King of Squat!!!


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Sad lige og kiggede min gamle Guinness Rekordbog fra 1992 igennem, slog op under vægtløftning...

Og så fik jeg på rekorder for squat, dødløft og bænkpres.

544 kg i squat :o  sat af en person som hed Paul Anderson

Godt og vel 1200 lbs... i forhold til 1014 lbs som vist nok skulle være den officielle verdensrekord(eller også var det 1041 lbs)  

Godt nok slåes der lidt tvivl om Andersons teknik, at han faktisk kun kørte parallelt, men til gengæld var det 2 reps med de 1200 lbs - helt præcist 1206 lbs

At han så også på tidspunkt kørte 900 lbs dybt for 10 reps er næsten endnu mere imponerende... :cool:

Og så lignede også en rigtig styrkeløfter :) Totalt store lår, stor firkantet krop, små arme - i forhold til resten af kroppen, og generelt halvfed...

Se billeder på: Alt'>http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/anderson.html

Alt

i alt, en stor mand som ihvertfald fortjener respekt, især for sin præstationer men også fordi han var en god kristen og opbyggede et rehabiliteringshjem for ungdomskriminelle i alderen 16-20. som ellers ville have endt i fængslet. En af grundene til at han blev professionel styrkeløfter var netop for at skaffe penge til dette hjem...

Desværre lever han ikke mere - Døde i 1994 (jeg ved ikke helt hvad årsagen var)

Fred være med ham... :angel:

(Redigeret af xax ved 10:07 pm på Okt. 19, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad lige og så lidt World stronges man på Eurosport her til aften.

Hvor Finland IGEN vandt, og Polen tog en stærk anden plads.

Det som imponerede mig mest var deres Dødløft.

De var to mand om at dødløfte med et objekt på 1190kg.

Dvs 595kg pr mand. Flot.

Det klarede de to danskere forresten også.

men ud over det var danskerne ikke i topform. Vi kom ud på 7 pladsen, og der var 8 deltagende hold.

Hvis jeg nogen sinde har sagt at en styrkeløfter ( det må man vel kalde disse gutter) ikke kan være markeret, så tager jeg absolut mine ord i mig igen.

en af gutterne fra polen, var MEGET markeret, og klippe stor, og bølle stærk :turn:

Link to comment
Share on other sites

Paul Andersen er en legende indenfor styrke gamet. Selv om han nok kan betragtes som et genetisk vidunder, så er han et tydeligt bevis på at man kan blive kanon stor og mega stærk uden steroider. Godt nok var hans fedtprocent ikke noget at råbe hurra for, men han bar rundt på en kolonorm muskelmasse indenunder. Rart at se hans navn bliver nævnt. Man skal ikke glemme dem som var forgangsmænd for det vi kender idag.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det var jo det jeg sagde Blackice :biggrin:

Hvad angår dødløftet, så skal du huske 2 ting. Vægten er på en kærre hvilket betyder at de reelt ikke løfter alle de kg som er på stangen/kærren. Mange af kiloen forsvinder ned på de bageste støtter. Samtidig er det et partial dødløft som started lige under knæhøjde. Når det er sagt, så er der ingen tvivl om at stærkmandsdeltagere er nogen af de stærkeste dødløftere i verden. I min Jouko Ahola Event Training video, trækker Jouko 360 kg 2 gange og får næsten den 3. rep også. Og her er tale om ganske almindelig dødløft med en OL stang og helt fra gulvet af. Hans 1RM pr skulle efter sigende være 402,5 kg. Når man tænker på at det højeste som nogensinde er dødløftet i en styrkeløfts konkurrence er omkring 420 kg (af Gary Heisy fra USA), så er det yderst imponerende at en mand på omkring 125 kg dødløfter så meget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Backlift er som følgende. Forestil dig en kæmpe stor platform. Lidt ligesom et kæmpe stort bord. Man går så ind under platformen, og stemmer ryggen fladt imod. Det kommer så til at passe med at benene kun lige er let bøjet. Man presser så imod, til platformen letter et par cm. Det er ikke noget specielt at se på, da løftet er meget kort. Men vægten er selfølgelig imponerende. Benene er meget stærke i den position, og de fleste vil kunne løfte ufatteligt store vægte der. Det er lidt ligesom benpres, hvor benene kan arbejde meget hårdt. Jeg har på vores gamle benpres slæde kørt lockouts for sjovt en dag (presser slæden op fra en 90 graders vinkel i benene), og kom op på 1100 kg. Det så vanvittig imponerende ud med alle skiver, en vægtstang, 2 håndvægte og 4 mennesker ovenpå. Men det siger intet om ens evne til at squatte og dødløft, da det kun er de stærke benmuskler som arbejde. Det er det samme som er gældende i backlift.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Dødløft rekorden er slået af georg olsen

jeg læste i JP avisen at han brugte over 500 kilo hvilket er en hel del, men det viste sig at der var 2.5 kilos forskel i begge sidder af stangen, løftet blev gjort med mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Ihh ja Georg olsen er jo verdens stærkeste mand.... eller.. nå nej

Det har sikkert været 1/4 dødløft eller noget. Han har så travlt med, at sige han er verdens stærkeste mand. Jeg gad godt se ham mod de fyre som var på eurosport igår :) Ville nok blive en pinlig omgang.

Man må dog give manden kredit. Han er smart, tjener gode penge på hans shows.

Link to comment
Share on other sites

Georg´s dødløft er et partial dødløft. Det er ikke dødløft fra gulvet på en almindelig stang. Så det kan slet ikke sammenlignes med styrkeløfts dødløft. Godt nok er Georg Olesen en showmand, men hvis jeg husker korrekt, så har han stadigvæk rekorden i squat i styrkeløft herhjemme. I både 110, 125 og +125 kg klassen. I +125 kg løftede han 380 kg, så manden er helt klart stærk. Vil dog give McNasty ret. Stiller han op i internationale stærkmands konkurrencer, som det ser ud idag, så ville han have hænderne fulde.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja thommas jeg må erkende at du fik ret.

Ja jeg tænkte også at det måtte være noget i den stil. Men det er jo også lidt en Trillebørs effekt de opnår ved det. uden tvivl.

Geroge Olsen synes jeg er lidt til Grin. Han er lidt en Smart ASS. Men ok stærk det er han da. Men Jeg tvivler på at der ikke er røget lidt af hvert ind af forskellige Steorider hos ham. Forstår ikke helt hvordan han med rette kan kalde sig verdensstærkeste mand.

Link to comment
Share on other sites

jeg har læst et interiview med ham, hvor han skulle ha lavet plastik kirugi i ansigtet, for at få et mere markandt ansigt. Da han satsede på at skulle til at være skuespiller. Ja held og lykke til gerorge.

Det  lydder meget sandsynligt at han har silikone andre steder også, lige som vores ven sylvester. Hvis han ikke har fået det fjernet.

noget andet er også at George`ses højre arm er en hel del større end hans venstre. Det ser pudsigt ud. HMM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share