekstremt meget op i at overholde mine træningsplaner og træne de dage der stod i planen... og hvis man glemte en dag eller var uoplagt kunne det ødelægge hele ens uge. Sådan har de fleste sikkert haft det på et eller andet tidspunkt. Der var et tidspunkt for ca 2 år siden hvor jeg havde et fast ugeprogram som jeg fulgte til punkt og prikke i et halvt år uden pause hvilket jeg ikke følte gav mig fremskrift og sommetider var ret kedeligt... Det sjove var så at efter jeg holdte en pause og troede jeg havde mistet en masse kilo, så skete det modsatte fakstisk jeg havde taget på?!? Det oplever jeg stadig, fx hvis jeg laver projekt på uni eller generelt mangler energi gider jeg ikke træne halvhjertet bare fordi man skal følge programmet, så vil jeg hellere holde helt fri og lade kroppen slappe af... At kunne tage helt fri fra træning og lytte til ens krop mener jeg i dag er en af de vigtigste ting til at kunne opnå fremskridt..

Hvad synes i om denne holdning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner ikke efter en fast ugeplan men træner alt efter hvordan min krop har det. Virker min krop klar til en tur mere så er det afsted ned at træne. Virker min krop lidt slap i det så får den lige noget mere pause til den er på toppen igen og så er det ellers ned og træne igen.

Det fungerer udemærket for mig + at jeg slipper for at tage ned og træne og finde ud af at det hele ikke helt fungerer så godt som det burde.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det der virker for mig, er at have nogen retningslinier at træne efter.

Ca. 3 dage om ugen, ca. de og de øvelser...

Ellers bliver det simpelthen for kedeligt.

Og så lytter jeg ellers bare til kroppen.

Det andet duer slet ikke for mig, rent mentalt.

Og så får man også automatisk den der variering i træningsøvelser, hvile osv.

Link to comment
Share on other sites

Hmm det kan jeg nikke genkendene til. Sådan har jeg det stadig. jeg hader at skulle misse en gang træning pga sydom eller lign. Jeg skal på ferie i uge 8, dvs kun 5-6 uger efter jeg er begyndt på det nye program. Det er helt vildt skod synes jeg .Det ærger mig rigtig meget.

Så jeg er lidt spændt på hvordan det virker på mig.

Jeg havde også en uge ferie i dec.

Link to comment
Share on other sites

Det med instinktiv træning er noget fis efter min mening. Jeg synes man skal planlægge sin træning nøje, og så følge det program man har lagt. Det med at vente en dag fordi man ikke føler sig oplagt, er efter min mening ikke anbefalelsesværdigt. Kroppen skal vende sig til en given workload, og det gør den ikke hvis man pyller om den konstant. Desuden ved man i realiteten ikke hvornår man får en dårlig træning. Jeg har nogen gange sat rekorder på minimal søvn og mad. Jeg har haft dage hvor jeg har følt mig træt og uoplagt, men efter en god opvarmning, så har jeg alligevel haft en kanon træning. Jeg tror ikke man kan planlægge sin træning efter hvad ens hoved siger. Hvis man skulle følge hvad ens fornuft fortæller en, så lå man hjemme på sofaen foran fjernsynet istedet for at ligge på en bænk med en tung vægtstang over hovedet. Min holdning er at man bør tilrettelægge sin træning, og så følge den så vidt det er muligt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager den beslutning hver gang jeg skal afsted og jeg havner ikke hjemme på sofaen. Jeg har dog sådan en ide i mit hovede om hvor ofte det er bedst at træne.

Jeg har været til træning søndag + mandag og jeg regner med at tage til træning igen i dag - ikke fordi jeg har en plan der dikterer det men fordi jeg føler mig klar igen i dag.

I nogle perioder virker mit system måske knap så godt - der kunne jeg have mere glæde af den faste plan. Men sådan har jer der træner med fast plan det sikkert også - at i godt kunne have brug for en træning der mere følger kroppen i nogle perioder?

Jeg kan godt lide at have en stabil præsentation uden de store udsving fra træning til træning - og det får jeg med med den måde jeg træner på.

Link to comment
Share on other sites

Til tider har jeg følt mig som en slave af min træning, det var da jeg kørte et fast ugeprogram. Nu kører jeg et 8-10 dages program, dvs en fast rækkefølge, men ikke faste dage. Det giver virkelig fremgang synes jeg, mest psykisk, Fysisk? det er ret svært at måle fysisk fremgang over fem måneder, men jeg har faktisk øget min vægt lidt efter jeg var færdig med min sidste kur. Lige efter kuren mistede jeg lidt men det har jeg fået igen. Selvom jeg ikke går meget op i hvor meget jeg løfter, synes jeg dog ikke min styrke har ændret sig rigtigt. Jeg begynder på en 12 ugers kur til februar hvor jeg vil fortsætte mit 8-10 dages program og glæder mig til at se hvordan det går...

Link to comment
Share on other sites

Mit træning er nøje planlagt, dag for dag, hver øvelse er fastsat, endda sæt og rep tal.

Modsat min tidligere karriere indenfor BB hvor jeg trænede instinktivt, både mht. træningsdag og øvelser og sæt/rep.

På nuværende tidspunkt så er det en stor motivation hver gang for mig at træne, når jeg ved hvad der skal ske, når jeg har en "battleplan",

Selvfølgelig kan planen dog skride, en 1RM test må flyttes pga. manglede spotter, osv., men det er yderst sjældent at det sker.

Jeg kan godt lide at træne, bare det løfte tunge vægte og prøve sig selv af hele tiden synes jeg er fedt, og specielt den stræben efter at blive bedre(stærkere) er al den motivation jeg har brug for... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig noget fritid, om dagen har jeg forelæsning, derefter arbejde til kl. 19 næsten hver dag, træning lige efter arbejde og lektier om aftenen og til sidst ca. en time foran puteren...  Jeg aner ikke hvordan jeg skal få smidt træningen ind når jeg skal skrive speciale.... ?!?

Link to comment
Share on other sites

Meget interesant ord jeg kom med der, det skal afgjort med i næste danske retskrivnings ordbog: REPSKET

Det jeg nok havde i tanke var jo RESPEKT, og ikke REPSKET, men nårh ja hvad, det er lige meget.

Jeg mangler nu bare en til at tage et godt billede, ellers finder jeg bare et griner billede, det kunne jeg jo gøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share