Bænkpres


venaN
 Share

Recommended Posts

Jeg har et lille problem

Jeg løfter altid maven rimelig voldsomt under bænkpresøvelser

Nogen der kan en hurtig kur?

Har tit prøvet at lade være, men jeg kommer altid til at gøre det alligevel....

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Ødelægger det øvelser at løfte maven overdrevet?

Det er vel bedre end failure?

Man kan ikke sige, det ødelægger øvelsen, hvis du træner for hypertrofi.

Og hvis du er ved at gå kold i den sidste rep, er det selvfølgelig bedre, at vride sig lidt for at få den op, end at gå helt kold med den, så den falder tilbage til brystet.

Men hvis du løfter røven/maven på alle dine reps, så skal du arbejde med din teknik.

Link to comment
Share on other sites

Der sker da ikke noget ved at lænden ikke er i bænken. Hvis du ligger fuldstændig flad som en pandekage på bænken, kan du ikke aktivere særlig meget, og specielt hvis du ikke har fødderne i gulvet.

Bare sørg for at have røv og skuldre i bænken, så er den fjong. At det kan være hårdt for lænden er en anden sag :)

Link to comment
Share on other sites

Der sker da ikke noget ved at lænden ikke er i bænken. Hvis du ligger fuldstændig flad som en pandekage på bænken, kan du ikke aktivere særlig meget, og specielt hvis du ikke har fødderne i gulvet.

Bare sørg for at have røv og skuldre i bænken,  så er den fjong. At det kan være hårdt for lænden er en anden sag :)

Ved at man ligger på bænken, "flad som en pandekage" som du selv siger ;) , og benene i gulvet (en 90 graders vinkel), presses den nederste del af ryggen/lænden (nær iscias) MEGET. Min kammerat, som er cand.biolog, og styketræner gennem 15 år på eliteplan, har sagt at den metode som jeg har nævnt foroven er den man anbefaler.

Men måske tager jeg fejl af hvad du siger? Men altså vil jeg anbefale at man holder benene over maven. :) Take it or lave it

Link to comment
Share on other sites

Men altså vil jeg anbefale at man holder benene over maven.

Det er 100 % forkert. Når man ligger med benene oppe, og med ryggen helt fladt på bænken, så kan man af naturlige årsager ikke holde brystet højt. Jo højere man kan holde brystet, jo større kurve får pectoralis major at arbejde henover. Og det giver en meget bedre brystaktivering.

Derudover mister man ufatteligt meget stabilitet ved at ligge og flagre med benene i vejret. Dette gør at man ikke kan udnytte irradiationsprincippet særligt godt. Irradiationsprincippet er et neuralt princip, som dikterer at spænding i et områder spreder sig til et andet, og øger dermed kraftudviklingen. Det vil sige at jo mere stabil og opspændt man er i hele kroppen, jo bedre kan de aktive muskler arbejde.

Begge dele gør at det er langt det bedste at have benene solidt plantet på gulvet, samtidig med at man spænder godt op, og holder brystet højt. Dette giver langt den bedste brystaktivering. Det kan du så fortælle din biologi-ven ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ - "biologi-venne" citeres for at udtale sig om, hvorvidt man skal træne bænkpres så det er mest sikkert for lænden, og ikke hvordan øvelsen har størst mulig effekt på pectoralis eller kraftudvikling (som du forholder dig til). Har du nogle kommentarer i forhold til det påståede skadespotentiale ved korrekt bænkpres, for så vil jeg da gerne høre dem :) ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se problemet med lænden. Det skulle da lige være hvis man går i decideret bro, som nogle styrkeløftere gør. Her hyperextenderer man kraftigt, og det kan da sikkert give problemer. Men under normale omstændigheder, hvor man spænder op på normal vis, så skulle det ikke give nogen problemer what so ever. Lænden har jo i forvejen et naturligt svej (lændelordose), og jeg synes ikke det bliver meget mere udtalt, når man ser et korrekt bænkpres fra siden af.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

- Som styrkeløfter gælder det om at have det STØRST mulige svej i ryggen, så man kan få mest mulig brystaktivering og derved kan løfte mest.

- Hvis man træner bænkpres for massen, bør man også skyde brystet frem og have benene på jorden og et LET svej i lænden, for at få god brystaktivering, men der er ingen grund til at overdrive, da dette let kan foresage smerte i den nederste del af ryggen.

På min workset kører jeg som for mig mest muligt opspænd, mens mine opvarmningsset bliver kørt med benene oppe på bænken, for at spare lænden, og for at få en god styrkebalance.

Man kan sige at vil man have mest ud af øvelsen både hvad angår styrke og masse, så bør man kører med benene nede og et alt efter behov opspænd. Men bænkpres med opspænd er også den eneste øvelse som har foresaget rygsmerter ved mig.

Jeg har aldrig haft rygproblemer med Goodmornings, hulemands dødløft, zercher squat osv, men kraftigt opspænd i bænken, har gjort at jeg har været ret øm i leddet mellem L5 og os sacrum.

Men som Thomas J vidst også har haft stående som citat fra luis simmons så er de øvelser som er totalt sikre også ofte totalt værdiløse, så efter min mening så bør man kører med fødderne nede og med et lille opspænd hvis man er motionist. Hvis man så får problemer med lænden, så er der vel ikke noget galt i at kører med fødderne oppe for en tid, til det er gået væk igen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share