For langt forover under squat


proteinfræseren
 Share

Recommended Posts

Hejsan Folkens.

Som det nok fremgår af overskriften har jeg det problem at jeg når jeg squatter ikke har overkroppen i en nogenlunde oprettet position. Når man squatter skal man jo nærmest sætte sig ned, jeg kan bare ikke rigtig holde balancen og derfor læner jeg overkroppen meget forover for bare at kunne gå ned i 90 grader. :unsure:

Dette betyder naturligvis at der er en enorm belastning på den nedre del af min ryg. Specielt ved 100 kg+. :cry:

Pt generer det mig ikke i selve løftet andet end at jeg kan mærke det alt for meget i ryggen istedet for låret, men jeg har den dårlige forudanelse at det kunne gå hen og blive et problem for mig senere hen, efterhånden som jeg kan løfte flere og flere kilo.

Er løsningen som simpel som den lyder? Skal jeg bare smide stangen på nakken og så simpelthen træne den der form for "sætte sig ned" øvelser og øve at squatte lette vægte med ret ryg? Er der andre der kender til problemet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender godt problemet. Jeg har vold-lange stænger og står med meget bred stand. Resultatet er, at min ryg næsten er vandret i bunden af løftet. Det er ikke så godt, til dels på grund af den store belastning af ryggen, til dels fordi min ryg sætter ud før mine ben.

Min løsning har været at bevæge mig ned i den lokale styrkeløftsklub og så få undervisning i ordentlig teknik. Jeg er først startet efter nytår, så nu må vi se, hvor det bærer hen.

Link to comment
Share on other sites

Front squat er svært. Mange ting driller i starten.

Mit råd er at gå ned på en intensitet, hvor vægten føles let - men ikke så let at "følelsen for øvelsen" forsvinder.

Her træner og træner du, indtil du mener du har en oaky teknik. Først herefter sætter du flere kg på.

De første 3 uger jeg trænede front squat var det bare helt ad helv... til på trods af at jeg kørte med lav intensitet. Men det kommer langsomt. Efter 2 måneder var teknikken så god, at det nu var en styrke og ikke ens teknik der satte begrænsningerne - og det er jo sådan det skal være. :)

Link to comment
Share on other sites

jarvig: hvor får du det med frontsquat fra? Så vidt jeg kan se, er emnet almindelig squat.

proteinfræseren: hvad mener du med "nogenlunde opret"?

Personligt squatter jeg med omkring 45 graders vinkel på ryggen det meste af vejen.

Link to comment
Share on other sites

Dit problem er ikke helt ualmindeligt. Nu skriver du ikke noget om du bøjer mere end 45 grader som Thomas beskriver.

Har du prøvet at stå både smalt og bredt? Alt efter hvad du nu træner efter, og hvis du kan slippe af sted med det, så lav en shrug manøvre inden du placer stangen og læg den højere end styrkeløftere gør. Det giver dig nemmere en god dybde og flytter fokus over på lår.

Ved ikke hvor meget du har af knævandring, men hvis dine skinneben er fuldstændig vertikale vil det hjælpe dig med lidt knævanding. En smule knævanding (ikke ud over fødder) er fint når du træner for muskelvækst og men ikke til styrkeløft.

Sko med hæl kan også hjælpe dig til at finde et bedre balancepunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hey...

Jeg er temelig sikker på at min forkrop er mere end 45 grader bøjet....Jeg har kigget nogle gange i spejlet til siden og det er altså bekymrende langt nede min forkrop kommer.

Jeg har også en tendens til at øvelsen går meget i ryggen....Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget den burde gå i ryggen, men jeg synes det er forbøffende meget taget i betragtning af at det er en benøvelse

Jeg har ikke rigtig tænkt over hvor langt jeg bøjer min krop ned før jeg skulle forsøge at lave "ass to the grass" og det gik da helt i kage :blink::thumb_down:

Jeg har dog tækt mig at begynde lidt fundamental squatteknik træning for at undgå eventuelle ryggener og nogle "sætte sig på lokummet øvelser" :lol:

Jeg har nemlig præcist meget lange stænger så jeg har en forholdsvis lang vandring på mine squat, derfor har jeg også en mere end skulderbredde fodstilling....

Er det for bredt eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender selv til problemet med at gå forover når man squatter. Dette medfører at øvelsen mærkes mere i lænden end i benene. Dette er uheldigt da lænden ikke har godt af et sådant løft. En løsning for mig har været at tænke på at holde tyngdepunktet bag ud og presse med hælene og IKKE med forfoden. Presser man med forfoden er tyngdepunktet allerede flyttet fremefter og du får en forkert udførelse.

Tænk i øvrigt på når du går ned, at lave bøjningen i din hofte som det første. Når du ikke kan skubbe røven længere bag ud, så går du ned i knæ. Mange starter med at bøje i knæene med det resultat at øvelsen bliver helt forkert i alle faser også når de skal op igen.

:bigsmile:

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Mit råd vil sjovt nok være box-squat... det er nok (uden at overdrive) den nemmeste måde at lære at squatte på... prøv at stå lidt bredere end du gør normalt (det behøves ikke at være meget)... hvis du har svært ved at komme under parallel så starter du bare med en box det er lidt over eller lige omkring parallel... efterhånden som du bliver mere tryg ved det og øvelsen bliver nemmere ja så gør du bare boxen lavere... efter flere måneders forgæves forsøg på at lære at squatte (endda i en styrkeløfter-klub) lærte jeg på en måned at squatte rimelig hæderligt ;) Jeg kan sagtens smide et par artikler eller blot fortælle lidt mere om udførelsen af øvelsen hvis du skulle være interesseret

og det skal lige siges at box-squat giver dejlige doms i quads :bigsmile:

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Hej Igen...

>>> Zoa

Jeg ville da gerne lige glugge de der artikler du nævner

Ellers generelt kan jeg sige at jeg desværre nok er kommet til at flytte fokus lidt fra det at squatte korrekt til fordel for at squatte meget og jeg tror ikke at jeg ikke havde det problem med at bøje for langt forover da jeg lærte at squatte, men jeg er ikke helt sikker.

Jeg må nok bare bide i det sure æble og træde tilbage til Adam og Eva for at lære den gyldne kunst at squatte 100% korrekt, for pt. ser jeg inegn anden udvej, der er ikke meget fedt i at squatte meget hvis det er forkert squat.

Det kunne tænkes jeg skulle prøve det med boxen hvis det er en god udvej... :)

Dammit :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Pas på med en styrkeløft coach som Louie der hævder at have patent på det at squatte!

Feet should be pointed straight forward.
Bestemt ikke enig! Jeg er derimod enig med Dr. squat om at fødderne bør pege en anelse udefter!
If you watch a great squat technician, you will notice that he bends only at the hips, the knees don’t go forward, and his back does not move
I see it (squat) as flexion of the spinal erectors and hip flexors and slight flexion of the knees.

og dermed er Louie så indforstået med at hans måde at squatte på ikke er optimalt til træning af quads. Styrkeløfter metoden er ikke jævnt afbalanceret på alle muskelgrupper jævnfør Dr. Squat.

Louie har sikkert forstand på styrkeløft og en tyrker tro på sit eget system - men jeg giver ham ikke den store tiltro hvad angår sportsspecifik træning og bodybuildning. Han har før udsat 100 meter sprintere for hans box squat halløj med dårligt resultat. Der findes heller ikke nogen sport hvor man ikke tager en eller anden form for afsæt mens knæene er en anelse længere fremme en vertikalt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share